Specificaties Hardeschijfkoeling (passief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM-2HC2 Fanless HDD Cooler Review

-krekel- 6 juli 2007, laatste update op 6 juli 2007, 951 views

Zalman ZM-2HC2 Fanless HDD Cooler

Pluspunten

• Weet trillingen van schijf goed te reduceren
  • Inbouwmogelijkheden ( + sticker!)
  • Uitgebreid assortiment aan schroefjes etc...

Minpunten

• Koelprestaties niet erg hoog
  • Prijs (20 euro voor een ding wat trillingen tegen gaat is wat veel)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 3
Ik had de Zalman 2HC2 gekocht voor mijn 15k scsi schijf in mijn syteem, dat ding maakte nogal een herrie dus daar wilde ik wat tegen gedaan hebben. Het probleem zat hem vooral in de resonantie van de trilling en mijn pc staat op een houten vloer dus die fijne scsi schijf hoor je door het hele huis :S

Eerste ervaring
De koeler kwam redelijk uitgebreid uitgerust verpakt; er zaten schroefjes bij om de schijf in die kooi te schroeven en vervolgens zaten er van die rubberen steuntjes waarmee de kooi aan de kast bevestigd kan worden en om het af te sluiten zaten er ook nog schroefjes bij om die rubberen gevallen aan de kast te schroeven. Van alle schroefjes waren ook een paar reserve aanwezig, prima uitgerust dus!

Inbouwen
Het inbouwen van de schijf in de koeler is werkelijk een fluitje van een cent, kwestie van 4 schroefjes vastschroeven. Vervolgens moest de koeler inclusief schijf in de kast worden gemonteerd. Normaal gesproken kan deze koeler in een vrij 5 1/4" slot worden ingebouwd, maar de handleiding spreekt ook over de mogelijkheid om de koeler aan de bodemplaat van je kast te bevestigen. En dat leek mij wel een goede optie in verband met een fatsoenlijke airflow (scsi hdd's worden toch best warm....). Het nadeel is dat je dan 4 gaten moet boren in de kast zodat de 4 schroefjes van die rubberen dingen vastgezet kunnen worden. Ook hiervoor heeft Zalman een hele leuke feature meegeleverd bij de koeler: een sticker die je even op je kast kunt plakken met de vier boorgaten opgedrukt op de sticker. Dus kwestie van boormachine pakken en precies de gaatjes boren zoals ze op de sticker zijn aangegeven en klaar! Sticker er weer af peuteren en de kast zag er weer goed uit, met 4 gaatjes rijker ;)

Gebruik
De koeler weet vooral de trilling tegen te gaan die de scsi schijf veroorzaakt, dus mijn PC is een heel stuk stiller geworden! Door de goede airflow van mijn kast wordt de schijf ook niet erg warm (30 graden), hoewel deze koelprestaties niet echt aan de koeler zelf ligt.

Heb jij ook een Zalman ZM-2HC2 Fanless HDD Cooler?