Iiyama E2473HDS-B1 Zwart Review

JBee 5 december 2012, 9.336 views

Iiyama E2473HDS-B1 Zwart

Pluspunten

• Featureset!
  • Helderheid
  • Reactiesnelheid/ghosting
  • Audio out

Minpunten

• ACR is soms wat schrokkerig en gevoellig
  • Geluid

Waarom deze?
Ik zat al een tijdje te zoeken naar een nieuwe monitor voor mijn toekomstige computer en tijdelijk voor mijn laptop. Het moest er eentje zijn met een goede reactiesnelheid voor het gamen, en ook vrij groot zijn (>23'') Aan deze eisen zou deze monitor allemaal voldoen, en al helemaal aan de reactie snelheid volgens verschillende tests.

Featureset
Het scherm is zeer compleet en mist vrijwel niets, zo heb je 2x HDMI, VGA, DVI, en een audio in en out. De resolutie is 1920*1080. Prachtig voor films en sowiezo al een grote vooruitgang van 1440*900, maar ik denk dat als 1920*1200 schermen even duur zouden zijn ik daar toch voor zou gaan. Voor films maakt het natuurlijk niets uit, maar voor de meeste dingen scheelt het toch zeker heel veel! Voor de rest is het scherm niet draaibaar of omhoog of omlaag te doen, maar het kantelen gaat zeker toch nog een heel stuk.

Kleurweergave
Ik ben zelf heel erg tevreden over de kleurweergave, maar dit komt natuurlijk ook omdat ik een laptopscherm gewend was waarop wit gewoon gelig was. De kleurweergave is standaard niet zo mooi, want het contrast staat dan veel te hoog ingesteld, wat nep overkomt...

Contrast en helderheid
Voor het contrast heeft dit scherm een speciale functie genaamd ACR. De ACR functie werkt eigenlijk vrij simpel en het enige wat het doet is de helderheid omlaag schroeven als er veel zwarte of donkere beelden getoont moeten worden, en hoger maken als er veel lichte beelden zijn. Zo hebben ze ook het enorm hoge contrast ratio in vele test voor elkaar gekregen. Op zich werkt het wel goed, alleen soms gaat de overgang van helder naar minder helder niet echt geleidelijk en is het iets te gevoelig, zo krijg je een beetje een flikkerend beeld...

De helderheid is heel goed, en zelfs op ze hoogst heb je geen last van backlight bleeding en is de lichtobrengst erg egaal. Zelf vind ik de hoogste helderheid te fel om prettig tekst mee te kunnen lezen.

Ghosting
Ook hier heeft iiyama een speciale functie voor om deze zo hoog te krijgen, genaamd overdrive (OD). Ik weet niet precies hoe dit werkt, maar het is duidelijk dat het werkt. Met het programma PixPerAn heb ik getest of ik ghosting kon merken, en met OD uit is dit zeer duidelijk te zien als de vlakken op zijn snelst bewegen, maar eenmaal aan zit er een heel klein zwart balkje achterna. Ik ben er dan ook heel tevreden mee!

Bouwkwaliteit en afwerking
Erg stevig, alleen vind ik het jammer dat er een heel erg vingerafdruk gevoelige lak op zit! Een keer het OSD gebruiken en je ziet al duidelijk vette vlekken op de lak. Het OSD zelf werkt heel goed en is makkelijk in gebruik, ook al zijn de knopjes waarmee je hem moet bedienen touchknoppen. Dit is de eerste keer dat het bij mij goed werkt, want voor de rest heb ik erg slechte ervaringen met touchbuttons. Het OSD is zeer uitgebreid en bied 5 presets. (Text, Gaming, Cinema, Scenery en Custom). Je kan dus ook een custom profiel maken waar je zelf de kleuren kan instellen.
Er zitten trouwens ook speakertjes in, maar ik ben zeker blij dat er ook een audio out op zit. Voor windows geluiden is het handig, maar muziek luisteren gaat er niet mee hoor!

Vormgeving
Een mening, maar ik zal hem toch maar even geven :P. Ik vind hem mooi, en de bezels zijn echt vrij klein, wat ik echt belangrijk vind. Het is een vrij strak ontwerp.

Ik denk dat je moeilijk een netzo goed uitgerust scherm voor deze prijs vind, dus zeker 5 sterren!

8/1/2011
Na enig tijd dit beeldscherm gebruikt te hebben ben ik er nog steeds tevreden mee. Er zijn echter wel een paar dingen die ik hier nog even wil vermelden. Zo krast de lak heel snel, al zie je deze alleen met echt veel licht... Als ik er nu een foto met flits van zou maken denk ik dat het er niet uitziet. En ander puntje is de interne speaker. Deze maakt hele irritante piepgeluiden als hij aangesloten is (met de aux in) en het volume (van het scherm) staat op maximaal. kwam door moederbord...

Heb jij ook een Iiyama E2473HDS-B1 Zwart?

Nog even een kanttekening aan deze monitor.
Mocht je deze monitor willen aanschaffen, controleer dan wel even of je de V1 of V2 hebt aangeschaft.

Zie ook deze review :

Het komt er op neer dat in de eerste produktie lijn van deze monitor, de overdrive functie niet helemaal goed werkte. Teveel ghosting in het beeld zichtbaar.

Dit hebben ze aangepast in de V2 versie waarbij ze weer terug zijn gaan naar de functionaliteit om de overdrive in stappen te kunnen aanpassen.

Op de verpakking moet de A B vakjes zijn doorgekrast anders zit je met de 1ste versie..
Voor gamers is dit nu net noodzakelijk..

My 2 cents ( ps ik krijg hem vandaag ook en hopenlijk is het de nieuwe versie )

Edit 1 :

Ik heb deze monitor dus gisteren binnen gekregen en gelijk getest.
Dit zijn de zaken die mij zijn opgevallen ( ik ben heel erg kritisch dus... )

- Monitor was idd de v2 versie

- Monitor is erg groot..

- Dieptepunt van deze monitor zijn de 4 menu buttons op het scherm. Wat een goedkope troep is dat zeg. je voelt ze niet en in het donker zie je helemaal niets. Het menu is een drama. Echt voor zo een monitor een dikke 1 van mij..

- Beeldkwaliteit is goed maar niet zoals ik ben gewend van plasma. Zwart in diverse spellen is niet zwart genoeg. Hiervoor heb ik eerst mijn xbox aangesloten en door het handmatig aanpassen van de kleuren instellingen in de xbox ( geen auto maar op best image ) en wat aanpassingen op de tv zelf zag ik verbetering. Dit is natuurlijk voor iedereen anders maar ik was puur bezig om het zwart zoveel mogelijk naar voren te krijgen.
Om zwart iets beter te laten uitkomen heb ik de monitor ietjes schuin naar achteren gebogen. Dit levert iets meer zwart op..

- Via de koptelefoon uitgang kon ik zo mijn speakers aansluiten en dat werkte prima.

- Ik had mijn xbox eerst aangesloten via hdmi2 maar toen kreeg ik geen beeld. Pas nadat ik hem op hdmi1 had aangesloten ging deze aan. Blijkbaar moet je eerste apparaat op hdmi 1 aangesloten te worden.

- Gelijk ook de overdrive functionaliteit uitgeprobeerd en ik moet zeggen, ik als die hard fps maniac, kan geen verschil opmerken tussen overdrive uit of maximaal op 5.
Getest op de xbox 360 met bf3, mw3, forza,grid. Gamen zit wel snor met deze monitor...

Het is een goede aanbesteding geweest maar ik ben wel een beetje teleurgesteld over de zwart/wit waardes en de menu knoppen..

Oh ja wat ik ben bijna ben vergeten.. Je kan dus meerdere apparaten aansluiten op deze monitor echter !!!!! als je je kleuren aanpast op de monitor zelf, geld deze voor al je apparaten... Dus in het spel hoog contrast met hoge brightness is vervolgens bij mij op de pc, als ik overschakel, niet om aan te zien.

Hou daar wel rekening mee..

edit 2 :

Vandaag toch besloten om deze monitor weer retour te sturen omdat ik NIET tevreden ben met de zwart waarden.

Dit was mijn eerste overstap van plasma naar led en ik ben erachter gekomen dat ik een dikke stap terug maak mbt de kleuren op het scherm.

Ik ga op zoek naar een andere monitor met een glossy scherm.

[Reactie gewijzigd door innerchild op 25 januari 2012 14:34]

Monitor is inmiddels weer retour.
Toch uiteindelijk aan mijn trekken gekomen mbt de glossy eis en het is geworden een :

- HP x2301

Review komt eraan zodra ik deze week binnen heb.
Heb ook interesse in dit scherm.
Maar ik lees dat hij niet in hoogte verstelbaar is.
Zou je misschien de afstand van bureau tot scherm kunnen meten?
Tot aan onderkant bezel, en tot boven de bezel daar waar het scherm begint?
Van onder tot begin bezel 7 cm en tot scherm 10 cm ongeveer....
Kun je mij vertellen welk nummer er bovenaan bij jou staat? Bij mij staat er ProLite E2473HDS en heb het product via deze pricewatch gekocht... Heb jij enig idee?
Bedoel je dat er geen -b1 achter staat? Bij mij is dat inderdaad ook niet het geval... Er staat dus ook ProLite E2473HDS. De doos heb ik niet meer....

[Reactie gewijzigd door JBee op 2 december 2011 16:46]

Hallo Jorcool,

Leuk review!!

Ik heb ook interesse in dit scherm of de Iiyama ProLite XB2374HDS-B1.
Maar ik heb een vraag:
Als je dit scherm aansluit (aan je video kaart) via een hdmi kabel krijg je dan ook geluid uit je speakers van je scherm?
En als je dan vervolgens oordopjes aansluit aan het scherm komt daar dan je geluid uit?

Gr. Sander300
Goeie vraag. Momenteel gebruik ik hem als scherm voor een nieuwe computer welke alleen de igp van mijn i5 heeft. Ik sluit hem dus op het moederbord aan. Dan komt het geluid inderdaad uit het scherm (bij HDMI), en als je er oordopjes in(aan de zijkant van de monitor) doet, komt het geluid hieruit...

Met een videokaart weet ik dit niet zeker, en vroeg het me ook wel eens af. Volgens mij werkt het wel met de nieuwere, en word dit ook aangegeven. Anders zou je namelijk ook vrij weinig hebben aan de HDMI.

Maar hoe het ook kan, wat bijna net zo makkelijk is, is dat je het bijgeleverde geluidskabeltje (3,5mm jack naar 3,5mm jack) in de pc in en in de monitor stopt. Dat werkt namelijk zowiezo. Zo heb ik het nu ook, omdat ik toch liever DVI wilde gebruiken (heb het gevoel dat dat beter is, maar volgens mij slaat dat nergens op :P ...)
Enige nadeel is dat je dan een extra kabeltje hebt, maar ik heb ze gewoon met van de dingtjes (tierips ofzo :D) aanelkaar vast gemaakt.

[Reactie gewijzigd door JBee op 9 januari 2012 17:11]

Dat is ook een id maar een hdmi kabel is langer en mijn pc staat iets verder van het scherm dan gebruikelijk. Veel plezier van je scherm (y)
leuke review, voeg anders wat plaatjes in je review (dus niet alleen bijlage)
dat heb ik gedaan doormiddel van de [afbeelding1] tag, maar dan krijg ik alleen die puntjes... Wat doe ik verkeerd?

[Reactie gewijzigd door JBee op 3 november 2011 21:43]

Inderdaad. Ik vraag dit om dat die van mij niet kan kantelen en juist wel Blacklight bleeding heeft.
Dat hij niet kan kantelen is zeker raar! (En vervelend). Maar bleeding kan je volgens mij soms gewoon pech mee hebben...
Heb hem ook. Wat ik vooral heel lelijk vind is als hij uit staat - elke plek die je aangeraakt hebt met je schone vinger zit een dikke vetvlek op. Geef mij maar ook een matte bezel.

Zelf heb ik deze voornamelijk gekozen ivm LED, lage responserates (in benchmarks), en vooral VESA mount.
Weet iemand toevallig waar die b-1 voor staat ?
Hij staat bij de whekamp voor de laagste prijs maar dat is de versie zonder b-1..

(Waarom zit je er dan met je vingers aan ?)
OSD :P, en nee ik weet niet waar die -b1 voor staat, maar volgens mij bestaat er niet een zonder b1.
Het verschil tussen de 2473HDS en -B1, is dat de B1 over 2 hdmi poorten beschikt. Dit is het enige verschil dat ik kan ontdekken. ;)
Ik heb 2 HDMI ingangen, maar op het scherm zelf staat gewoon zonder -b1 (rechtsboven)
Wit > gelig staat hij soms op 6500 K ? En wat wil je voor die prijs; Een High-End Monitor ?

[Reactie gewijzigd door DoubleU op 3 december 2011 20:27]

Ik heb het hier over mijn laptop scherm... Ik wist niet eens dat je gewoon kan invoeren 6500k of elk ander getal...

[Reactie gewijzigd door JBee op 3 december 2011 20:50]

Mijn beeldscherm (e2473 hds-b1) is kapot, hij is nu helemaal wit over het scherm en wil ook geen menu meer starten. Ik denk dat het een softwarefout is en ik ga woensdag terug naar de winkel :)
Laat zeker weten wat de winkel er mee doet, en of je misschien een nieuwe krijgt of gewoon pech hebt...
Paradigit was de winkel, heb mijn beeldscherm terug gebracht en kreeg direct een nieuwe mee. Thuis aangezet zit er 1 dode pixel in, dat is wel een beetje jammer. Maar tot nu toe doet dit beeldscherm het nog :)