Specificaties Behuizing, 6 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec LifeStyle Sonata II Zwart Review

uncle_sjohie 4 juli 2007, 953 views

Antec LifeStyle Sonata II Zwart

Pluspunten

• Mooi design
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Lak kan snel beschadigen
  • Je ziet elk stofje

Kwaliteit voeding Score: 5
Als je een computer gaat bouwen moet je bij de basis beginnen, en dat is de dus de behuizing. Ik heb deze Antec Sonata II gekozen vanwege het design, de temperatuur gestuurde stille 450W voeding, en de geweldige afwerking. Op internet kan je hier diverse informatie over vinden, en veel grote hardware sites gebruiken deze kast als referentie model. Al met al gaf me dit voldoende vertrouwen om de kast te bestellen.

De verpakking bevat:
- Midi tower (logisch)
- Installatie handleiding
- 120mm ventilator met Tricool controller
- Fan duct
- 450 Watt SmartPower 2.0 voeding, reeds ingebouwd
- Electriciteitskabel met geaarde stekker
- Complete set schroeven, en moederbord "spacers" (afstandhouders, die zorgen ervoor dat er geen kortsluiting kan ontstaan tussen de kast en het moederbord)

* Design
Strak en stijlvol, de zwarte pianolak geeft de kast echt een gedistingeerde uitstraling, die zeer verfrissend is tussen al het neon geweld waar een kast tegenwoordig vol mee moet hangen. Dit gaat helaas niet helemaal voorbij aan de sonata, voor op de kast zitten wel 2 behoorlijk felle blauwe LED's om de harde schijf activiteit te laten zien, en voor de aan/uit funtie. Dat laatste is niet overbodige gezien het feit dat de kast erg stil is, maar daarover later meer.

* Montage
De kast wordt compleet gemonteerd geleverd, dus je moet eerst eea er uit halen, voordat je kan beginnen met het inbouwen van de onderdelen. Het meest lastige is de "fan duct" die gebruikt word om koelere omgevingslucht direct over de videokaart en Processor te leiden. (de twee grootste warmtebronnen in een systeem) Maar dit hoeft meestal maar een keer, en dan is het nog prima te doen. De kast is mooi ruim, en alles monteren gaat dan ook prima. De drives (DVD branders etc) worden gemonteerd op rails, en zijn zeer makkelijk te monteren. De harde schijven moeten dwars geplaatst worden onder de drives, in een apart stuk van de behuizing, waar ook ruimte is voor het plaatsen van een extra ventilator. Deze zijn ook voorzien van rubber dopjes aan de onderkant om trillingen, en dus kastresonanties, te beperken. Een aardig detail, wat mooi aangeeft hoeveel zorg er aan het ontwerp is besteed. Let wel op met de laatste generatie high end videokaarten van zowel ATI als Nvidia, deze zijn behoorlijk lang, en kunnen verhinderen dat er een ventilator voor de harde schijven gemonteerd kan worden. Mijn GeForce 7600GT videokaart past overigens zonder moeite.

* Koeling
Doordat er een "fan duct" is ingebouwd worden de videokaart en de processor prima gekoeld met lucht van buitenaf, en bij een echt zware videokaart is er ook nog de mogelijkheid om in de duct een extra fan te installeren. Verder zit er 1 centrale 120mm TriCool ventilator in, deze is op 3 verschillende standen in te stellen, al naar gelang de hoeveelheid koeling men in de kast nodig heeft. Deze zuigt lucht aan via een inlaat aan de voorkant, welke ook is voorzien van een uitwasbaar stoffilter. Helaas is de regeling voor deze ventilator een klein potmetertje in de voedingsdraad zelf, dus om hem in te stellen moet de kast wel open.

* Geluidsproductie
De kast is behoorlijk stil, vooral als de systeemventilator op de laagste/stille stand staat. Veel hangt af van de keuze van de videokaart, de snellere versies willen nog wel eens flink wat herrie veroorzaken. Aangezien stilte voor mij belangrijk is, heb ik er een Gainward 7600GT ingezet, deze heeft een behoorlijk stille temperatuur gestuurde fan, die je alleen hoort bij het spelen van zware spellen. De eerder genoemde rubber dopjes voor de harde schijven dragen hier ook aan bij, maar de harde schijf is meestal niet de grootste herriemaker.

* De voeding
Dit is een Antec SmartPower2.0 450w voeding, die ook temperatuur gestuurd werkt, en is voorzien van twee 80mm ventilatoren, waarvan eentje continu draait, en eentje indien nodig bijgeschakeld wordt. Dit is een prima stabiele voeding, iets wat vaak over het hoofd gezien wordt bij het samenstellen van een systeem, maar een slechte voeding kan veel vage klachten en/of vastlopers veroorzaken.

* Degelijkheid
Tot op heden werkt hij zonder storing, en is er niks afgebroken ed. Een groot voordeel zijn de dubbele scharnieren van het deurtje, hij kan dus helemaal vlak met de zijkant gedraait worden, zodat hij niet in de weg zit. Maar ik ben wel wat huiverig voor die plastic scharniertjes. De lak is ook nog steeds mooi, afgezien van 1 klein krasje. Het is niet een kast om van hot naar her te slepen, daar is de lak naar mijn idee wat te gevoelig voor.

* Prijs/kwaliteit verhouding
Zeer goed, de behuizing is voor ongeveer 100 euro online te vinden, en dat is een prima prijs, vooral gezien het feit dat de voeding los alleen al 55 euro kost. Dan is de 45 euro voor de kale kast echt een knalprijs.

* Conclusie
Een geweldige kast, die (naar mijn smaak) erg mooi is, met een prima voeding, voor een schappelijke prijs. De enige kleine minpuntjes zijn de plastic deur met idem scharniertjes, het was mooier en steviger geweest als deze ook van metaal zouden zijn. Verder is het stoffilter alleen te verwijderen door de hele kast op z'n zij te leggen, je moet het filter er namelijk aan de onderkant uit halen.

Heb jij ook een Antec LifeStyle Sonata II Zwart?

Ik heb deze kast ook gekocht naar aanleiding van de positieve beoordeling hier op T.net, maar ik heb er wel wat meer bedenkingen bij:
  • Ik heb er een 8800GTS in zitten en die maakt uiteraard wat meer herrie, maar dit wordt erg versterkt door resonanties in de kast (vooral het deurtje). Met het deurtje open is het al veel stiller, slechte ophanhing dus. Ik vermoed dat de andere losse onderdelen zoals de afdekplaatjes ook mee resoneren.
  • Ik vind de frontpanel een beetje knullig afgewerkt, je ziet de pcb zo zitten waar de connectors direct opgesoldeerd zijn, is ook niet echt heel degelijk op die manier.
  • De 'fan duct' hielp mijn cpu (C2D met stock cooler) absoluut niet aan een lagere temp, erger nog, mijn mobo temp werd er enorm heet door. Dat enorme ding blokkeert heel veel airflow in de kast en neemt bijna alle vrij ruimte in beslag, waardoor het mijns inziens zijn doel voorbij schiet. Die heb ik er dus mooit uitgelaten.
  • Die hoogglans is natuurlijk een kwestie van smaak, maar is een enorme stofmagneet. Ik hou eigenlijk meer van mat plastic ofzo.
  • De montage van optische drives is inderdaad makkelijk, maar niet erg degelijk. De afdekplaatjes voor ongebruikte bays zitten erg los en scheef, de kan ze er bijna uit blazen.
Verder ben ik erg positief over de voeding en de montage van harddisks is top, je kunt er veel in kwijt en mooi trillingsvrij.

[Reactie gewijzigd door TheLemon op 4 juli 2007 23:12]