Specificaties Tower, 6 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Elite 330 Review

tdw 4 juli 2007, laatste update op 4 juli 2007, 5.213 views

Cooler Master Elite 330

Pluspunten

• Goedkoop
  • Meegeleverde accesoires
  • Goede, stille voeding
  • Stille casefan
  • Tool-free design

Minpunten

• Iets te beknopte handleiding (hoe krijg je de bezel eruit?)
  • Geen mogelijkheid tot het plaatsten van hardeschijven in de bovenste 2 3,5" bays

Kwaliteit voeding Score: 4
Ik zocht een tijd geleden een behuizing voor een nieuwe server, die ik niet onder mijn bed hoefde te leggen, omdat die zo lelijk was ;). De server zou dienen als fileserver, dus verder heb ik ook gelet op het aantal interne 3,5” plaatsen. De kast zou verder niet te duur moeten zijn, en er zou een 350 watt of meer voeding inbegrepen moeten zijn. Na een tijdje zoeken en beoordelen vond ik deze kast, en die voldeed aan bovengenoemde eigenschappen. Ook het tool-free design sprak me wel aan.

Algemene indruk

De kast ziet er mooi uit, en is goed afgewerkt. Al het installatiemateriaal kun je terug vinden in de kast. Dit onder andere een power cable, een setje (9 stuks) afstandhoudertjes, schroefjes, en een zeer beknopte handleiding. De kast wordt verder geleverd met een 350 Watt voeding gekoeld door een 12x12cm fan die je nauwelijks hoort, en een 12x12cm fan aan de achterkant van de kast, ook bijna niet hoorbaar. In de voorkant voor de harde schijven is het ook mogelijk een fan te plaatsen, van 12x12, 9x9 of 8x8 centimeter. In de kast zit ook standaard een airduct vastgemaakt, waardoor verse, koude lucht gelijk op de CPU koeler terecht komt. Wat ook handig is, is de gemeshte voeding. Dit zorgt voor een opgeruimdere kast. Verder zit op het frontpanel nog 2x USB, FireWire en audio, waarvan ik de laatste 2 niet werkend heb gekregen.

Bouwkwaliteit en afwerking

De kast heeft, zoals eerder gezegd, een gemeshte voorkant, waardoor er makkelijker koude lucht de kast in kan. De kast heeft geen scherpe randen, behalve bij de 5,25” drives (meer hierover bij ‘Installatiegemak’). De kast is netjes afgewerkt, en voelt erg stevig aan. Het zijpaneel is niet makkelijk vervormbaar, zoals dat bij mijn oude kast wel was (handen aan weerszijden en ‘draaien’). De kast vertoont ook niet echt snel krassen, maar dat kan ook aan mij liggen. De kast heeft een blauwoplichtende aanknop, en een rood hdd-ledje wat ik een beetje met elkaar vind vloeken.

Inbouwmogelijkheden

Goed, voor de ‘normale’ gebruiker. De kast is niet geschikt voor waterkoeling die IN de kast moet zitten, want daar is die nét te klein voor. Er is wel genoeg plek voor harde schijven, en ook PCI(e)-uitbreidingssloten zijn in overvloed. Verder zijn er 4 5,25” externe bays, 5 3,5” interne bays en 2 3,5” externe bays. Voldoende inbouwruimte voor optische loopwerken, harde schijven en fancontrollers. Het moederboard past makkelijk in de kast, en bijna alle CPU-koelers passen erin. Voor een groot blok als de gebruikte Arctic Freezer 64 Pro moet wel de airduct verwijderd worden, maar dat is slechts een kwestie van het losdraaien van een paar schroefjes.

Koelingsmogelijkheden

De koelingsmogelijkheden zijn voldoende. Er is niet overdreven veel plek voor fans, maar 2 12x12cm fans zouden je systeem toch aardig koel moeten kunnen houden. De kast wordt standaard voorzien van één 12x12cm fan aan de achterkant die de lucht naar buiten zuigt. De kast wordt tijdens het stressen maar íets warmer als kamertemperatuur, ik schat een graadje of 30. Dit is met de standaard bijgeleverde fan. De bijgeleverde airduct KAN handig zijn, helaas paste het in mijn geval niet.

Vormgeving

Ik ben heel erg te spreken over de vormgeving. Ik vind (let op: smaken verschillen) dat de kast goed is vormgegeven. Het zwart is goed zwart, het is een mooie symmetrische kast, en de het logo van Cooler Master is goed neergezet. Het is niet te groot, en daarom ook zeker niet storend, net als de ventilatieroosters in de zijkant van de kast. Van binnen is de kast hetzelfde als alle andere kasten: gewoon simpel grijs, hier is verder dan ook weinig nuttigs over te zeggen. De kast is trouwens wel gevoelig voor vetvlekken, die zijn snel zichtbaar.

Installatiegemak

Door het tool-free design van de kast is het makkelijk om extra harde schijven te plaatsen, of optische loopwerken. Ook PCI(e)-uitbreidingen zijn zonder schroef te bevestigen. Dit draagt zeker bij in het gebruikgemak van de kast. Als iemand echter een fancontroller wil plaatsen, kan dat misschien problemen opleveren en moeten er toch de ouderwetse schroeven weer gepakt worden. Dit is voor de meeste mensen echter geen probleem, want de moederboarden van tegenwoordig kunnen ook fans van snelheid laten veranderen. Ook doordat je maar 2 fans in de kast kunt doen, lijkt mij een fancontroller niet noodzakelijk. Een cardreader kan echter een ander verhaal zijn. De draadjes voor de powerbutton, led, en andere front-panel zaken zijn duidelijk gemarkeerd. Elk pinnetje heeft een naam (bijvoorbeeld HDD-LED -), en dat is makkelijk voor het installeren.

Het frontpanel is makkelijk aan te sluiten. USB, de ledjes en knopjes zaten er in 1 keer op. De audio komt echter niet overeen met de ‘frontaudio’ aansluiting op mijn moederboard (MSI K9N Sli-2F) waardoor deze niet werkt. Ik heb trouwens ook geen kabeltjes gevonden voor het aansluiten van de FireWire poort.

Ook het installeren van de DVD-drive ging bij mij niet zonder problemen. Het is heel moeilijk om de bay leeg te maken, zodat je er een dvd-drive of ander loopwerk in kunt doen. De handleiding legt niet uit hoe je op de ‘normale’ manier een frontbezel verwijderd. Na een kwartier geprobeerd hebben om pinnetjes op te tillen (zoals het hoort), heb ik gewoon met brute kracht het ding eruit gedrukt. Hierbij heb ik mijn duim, middelvinger en de bezel verwond. Het frontpanel van de kast is echter heel gebleven, wat dus maar weer is getuigt dat het een stevige kast is.

Kwaliteit van de voeding

Op de voeding is weinig aan te merken. Deze doet wat hij moet doen, en is stil door de 12x12cm fan die erin zit. De 12-voltlijn is, volgens SpeedFan, 12.04V wanneer de computer idle is. Wanneer die echter gestressed word zakt die naar 11.99V, maar ook dat is een mooie waarde. Verder heeft de voeding, naast een gemeshte ATX-stekker, een hele hoop aansluitingen, waarmee je de kast echt wel vol krijgt. Wat mij wel verbaast, is dat er voor deze tijd weinig S-ATA powercables in zitten. Hiervoor moet je dus verloopjes kopen.

Op de prijs heb ik niets aan te merken. Destijds gekocht bij de Mycom voor ¤79,95 en te vinden in de pricewatch voor ¤69,95 op het moment van schrijven. Ik vind dit het geld compleet waard, gezien de vormgeving, installatiegemak, koeling en bijgeleverde voeding en andere accessoires.

Als je nog een stille, mooie, en gebruiksvriendelijke kast zoekt, die niet teveel moet kosten, genoeg ruimte voor schijven heeft, en een voeding erin, dan is de Elite 330 een echte aanrader. Hij is handig in gebruik, dingen bijzetten en/of veranderen is door het tool-free design zo gepiept, en de accessoires die je er allemaal bij krijgt maken hem zeker het geld waard.

Dit is mijn eerste review. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Commentaar en vragen kun je uiteraard posten, ook over spelfouten ;)

• MSI K9N SLI-2F, nForce 570 SLI (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
  • Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 754, 939, 940, AM2)

Heb jij ook een Cooler Master Elite 330?

Zeer uitgebreide review en zeer informatief! Ik ben nu ook op zoek naar een kast als fileserver en dit is precies wat ik wilde weten, ik ga deze ook halen :) Dank :)
Ik kijk ook naar deze kast. Maar volgens mij wordt deze bij Alternate en Azerty zonder voeding geleverd. Ik zal daar nog even informeren.
Nette survey, zeker voor een eerste keer.

Alleen bij je negatieve punten: die 'niet werkende frontaudio en firewire', is dat niet een probleem met je moederbord ipv je kast? Zo ja, dan is dat dus geen negatief punt van de kast.

De meeste front-audio en firewire hebben tegenwoordig een standaard stekker die op zo'n beetje alle (tegenwoordige) moederborden worden ondersteund.

En zou je misschien nog een fotootje/plaatje kunnen oprakelen?

[Reactie gewijzigd door Thy King op 4 juli 2007 19:11]

Ik had ruzie met Irfanview, plaatjes zijn nu toegevoegd. Over dat negatieve puntje, heb je gelijk. Ik zal het even weghalen :)

Edit: Done

[Reactie gewijzigd door tdw op 4 juli 2007 20:08]

Bij koelingsmogelijkheden kan je denk ik ook vermelden dat je als intake een 140mm fan kan plaatsen zo op foto 2 te zien?