Noctua NF-S12-800, 120mm Review

125679 7 juli 2007, laatste update op 17 november 2015, 3.679 views

Noctua NF-S12-800, 120mm

Pluspunten

• Erg stil op 5V
  • Luxe verpakking/accesoires

Minpunten

• (Te) luid op 12V
  • Slechte performance wanneer direct op te koelen onderdeel geplaatst

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 2
Luchtverplaatsing (min) Score: 3
Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Ik had een tijdje geleden wat nieuwe fans nodig. Rond die tijd waren de fans van Noctua helemaal hip, dus heb ik er n gekocht. Omdat ik voor een zo stil mogelijke pc ga, ben ik voor de 800 rpm versie gegaan (er is ook een 1200 rpm versie van de 120 mm fan). Deze review is dan ook vanuit dat oogpunt geschreven :)

Featureset
De fan komt in een mooie verpakking: een net kartonnen doosje met venster. Dat is al een stuk beter dan de blisters waar veel hardware in komt.
In de doos zit:
* (natuurlijk) de fan (met 3 pins aansluiting)
* 4 rubberen pinnetjes (waardoor je de fan kunt bevestigen zonder dat deze contact heeft met de kast, en dus geen trillingen kan doorgeven)
* 4 gewone schroefjes
* een molex -> 3 pins adapter
* een 'U.L.N.A.' (ultra low noise adapter; een 3 pins verlengstukje met weerstand, die het voltage van 12V naar ~5V terugbrengt).

De fan is lichtbruin met donkerbruin; ietwat ongewoon maar het ziet er wel goed uit.

Specificaties
Dit zijn de specs zoals Noctua ze zelf opgeeft:

Rotational Speed (+/- 10%): 800 RPM
Rotational Speed with U.L.N.A. (+/- 10%): 500 RPM
Airflow: 59 m/h
Airflow with U.L.N.A.: 34 m/h
Acoustical Noise: 8 dB(A)
Acoustical Noise with U.L.N.A: < 5 dB(A)

Noctua claimt een nieuwe vorm voor de fanbladen te hebben ontwikkeld, die relatief tov het toerental een grotere luchtverplaatsing en minder geluid veroorzaakt. Ook wordt een (voor fans nieuw) vloeistoflager gebruikt. Dit alles zou tot een bijzonder stille fan moeten leiden.

Luchtverplaatsing
De luchtverplaatsing verschilt per gebruiksvorm.
Wanneer de fan wordt gebruikt om airflow in je kast te creren, is de airflow prima. Wanneer je de fan echter ergens in/op monteert (op een heatsink, in een voeding, etc), daalt de airflow behoorlijk. Dit geldt zowel met als zonder ULNA.
De fan in combinatie met de ULNA levert voldoende airflow om een stuk of 3 4 schijven fatsoelijk te koelen.
Het monteren van de fan in mijn voeding (een Tagan 430 U15) viel echter behoorlijk tegen; de voeding werd (aan de buitenkant!) loeiheet met de fan op 12V; logischerwijs heb ik het niet geprobeerd op 5V.
Ter vergelijking: een Nexus 120 mm fan in de voeding (ook op 800 rpm) houdt de voeding als maandenlang heerlijk koel!

Geluidsproductie
Hier werd mee geadverteerd: dit nieuwe concept zou met afstand het stilste zijn. Viel dat even tegen... de fan is wel vrij stil moet ik zeggen, maar kon mijn hoge verwachtingen niet waarmaken. Op 12V is een wollige zoem te horen (precies zo hard dat het net opvalt). Die zoem is verdwenen op 5V, maar dan is het ratelen/tikken van het lager ervoor in de plaats gekomen. Ook niet prettig, maar al een stuk stiller dan op 12V.
Alles verandert echter wanneer de fan op een heatsink of in een voeding wordt gemonteerd: blijkbaar kan het lager niet zo goed tegen het drukverschil dat je logischerwijs opbouwt. De zware brom wordt een stuk sterker, en je hebt geen plezier meer van je 'stille' fan.

De prijs is veel te hoog. Je krijgt weliswaar een luxe verpakking en mooie accesoires, maar je betaalt vooral voor de fan, die (in een zo stil mogelijke pc) alleen bruikbaar is op laag voltage en voor airflow.

Wanneer je een klein briesje door je kast nodig hebt, is dit de ideale fan. Je betaalt er echter wel flink voor. Wil je wat meer airflow, of zoek je een stille fan voor op een heatsink of in een voeding, dan zit je hier niet goed. Je kunt beter voor een Nexus gaan: ~2,5 x goedkoper, en (op 800 rpm, dmv fancontroller of speedfan) stiller dan de Noctua met meer luchtverplaatsing.

Heb jij ook een Noctua NF-S12-800, 120mm?

Het monteren van de fan in mijn voeding (een Tagan 430 U15) viel echter behoorlijk tegen; de voeding werd (aan de buitinkant!) loeiheet met de fan op 12V; logischerwijs heb ik het niet geprobeerd op 5V.
Heb je hem niet verkeerd om gemonteerd? (ik ga er vanuit van niet, maar wilde het toch even zeker weten :) ).
Nette review.
Ik heb het op beide manieren geprobeerd, maar de 'verkeerde' manier was nog erger dan de originele :Y)
Zal meteen ff die typo fixen O-)
Mijn ervaring met deze fan is eigenlijk juist heel positef. Ik hoor hem op 12V nauwlijks. Pas als ik m'n oor er dicht bij hou, hoor ik een lichte zoem (en die is nog niet eens storend). En dat tikken van dat lager komt me al helemaal niet bekend voor. Misschien een slecht exemplaar gekregen ofzo?
Het ligt er ook aan in wat voor pc je hem gebruikt. Zie ook mijn inleiding, ik ga voor een extreem stille pc.
Momenteel heb ik 2 geluidsmakers: de fan in mijn voeding (een nexus 12 cm fan) en een samsung harde schijf (sp2004c). Als de pc in kwestie dan ook nog eens op je bureau staat, hoor je meer dan je denkt ;)
Dat neemt natuurlijk niet weg dat het mogelijk is dat ik een niet al te best exemplaat heb gekregen :)
Ik heb 4 systemen uitgerust met deze fans en zeer tevreden. Ook ik ga voor extreem stil: Seagate S12 430Watt met rubbers gemonteerd en passieve cpu-koeling. En ik ben een groot fan van deze fans :-)
Heb je al eens geprobeerd om de U.L.N.A. te installeren?
Dan draait ie minder rap, en volledig geruisloos.
Zelfs mijn NF-S12-1200 met U.L.N.A maakt "serieus" amper geluid.
En ik durf stellig te beweren dat mijn pc nauwlijks geluid maakt, ik slaap naast mn kast en die staat altijd aan.
Als het avond is hoor ik het geluid van luchtverplaatsing, overdag moet het deurtje open want dan kan ik niet zien of mn pc aanstaat.
Komt misschien ook door de behuizing en mn gekozen harde schijven, maar om te zeggen dat de NF-S12-800 niet stil genoeg is, is in mijn ogen niet reel.
SilenX, coolermaster, Zalman, Papst, allemaal leuk, maar na een paar maand beginnen ze herrie te maken, ik heb ze persoonlijk geprobeerd.. Noctua's blijven gewoon heerlijk stil, ik heb ze al een ruim half jaar draaien.. nog steeds geruisloos, alleen geluid van luchtverplaatsing.
Probeer die U.L.N.A. adapter eens, niet op 5v laten draaien.. dan krijg je getik en gebrom.
Die adapter werkt echt, zeker in combinatie met de 800!
Als je dan nog steeds herrie van de ventilator hoort, wordt het tijd voor een volledig passief gekoeld systeem.

[Reactie gewijzigd door R4uw op 13 maart 2008 17:43]

BTW..
wil je dat de fan meer druk levert, probeer dan de Noctua NF-P12. deze fan heeft specifiek daarvoor een aangepast blad-geometrie.

overigens is die U.L.N.A. adapter, ook niets meer dan een weerstandje in serie die de spanning verlaagd.
anyway. als jouw Noctua tikt en bromt, dan is 'ie defect.