Specificaties Tower, 7 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec Performance One P182 Review

Quakie 8 juli 2007, 3.748 views

Antec Performance One P182

Pluspunten

• ruimte
  • uitbouwmogelijkheden extra fans
  • layout
  • prijs (vind prijs meevallen voor wat je krijgt)

Minpunten

• afwerking niet subliem zoals zijpanelen
  • tri-cool fans zijn "redelijk" stil
  • schroeven ipv thumbscrews

Ik was in het verleden gecharmeerd van de P180, maar er toendertijd van aanschaffing afgezien wegens de diverse tekortkomingen zoals slechte cablemanagement mogelijkheden.
Ik was blij verrast om te horen dat er een opvolger uitkwam die deze problemen zou aanpakken. Ik heb de case aangeschaft niet om me huidige pc te huisvesten, maar me nieuwe gamepc die in de planning staat (eind juli, augustus wegens bekende prijsverlagingen). De reden dat ik nu toch een review schrijf is omdat me huidige config twee enorme heethoofden bevat, nl. een Geforce 6800Ultra en een Nforce4 chip waardoor de case goed te testen valt.

Afwerking
Tijdens het uitpakken had ik sterk de indruk dat ze zorgdragen hoe iets bij de klant wordt geleverd. Alles was netjes afgeplakt en goed vastgezet. De case voelt degelijk tot sterk aan, afwerking is van een hoog niveau, maar het is zeker niet uitstekend. Zoals vorige reviewer al noemt, zijn de zijpanelen van een mindere kwaliteit als de rest. Dit kwam niet naar voren bij het uit elkaar halen, maar wel na het inbouwen van me meuk. De twee zijpanelen moesten met een beetje kracht vast geschroven worden. Het is dus geen case die je dagelijks even open maakt. De zijpanelen komen trouwens ook laag uit, hierdoor beschadig je ze gauw. Een van mijn zijpanelen heeft al beschadigingen bij de uiteinden opgelopen.
Ik vind het ook raar dat de case met zo weinig thumbscrews geleverd wordt. Je linker zijpaneel krijgt er twee, maar andere kant zit met 3 schroeven vast. Dit is misschien logisch aangezien je daar ook minder vaak hoeft te zijn. Zelfde geld voor de pci afdekplaatjes. Deze zitten vast met schroeven, maar de twee hardeschrijven tray's krijgen weer 2 thumbscrews mee.

Layout
De case heeft een goede layout en alles is logisch gebouwd. Je hebt zeker geen handleiding nodig om je meuk in te bouwen. Je moet alleen even de tijd nemen, zogenaamde plan van aanpak, aangezien je voeding beneden zit en de diverse chambers er boven en er naast. Er van te voren goed naar kijken kan ergenissen op het einde voorkomen.
De diverse wijzigingen tenopzichte van de P182 zijn noodzakelijk. Ik was blij om te zien dat er nu diverse gaten rondom de moederbord tray te vinden zijn. Helaas is mijn P4 draad van mijn voeding niet lang genoeg en moet dus over me moederbord heen gelegd worden. Op zich geen ramp, ik kon hem netjes op diverse plekken klemmen zodat het nergens tussenkomt of de airflow benadeeld. Zoals je op de afbeeldingen kan zien gebruik ik geen modulaire voeding en toch is het niet te zien qua kabelboel. Er zijn diverse plekjes waar je overbodige kabels kan neerleggen. De handige tierips helpen ook een handje mee. Je kan aan de achterkant op diverse plekken je kabels vastbinden om te zorgen dat het niet in de wegzit met je zijpaneel bijv.

Koeling
De case komt standaard met drie Tri-Cool fans. Volgens reviews van diverse sites zijn deze fans redelijk stil en koelen ze naar behoren. Ik kan dit helaas tegen spreken. Ik persoonlijk houd van stilte, maar deze 3 fans maken op hun laagste stand nog net te veel geluid. Het is gelukkig geen irritant geluid, maar een zachte zoem. Je hebt dus door dat je pc aanstaat. De 2 extra Nexus 12cm fans hoor ik daar in tegen niet. Het lijkt er dus op dat de Tri-Cool fans net te hoog draaien (1200rpm tegen over 1000rpm van de Nexus fans). Ik noem dit omdat er genoeg "hoe krijg ik me pc zo stil mogelijk" freaks zijn. Ter vergelijking: Mijn oude case heeft 4 8cm casefans en 1 9,2cm cpu fan en maakt zonder inbouw toch minder geluid (uiteraard geen standaard fans). Rest van configuratie maakt het "overall" minder stil dan de P182, maar dat ter zijde. Het beste is dus om dan gelijk maar 3 extra fans te bestellen mocht je hier niet tegen kunnen. Het valt mee, want ik had er dus 2 extra besteld, maar heb ze erbij gezet ipv vervangen.
De case koelt daarin tegen wel uitstekend. De layout zorgt ervoor dat alles netjes gescheiden is en daardoor beter te koelen valt. Je hebt de onderste hardeschrijven tray en voeding chamber. De middle fan zorgt ervoor dat je hardeschrijven en je voeding van frisse lucht wordt voorzien. Dit werkt zeer goed. Mijn Zalman voeding schakelt omhoog als hij het te heet krijgt. Ik heb me pc een paar uur laten stressen en merkte niet dat me Zalman omhoog schakelt met zijn fan. Op gevoel lijkt het zelfs dat er minder warme lucht eruit komt dan voorheen bovengeplaatst (zelfde config). Nu kan dit komen omdat Zalmans fan aan achterkant zit ipv onderkant bij nieuwere voedingen. Aanvoer van de middle fan komt dus rechtstreeks voeding in. Me hardeschrijf is netjes 33graden dus dat zit ook wel goed. Ik heb geen idee of dit zo blijft met 3 er naast, maar ik ga er vanuit dat het allemaal wel meevalt.
De tweede hardeschrijftray heb ik omgebouwd. Als je de twee lades verwijderd kan je een extra fan via klemmetjes vastmaken. Ik had geen last van de klemmetjes. Mijn Nexus schrijf zit goed strak tegen de tray aan. Het is dus niet mogelijk om daar hardeschrijven te plaatsen als je een tweede fan plaatst. Uiteraard wel aan voorkant achter de stoffilter. Ik heb gekozen voor deze plek omdat het 1) in het midden zit, om het geluid te dempen, 2) om de Nforce4 chip extra airflow te geven.
De Geforce6800 Ultra zuigt trouwens lucht aan en blaast dit dus de case in ipv uit. Ik zou dit normaal een negatief punt vinden, maar in dit geval is het een uitkomst wegens de Nforce4 chip. Er zit een Zalman blok op (standaard zit er een lawaaierig fannetje), maar nog steeds wordt het (te) heet tegen vastlopers aan. De Nexus casefan zorgt ervoor dat ik me Geforce fan niet op 100% hoeft te draaien tijdens gamen. Een "must" dus. Volgens Antec krijg je een extra krachtige flow als je ze beiden plaatst. Ik heb dit niet getest.
De cpu fan is misschien een beetje overbodig. Ik heb het getest zonder fan en de temps waren nog te doen. Ik houd de fan toch voor de zekerheid, omdat normaal gesproken blok ernaast ook gekoelt wordt met een fan. Ik heb deze ook verwijderd. Uiteraard kan het geen kwaad dat de fan nu ook me memory meepakt bijv. Qua geluid maakt het niet uit of hij draait of niet. Zoals je kan zien op afbeeldingen is er voldoende ruimte rondom om zulke grote fan te plaatsten. Ik voorzie geen problemen met de nieuwere grotere cpu coolers.

Afsluiting
Na een lang verhaal kan ik alleen maar zeggen dat de case na een dag bouwen en testen zeer goed bevalt. Ik ben zeer kritisch, maar ik ben zeer tevreden over de case. Het is zeker een aanrader voor mensen die een goede midi tower case zoeken zonder teveel poespas (zoals discolicht) en deze niet willen verbouwen. Zoals het uit de doos komt is het voor 90% van de mensen al goed. Je blijft altijd mensen hebben dit het net anders gewild hadden (zoals ik met de fans bijv.).
Nu is dit mijn eerste review, dus opmerkingen zijn zeker gewenst.

(edit: tekst nagelopen na plaatsing en correcties uitgevoerd)

• AMD64 3200 Venice Socket 939
  • MSI K8N Diamond Nforce4 SLI
  • Corsair 2x 512MB PC3200
  • Geforce 6800 Ultra
  • Audigy2
  • Seagate Barracuda 7200.10 320Gig

Heb jij ook een Antec Performance One P182?

Volgens mij heeft de nieuwe serie P180 kasten al deze gaten ook hoor. Ik zie volgens mij geen gaten in jouw kast, die er bij mij niet zitten. En die fans hadden idd wel wat stiller gemogen. Hoger dan min zet ik ze echt niet.
Oke dit wist ik niet, ik vergelijk hem met de eerste versie. Deze versie heb ik toendertijd niet genomen wegens het ontbreken van de gaten. Ik verzag ergenis en problemen.

Inderdaad de fans gaan waarschijnlijk bij de meeste mensen gelijk op stand low.
Ik heb er wel naar gekeken wat ze doen op middle en high. Ze veroorzaken lawaai, maar zag geen temp dalen. Ik verwacht standen dus ook niet nodig te hebben.
goeie review
ik wil deze kast ook aan gaan schaffen voor mijn volgende PC...
vind het een erg mooie kast, en vooral het cable management is goed geregeld, ook de harddisk ophanging lijkt me erg handig
ik heb alleen zelf niet zo veel ervaring met PC's bouwen, en al helemaal niet met zo'n bijzondere behuizingen...
mijn vraag is, is dit voor een onervaren iemand wel goed te doen met harddisks/dvd drives etc. etc. inbouwen? is het niet te lastig enz.
vergeleken bij mijn huidige Aerocool Extreme Engine 3T zal deze kast wel een geweldige verbetering zijn denk ik, want qua afwerking en ruimte etc heb ik op dit moment wel wat te klagen

[Reactie gewijzigd door SuX DeLuXe op 9 juli 2007 21:11]

Is goed te doen. Zodra je case ontvangt, lees je boekje rustig op je gemak door.
Je hebt er helaas niet veel aan, omdat plaatjes ontbreken waardoor je dus als beginner kan vergissen in de trays/bays van DVD drives bijv. Persoonlijk geen gemis, maar kan voorsteller voor een beginner een zeer gemis.
Haal rustig op je gemak de case uit elkaar wat los kan en kijk hoe het zit. Pak de losse stukken erbij en kijk hoe het moet zitten op je DVD drives. Neem je tijd, ga niet als een gek alles erin kwakken en dan tegen de problemen aanlopen. Begin bij je voeding, laat kabels rustig liggen, schroef je moederbord erin en kijk welke kabels heb ik ervoor nodig om die als eerste te routeren. Zo bouw je pc verder op. Klinkt allemaal logisch, maar zeg het toch maar voor zekerheid.
Over de hardschrijven zijn de meningen verdeeld. Een zegt: nieuwe kan verticaal, oude niet. Anderen zeggen weer maakt niet uit wegens nieuwe technieken. Ik heb de gok gewaagd en heb een gebruikte hardschrijf verticaal geplaatst die 3 maanden horizontaal gedraaid heeft. Het lijkt me sterk dat er dan al iets is ingesleten.
Twijfel je, probeer hem boven te plaatsen. Dat zijn de horizontale bays. Beneden zijn ze verticaal. Voorkeur gaat wel uit naar onderste bay.
Uiteraard, mocht je er niet uitkomen zijn er genoeg die hier willen helpen (zoals ik) met tekst en desnoods extra foto's.
Is prima te doen. Als je, zoals reviewer al zegt, je tijd er maar voor neemt. Is een mooie kast (heb hem zelf ook, en review volgt), maar je moet er een beetje tijd in steken.
Ik heb deze kast ook, en ik ben erg tevreden. Ik ben ook zeer tevreden met deze review, want er staan eigenlijk precies dezelfde bevindingen in die ik ook had:

1. Het geluid op de stilste stand kan inderdaad nog wel wat minder, misschien moet ik toch ook maar wat stille fans erbij aanschaffen, maar ik kijk het nog even aan..

2. Als je de kabels achter het moederbord langs hebt lopen krijg je het zijpaneel er haast niet meer op.

Ik mis in deze kast ook de pc-speaker, welke wel nuttig als er iets mis is bij het opstarten en de BIOS piepjes je enige houvast zijn... (gelukkig ging het bij mij in één keer goed).
Met zo'n complete kast zou je toch wel een klein piepspeakertje verwachten...
heb 'm nu ook
ik zal binnekort ook nog eens een review schrijven, als ik wat foto's heb
m'n beste kast ooit tot nu toe...geweldig ding, hij is goed afgewerkt, mooi strak uiterlijk
overal rubbertjes en speciale ruimtes voor hdd's, je ziet nauwelijks nog kabels door de kast en m'n CPU temps zijn zo'n 10 graden gedaald t.o.v m'n oude Aerocool kast