Sony A SLT-A77 Zwart - Reviews

Sony A SLT-A77 Zwart Review

01001000 26 oktober 2011, laatste update op 30 maart 2012, 12.047 views

Sony A SLT-A77 Zwart

Pluspunten

• 3weg LCD tilt
  • Snelle AF
  • 50 ISO
  • Erg stil voor een DSLR
  • 12 beelden per seconde
  • Zeer goede en grote 100% EVF
  • (3D) Panorama werkt zeer makkelijk
  • Handheld twilight shooting (multi image stacking in camera)
  • 5 stops belichting correctie mogenlijk
  • GPS verbeterd ten opzichte van de a55

Minpunten

• Het duurt (te) lang om de camera uit te zetten (6 a 7 seconden) - Update: firmware 1.05 lost dit op
  • EVF soms lastig zichtbaar in fel zonlicht (tegenlicht)
  • Batterijdeur niet waterproof (probleem met blackrapid straps en regen)
  • Slechte RAW software meegeleverd, voor RAW heb je echt Lightroom of een soortgelijk product nodig.
  • Ruis gevoelig bij hogere iso waarden

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 4
Ik heb de a77 gekocht als opvolger voor de Sony a700, de camera's zijn qua gebruiksgemak en formaat vergelijkbaar, de functionaliteit van de a77 is echter op een geheel ander nivo, waar je van elektronica gigant Sony toch ook foefjes verwacht krijg je ze nu ook. Ze zijn echter ook van toegevoegde waarde: GPS, 3D panorama, gewone panorama, HDR, multi image twilight shooting (in weinig licht worden er 6 opnamen gemaakt met een kortere sluitertijd waar 1 foto van word gemaakt om beweging onscherpte te voorkomen).

De EVF is nieuw in dit segment camera's, ik was erg huiverig voor een EVF na het zien van de, in mijn ogen, beroerde zoeker van de a55. De a77 is echter een aantal generaties verder en is niet te vergelijken. De OVF van de a900 is helderder en iets groter, de a77 komt echter wat betrefd formaat in de buurt van de FF camera’s. Als de a77 wordt vergeleken met de a700 dan valt pas op hoe klein het beeld in APS-C camera's is, en dan heeft de a700 nog een erg goede zoeker. De extra informatie die je in beeld hebt is bijzonder handig, vooral het histogram, de zoom bij het handmatig scherpstellen en het direct zien van de gevolgen van je instellingen wegen op tegen de nadelen. Nadelen zijn er ook, de EVF is snel, maar je merkt nog wel dat het een EVF is, en met 12 FPS kan het beeld er iets schokkerig uit zien, tevens is de EVF niet altijd goed zichtbaar als je schuin tegen een laagstaande zon fotografeert. Bij weinig licht is de zoeker wat blokkerig en bevat behoorlijk wat ruis. Een vergelijking bij weinig licht tussen de a700 met 50/1.7 lens en a77 met een zoom lens op 50mm/4.5 geeft echter een veel beter beeld bij de a77 (bijna een nachtkijker). Ik was kritisch, maar wil echt niet meer terug.

Het LCD 3 weg uitklap systeem is zeer innovatief, nu kan je ook liveview gebruiken laag bij de grond in portret modus, of de LCD boven de camera plaatsen voor een ouderwets 6x6 gevoel. Zie ook de afbeeldingen.

De 12FPS feature lijkt op het eerste gezicht kreupel door de kleine buffer (iets meer dan 1 seconde en de buffer is vol), in de praktijk valt het me echter mee, dit kan aan mijn manier van werken liggen. Tevens is de snelheid ook een groot voordeel bij bracketing, multi shot modus, HDR en panorama's.

De panorama mode werkt zeer goed, het kan in alle richtingen, dus ook in portret modus, en binnen een paar seconden is je panorama klaar, iets waar ik met stitching software aanzienlijk langer mee bezig was.

Het detail bij lage ISO waarden is ongelofelijk, bij hogere ISO waarden word de a700 wel gepasseerd maar de a77 haalt de a55 niet in, ik vind het resultaat vergelijkbaar. Gelukkig wordt er ook ingezet op lage ISO, 50 ISO is beschikbaar, iets wat in mijn studio handig is als er iets teveel licht aanwezig is (een ND filter is toch trager dan een ISO switch).

Wel vraag ik me af of de 24 miljoen pixels wel echt nodig zijn, de hoeveelheid detail is verbazingwekkend, echter een 16 of 18 megapixel sensor zou nog beter in schemer situaties kunnen werken en de files zouden iets kleiner zijn

Het grootste nadeel op dit moment vind ik de lange tijd die nodig is om de camera uit te zetten, pas na ongeveer 6 a 7 seconden word de lens op oneindig gezet. Je moet dus steeds wachten bij het wisselen van lenzen (iets waarvoor ik de camera liever uit zet) en echt veel geduld heb ik dan niet, hopelijk iets wat in een firmware versie word opgelost. UPDATE: dit is in firmware versie 1.05 opgelost.

Heb jij ook een Sony A SLT-A77 Zwart?

Ik heb even op de site gekeken die je gaf. Je zei dat de sensor beter is op de A77 toch? alleen toen heb ik het verschil tussen de ccm en de cmos sensor vergeleken en op wikipedia vertelde ze dit er over:

- CCD-sensoren leveren foto's van hoge kwaliteit en met minder ruis dan CMOS-sensoren.

- Omdat elke pixel op een CMOS-sensor meerdere transistoren naast zich heeft, is de CMOS-chip in het algemeen minder gevoelig. Veel van de fotonen die de chip raken, raken de transistoren in plaats van de fotodiode.

- Het fabricageproces voor CCD-sensoren verbruikt veel vermogen. CCD-sensoren verbruiken ca. 100 keer zoveel vermogen als een vergelijkbare CMOS-sensor.

-CMOS-sensoren kunnen worden gemaakt in elke willekeurige standaardproductielijn voor siliciumchips, en zijn daardoor extreem goedkoop in vergelijking met CCD-sensoren .

- CCD-sensoren worden al lange tijd gemaakt en zijn dus verder ontwikkeld. Ze leveren in het algemeen een hogere kwaliteit en meer pixels.

Dus dan ben ik wel benieuwd waarom de CMOS beter is dan de CCD :P
Dat lijkt me wat verouderde informatie, de nieuwste sensoren in top camera's zijn dit jaar CMOS (nikon d800 (36 MP), sony nex-7 (24MP), canon 5dmkIII (22MP))

De engelse versie op wikipedia is iets meer up to date.
Mooie review!

Wat resolutie betreft ben ik het helemaal met je eens. Ik had liever gezien dat Sony z'n 16 MP Exmor CMOS sensor verder had geperfectioneerd.

Zelf ben ik zo ongeveer op zoek naar een Sony A60, met andere woorden een camera zoals de A65 (vooral de zoeker), maar met de sensor uit de A55. Ik hoop dat ze die echt gaan uitbrengen!

Hoe is je ervaring met de lenzen, vooral de Carl Zeiss 16-80, op deze body? Snelheid en accuratesse van de AF, resolutie, bokeh, ...?
Snelheid en helemaal de betrouwbaarheid van de AF is fors verbeterd ten opzichte van de a700. De 70-400 is nu veel beter te gebruiken voor vogels en actie. De 16-80 is naar mijn gevoel iets sneller en zeker accurater.

Als ik de 16-80 overigens niet had dan zou ik waarschijnlijk de 16-50 gekocht hebben (met de 85/2.8), de 2.8 gecombineerd met weathersealing is een top combo en hij voelt iets beter aan als de 1680 die wel een cz beeldkwaliteit heeft, maar geen cz bouw.
Een review die goed aangeeft wat de camera heeft en kan, ook zijn beperkingen. Ik fotografeer al een aantal jaren maar er bestaat niet een camera die alles kan wat we willen, snel en veel foefjes en filmen en goede zoeker en waterdicht en in pikkedonker te gebruiken. En de toestellen die in de buurt komen zijn heel goed aan de prijs.
Ik denk dat de RAW beter kan, jpg trouwens ook. Maar dan zal een Firmware update nodig zijn. Mijn ervaringen komen met de review overeen. Ik ga de camera intensief gebruiken zodat ik hem goed ken, maar ook weet welke grenzen er zijn en mogelijk de grenzen te gebruiken; ruis is bijna filmkorrel in oude tijd...... ;)
' Scherpte en detail van de 35, 16-80cz en 70-400g zijn bijzonder. M'n oude Minolta lensen (28-135, 70-210 en 50/1.7) vind ik eigenlijk wat tegen vallen, ook na microfocus aanpassing trekken ze de resolutie niet.'

Zou je dit misschien meer kunnen toelichten? Mijn voornamelijk reden om te upgraden was deels om deze lenzen opnieuw te kunnen gebruiken met de Sony a77 + de 16-50 kitlens + 28mm 2.8 minolta prime..

Mochten de resultaten daarvan tegenvallen met oud Minolta glas zou het eventueel mij nog andere opties kunnen bieden voordat ik een redelijk prijzige body aanschaf..
Ik vond ze tegen vallen op 100%... en maximaal open diafragma (portret gebruik). Ik moet ze nog testen op f8.

Ik heb wel het idee dat mijn 28-135 een slechte kopie is, die zou scherper moeten zijn ook op f4. De 50/1.7 is bekend erg soft (je 28/2.8 is ook niet de scherpste, de 28/2.0 is een erg mooi exemplaar maar de 28/2.8 haalt het niet bij de 16-50 op 2.8). De 70-210 beercan is leuk, totdat je de 10 keer zo dure 70-400 er naast houdt.

Kun je ze gebruiken... ja, halen ze allemaal de resolutie wide open... nope, maar dat maakt niet veel uit bij printen of weergave op een scherm, tenzij je 60x80cm gaat printen
Ik heb andere ervaringen met de A55 en de 28-135 (maar ik heb die wat aangepast - want ik had ook focus op oneindig problemen met de a700 - en dat staat beschreven hoe je dat kan fixen zonder aan de optiek te raken zelfs!).

Op de A55 in gewijzigde toestand is de 28-135 wel prima - had dat al door op m'n A700 en ben dan toevallig bij het zoeken naar die lens op een oplossing gestoten (zoek maar eens op repair minolta - en je komt bij ene zekere Pete Ganzel uit - en da's het walhalla)!

Nu op de A77 kan je micro-ajustments uitvoeren - koop je zo'n speciaal ding met zwart-wit patronen en een meetlat in 45 graden om te front & backfocus weg te calibreren.

Het grootste pluspunt van mijn A55 is dat ik veel meer echt scherpe foto's heb (geen nachtfotografie). De zoeker van de A55 daar is veel over gezegd en geschreven - dat went wel. Hoe vreemd dat ook mag lijken, heb eigenlijk relatief weinig last van, maar het zou leuk zijn mocht ie wat kleurechter zijn (je kan altijd nadien nog nakijken maar da's tijdsrovend).

Je hebt voor de A77 zeker goed glas nodig - maar zelfs met minder glas ga je nog altijd betere resultaten halen dan met een oude 12Mpix. camera (ik heb ook een A700).

Hoe is 't eigenlijk met de delay na het nemen van een beeld. Dat is zowat het enige waar ik me echt aan stoor bij de A55. Hoe is dat op de A77?

Over de 28mm doe ik geen uitspraken - heb 'm ook - maar nog maar één keer echt gebruikt, eigenlijk zou ik 'm beter van de hand doen...
De delay tijdens een opname is minimaal, ik merk weinig verschil met de a700 (bij 1/60 is de a700 een fractie sneller, zeker niet storend en ik zou het geen delay noemen). Na de opname is er geen vertraging (ik heb de review uit staan, die vind ik erg irritant en desorienterend als je in de zoeker de vorige opname ziet ipv het verwachte beeld)
Hoe lang duurt de blackout in de zoeker bij het nemen van een single shot ongeveer? Is dat vergelijkbaar met de A700?
Thanks voor de replies. Aangezien ik er ongeveer een jaar op wacht en al mijn lenzen toch iets te dierbaar vind om van de hand te doen ga ik toch waarschijnlijk voor de Sony A77. Ik kom immers van een A230 die naar mijn mening tekort schoot qua mogelijkheden en qua controls.

Any tips om snel de body te controleren als ik de A77 haal? Ik haal de A77 in het buitenland wbt de kosten en het zou balen zijn als die bij thuiskomst in NL weer richting de reparatie moet bij Sony NL.

[Reactie gewijzigd door k5052 op 8 november 2011 10:38]

Hi K5052,

Ik was waarschijnlijk één van de eerste van Nederland die de Sony A77 in z'n bezit had. Toen die in Azië net uit was, heb ik hem gelijk besteld via Ebay.co.uk. Een week later op 03-10-2011 kwam die bij mij thuis aan. De set bestond uit de A77 camera, de VGC-77AM Vertical Battery Grip + 32GB SDHC class 10 card. Dit kostte incl. verzenden 1500 euro. Een nette prijs vind ik. Het toestel was reeds voorzien van firmware v 1.02.

Gezien ik sinds eind jaren '80 met fotograferen ben begonnen, heb ik de onderstaande bodies gebruikt of nog in gebruik

- Minolta AF7000 (eerste AF camera ter wereld!)
- Dynax 8000i
- Dynax 700si (nog in bezit)
- Dynax 800si (nog in bezit)
- Konica Minolta Dynax 7D (nog in bezit)
- Sony A100
- Sony A700 (nog in bezit)
- Sony A850 (nog in bezit)

En nu dus de Sony A77 aan het lijstje toegevoegd!

Ik heb zelfs nog AF lenzen uit de jaren '80 en '90 in gebruik die ik probleemloos op de digitale bodies heb kunnen gebruiken, zo ook op de A77.

Ik moet inderdaad wel toegeven dat de zoeker van de A850/A900 de helderste is die er bestaat, zelfs de full frames van Nikon en Canon zijn ietsje donkerder dan de Sony's.
De EVF van de A77 is zeker niet slecht en met de ingebouwde waterpas in de zoeker, is het nu heel makkelijk om je horizon/onderwerpen waterpas te krijgen.

Het enige nadeel van de EVF is dat ik een soort delay krijg als ik aan het shooten ben. Zo ook vandaag in de studio, als ik gewoon shots maak met 2 seconden tussenruimte erin, moet ik na elke shoot bijna 1 a 2 seconden wachten voordat de zoeker weer helemaal vrij is. Ervaren jullie dit ook allemaal? Dit vind ik wel een groot nadeel, want zo mis je dus unieke momenten die je juist wil vastleggen.

Ook vind ik de film functie ook niet helemaal niet lekker werken. Op e.e.a. manier, krijg ik de beelden niet helder, alleen maar donkere films. Ook niet als ik het diafragma op F 2.8 zet. Ook niet als je het op automaat zet. Misschien ligt het aan mij, want ik ben van huis uit geen echte filmcamera man. Maar mijn losse Sony HDR-CX115 camera werkt ten alle tijden wel goed en daar hoef ik niets in te stellen.

Qua beeld kwaliteit en features vind ik de A77 zeer goed uitgerust! Alleen het geheugenkaartje-deurtje mag wel wat strakker afsluiten vind ik. Ik ben toch bang dat er met een regenbui water naar binnenkomt.

Standaard komen de beelden er heel scherp en gedetailleerd uit, eerlijk gezegd zie ik geen verschil met mijn huidige A850. Ik denk dat het ten goede van de performance was gekomen, als de sensor kleiner was geweest bijv. 18Mpx. Want nu worden de RAW files naar mijn mening onnodig groot.

Al met al, ben ik erg tevreden met mijn A77, alleen is de EVF heel erg wennen, want als de omgeving donker is, krijg je een donker beeld met allemaal ruis te zien, iets wat bij een traditionele zoeker nooit zal voorkomen. Andersom, als je veel tegenlicht hebt, wordt de zoeker helemaal overbelicht, wat scherpstellen weer moeilijk maakt.
Gezien ik meerdendeels een studio fotograaf ben, heb ik nauwelijks last van performance problemen, indien men bijv, veel aan sportfotografie zou doen met de A77.

Groet Edwin
Ik heb deze camera niet, maar ik heb hem wel geleend en uitgeprobeerd. Geweldig dat de foto's die gemaakt zijn ook in de zoeker te zien zijn, maar ik heb het idee dat het minder scherp is dan een spiegelreflex. De A900 lijkt in mijn ervaring meer detail te geven en scherpte, of verbeeld ik me dit?
De a900 is een fullframe sensor, die lagere kwaliteit glas vereist en grotere sensor wells heeft. Tevens heb je een kleiner DOF met de a900 wat een ander gevoel van scherpte geeft

Buiten de DOF kan ik zelf echter het verschil niet zien zonder 100% pixel peeping, en dan nog zat ik er een aantal keer naast wbt welke camera er was gebruikt.