Specificaties 14" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion dm4-2100ed (QJ413EA) Review

Zaklamp02 28 oktober 2011, 2.011 views

HP Pavilion dm4-2100ed (QJ413EA)

Pluspunten

• Accuduur
  • Bouwkwaliteit
  • Temperatuur
  • Afmeting

Minpunten

• Schermkwaliteit (niet storend, maar je moet toch wt noemen...)
  • Interne componenten (mid-range... niet echt om op te gamen)

Ik heb de laptop nu ongeveer 2 weken en ik ben er echt SUPER blij mee.
Wat mij betreft is dit d ideale laptop voor studenten. Ik gebruik mijn laptop vooral tijdens college, en af en toe thuis om een filmpje te kijken. Wat dat betreft vind ik de schermgrootte van 14" echt perfect. Hij is klein genoeg om makkelijk in je rugzak te passen, en heeft toch een full-size toetsenbord en word/pdf bestanden kun je prima lezen. Wat mij betreft is de laptop ook snel zat; indrukken startknop - word geopend is ongeveer 45s.

Pros:
- Accuduur. +/-7u op 30% verlichting, WiFi uit en +/- 5u op 50% verlichting, WiFi aan (met 6-cell!)
- Stevig. Nauwelijks flex in het toetsenbord, nauwelijks verstoring als je op het scherm drukt
- Temperatuur. Ook bij flink en lang gebruik voelt de laptop heel koel aan, bijna op de grens van t koud.
- Afmeting. Laptop is mooi dun, en 14" is voor mij d perfecte combinatie tussen draagbaar en gebruik.

Leuke features:
- Mooi. Niet onbelangrijk natuurlijk, zeker niet als je hem de hele dag in college gebruikt
- Prijs. De prijs ligt ongeveer gelijk aan laptops met gelijkwaardige specs, maar daar krijg je dan wel 'gratis' de bovengenoemde punten bij.
- Finger print reader. Normaal hou ik helemaal niet van dit soort gadgets, maar ik moet zeggen dat ik het wel gemakkelijk vind om niet steeds je wachtwoord in te hoeven tikken als je de laptop aanzet. Je kunt hem ook gebruiken om andere wachtwoorden op te slaan, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Cons:
- Scherm. De resolutie is prima voor een 14" laptop, maar bij volledig wit zie je een soort van 'grid'. Niet echt storend overigens. Totaal niet zichtbaar als je film kijkt ofzo.
- Interne componenten. Als je wil gamen is deze laptop niet zo veel waard. De grafische kaart is nauwelijks sneller dan de interne Intel HD3000 (al is de performance wel veel beter). Aan de andere kant, in deze prijscategorie (+/-800-900) euro moet je daar misschien ook niet al te zwaar aan tillen...

Conclusie:
Deze laptop moet je zeker kopen als:
- Je een stevige laptop wil die mooi koel blijft en een prima accuduur heeft

Deze laptop kun je beter laten liggen als:
- Je een groot scherm wil, of als je een HD scherm wil
- Je een (super) high performance laptop wil

Heb jij ook een HP Pavilion dm4-2100ed (QJ413EA)?