Specificaties Tower, 3 interne + 9 externe bays - Bekijk alle specificaties

Lian Li ArmorSuit PC-P50WB Review

Deathchant 23 oktober 2011, laatste update op 11 december 2014, 2.290 views

Lian Li ArmorSuit PC-P50WB

Een strakke aluminium kast met genoeg koelingsmogelijkheden geschikt voor ATX/mATX formaat. Naast een luxe uitstraling, zijn mountingmechanismes ook goed doordacht en er zijn 4 fans standaard meegeleverd.

Pluspunten

• sublieme, strakke afwerking
  • mooi zwart interieur+inbegrepen window
  • goeie koeling
  • goeie mountingsystemen (voeding, pci-insteekkaarten, HDD-mechanisme)

Minpunten

• kabelgaten niet afgewerkt met rubber
  • videokaarten >29cm passen niet
  • kabelgat voor 8pins CPU te krap
  • karig en outdated frontpanel

Ik was op zoek naar een strakke Lian Li gaming kast met als belangrijkste eisen:
- veel koeling
- zwart interieur
- bottom mounted PSU
- doorzichtig zijpaneel + blue leds

Mijn oog viel op de PC-P80NXW die Lian Li aankondigde op de CeBIT in maart 2011.
Helaas kreeg ik in juli rechtstreeks van Lian Li te horen dat deze niet eens gemaakt gingen worden, omdat retailers niet geinteresseerd zijn in het product.

Daarom ben ik gegaan voor de Lian Li PC-P50WB die enigszins aan mijn eisen voldeed en heb daarnaast deze onderdelen gekocht:
- Intel core i7 2600K
- Gigabyte Z68XP-UD5
- MSI GTX570 power edition
- Kingston HyperX 8G (Kingston KHX1600C9D3K2/8GX)
- Crucial M4 SSD 128G
- Prolimatech mega shadow
- Corsair AX750
- WD 2TB caviar black WD2002FAEX
- Lian Li PT-FN04 fancontroller
- Lian Li EX-332NX hdd-cage

Deze kast is een volledig zwart geanodiseerde kast met de volgende specificaties:

De kast uit de doos:

De kast heeft 9x 5,25" aluminium frontbezels met stoffilters:

De bovenste 3 zijn "gereserveerd" voor 5,25" apparaten zoals dvdspelers, maar ook fancontrollers.
Alhoewel te zien is dat het een makkelijk mountingmechanisme is, moet je aan de andere kant (rechterkant) wel nog 2 schroeven aandraaien.
Het moederbord tray heeft enkele gaten om kabels te routeren (niet met rubber afgedicht), maar is verder niet verwijderbaar. Verder zien we 8x PCI-slot mogelijkheden waar we straks dieper op ingaan.

De uitsparing voor CPU koelers in het moederbord tray is echter niet groot genoeg:

Je zult dus altijd het moederbord eruit moeten halen als je van CPU koeler verwisselt.

Wanneer we de bovenkant verwijderen, zien we 2x140mm Lian Li fans, met een kabellengte van 52cm.
De kabels zijn doorzichtig en hebben een 3-pins connector, met een 3-pin-to-molex verlengstuk eraan.
Deze fans draaien op 1000RPM.

Deze zijn van het volgende type:

Dan komen we ook bij een van de minpunten van de kast: het frontpanel. Deze is behoorlijk karig en outdated. We vinden 2x usb2.0 poorten, 1 audio en microphone plug, 1 resetknop en 1 powerknop.

Hier had ik toch graag USB3.0 gezien en een eventuele eSATA poort. In de resetknop zit tevens het HDD-activity LED dat rood flikkert bij HDD-activiteit. Ik vind het persoonlijk een rare keuze om hier geen aparte LED voor te maken. Ook licht de powerknop totaal niet op. De een vindt vind een fel ledje irrtant, de ander niet ;) Ik vind een power led en een knipperend HDD ledje wel prettig. Dan zie ik tenminste of er iets gebeurt.
De kabels echter zijn wel lang genoeg:
Ik had ze graag gesleeved gezien, maar verder is dit geen issue.

Lege open kast:

Als we naar beneden verhuizen, zien we 1 meegeleverde HDD cage van het type EX-332NX, waarbij plaats is voor 3x 3,5" harde schijven. Tevens is de HDD cage voorzien van een Lian Li 120mm fan (1200RPM):

Ik wilde een 2e HDD cage hebben met fan voor dedicated videokaartkoeling :)

Het plaatsen van de harde schijven is erg eenvoudig. Elke cage heeft 3 aparte modules die je eruit kunt halen en open klappen en er zitten schroefgaatjes in om een 2,5" schijf te huisvesten:

Er zitten speciale dempingsmatjes op die over je harde schijf heen gaat om vibraties tegen te gaan. Daarnaast zijn de schroefjes hieraan voorzien van rubberen ringetjes tegen vibratie:

Wanneer je klaar bent, schuif je het zo in de kooi op de rubberen ringetjes:

Ik heb alle Lian Li fans behalve die aan de bovenkant, vervangen met Gelid Wing 12PL fans en heb daarnaast ook een Lian Li PT-FN04 fancontroller ingebouwd:

Mooi om te zien hoe de lian li dingen mooi op elkaar afgestemd zijn voor een perfecte look.
Uiteindelijk ziet het er met 2 hdd cages met Gelid Wing 12PL fans zo uit:

Ook moet vermeld worden dat helemaal bovenin, onder de frontcover een mini fancontroller van lian li geplaatst kan worden. De gaatjes zijn al voorbereid voor de lian li pt-fn01 fancontroller, maar deze zit er dus NIET in.

Ik ken echt NIEMAND die zich bezeerd heeft tijdens het inbouwen met een lian li case. Mij is het echter wel gelukt:
Ik was aan het wroeten in die HDD cages om de fans te verwisselen en had me gesneden aan een randje omdat ik te hard drukte. Maar er was niks scherps aan eerlijk gezegd ;)

Aan de achterkant vinden we ook een 120mm fan (1500RPM) van lian li met een dubbel rooster ter bescherming. Deze heb ik ook vervangen met een Gelid Wing vanwege de hogere RPM's op de Gelids.
Tevens vind je er 2 met rubber afgedichte gaten voor waterkoeling. De ruimte tussen CPU koeler en de topfans is niet zo groot, dus het plaatsen van een radiator gaat mijns inziens erg lastig.

Waar ik erg over te spreken ben, is het PCI-kaarthouder systeem. Ik heb nog nooit zo'n goed en stevig systeem gezien dat de insteekkaarten zo goed op de plaats houdt als dit:
Let op: het onderste PCI-slotje is vast gemaakt met een duimschroef. Jammer dat dit niet gecovered is met dit mooie systeem, maar zo'n ramp is het niet.

Aan de onderkant vind je een verhoging waar de PSU op komt te staan:

Deze is geventileerd met een rooster voorzien van een stoffilter:

Ook heeft Lian Li een stuk plastic meegeleverd om kabels over de grond te routeren en tevens heeft Lian Li een stevige grip erbij geleverd om de voeding stevig vast te zetten (onderaan de foto):

Er is mogelijkheid om kabels weg te routeren naar de achterkant van het moederbord, zij het dat er niet veel uitsparingen of clipjes zijn om de boel goed vast te maken. Daarnaast is er vrij weinig ruimte tussen het sidepanel en de moederbord tray voor dikkere kabels, maar het is te doen met tiewraps, de plastic kabelbindertjes die erbij zitten:

Het inbouwen van de videokaart moet je ook even op letten, aangezien dit een vrij kleine kast is. De GTX570 van MSI is rond de 27cm lang, dit past dus:

Maar als je langere videokaarten hebt, dan zal die n de HDD cage komen te liggen als het al past. En als je dan de powerconnectors aan de zijkant hebt zitten zoals deze en je videokaart is ook nog diep, dan zal het misschien niet passen.

De CPU koeler ingebouwd:
Zoals je ziet is er weinig ruimte bovenin om met je handen te wrikken, iets waar je rekening mee moet houden. Het beste is om de topfans eraf te halen zodat je van de bovenkant erbij kunt.

De harde schijven + videokaart + voeding: hier kun je nog zien hoe e.e.a. in verhouding staat:

Hier de complete build zoals hij af is:

Hier de idle prestaties bij een kamertemperatuur van 18 graden:

En hier de full load prestaties bij een kamertemperatuur van 20 graden:

Dit is een screenshot van ingame Crysis2. De cpu is dus niet 100%, maar de warmste CPU core wordt maar 52graden tijdens Prime95.
Ik zal kort even ingaan op de individuele punten:

Bouwkwaliteit en afwerking
De kast is erg licht (aluminium) en is echt subliem afgewerkt. Hij heeft een mooie zwarte look en de mountingsystemen voor HDD's, optische drives, PCI insteekkaarten en voeding zijn van zeer degelijke kwaliteit.

Er zitten nergens scherpe randjes en alles sluit goed op elkaar aan.

Daarom zeer goed hier.

Inbouwmogelijkheden
Dit is een ATX kast en heb de Lian Li BS-08 insteekkaartkoeler besteld. Maar deze is nog groter dan mijn GTX570 en past amper. Ik moet het mooie PCI-insteekkaarthouder-mechanisme (3x woordwaarde) helemaal eruit halen wilt het passen. Daarnaast kwam ie tegen de frontpanel headers aan. Een 2e videokaart voor SLi (niet langer dan 29cm) zou nog net kunnen.

Helaas zijn Lian Li spullen erg slecht verkrijgbaar. Het nadeel is dat je ook zoveel mogelijk lian li spullen wilt hebben om in te bouwen/modden, omdat het dan mooi past. Het is vaak lastig om andere non-lian li onderdelen te vinden die passen. Ik ben blij dat er een raampje inzat, want dit is slecht verkrijgbaar. De enige winkel die echt wat meer Lian Li spullen kan leveren is Highflow.nl.

Echter het uitbreiden van de HDD cages gaat wel gewoon goed. Past allemaal perfect. Ook het inbouwen van de fancontroller ging probleemloos. Wederom zijn dit dan wel Lian Li artikelen.

Werkruimte is door het kleine ATX formaat toch wat beperkt. Je komt toch al snel in de knoei met o.a. de 8 pins cpu voedingskabel. Het gat is gewoon te klein en het is flink frunniken om het allemaal goed te krijgen. Nou moet ik ook zeggen dat de kabels van de Corsair AX750 ook erg stug zijn.
Je moet toch vaak de toppaneel en rechter zijpaneel eraf laten om overal goed bij te kunnen tijdens installatie.

Daarom een voldoende hier.

Koelingsmogelijkheden
Er zitten 2x140mm blue led fans bij voor het toppaneel, 1x120mm blue led voor de rear exhaust en 1x 120mm blue led fan voor de intake. Dit is voor dit formaat kast in principe voldoende, echter zie je bij veel towers toch 2 intakefans.
Deze heb ik toch echt nodig, dus vandaar hier een score GOED.

Vormgeving
Je moet er van houden of niet. Ik wilde perse de zwarte lian-li aluminium look en die is zeer geslaagd. De voorkant ziet er een beetje uit als 13-in-een-dozijn en vond een PC-P80-voorkant wel origineler. Maar goed, aan de ene kant zijn er wel geen irritante deurtjes o.i.d. die in de weg zitten. Het ziet er gewoon rechtlijnig strak uit.

GOED is hier wat mij betreft op zijn plaats.

Modbaarheid
Ik heb een 2e hdd cage erin gezet en een fancontroller. Dit gaat gewoon prima. Wanneer je echter 2 optische drives en een fancontroller hebt, en je nog een LCDtje of iets anders erbij wilt hebben, gaat het wel al snel druk uitzien.
Wat ik ook een klein nadeel vind, wat ook al eerder gezegd is, is dat het qua looks in ieder geval opvalt als je non-lian li onderdelen gaat gebruiken om verder te modden.

Ik heb geen idee wat ik hiervoor betaald heb, aangezien het een custom order was bij Highflow.nl.
De 160 euro vind ik best ok. Je kunt niet voor een duppie op de eerste rang zitten en je betaalt gewoon voor exclusiviteit en kwaliteit. Dus ik klaag er niet over.

Installatiegemak
Zoals eerder gezegd is er door het ATX-formaat, wat minder plaats om in te werken, zeker met een grote CPU koeler met 2 fans. Verder is het moederbord en alle onderdelen wel makkelijk te installeren. Je krijgt overal duimschroefjes bij en de HDD cages e.d. zijn makkelijk te verwijderen.

Ook hier een score GOED.

Algemene beoordeling
Over het algemeen ben ik wel tevreden met deze case. Hij doet zijn werk goed. Qua uiterlijk heeft hij wat ik wil, mooi zwart met een window en wordt vrij compleet geleverd. Qua koelingprestaties gaat het ook meer dan gesmeerd. Mijn CPU wordt idle niet warmer dan 27C bij een kamertemperatuur van 18 graden. In full load stijgt dit naar de 46C max.
Ook de GTX570 blijft behoorlijk koel met max 34C IDLE bij 18 graden kamertemperatuur en wordt max 65C met 99% GPU load. Bij een kamertemperatuur van 22 graden stijgt ie naar max 69C. Dus de airflow is gewoon dik in orde. De kast is licht en de kwaliteit is behoorlijk, zeker als je kijkt naar de mountingmechanismen.

Al met al een mooie, degelijke kast die zich ook makkelijk laat verplaatsen door zijn lichtgewicht en dan ook nog eens op LAN parties gezien kan worden :)

EDIT: 23-10-2011@20:40: foto van fancontroller toegevoegd en full load screenshot verantwoord naar aanleiding van het commentaar van ride277

EDIT: 11-12-2014: foto's waren verdwenen. Opnieuw toegevoegd

Heb jij ook een Lian Li ArmorSuit PC-P50WB?

@ride277. Je hebt gelijk. Dit is ook geen opname van een benchmarktool zoals Prime95, maar dit is ingame van Crysis2. Ik heb er even geen foto van, maar de CPU load neemt wat af op het moment dat je het spel pauzeert en onder prime95 wordt de warmste core niet warmer dan 52C. Dat moet je maar heel even van me aannemen ;)

Wat betreft die kier....ik zie het. Dit was me ook opgevallen toen ik andere reviews zag. Dit kon inderdaad naadlozer op elkaar aansluiten. Net zoals Noel ook aangeeft met die kabelgaten voor de CPU power...dit moet Lian Li echt beter gaan doen ja. Ik kan er verder niet zoveel aan doen. Boren in de kast vind ik ook zo dubieus....Het stoort gelukkig niet in het donker.

@Chis5488: het gaat zich om de kast he ;) maar goed, u vraagt, wij draaien :) Kep er ene toegevoegd voor je.
De kleur van de Gelid Wing fans komt overeen met de kleurschakeringen van het Gigabyte moederbord. Echter in het volledige duister, is de "onderkant" van de kast niet zo goed belicht (voeding en HDD's enzo). Ik wil daar nog een blauwe led strip maken :)
Goede uitgebreide review.

Een puntje wat misschien wat raar overkomt, de foto bij de opmerking, 'resultaten bij volledige belasting', geeft een cpu load aan van 29% i.p.v. 100% wat je daar eerder zou verwachten :)

Wat ik ook een beetje gek vind bij een kast van een dergelijk bedrag is dat je bij de foto:
'complete build' duidelijk een dikke kier zit bovenin waar blauw led licht door 'lekt'

[Reactie gewijzigd door ride277 op 23 oktober 2011 18:28]

- kabelgat voor 8pins CPU te krap
Klinkt mij heel bekend in de oren, bij meerdere Lian-Li cases. Mogen ze echt iets aan doen.

Nette review.

[Reactie gewijzigd door Noel op 23 oktober 2011 18:29]

Review die je met plezier leest. Ik mis echter een duidelijk fotootje van de fancontroller, ik zie hem nu slechts in de verte. Maarja het gaat dan ook over de case.

Mooie combo met die fans trouwens! Die donkerblauwe/doorzichtige wieken van die fans staan mooi bij zo'n zwarte case.
Mooie uitgebreide review, 5 sterren! Zeker weer een goed gelukte behuizing van Lian-Li.
Mooie kast zeg en een goede review.

Als ik eerlijk ben, vind ik dat Lian-Li echt wat achterstand heeft ten opzichte van de concurrentie.. Het eerder genoemde 8 pins kabel probleem, geen rubber grommets in de gaten ter bescherming van de kabels, die kier bovenin, het karige frontpanel, de uitsparing achter de cpu is net te klein, geen 2e hdd cage er standaard bij. Voor zijn prijs vind ik het toch allemaal net niet in orde. Dit zijn zaken die de concurrentie in deze prijsklasse toch beter voor elkaar hebben. Ik weet zeker dat ze beter kunnen bij Lian-Li.

Het hdd ophangsysteem vind ik wel erg nice, evenals de montage van de voeding en het pci borg systeem. De fancontroller die je erbij hebt besteld ziet er echt top uit. Vormt mooi n geheel zo.

[Reactie gewijzigd door 7u5t1c3 op 25 oktober 2011 11:56]

zeer mooie review, leuk duidelijk en veel goeie foto's 5*
Merci!! @7u5t1c3, ik ben het met je eens hoor. Zeker het karige frontpanel is echt een minpunt. Ik vind 160 euro enigszins gerechtvaardigd, want het zijn natuurlijk niet alleen features, maar ook zeer zeker het materiaal en de afwerking die gebruikt wordt, die toch net die betere kwaliteit geeft. Geanodiseerd aluminium op die manier bewerken zal duurder zijn dan een geverfde stalen kast.

Je krijgt nergens scherpe randjes, full anodized alu, geen dingen die snel kapot gaan in ieder geval. Dan inderdaad het mechanisme om de insteekkaarten vast te zetten. Dit is echt enorm stevig en erg gebruikersvriendelijk. De stoffilters apart voor elke bezel, en natuurlijk de manieren om HDD's in de kooi te schuiven, maar ook kleine dingetjes als overal rubberen ringetjes om vibraties tegen te gaan en zowel aan voor- als achterkant beschermroosters voor de fans....

Alles bij elkaar vind ik dan wel wat extra geld waard. Maar goed, ik wist waarvoor ik koos en ook de prijs die daarbij zou komen.
je zegt > Ook licht de powerknop totaal niet op

raar wand die van mijn geeft gewoon blauw licht als mijn PC aan staat heb je geen stekertje verkeer zitten ?

en ik zelf vind wel cool die HDD lampje in reset knop 8-)

wat wel jammer is aan dezen kast dat Lian Li 5.25 Bay Panel C-02A/B niet past die is net te breed als voor kant van PC kast er op zet jammer

maar veder een mooi review 5/5 :)