Apple iPad 2 Wi-Fi + 3G 64GB Zwart Review

CQC AnacondA 28 oktober 2011, laatste update op 29 oktober 2011, 992 views

Apple iPad 2 Wi-Fi + 3G 64GB Zwart

Pluspunten

• Fantastisch apparaat.
  • Wat betreft look and feel af
  • Snel, respontief

Minpunten

• Niet voor linkshandigen,
  • Itunes...
  • Itunes....
  • Itunes.....

Ipad 2 64 Gb 3G VS Galaxy tab 10.1 3G

Nu ik in de ridicule situatie verkeer dat ik beide apparaten tot mijn beschikking heb dacht ik om toch eens een reviewtje te schrijven over de 2 laatste gadgets essentieel voor het moderne leven.

Een paar kleine zaken vooraf.

Ten eerste zijn dit uiteraard persoonlijke observaties, punten die mij ergerden, blij maakten of mij in een diepe crisis storten. Dat maakt het minder een review maar meer een kritiek.

First of.

Het aanzetten der apparaten, beide dienen aangezet te worden met een klein doch handzaam knopje.
Enige druk verder komen de schermen tot leven en kan men de Galaxy Tab in gebruik nemen, de Apple heeft echter hele andere plannen en weigert iedere vorm van medewerking tot men hem in contact gebracht heeft met het achterlijke software broertje ITunes. Samsung dacht daar anders over, maar dat kan ook komen dat met alle kopieerdrift dat zij het aller slechtste van Apple hebben gevonden om na te maken te weten KIES software suite. Zie iTunes als het achterlijke broertje, Kies is daar in tegen de uitwerpselen van het gedrocht waar sporen van het DNA in te vinden zijn maar werkzaam is het echter niet.

Gebruik.

Beide apparaten zijn dun, licht, hebben een fantastisch scherm en zijn te klein om lekker mee te zitten. De sim kaarten gaan redelijk eenvoudig in het toestel al heeft de Apple er wat eigenaardigheden bij. De bijgeknipte sim zal me worst wezen maar dat ik op zoek moest naar een paperclip reken ik ze toch aan. Daar ik papierloos wil werken is de paperclip niet langer in dit huis toegestaan, maar een vriendelijke buur gaf uiteindelijk ontsluiting op het klepje.
Beide apparaten zijn eenvoudig in te stellen, en aangaande mail, agenda en internet ben je direct good to go.

Software.

Hier komt de Apple naar boven, de ervaring is snel, gemakkelijk en mijn moeder kan er zonder problemen mee overweg. Samsung heeft in al haar wijsheid Touchwiz IV ontwikkeld, een traag, stroperig en lelijke launcher die zich gedraagt als een olifant die probeert te draaien in een porseleinkast. Het past dus niet... En nog erger mijn moeder kan er niet mee overweg.
Dit maakt dat de out of de box experience van de Samsung onaangenaam voelt. Nog erger je vraagt je af wat je in vredesnaam aangeschaft hebt. Nu is dit simpel op te lossen met een nieuwe launcher maar dat maakt de aflevering niet minder slordig. Onder Swype reageert het toetsenbord slecht, traag of raakt geheel de weg kwijt. Met een andere launcher werkt het daar in tegen prima en is het prettig om zaken als een @ gewoon onder het toetsenbord te hebben meneer Apple!
IOS heeft het hier dus hands down in handen, de software is meer volwassen, geeft een rijkere ervaring en voelt als een product dat af is.

Daarnaast heeft de Samsung de neiging in een sleep of death te vallen, iets wat puur software matig is en lijkt op mij als ik te veel gedronken heb. Met geen mogelijkheid wakker te krijgen en als het na een harde por (reset) toch lukt ben ik en het apparaat ernstig narrig. Net het echte leven.

Al zit er wel een wereld van verschil tussen de out of de box experience tussen de tweelingen.
De Samsung is direct geleverd met zaken als een office suite, photo gallary, music player, webbrowser, file Explorer (mijn bestanden) kortom alle zaken die het merendeel van de mensen denken te gebruiken. Met EZ file Explorer heb je ook geen machine nodig om bestanden op de tablet te zetten, direct van een NAS hoort tot de mogelijkheden.

Missers zijn, flash player (uitgeschakeld in de browser, dus das geen handige reclame h Samsung? Porno als teleurstelling is een aardige grap maar niet meer dan dat….)
PDF reader, heeft ook een por in de rug nodig om tevoorschijn te komen, al opent de browser ze zelf ook.

Apple maakt reclame but, there’s an app for that en verdomt dat menen ze ook nog. Een office suite is voor mietjes, editen van office bestanden dien je voor te betalen prutser! Een file explorer raken mensen enkel van in de war, dat doen we dus lekker niet. Het apparaat is out of de box kaal en amper functioneel voor een werkomgeving. Slordig.

Verder heb je nog zo iets als widgets, android stelt je in staat om direct op je home screen in een oogopslag alles te bekijken wat je zou willen zien. Apple vereist een handeling. Nu ben ik van nature lui dus de widget is een voordeel. Apple jullie hebben de notificatie balk al overgenomen nu de widgets nog en je maakt van mij een blij man.

Appstore/Market.

Beide hebben zijn ups en downs, ik kan niet zeggen dat ik voor de een of ander de voorkeur heb. Wel kan ik meedelen dat het zoeken voor Tablet apps in de market wat omslachtiger is, echter achter een PC even wat kunnen installeren op je tablet vind ik een hele grote plus.

Customizability

Apple Ipad,
Je kunt je achtergrond wijzigen, je kan je icoontjes heen en weer gooien naar een volgorde die er naar jou smaak beter uitziet en dat was ‘m dan. De Apple guru’s dicteren hoe het er uitziet en dat doen ze wellicht heel aardig en heel wat beter dan het gemiddelde schaap maar aan het einde van de dag maakt een ander uit hoe je apparaat er uit ziet. Dat vindt uiteraard het merendeel van de schapen op deze wereld prachtig, maar ergens voelt het wat ongemakkelijk.

Samsung Galaxy Tab
Letterlijk de sky is the limit, een ieder kan een launcher installeren en instellen naar eigen smaak, paarse icoontjes, of alles met widgets doen tot je een ons weegt. Naar alle waarschijnlijkheid weeg je ook een ons als je klaar bent met uitvogelen hoe alle instellingen werken, maar aan het einde van de dag zie je je eigen wansmaak als je je Tablet aanzet.

Geluid

Beste meneer Apple, er bestaan mensen op deze aardbol die niet rechts maar linkshandig zijn. Dat houdt in dat zij uw Ipad gebruiken door deze in de rechterhand nemen om de tablet te bedienen met hun linkerhand. Dit zal voor u raar in de oren klinken, ongeveer zo als de Ipad klinkt als je de speaker afdekt.

Meneer Samsung, er bestaan mensen op deze aardbol die niet rechts maar linkshandig zijn. Dat houdt in dat zij uw Galaxy Tab gebruiken door deze in de rechterhand nemen om de tablet te bedienen met hun linkerhand. Mag ik u complimenteren met de 2 kleine speakers van uw tablet, ze klinken goed, zijn stereo en als ik uw Galaxy tab gebruik als linkshandige hoort u het geluid zoals het bedoeld is.

Scherm

Tsja, beide doen wat ze moeten doen en steken met kop en schouders over de rest van het gepeupel uit. De form factor kan me werkelijk niet schelen al houdt het in dat ik de ene in portrait gebruik en de andere in landscape, u mag zelf verzinnen welke in welke stand gehouden wordt.

Aansluitmogelijkheden

Wee en ach die gezien heeft wat ik zag. Die zijn er dus niet, nu kan je stellen dat beide hebben allerhande hulpstukken nodig om de meest banale taken uit te voeren. Usb slot; fail, SD slot; fail, HDMI; fail
Ik heb niet een apparaat om er vervolgens allerhande rommel aan te hangen, het verknalt het design en van sommige hulpstukken word ik ronduit angstig. Dat houdt in dat de tablet de tablet is en daarmee basta. Andere meuk hoef ik niet dankjewel!

Werken met een tablet

Hier gaan ze de mist in, een tablet is niet geschikt voor een werkomgeving. Leuk voor thuis op de bank, gadgetfactor en meer van dat soort nonsens.

En de reden daarvoor is Office, of men het nou leuk vind of niet de wereld draait op Windows & Office. Serieuze alternatieven zijn er niet. Nu zijn er allerhande apps die het leven iets dragelijker maken maar allemaal leveren ze het gevoel dat het ’t net niet is. Dat maakt het onbegrijpelijk dat de halve wereld (waaronder bestuurlijk Nederland) zich massaal op de tablets stort.

Nu sta ik ansich wel sympathiek tegen de notie dat geld moet rollen, echter gemeenschapsgeld dient niet voor dat doel aangewend te worden. En al helemaal niet om een aantal wat oudere patjepeers het idee te geven dat ze jonger zijn. De automatiseringsomgeving van het Rijk (d.w.z., gemeenten, provincies en rijksoverheid) niet ingericht voor dergelijke taken.

Rest mij niet anders dan de Nederlandse belastingbetaler te danken voor de Ipad (echt heus waar, nee echt!)

Bescherming

Net als tegens soa’s dient men ook na te denken over het gebruik van bescherming bij Tablets, de Apple doet dat met een prachtig design die magnetisch aan het apparaat klikt. Echter de maagdelijke achterkant wordt vervolgens ernstig misbruikt. Daar kan je ook wat voor kopen maar als je 70, - uitgeeft aan een lederen flap, meer is het niet, sta je je achteraf toch even op de bol te krabben waar het mis gegaan is in het leven...

De Samsung (in mijn geval bookcase) geeft een all round bescherming die het apparaat zwaar en log maakt. Ook voor 70, - maar dan heb je wel ook je achterkant afgedicht voor priemende zaken...

Wordt het leven beter met een tablet? Voor veel zaken in het leven geldt dat n zaak leuk is, maar twee meer dan twee keer zo leuk! Dat geld bijvoorbeeld voor huizen, auto's, vrouwen (al gelang geaardheid), computers en wat al niet meer zij.
Voor tablets geldt dat echter niet. De twee lijken wel wat op elkaar, maar geven een totaal andere ervaring.

Galaxy Tab, De widgets vind ik prettig in het gebruik, mail en agenda direct zichtbaar, de Touchwiz is een draak en moet ernstig op de schop. En maakt het apparaat niet echt werkbaar.

Apple Ipad, volwassen systeem met alle mankementen van Apple, duur in het gebruik, en geeft je het gevoel dat je er nog net niet helemaal bij hoort.

Einde van het liedje is dan ook dat ik verwacht dat uiteindelijk die Moloch Microsoft iets zal maken wat wel voldoet aan de eisen van een werkomgeving. Te weten Windows 8.

Heb jij ook een Apple iPad 2 Wi-Fi + 3G 64GB Zwart?

Meer advertenties

Dat je naar je buur toe moest voor een paperclip, ligt volgens mij toch echt aan jezelf. Heb je geen doosje bij de iPad 2 gekregen met een SIM ejector tool? Dit ding:

Wel een vraag, gebruik je de PC of een Mac versie van iTunes? Hoewel het programma hetzelfde oogt, is iTunes voor Windows geen pretje. Dat zou niet zo moeten zijn, maar helaas wel waar.
Ik moet je teleurstellen, nicht in den dose aanwezig. Dus hoewel gevat helaas niet berustend op enige vindbaarheid.

Natuurlijk de pc versie, mac's benne rare dingen. En ja dan zit er weinig verschil tussen kies (bah bah...) en itunes (enkel bah)
Ik krijg ze er niet tussen, ik ben er mee bezig maar de pjuter doet niet wat ik wil...
Tja, dat gaat met zo'n Galaxy ook wat lastig... Heb je al geprobeerd de foto's er tussen te krijgen met de iPad? :9

Bedankt voor de review/vergelijking trouwens!

Groet,

Robenroute
Erg vermakelijke review dit! Er zouden wat meer foto's tussen de tekst mogen. Ow wacht, uberhaubt zouden er foto's tussen de tekst mogen.

Maar dan is het ook 6 sterren waard. :)
Review is vermakelijk,

maar soms vind ik et erg wisselend wat je vegelijk. en ik krijg het gevoel dat je toch meer naar de apple-side neigd...

maar +1 voor de afsluiting, zo is het wel. Athans hopelijk maakt microsoft het zo dat het wl goed werkt en geen eindeloze tweaks nodig heeft voor dat het goed werkt n toch baas over eigen systeem blijf.

Ik zou toch neigen naar de samsung. Door dat je er een andere android op kan knallen en je bent van je touchwiz af.

4 sterren