Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB Review

den_dolf 28 oktober 2011, laatste update op 28 oktober 2011, 766 views

Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Pluspunten

• Supersnelle read speeds
  • ongelofelijk licht

Minpunten

• Geen kabels, vijsjes, niets
  • De write speeds zijn niet de hoogste

Een korte review over de Crucial M4 128GB

De doos

Je krijgt dat ding geleverd in een kartonnen doosje. Wanneer je het in je hand houdt voelt het zo licht dat je meteen denkt dat dit een leeg doosje is. Echter zit er wel degelijk een SSD in. Buiten de SSD en een antistatisch zakje is er niets. geen vijsjes, geen 3.5" plate. Niets. Hou daar rekening mee.
Het ding is erg klein, en de print zit eigenlijk een beetje raar, aan de onderkant. Je ziet ze dus niet eens gemonteerd.

Prestaties

Toen ik win7 installeerde stond mijn moederbord nog in IDE mode. Ik heb dus tests van zowel de IDE als AHCI mode kunnen maken. Het moederbord: http://tweakers.net/price.../asrock-p67-extreme4.html heeft 4 SATA-600 aansluitingen waarmee het volledige potentieel van de SSD gebruikt kan worden. Door AHCI aan te zetten krijg je een aantal extra functies zoals hot pluggable en NCQ geactiveerd op je SATA poorten/controller. De SSD maakt daar gretig gebruik van.

IDE mode

AHCI mode

Een gewone 500GB Samsung HDD

Je ziet dat de snelheden nauw aansluiten bij de beloofde snelheden. AHCI is een must.

Wat ben je daar mee in de praktijk?

Ik gebruik de SSD als C disk. Buiten Windows heb ik een hele hoop tools en programma's op de C disk reeds geinstalleerd. De minder gebruikte programma's installeer ik op een 1TB schijf van Samsung.

Booten
Het booten loopt merkelijk sneller. Dit ligt ook deels aan het moederbord. Het grootste verschil tussen booten met een SSD en met een HDD is de snelheid na het inloggen, wanneer Windows al jouw programma's begint op te starten. Bij een HDD kon je dan wel een minuut of langer moeten gaan wachten. Bij de SSD is dit echter klaar in een enkele seconde. Je geeft meld aan en meteen Ready to go!
Je merkt ook dat het opstarten merkelijk stiller verloopt.

Multitasken
Een SSD is echt een extra vrijheid op je PC. Ik merk dat je met een SSD merkelijk meer programma's hebt lopen. Je kan bepaalde zware programma's makkelijk naast elkaar hebben lopen. Wanneer je RAM geheugen vol is werd dit vroeger naar de HDD geschreven. Je systeem vertraagde daardoor meteen met factor 10. Bij een SSD is dit ook een opgelost probleem. De limieten van je systeem zijn nu meer te zoeken richting CPU. Waar je vroeger enkele programma's begon te sluiten omdat je PC trager aan begon te voelen, voel je nu deze limiet haast niet meer.

Gamen
Extra FPS krijg je niet van je SSD, omdat het je GPU en CPU zijn die daar verantwoordelijk voor zijn. Het enige wat je wel wint is in de opstarttijden van een game. Ik heb als test DiRT3 op de SSD gezet. Het spel start meer dan dubbel zo snel op. Je kan dus sneller beginnen gamen. Als je een PC enkel voor gamen gebruikt is de prijs van een SSD niet echt te verantwoorden. Je kan de 150+ eur die je bespaart dan misschien beter investeren in betere CPU/GPU

Diskspace
De schijf is officieel 128GB. In windows vertaald dit naar 119GB ruimte. Dat is zeer respectabel. Als je twijfelt om te kiezen voor een 128GB of 64GB: Neem de 128GB! Na het installeren van Windows, een hoop tools, enkele programma's en 1 game zit ik al aan 69 GB in gebruik. Tenzij je de SSD gaat gebruiken met een moederbord met de Intel Z68 chipset, waar je een SSD en HDD kan samenvoegen, lijkt 128GB het absolute minimum om echt volop van je SSD te kunnen genieten.

Ik ben zeer tevreden van de SSD!

Heb jij ook een Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB?

Ik moest wel even opzoeken wat vijsjes nu precies zijn :). Al kan je het wel uit de tekst op maken :P. Voor de Hollanders onder ons een vijs = een schroef :).
Dank je voor de review er staat precies in wat ik wilde weten.
Mooie resulaten weer met de Crucial :)
3 sterretjes van mij, review is niet heel uitgebreid, maar vertelt wel wat je nodig hebt als je wilt weten of je deze wel/niet moet aanschaffen.
Als je een PC enkel voor gamen gebruikt is de prijs van een SSD niet te verantwoorden.
Hoezo niet te verantwoorden? Dat zal ieder voor zichzelf toch wel uitmaken? Je PC start sneller op, de games starten sneller op, laadtijden van levels zijn veel korter of zelfs onbestaand....
Voor mij persoonlijk is een SSD perfect te verantwoorden als ik enkel zou gamen.
Natuurlijk kiest ieder dit voor zich. Echter kan je met een kleine 200eur wel een pak zwaardere GPU of CPU kopen, die wel gaan zorgen voor betere FPS. Momenteel kan je met de ATI Radeon 6950 bijna alle games op max spelen met een goeie FPS (50-60) . Deze kost nu +/- 220 eur. Als je de SSD dus niet neemt, kan je voor een paar tientjes meer zo een 2e kaart kopen en in CrossFire zetten.