Specificaties 2,6" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N95 Grijs Review

trm0001 29 oktober 2011, laatste update op 29 oktober 2011, 824 views

Nokia N95 Grijs

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Duurzaamheid
  • Formaat & gewicht
  • Features
  • Camera

Minpunten

• Wifi niet volledig uit te zetten (minimum = 4 %)
  • Accuduur vergt aandacht en aanpassingen.

Doel van deze Review:
Gisteren was het 5 jaar na introductie van dit toestel. Een goed moment voor een update !

Geluidskwaliteit:
Ongeëvenaard, het geluid is niet alleen heel helder van kwaliteit maar het kan ook nog eens vrij luid via de hands-free speakers. Vergeleken bij diverse HTC en andere Nokia high-end toestellen geeft de N95 nog steeds het beste en mooiste geluid.

Camera:
De Foto kwaliteit is voor de tijd waarin het toestel uitkwam al heel erg goed. Zelfs mijn veel nieuwere HTC Desire maakte veel minder mooie foto's. De Foto's zijn erg scherp en van voldoende kwaliteit om ruim drie keer te kunnen uitvergroten op het toestel zelf (goed leesbaar) of op de Pc.
5 Megapixel is ook echt 5 megapixel maar dan wel met AF en een hele goede flits !

Accuduur:
In het begin was deze slecht (1,5 dag) maar al lerende ben ik erachter gekomen dat het uitzetten van wifi deze helemaal niet uitzet. Dat werkt dus gewoon niet, let daarop !
Wat wel werkt is wifi op 4 procent zetten. Zodoende staat wifi op een zo laag mogelijk pitje en kreeg ik anderhalve dag accuduur erbij.
Samen met de grotere accu die ik erbij heb gekocht haal ik nu ruim 5 dagen accuduur !
Belgedrag: 30 minuten per dag.

Bouwkwaliteit:
Na 5 jaar dagelijks gebruik heeft dit toestel afgerond geen schade, dat is ongekend !
Het enige is dat de verf op de achterkant bij het uitstekende randje van de camera iets gesleten is.
Verder werkt alles nog perfect en gebruik ik zelfs de originele accu nog (5 jaar oud en afgerond 15.000 uur gebruik) welke nog steeds ruim 2 dagen meegaat !

Tips:
Zet WiFi op 4 procent in de instellingen dan gaat je accu ruim een dag langer mee
Koop de extra grote accu icm de juiste afdekking en je accu gaat weer ruim anderhalve dag langer mee
Installeer Nokia Ovi maps wanneer je dat nog niet hebt gedaan.

Conclusie:
Ik heb de N95 nu drie jaar en hij bevalt nog steeds heel erg goed. Wonderbaarlijk nog steeds geen noemenswaardige schade of gebreken. N.B. dat is in totaal na 5 jaar continu gebruik onnavolgbaar voor de meeste toestellen. De gemiddelde mobiel ziet er na 2 jaar uit alsof hij uit een oorlogsgebied komt, en dat komt niet alleen door de gebruiker maar ook door de bouwkwaliteit.

In een woord: Droomtelefoon !

Statistieken:
Geschat totaalgebruik ruim meer dan 25.000 uur
Mijn gebruik 15.000 uur, vorige eigenaar 10.000 uur
Toetel na 2 jaar ( 3 jaar geleden) overgenomen van een medetweaker voor 100 euro (+15 akku)
Mijn toestel kosten per jaar < 38 euro per jaar en dalend !
Belverbruik: 30 minuten per dag via Lebara (10 euro per maand)

De links via tweakers werken niet meer, hieronder de juiste links:

Nokia site N95:

Nokia site N95 ondersteuning:

Heb jij ook een Nokia N95 Grijs?

Perfecte telefoon! Heb zelf de Deep plum. Ik had een raar probleem: op de connector van het power pinnetje zat nogal wat drap... (daarom lade hij niet op) (geen idee wat dat was!) heb t schoon gemaakt en gegumt (met de witte in zo'n blauw hoesje) en hij werkt weer perfect!

Dit is 1 van de laatste nokia's die je gewoon niet kapot krijgt! :D
Mja beeldscherm kan niet goed tegen stoten...
Mijnes laten vallen en die belande op een steentje.
Helemaal dood gelijk, voor de rest deed hij het natuurlijk nog gewoon.

Van ellende daarna nog in de wasbak gevallen met afwassen, even laten drogen.
En ja hoor deed het nog (bhv het beeld dan) :D
Haha geweldig! Heerlijk toestel was dat, mooie review! Vraag me alleen af of het toestel überhaupt nog verkrijgbaar is.. :0
Geniaal, heb hem ook gehad alleen mijnes is wel gesneuveld.
Toen was nokia nog de bom!

Heb hem ook nog steeds hij werkt goed alleen jammer dat hij een beetje traag is voor de rest een mobiel zoals een mobiel moet zijn, robuust licht en bruikbaar.

Hij is nu een reserve telefoon naast mijn HTC Vision die een stuk zwaarder is . hihi :)
Wat een super bouwkwaliteit zeg! Daar kocht je vroeger een Nokia voor (en een lange accuduur).
Jammer dat Nokia de nieuwe WP7 telefoons met plastic ipv alu behuizing levert, gemiste kans.
December 2007 kreeg ik mijn Nokia N95, Warm Graphite. En nog steeds heb ik de telefoon en gebruik ik hem en doet hij het prima. Destijds was het een top mobieltje ;-)
Maar inmiddels, ondanks een nieuwe batterij, toch wel toe aan een nieuwe telefoon.