Asus A8N-SLI Premium Review

SleutelMan 7 december 2007, laatste update op 10 juni 2009, 1.676 views

Asus A8N-SLI Premium

Pluspunten

• Stabiliteit
  • Features

Minpunten

• Compatbiliteitsproblemen met Maxtor DiamondMax 10

Layout Score: 5

Al geruime tijd werk ik met dit moederbord, en tot nu toe zonder enige problemen. Asus fan ben ik altijd al geweest sinds de P2B, dus toen ik overstapte van een P4B800 naar een Socket 939 moederbord was de keuze snel gemaakt :).

Featureset

De A8N-SLI Premium is eigenlijk een A8N-SLI Deluxe maar dan met een heatpipe/passieve northbridge koeling en een aantal extra opties (oa ondersteuning voor Areca S-ATA controller kaarten in het 2e PCIe 16x slot). Het prijsverschil met de Deluxe is verwaarloosbaar en aangezien ik hoe dan ook toch een passief blokje wilde op mn northbridge heb ik direct maar gekozen voor de premium. Features zijn oa de standaard meuk (10x USB etc), maar ook Firewire en optische uitgang :). Ook qua S-ATA aansluitingen kan ik mijn geluk op, 4 stuks in de 300 variant en een losse SIL RAID controller die ook nog eens 4 poorten beheert :).

Layout

Ik heb het geregeld met kennissen die met een mini-ATX bordje problemen hebben en dan word ik helemaal knettergek van die layout waar de connectors elkaar in de weg zitten. Gelukkig is dat bij dit bordje nauwelijks het geval, alle connectoren hebben meestal een logische locatie en redelijk wat ruimte vrij eromheen. Zelfs mijn belachelijk lange videokaart (X1800 XT) past netjes over de northbridge heen :).

Prestaties

Tja, een nogal subjectief onderdeel. Het grootste gedeelte van de prestaties word gegeven door de processor en de bijbehorende chipset. Zelf heb ik me nooit zo verdiept in de verschillen tussen de Nforce 4 moederborden :/. Maar zover ik er dagelijks mee werk zie ik niet echt knelpunten etc, maar ik gebruik ook geen RAID oid wat zoiets aan het licht zou kunnen brengen.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid (Overklokbaarheid)

Aangezien ik verder met dit moederbord geen capriolen uithaal met overklokken etc zal ik daar verder ook geen beoordeling op geven. Voor de rest is er ook niet zoveel te melden, het moederbord is zeer stabiel en echte BSOD's of vastlopers heb ik nooit terug kunnen leiden naar het moederbord :).

Compatibiliteit

Tja, op zich zijn er niet zo'n grote issues met de Nforce 4 generatie. Behalve dan die ene. DiamondMax 10 ja, en daar heb (had) ik er 2 van :X. Afijn, het was vrij snel verholpen door ze aan de SiL controller te hangen en later via een jumper de SATA 150 mode geforceerd zodat er geen problemen waren. Desondanks heb ik 2x een dode DM10 gehad, alleen dat probleem kan zowel aan het moederbord als aan de schijven liggen :P.

Prijs & Conclusie

Tja, het is nou niet bepaald een budget bord. Maar ik ben zelf van mening dat een moederbord rond de 100 a 140 euro moet kosten voor mijn eigen pc. Niet dat ik wil beweren dat al die budgetdingen troep zijn (ik heb een MSI mini-ATA bordje met veel plezier gebruikt voor jaren) maar ik heb zelf liever een goed moederbord die stabiel is en genoeg features heeft. Alleen zal ik voor eventuele kopers aanraden over te stappen op een AM2 bord of S775, want de rek is er wel zo'n beetje uit rond het S939 gebeuren ;).

Heb jij ook een Asus A8N-SLI Premium?

Leuke survey, enne.. volgens mij is het : Compitabiliteit... Een tweede 'l' zou er evt. ook nog bij kunnen maar het is iig niet wat jij er neer zet haha ;)

Over die rek in het 939 gebeuren geef ik je gelijk, het spul voor s939 is gewoon erg duur geworden als je praat over geheugen en processors. Goeie ervaring met de asus bordjes s939 kan ik iig met je delen :) ;)
mooie review ;)
heb je het ook met die X1600XT getest?
en ja wie nu nog een socket 939 koopt is gek. :9

@ Infin!tY
Compatibiliteit is het nog altijd. als je probeert te verbeteren doe dat dan goed :+
Ja, ik heb voor 3 maanden met een X1600 gedraaid, alleen ligt die nu werkloos door een gedwongen upgrade (core was beschadigd bij het vervangen van de stock koeler, alles werkt nog oke behalve 3D-functies, dan houd hij het na 10 min voor gezien :X)
Mooie review, ik heb zelf nogsteeds een A8N-SLI Deluxe, en als ik de keuze nog een keer zou mogen maken liever de Premium gehad, De fan op de NB is hiervoor de reden, de eerste 'generatie' fans waren gewoon bagger ~9000rpm... de 2de die gratis te verkrijgen waren bij Asus (wel netjes) waren niet veel beter, en heb toen i.c.m. x1900xt een zalman pasieve optie gekozen. Na het gratis verkrijgen van een X1950xtx kon dit niet meer vanwege de koeler en is de Zalman vervangen door een Coolermaster actieve oplossing, dit zorgt er weer voor dat het bovenste pci-e slot onbruikbaar is met dualslot vga kaarten. en wordt ik 'gedwongen' om het onderste slot te gebruiken op 8x pci-e i.p.v. het bovenste slot op 16x. Als ik nu nog een A8N-SLI Premium zou kunnen krijgen zou ik deze nog aanschaffen.
Ik heb een Asus A8N-SLI SE, wat betekent SE dan?
Btw erg fijn bordje, maar idd oud.. ik heb hem 2e hands gekocht (hele PC)

Is in ieder geval sneller dan de Pentium 3 866 MHz die ik had :+

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 7 december 2007 20:37]

SE is Special Edition. Gewoon een speciale uitvoering van de A8N-SLI (zonder toevoeging), waardoor je onder andere niet meer zo'n kaartje nodig hebt die je om moet draaien voor SLI.

SE is eigenlijk een soort budget variant van Premium en Deluxe, zonder heatpipe koeling op de chipset, zonder firewire, zonder gameport, etc. Maar in principe genoeg als je dat soort dingen niet nodig hebt. Zelf heb ik ook de A8N-SLI SE, wel een aardig board opzich.
Hier een A8N32-SLI Deluxe bordje :) Zeer fijne bordje, clockt lekker. Heb zelf de laatste Beta bios er op staan waar onder andere een aantal voltage bugs zijn verholpen. Mocht je dus nog eens gaan overclocken dan is een bios update dus wel aan te raden.

Review leest fijn weg. Leuke review :Y)