Specificaties 120mm diameter met 27,3dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Scythe Ninja 3 Review

den_dolf 29 oktober 2011, laatste update op 31 oktober 2011, 1.587 views

Scythe Ninja 3

Pluspunten

• Koelt erg goed
  • Erg stil (10dB)
  • Mogelijkheid voor 2e fan

Minpunten

• De fan is niet PWM zoals beschreven
  • Monteren is niet zo makkelijk
  • De metalen armpjes die de fan moeten vasthouden aan de koeler zien er niet professioneel uit.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Het blok:
Dit bijna 1kg zware blok voelt stevig aan. Ik heb me niet kunnen snijden aan de koelvinnen. De afwerking hiervan is zeer goed.

Fan:
Op de site van Scythe staat dat deze wordt geleverd met een 470-1900rpm fan en PWM controller. Dit was echter niet het geval. De fan komt zonder PWM en heeft een max speed van 800rpm. Echter door de vele fan blades koelt hij goed en is hij erg stil. 10.7dBA is echt onhoorbaar stil. Je kan deze fan ook apart verkrijgen: http://tweakers.net/price...am-sy1225sl12l-120mm.html . Deze fan heeft een middelmatige airflow:
  • Luchtstroom (m/h) 68m/h
  • Luchtstroom (CFM) 40cf/m
Toch koelt hij erg goed.

Montage onderdelen:
De instructies zijn in vele talen, maar duidelijk zijn ze in geen enkele. Ik probeer hier een beschrijving in het nederlands te maken zodat je adhv de tekeningen in jouw persoonlijke instructie wel begrijpt wat je moet doen (voor 1155 socket)

Eerst moet je de backplate monteren. Met de geisoleerde en schuimrubber kant naar het mobo.
Dan steek je de 4 lange schroefjes door de gaatjes van de backplate.

Nu schroef je de 2 armpjes aan de koelblok met de kleine schroefjes. Je neemt de moertjes met 8hoekige onderkant en de ronde moertjes en schroeft deze vast op de 4 armen van de koelblok. Na het aanbrengen van een beetje koelpasta zet je koelblok op de CPU.
Je kan nu het best je moederbord gaan omdraaien en het geheel vastschroeven.

Het monteren van de koelblok is zo moeilijk omwille van 3 redenen:
  • Per gaatje in het moederbord (4x) heb je 3 dingen nodig. 1 lange schroef, 1 grote moer en 1 kleine moer die over de grote past. Omdat de koelblok op zoveel verschillende sockets past is dit een beetje knutselwerk en kom je op momenten 2 handen te kort.
  • Door de cooling die reeds rond de CPU zitten (mobo afhankelijk) is het moelijk om met je handen dit ding nog vast te kunnen schroeven. In mijn geval zelf onmogelijk. een fijne tang was nodig.
  • Het monteren van de fan is niet zo handig met de metalen 'brackets'. Dit kon veel beter.
Koeler gemonteerd

Low profile ram is een must! Je ziet ook hoe krom de metalen armpjes staan die de fan vast houden. Ze werken wel goed. De fan zit goed vast, maar het ziet er niet uit!

Vergelijking met de stock i5 2500k cooler:

Temps
naast het feit dat ie heel stil is, blijft ie ook heel koel. Ik heb men i5 2500k overclocked naar 4669Mhz. Idle blijft de CPU rond de 10 graden boven de kamertemperatuur. (delta van 10 graden). Bij een stresstest loopt de temp op tot 40 graden boven kamertemperatuur. Boven de 64 graden heb ik de CPU nog niet gezien bij full load Prime 95. Wanneer de CPU op de stock 3.3Ghz draaide was het verschil tussen CPU temp en kamertemp slechts 6 graden. Bij een stresstest op de originele kloksnelheid kwam de CPU niet boven de 50 graden uit. Uitstekende prestaties.

Airflow
Door het speciale design is de airflow anders dan wat je gewoon bent. Mijn oude cooler (http://tweakers.net/price...oling-freezer-xtreme.html) had een zeer eenvoudige airflow. Van de voorzijde van de pc, door de cooler, naar de achterzijde waar een fan de lucht buiten blaast. De Ninja 3 is echter open in het midden en de lucht komt dus maar in mindere mate achteraan uit de koelblok. Door de opening wordt de hete lucht deels meteen langs de openingen buiten het blok afgevoerd. Een 2e fan op deze koeler monteren zou hierdoor een groter effect hebben dan bij een 'standaard' cooler omdat de 2e fan extra, koude lucht, kan aanvoeren.

Opgelet
Het koelblok is best hoog. In mijn CM690 case is er minder dan 1cm ruimte tussen de top van de koelblok en de side plate. Moet dus wel in de meeste cases passen lijkt me, maar je kan dan geen fan meer monteren op die plaats in de side plate.

Heb jij ook een Scythe Ninja 3?

Hmm, 64 graden onder full load vind ik eigenlijk best veel. De CM690 heeft niet echt slechte airflow, dus van deze CPU koeler had ik dan wat betere prestaties verwacht. Wellicht dat dit ook door de fan komt die maar op 800RPM draait. Trouwens, meer fanblades, wilt niet automatisch zeggen dat hij beter koelt. Dat ligt onder andere aan de static pressure, de grootte/oppervlakte en de hoek van de fanblades. Vergeet ook niet de dichtheid van de koelvinnen van de heatsink zelf. Hoe dichter die op elkaar staan, hoe meer "weerstand" een fan ondervindt om de lucht erdoor te "persen". Maar door een dichte fin-arrangement kun je wel meer koelvinnen en dus meer koel oppervlakte creeeren.
Ik had nog wat meer toelichting verwacht waarom de koeler niet gemakkelijk te installeren was+foto's, aangezien je dit een matige beoordeling geeft. OK, de handleiding is niet makkelijk, maar heb je echt problemen ondervonden met het monteren?
Heb je een foto hoe deze gemonteerd uitziet in jouw kast? Gaat het blok over de geheugenmodules heen, m.a.w. kun je deze koeler gebruiken met RAM dat hoge heatsinks heeft?
Terechte vragen. Ik pas de review aan! Echter vind ik 64 graden voor een i5 2500k onder full load op iets minder dan 4.7Ghz wel mee vallen.. ?

[Reactie gewijzigd door den_dolf op 29 oktober 2011 13:21]

Dan doet het ding het beter dan mijn Scythe Ninja Mini (die natuurlijk ook stukken kleiner is). Zeker als je flink OCed valt het best mee.
Hoeveel graden is jou kamer temperatuur :+
Je spreekt in x graden boven kamer temperatuur, maar hoeveel graden spreek je dan precies om?
tussen de 20 en 23 graden.
Niet meer dan 25 graden lijkt me?
Wat een heatpipemonster!
Goede foto's trouwens, leuk om te zien!
Ik heb deze koeler ook al een paar maanden,en ik ga het gewoon heel bruut stellen:
Dit is de beste koeler die je kan kopen voor dit geld,voor welk platform dan ook!
Hoe is de installatie bij jou verlopen? Voor welke socket gebruik je hem?
PWM controller moet er in zitten, het is een PWM aansluiting met een expansion bracket met daarin een draaiknop.