Archos 101 Internet Tablet 8GB Zwart - Reviews

Specificaties 10,1" • 1024x600 • 8GB • Android 2.2 - Bekijk alle specificaties

Archos 101 Internet Tablet 8GB Zwart Review

ReVeL 24 januari 2012, 1.797 views

Archos 101 Internet Tablet 8GB Zwart

Pluspunten

• Prijs, Micro-SD, USB-host en USB-slave poort en kickstand.

Minpunten

• Verouderde software, matige helderheid en mindere snelheid.

Ik gebruik de tablet alleen voor het kijken van video. Door de lage prijs is hij niet veel duurder dan uitgebreide mp4 spelers en nu heb je ook een mooi groot scherm en alle overige mogelijkheden van een tablet. Tot nu toe heb ik niet meer gedaan dan wat foto's, video's en muziek afspelen, deze heb ik via wifi en standaard browser gedownload danwel direct van de SD kaart gespeeld.

De tablet is heel licht, voelt niet zeer solide aan maar blijkt in het gebruik prima te voldoen. Met name het standaardje is erg handig om de tablet rechtop te zetten. De stroomaansluiting is geen USB formaat en kan door een leek makkelijk verward worden met de koptelefoonaansluiting (niet schadelijk wel onhandig).

Het gebruik van micro-SD en USB stick is natuurlijk zeer handig, helaas werkt de laatste bij mij niet en ik las dat dit vaker voorkomt. Ik heb er nog geen firmware-upgrade of een garantieclaim gedaan. Het grote voordeel van deze poortjes is dat je zeer makkelijk foto's en video's kan opslaan, bekijken, kopieeren, bij de concurrentie moet je je voor het uitlezen van digitale camera's of SD-kaartjes vaak nog een adapter aanschaffen. Deze Archos in combinatie met een grote sd-card, stick of drive is een prima 'photo vault'.

De prestaties vind ik prima, het is wel duidelijk minder qua snelheid en helderheid dan de Ipads and Galaxies, maar dit geeft geen problemen met het kijken van (HD) video in huis.

De androidversie is wat verouderd, ook hier heb ik nog niet de moeite genomen te upgraden. Zoals gezegd ben ik wat deze tablet betreft geen power-user en ben ook niet opzoek naar de laatste drivers, upgrades en apps. Het viel me wel op dat de diashow zeer wazige afbeeldingen liet zien van wat eigenlijk prima foto's waren. Ook het maken van playlists of het snel instellen van shuffle/repeat is allemaal nogal gebrekkig.

Mijn conclusie is dat je voor de prijs van onder de 200 euro een prima veelzijdige tablet hebt die een alternatief kan zijn voor de draagbare DVD speler, wifi-fotolijstje, (skype) videotelefoon, MP4 speler of budget laptop. Voor het dagelijks intensief gebruik zou ik als het budget het toelaat misschien even verder kijken naar de Archos G9 of Samsung Galaxy voor iets meer snelheid.

update: 24-01-2012

Op advies van reacties hieronder heb ik de laatste update gedaan, de Opera Browser geinstalleerd en ik gebruik de tablet nu wat vaker op wifi. Ik blijf bij m'n eerdere conclusie, een prima tablet, handig als mediascherm, prima videoweergave. Snelheid en accuduur (vooral standby) zijn wat minder.

Heb jij ook een Archos 101 Internet Tablet 8GB Zwart?

Zou je firmware toch maar even updaten, bij Archos scheelt het heel veel.
Ah dankje, kan je updaten via SD kaart? of hoelang duurt het ongeveer als ik hem aan een laptop aansluit? (Ik heb geen wifi waar ik hem gebruik)
Je kan updaten via de SD-kaart ja, dan moet je de benodigde .aos file downloaden via je PC,
deze zet je in de root van je Archos, drukt erop en hij gaat intstalleren, herstart en klaar!

En die laatste FW download je hier: http://update.archos.com/...e_archos_android_gen8.aos