Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB Review

HellStorm666 28 oktober 2011, laatste update op 28 oktober 2011, 873 views

Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Pluspunten

• Erg snel
  • Relatief gezien een goede prijs
  • Kwam met FW 0009
  • Ruim genoeg voor Win7
  • Plug and play

Minpunten

• Erg kaal geleverd (Al drukt het de prijs wel weer wat)
  • Prijs per GB hoog.

Aangezien ik altijd de reviews van tweakersnet lees voordat ik iets bestel en met veel plezier en groot nut ook de gebruikersreviews, is het voor mij na deze aankoop ook de "plicht" om te delen wat ik er van vind.

Ik heb de Crucial M4 128GB gekocht omdat ik het langzame opstarten van Windows 7 wat zat begon te worden. En na alle goede verhalen en reviews van SSD's en met name deze Crucial M4 heb ik de knoop doorgehakt.
Leuke investering van mijn (nog te krijgen) stage vergoeding.

Waarom de Crucial M4
Uit vrijwel elke review, en elke review met de FW0009, kwam de prijs/prestatie verhouding er het beste uit.
Omdat ik bang was dat 60GB te klein zou worden (al is het wel te doen door wat meer op te letten) en ik ook in de toekomst geen ruimte tekort wil hebben voor Windows, wat programma's en n of twee games heb ik gekozen voor de 128GB.

Ontvangst
Ik heb gekozen voor de "kale" versie, dus zonder transfer cable en zonder 2.5" -> 3.5" converter.
En.... inderdaad, deze is erg kaal. het was nog net geen bruin karton met een stickertje, maar dat zat er niet ver vandaan ;)

Kijkend op de drive zag ik rev. 0009 staan. Dus gelukkig al de FW0009 er op.
Had ik de bootable USB met fw upgrade voor niets gemaakt, maar wel beter zo.

Voorbereiding
In de BIOS AHCI aangezet, SSD op tray geplaatst en op poort 0 van mijn ICH10R chip geplaatst, boot volgorde aangepast en ready to go.

Installatie
Gewoon via de Windows 7 SP1 DVD heb ik Windows 7 x64 Ultimate SP1 geinstalleerd.
Dit ging zoals verwacht zonder problemen.

Vervolgens een handleiding op internet gevolgd met stappen op Win7 te optimaliseren voor SSD, zoals TRIM aan, Hybernate uit, Chache naar andere drive enz.

Handleiding is hier te vinden.

Prestaties
Het systeem waar de Crucial M4 in zit bevat de volgende hardware:
  • Intel Core-i7 920 @ 3.2Ghz met hypertreading aan
  • Gigabyte GA-EX58-UD5, met Intel ICH10R SATA2 controller
  • OCZ Gold 6GB 1600mhz DDR3 Trippelchannel
  • Nvidia 9800GTX+ Black + Nvidia GT220
  • WDC WD6400AAKS (640GB Sata2)(2x)
  • Maxtor 6V080E0 (80GB Sata2)
De Crucial heet voluit Crucial M4-CT128M4SSD2.

Het opstarten gaan een stuk sneller dan eerst, heb het niet getimed, maar het is duidelijk sneller.
Een groot voordeel is ook, dat zodra je de desktop ziet, je direct aan de gang kan en niet hoeft te wachten tot dat alles klaar is.

Windows 7 geeft deze SSD een 7,8 in zijn prestatie-index (na installatie van alle drivers)

Transferrates
Ik heb dit getest met Crystaldiskmark.

Crucial M4 128GB:

WDC WD6400AAKS 640GB:

Maxtor 6V080E0 80GB:

Zoals te zien is loop ik met de seq. read tegen de limieten van SATA2
t.o.v. de gewone HDD's is de seq. wel sneller, rond de 2x, maar niet echt extreem.
Maar de 512k is toch al heel wat sneller.
de 4k en 4kQD32 (welke vooral in dagelijks gebruik belangrijk is) is echt gigantisch verbeterd.
Bijna 200x sneller t.o.v. de Maxtor.

Hier ben ik dus erg tevreden over!

Gaming:
Battlefield 3 geinstalleerd op de SSD en een keer op de WD4600AAKS
Waar ik bij de WD ongeveer 2 min aan het wachten was bij elke keer "Loading" duurt het bij de SSD iets van 5 10 sec.

Stabiliteit
Hier kan ik nog weinig over zeggen, tot nu toe, een dikke 24h later ;), heb ik nog geen enkel probleem ondervonden.

Compatibiliteit
Getest op de ICH10R chip in Windows 7 x64 SP1 en dit werkt in n keer.
Ook de bios herkend hem zonder problemen.

Ik heb hem voor 169,- gekocht bij Informatique.
Dan kwam er voor 8,- nog een 2.5" -> 3.5" converter bij van OCZ (goedkoper dan die van Crucial)
Dit is niet erg goedkoop qua prijs per GB.
Maar... Als je dan ziet dat hij veel sneller is dan een normale HDD en vergeleken met andere SSD's of een stuk sneller of een stuk goedkoper is... Dan ben ik best tevreden over de prijs. Echter kan het altijd goedkoper ;)

Erg snelle SSD voor relatief niet al te veel geld!
Flinke prestatie boost in Windows
Ook op SATA2 (ICH10R chip) zeker de moeite waard!

Heb jij ook een Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB?

Mochten er zaken zijn die ontbreken, fout zijn of niet duidelijk, dan hoor ik het graag zodat ik de review daarop aan kan passen.

EDIT:
- Linkje toegevoegd voor de tweaks
- Prijs veranderd van Voldoende naar goed
- Gaming toe gevoegd.

Vragen:
- Waarom 2 sterren? wat mis je er aan? laat het weten zodat ik de review kan verbeteren.

[Reactie gewijzigd door HellStorm666 op 28 oktober 2011 18:47]

Hij heet Crucial, niet Crusial :) Verder goede review! Ik zit zelf ook over dit model te denken, vandaar dat ik hem interessant vond.
Thnx voor de heads-up... zal het aanpassen.