Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart Review

alex3305 4 juli 2007, laatste update op 11 september 2008, 3.020 views

Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart

Pluspunten

• Goede afwerking van de kabels
  • DVI en VGA aanwezig
  • HDCP aanwezig
  • Goede kleurweergave
  • Hoog contrast

Minpunten

• Geen extra's zoals een USB hub
  • Verschillende panelen in omloop

Een zeer goede monitor voor een hele goede prijs voor de dagelijkse, maar veel eisende gebruiker...

Ik heb onlangs, twee weken geleden alweer, een Samsung Syncmaster 226BW gekocht. Dit was omdat ik graag een 22" monitor wilde, eigenlijk stond namelijk een 20" monitor in de planning, maar deze heb ik niet genomen omdat de pixelgrootte te klein was voor mijn zicht. Ik ben zelf namelijk visueel gehandicapt en dan is een grote en goede monitor wel van belang, vooral als je dan ook nog in de ICT zit.

Toen ik de monitor uitpakte, moet ik zeggen dat ik een schitterend scherm voor mijn neus kreeg, echter leek het scherm wat klein, maar dit komt echt omdat het scherm nog uitstond. De afwerking was meteen goed te zien en was wel echt goed te noemen. Alles zat ook in de doos, VGA en DVI kabel, wel had ik dit nog in de winkel nagevraagd.

Toen ik eenmaal de kap erachter af had gehaald voor de kabels erin te stoppen en de voet erop had gezet, had ik de monitor toch echt aangesloten. Ik was een laptopscherm gewend (15.4") en dit was dus echt een grote verbetering. Ik had trouwens ook gezien dat ik een A-paneel had gekregen (S = het beste, A = goed, maar wat minder, C = 'slecht'). Ik dacht bij mezelf, dat ik toch eerst wilde zien hoe het scherm (qua kleur) eruit zag en dan pas wilde oordelen. Dit bleek echter een goede keuze.

Ik zette het scherm aan namelijk en kreeg me toch een (voor mij) goede kleurweergave te zien! Het beeld was zeer goed te noemen en er zaten gelukkig geen dode pixels op de monitor. Nadat ik de resolutie goed had ingesteld (1680x1050) werd het beeld nog verbluffender. Dit was echt veel beter dan ik bij vrienden had gezien en ook dan ik ooit op een TN-paneel had gezien. Ook kon ik helemaal niet zien dat het een A-paneel was (in mijn opzicht)...

Toch had ik even een kleurprofiel gedownload van Hardware.fr (zie ook het GoT topic voor meer info hierover) en dit hielp de kleuren wel iets te verbeteren in combinatie met het internet profiel, maar verschillen waren echter minimaal. Het scherm was ook makkelijk in te stellen nadat je de knopjes hebt gevonden.

Dus zoals ik al zei, zit het qua innerlijk van het scherm wel goed (voor een A-scherm), maar nu het uiterlijk. Dit vind ik ook echt een pluspunt van Samsung. Op de een of andere manier ziet het er echt goed uit en met het blauwe LEDje- wat aan/uit aangeeft, heb je gewoon een mooie afwerking. Blauw is de laatste tijd heel erg in, en ik heb deze kleur dan ook in mijn laptop verwerkt zitten, wat ook een pluspunt is eigenlijk.

Naast het goede uiterlijk zijn de kabels ook erg goed afgewerkt, ze zitten onder een kap en de aansluitingen zijn niet te zien in de monitor zelf, al is dat in het begin wel even zoeken.

Ik heb tot nu toe verschillende dingen met dit scherm gedaan, gamen, ontwerpen (websites, CD-covers), films kijken en gewoon internetten. Bij het gamen en films kijken is eigenlijk geen ghosting te zien (en deze zie ik anders vrij snel) wat echt een goed pluspunt is. Echter is het wel even werken voor je computer met deze hoge resolutie :P. Ook het ontwerpen is echt een genot op dit scherm. 1024x768 websites ontwerpen passen er gemakkelijk op en in combinatie met Photoshop heb je genoeg ruimte!

Om dus kort en krachtig te zijn, dit is echt een scherm voor de dagelijkse gebruiker die wat meer wil. Het is het geld meer als waard, en ik heb er eigenlijk spijt van dat ik het niet eerder heb gedaan.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart?

Het is misschien een domme vraag, maar hoe kun je zien of je een 'S' of een 'A' paneel hebt? (ik heb namelijk zojuist ook een 226BW gekocht)
Door op de sticker op de achterkant te kijken, deze zit onder de plastic kap die je eraf kan halen.

Maar sommige beweren dat die stickers ook niet altijd kloppen.
Wat gebeurt er als je deze monitor een 4:3 resolutie (e.g. 1280x1024) wilt laten weergeven?
Strecht hij, 2 zwarte balken, mis je een deel van het beeld, etc... ?
De monitor zal het stretchen, maar dit kan je voorkomen door bij de instellingen van je videokaart te kijken (iig Geforce Go). Bij mijn laptop met een Geforce Go 7300 kan ik bij het Nvidia configuratiescherm aangeven (display -> change flat panel scaling * Use Nvidia scaling with fixed-aspect ratio.
Ik heb mijn C scherm terug gebracht. Het hele gedoe met panelen is al achterlijk, Samsung loopt daarna ook gewoon tegen me te liegen door te zeggen dat er geen verschillende panelen bestaan... Kreeg vooral met gradients zwart naar wit nooit mooi verloop, altijd strepen te zien, ook verschrikkelijke banding als er een gradient te zien was.

Vieze truken van Samsung met de verschillende panelen, om vervolgens de mogelijkheid om te bekijken welk paneel je hebt uit het menu te halen.

De klantenservice zegt eigenlijk dat je gewoon je bek moet houden. (letterlijk: ja, als u vindt dat er verschillende panelen zijn, dan vindt u dat, ik kan niets voor u doen.)

Evildoing waar menige grootmacht nog een puntje aan kan zuigen. Ik wacht tot er een ander scherm voorbijkomt, aan dit soort oplichters geef ik mijn geld niet.

(Voor de goede orde: dit was een C scherm, die ik in mijn persoonlijke mening niet goed genoeg vond voor dezelfde prijs als een S of A scherm.)
Hoe kan je ergelijk Zien wat voor scherm je hebt

Ik heb er net een gehaalt en ben wel tevreden