Samsung SpinPoint P120 SP2514N, 250GB Review

darkcarlaza 7 juli 2007, 1.460 views

Samsung SpinPoint P120 SP2514N, 250GB

Pluspunten

• Zware constructie
  • Geluidsproductie
  • Warmte
  • Rappe Schijf

Minpunten

• IDE kabel
  • CPU Utilization
  • Geen overtuigende winnaar
  • Lastig Flashen (info ontbreekt)

Dit is mijn eerste serieuze review van een product in mijn bezit. Ik hoop dat het een informatief geheel zal worden waarop ieder kan reageren. Vragen zullen worden beantwoord, en hopelijk zal ik ze oproepen in deze review.

Aankoop
Het gekozen is een Samsung Spinpoint ST2514N 8MB IDE Harde schijf. Deze is ter vervanging van een 80Gig Seagate Sata. De reden voor de overstap naar IDE is slechts door voorraad in de winkel en enkele tests op het web geweest. Voor de lastige kabel is een S-Ata interface natuurlijk beter. De kabel is goed weggewerkt voor een optimale airflow, uiteraard is het een 80-polige IDE kabel. De oude schijf werd te traag, ik heb deze helaas niet mee kunnen testen doordat deze inmiddels verkocht is. Ter vergelijk zal een Seagate ST3160827AS S-Ata 8MB schijf als tegenhanger zijn werk doen. De voornaamste reden is een stabiele nieuwe Windows installatie en een hoeveelheid extra opslag voor audio.
De prijs betrof destijds 77 Euro bij Funprice in Groningen, een winkel welke volgens mij nu op is gegaan in Norrod. Ik kon op vertoon van studentenpas 73 Euro betalen, scheelt toch weer.

Assemblage
Helaas betrof de inhoud van de doos de Samsung Spinpoint zelf en enkel lucht. Geen IDE kabel meegeleverd, slechts de dunne doorzichtige hdd-verpakking. Geen probleem, de DVD-RW kan prima met de 40-polige werken, gelukkig nog ergens in een doos kunnen vinden. De schroefjes die ik helaas echt niet terug kon vinden in de verpakking kwamen dus ook uit eigen bezit. Geen problemen maar toch prettig als de winkel zoiets gratis meegeeft. Zoals gezegd is het even knoeien met die grote IDE kabel, de kast waarin ik werk is echter ruim voldoende, de Enermax Silver Wizard. Dankzij een goede Air flow blijft de schijf in alle condities koel, Dit werkt positief op de algehele temperatuur in de kast.

Benchmarks
Ik ben nogal in de weer gegaan met een aantal HDD Benchtools en systeem info. De volgende gegevens dienen echter met een belangrijk detail genoemd te worden. Beide geteste schijfen zijn opgedeeld in 2 partities zodat 4 schijfen ontstaan. De Samsung heeft een totale grootte van 233 GB en is verdeeld in HDD-A Audio en HDD-B Windows. De Seagate is 149 GB groot en is verdeeld in HDD-C 49 GB Software en HDD-D 100 GB Video. De schijfen bevatten data alnaargelang de naam en zijn met de volgende percentages gevuld. HDD-A 53% HDD-B 48% HDD-C 59% HDD-D 84%.

Sifoft Sandra XI Read Performance

____________________Samsung Seagate
Drive Index____________68 MB/s___68 MB/s
Random Access Time____15ms_____13ms
Full Stroke Access Time__11ms_____16ms

Ter vergelijk pak ik de SiSoft Performance Index erbij, zo kan je zelf testen.
Processor Arithmic___10.499

Burst Rate___71.7______89.8
Accestime___14.3ms____12.8ms
CPU Usage___10.4%_____3.9%

PCMark 05

Bij PCMark 05 kun je handig aangeven welke schijf van de 4 partities je wilt testen. Ik heb de benchmark met elke partitie 3 maal uitgevoerd en het gemiddelde van de 2 hoogste genoteerd.

Samsung_____Seagate
HDD-A 5077__HDD-C 5089
HDD-B 4617__HDD-D 4880

Uit deze benchmarks valt af te lezen dat de Seagate ondanks een kleinere hoeveelheid vrije ruimte beter weet te presteren in PCMark 05. Voor een overzichtelijk beeld volgen hier de gemiddelde resultaten per getest onderdeel.

Results in MB/Sec__HDD-A __HDD-B__HDD-C__HDD-D

SP2514N____________________ST3160827AS
Firmware VF100-50___________Firmware 3.42
S.M.A.R.T. yes_______________S.M.A.R.T. yes
Multi Sector Read Cache: yes___Multi Sector Read Cache: no

Wel, wat als grootste nadeel gezien kan worden is de CPU utilisatie. De Samsung is 3x meer afhankelijk van de Athlon welke op 2.2GHz zijn werk doet.
Voor een vergelijk met een laag geclockte instelling zal ik later meer benchmarks tonen. Deze zullen aangeven of de schijf trager zal lopen op lagere CPU clocks.

Vooralsnog doet de schijf het zeer goed, een prestatiewinst met de vorige schijf is slechts voelbaar beter. Helaas kon ik deze niet meer meenemen in de test. Het geluid is zeker beduidend minder geworden. Ter vergelijk maakt de Samsung net zo weinig geluid als de geteste Seagate, echter de nuances zijn merkbaar. Zo is de Samsung wat hoger in de ratel bij het zoeken, wanneer deze aan het schrijfen is hoor je slechts af en toe een tggggtggg. Bij de Seagate hoor je meer een snellere tktkgggtktktkgggggtktktkgggg. Als ik al mijn coolers op minimum zet hoor je af en toe wat ratelen. Met de coolers voluit is dit echter niet hoorbaar, slechts wanneer een groot bestand wordt gelezen/geschreven.

Kleine voetnoot: Maak nog geen Product Reviews met Safari Browser, deze crasht en dat is bijna dus alle data kwijt.

Heb jij ook een Samsung SpinPoint P120 SP2514N, 250GB?

De P120 is een relatief oud model samsung, beter had je een T166 kunnen nemen die zijn een stukje sneller :z
Kijk eens wanneer de disk is aangeschaft ;)
Uitgebreide review, heb je alles overnieuw moeten bedenken na de crash in safari?? }>
toch een paar opmerkingen:

Onder het kopje (misschien kopjes tussen [ b] [ /b] zetten?) 'aankoop' staat "ST2514N". Moet denk ik SP2514N zijn.

In je tekst schrijf je dat de samsung schijf een 3x hogere "cpu-utilization" heeft (dan wat?). Maar als ik de hd-tune plaatjes bekijkt heeft de ene schijf 5.2% en de andere 10.8%? Heeft dit ook niet grotendeels met de gebruikte interface te maken? Een meer 'faire' vergelijking zou tussen 2 ide-schijven zijn geweest.

Bij de negatieve punten noem je "IDE kabel" wat bedoel je daar mee? Dat de kabel niet in de doos zat? (ik heb nog nooit een hd gekocht waar deze bij zat) Of bedoel je dat de ide-kabel onhandiger is? (zoals je ook in je tekst noemt)

Verder doet het punt "lastig flashen" compleet niet terug in de tekst. Ik snap ook niet echt waarom je hdd zou willen flashen.

Bij de meeste samsung-schijven zitten de schroeven in een klein zakje, in het zelfde plastic omhulsel als de hd.

Ik hoop dat je als opbouwend ziet, het is niet bedoeld om je review je de grond in te boren :)
Update:

De harde schijf heeft na goed werk maar veel frustratie mijn kast verlaten wegens het storende "whine" geluid welke door mijn kast nog wordt versterkt. Wanneer ik slaap hoor ik in mijn kussen de grond trillen, terwijl ik een tiendubbel geisoleerd plateau heb gebouwd tegen doorgeven van trillingen. Is dus nogal heftig.

Ik heb een Conceptronic Gab'nGo 3'5" hdd case gekocht voor 30.- en de schijf daarin gezet. Dit scheelt al enorm, al merk ik dat zelfs de kast waar het geval op staat, ook zachtjes meevibreert met de schijf. Vrijwel gehalveerd lawaai, maar das nog steeds niet geweldig. Leve de aan en uit knop!

Ongeveer een kwartaal geleden een t166 500GB voor kameraad gekocht, deze maakt ook lawaai zeg. In Idle hoor je die zoem zoem zoem, veel storender dan het seek-geluid dat juist weer erg erg stil is. Jammer maar weer terug naar Seagate.