Scythe Ninja 3 Review
Het blok: Dit bijna 1kg zware blok voelt stevig aan. Ik heb me niet kunnen snijden aan de koelvinnen. De afwerking hiervan is zeer goed. Fan: Op de site van Scythe staat dat deze wordt geleverd met een 470-1900rpm fan en PWM controller. Dit was echter niet het geval. De fan komt zonder PWM en heeft een max speed van 800rpm. Echter door de vele fan blades koelt hij goed en is hij erg stil. 10.7dBA is echt onhoorbaar stil. Je kan deze fan ook apart verkrijgen: pricewatch: Scythe Slip Stream 800rpm, 120mm . Deze fan heeft een middelmatige airflow:Luchtstroom (m³/h) 68m³/hLuchtstroom (CFM) 40cf/mToch koelt hij erg goed. Montage onderdelen: De instructies...
Pluspunten
Koelt erg goed Erg stil (10dB) Mogelijkheid voor 2e fan
Minpunten
De fan is niet PWM zoals beschreven Monteren is niet zo makkelijk De metalen armpjes die de fan moeten vasthouden aan de koeler zien er niet professioneel uit.
Eindoordeel

Dit bijna 1kg zware blok voelt stevig aan. Ik heb me niet kunnen snijden aan de koelvinnen. De afwerking hiervan is zeer goed.
Fan:

Op de site van Scythe staat dat deze wordt geleverd met een 470-1900rpm fan en PWM controller. Dit was echter niet het geval. De fan komt zonder PWM en heeft een max speed van 800rpm. Echter door de vele fan blades koelt hij goed en is hij erg stil. 10.7dBA is echt onhoorbaar stil. Je kan deze fan ook apart verkrijgen: http://tweakers.net/price...am-sy1225sl12l-120mm.html . Deze fan heeft een middelmatige airflow:
- Luchtstroom (m³/h) 68m³/h
- Luchtstroom (CFM) 40cf/m
Montage onderdelen:

De instructies zijn in vele talen, maar duidelijk zijn ze in geen enkele. Ik probeer hier een beschrijving in het nederlands te maken zodat je adhv de tekeningen in jouw persoonlijke instructie wel begrijpt wat je moet doen (voor 1155 socket)
Eerst moet je de backplate monteren. Met de geisoleerde en schuimrubber kant naar het mobo.
Dan steek je de 4 lange schroefjes door de gaatjes van de backplate.
Nu schroef je de 2 armpjes aan de koelblok met de kleine schroefjes. Je neemt de moertjes met 8hoekige onderkant en de ronde moertjes en schroeft deze vast op de 4 armen van de koelblok. Na het aanbrengen van een beetje koelpasta zet je koelblok op de CPU.
Je kan nu het best je moederbord gaan omdraaien en het geheel vastschroeven.
Het monteren van de koelblok is zo moeilijk omwille van 3 redenen:
- Per gaatje in het moederbord (4x) heb je 3 dingen nodig. 1 lange schroef, 1 grote moer en 1 kleine moer die over de grote past. Omdat de koelblok op zoveel verschillende sockets past is dit een beetje knutselwerk en kom je op momenten 2 handen te kort.
- Door de cooling die reeds rond de CPU zitten (mobo afhankelijk) is het moelijk om met je handen dit ding nog vast te kunnen schroeven. In mijn geval zelf onmogelijk. een fijne tang was nodig.
- Het monteren van de fan is niet zo handig met de metalen 'brackets'. Dit kon veel beter.


Low profile ram is een must! Je ziet ook hoe krom de metalen armpjes staan die de fan vast houden. Ze werken wel goed. De fan zit goed vast, maar het ziet er niet uit!
Vergelijking met de stock i5 2500k cooler:

Temps
naast het feit dat ie heel stil is, blijft ie ook heel koel. Ik heb men i5 2500k overclocked naar 4669Mhz. Idle blijft de CPU rond de 10 graden boven de kamertemperatuur. (delta van 10 graden). Bij een stresstest loopt de temp op tot 40 graden boven kamertemperatuur. Boven de 64 graden heb ik de CPU nog niet gezien bij full load Prime 95. Wanneer de CPU op de stock 3.3Ghz draaide was het verschil tussen CPU temp en kamertemp slechts 6 graden. Bij een stresstest op de originele kloksnelheid kwam de CPU niet boven de 50 graden uit. Uitstekende prestaties.
Airflow

Door het speciale design is de airflow anders dan wat je gewoon bent. Mijn oude cooler (http://tweakers.net/price...oling-freezer-xtreme.html) had een zeer eenvoudige airflow. Van de voorzijde van de pc, door de cooler, naar de achterzijde waar een fan de lucht buiten blaast. De Ninja 3 is echter open in het midden en de lucht komt dus maar in mindere mate achteraan uit de koelblok. Door de opening wordt de hete lucht deels meteen langs de openingen buiten het blok afgevoerd. Een 2e fan op deze koeler monteren zou hierdoor een groter effect hebben dan bij een 'standaard' cooler omdat de 2e fan extra, koude lucht, kan aanvoeren.
Opgelet
Het koelblok is best hoog. In mijn CM690 case is er minder dan 1cm ruimte tussen de top van de koelblok en de side plate. Moet dus wel in de meeste cases passen lijkt me, maar je kan dan geen fan meer monteren op die plaats in de side plate.
Reacties (11)
Ik had nog wat meer toelichting verwacht waarom de koeler niet gemakkelijk te installeren was+foto's, aangezien je dit een matige beoordeling geeft. OK, de handleiding is niet makkelijk, maar heb je echt problemen ondervonden met het monteren?
Heb je een foto hoe deze gemonteerd uitziet in jouw kast? Gaat het blok over de geheugenmodules heen, m.a.w. kun je deze koeler gebruiken met RAM dat hoge heatsinks heeft?
[Reactie gewijzigd door den_dolf op 23 juli 2024 15:21]
Je spreekt in x graden boven kamer temperatuur, maar hoeveel graden spreek je dan precies om?
Dit is de beste koeler die je kan kopen voor dit geld,voor welk platform dan ook!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_exif()/u/26632/dosprompt2.gif?f=community)
/u/341627/crop5ae14a56d0afc_cropped.png?f=community)
/u/402387/crop5af92a9582fb3_cropped.png?f=community)
/u/425009/crop652e932deeec6_cropped.png?f=community)