HP iPAQ rx3715 Review

willemsenr1 20 april 2005, 2.257 views

HP iPAQ rx3715

Pluspunten

• veelzijdig (dankzij bluetooth en wi-fi)
  • goede beeldkwaliteit
  • duidelijke luidspreker voor het navigeren met Tom Tom
  • handelbaarheid
  • beeld kan 90 graden geroteerd worden

Minpunten

• (veel) te weinig intern geheugen
  • beeldkwaliteit van de ingebouwde camera valt tegen

Veelzijdigheid Score: 4
Ergonomie krijgt van mij een voldoende omdat de middelste button (de ronde knop waarmee je up/down/left/right bedient met in het midden een selectieknop) te klein is uitgevoerd waardoor je gemakkelijk per ongeluk twee functies tegelijk indrukt.

De akku gaat erg lang mee, zelfs na enige tijd internetten via de ingebouwde wi-fi kaart :-) In vergelijking met mijn vorige pda, een casiopeia van alweer wat jaren oud, zie je dat de kwaliteit van de huidige pda's er erg op vooruit is gegaan. Ook in vergelijking met de recentere ipaq 3950/3970 is dit een veel handzamer en veelzijdiger apparaatje. Ook de beeldkwaliteit van de ipaq 3715 is een stuk beter met een hogere resolutie.

De omvang van het geheugen vind ik altijd nog een minpunt van de moderne pda. De 3715 wordt neergezet als een multimedia apparaat, maar met het standaardgeheugen kom je echt niet weg, deze is veel te krap bemeten en maakt de aanschaf van een SD kaart noodzakelijk. Zelf heb ik meteen voor een 1GB uitbreiding gekozen omdat ik hier mijn TomTom navigatiekaarten op kwijt kan, hierover zo meer.

Internetten via wireless lan, waarbij je tevens profielen kunt maken voor toegang tot verschillende accesspoint is een leuke feature. Leuk om nog even het laatste nieuws door te lezen op b.v. www.nu.nl maar verwacht er niet teveel van. Omdat er relatief weinig informatie in het schermpje past, ben je voortdurend aan het scrollen (zowel verticaal als horizontaal). Niet echt handig. Ook kun je niet meerdere browser vensters naast elkaar openen (b.v. om tegelijk even je webmail account te raadplegen). Maar wellicht met de komst van Firefox voor de pda, is dit misschien wel mogelijk.

De ingebouwde camera is een nice to have, maar gooi je huidige digitale camera nog maar niet weg. De kwaliteit van de foto's is aan de lage kant en kan zich absoluut niet meten met een soortgelijke 1,3 megapixel handcamera. Bovendien moet er voldoende omgevingslicht zijn anders zie je niets dan donkere schimmen. De meeste telefooncamera's maken betere opnamen...

Ik heb het apparaat mede aangeschaft om te gebruiken als navigatiesysteem in de auto. Hiervoor heb ik de TomTom blue tooth set erbij aangeschaft en ik moet zeggen, dit werkt fenomenaal. Omdat de landkaarten aardig wat geheugen innemen (Benelux 60MB, Duitsland meer dan 200MB) is een extra geheugenkaart bittere noodzaak. Maar heb je het eenmaal geinstalleerd (wat overigens eenvoudig is) dan heb je een eersteklas navigatiesysteem. Ik denk dat het snelheidsverschil tussen het ingebouwde en 'externe' geheugen miniem is, daar ik geen vertragingen waarneem wanneer het externe geheugen wordt aangesproken.

Ook 'leuk' is de koptelefoonaansluiting en de meegeleverde koptelefoon. Hiermee kun je je pda omtoveren tot een volwaardig mp3 speler maar wel op voorwaarde dat je een geheugenkaartje hebt bijgeprikt om je mp3's op te slaan. En verder natuurlijk de zakelijke toepassingen, zoals pocket outlook, excel en word. Hier doet ie gewoon wat ie moet doen. Office bestanden worden nog altijd geconverteerd naar het 'pocket formaat' met alle bijkomende beperkingen, dus wat dat betreft niet veel veranderd. Last but not least: de programmeerbare infrarood afstandsbediening, waarmee je alle remote te bedienen apparatuur kunt aansturen in je huis... of dat bij vrienden !

• IBM A31 laptop windows xp sp2
  • TomTom navigator Benelux bluetooth
  • Windows XP

Heb jij ook een HP iPAQ rx3715?