Specificaties Tower, 6 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case Review

Jesse99 5 juli 2007, 14.793 views

Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case

Pluspunten

• Zeer goed gekoeld.
  • Voldoende benodigdheden meegeleverd.
  • Met fans op laagste stand koel genoeg en zeer stil.
  • Genoeg fans standaard aanwezig, met schakelaartje voor 3 standen.

Minpunten

• Inbouwmogelijkheid 3,5" baai bijna onmogelijk zonder aanpassen.
  • Geen verwijderbaar mainboardpaneel (zie review).
  • Met fans op hoge stand lawaaiig (maar heb je zonder OC niet nodig).
  • Fans niet standaard op fancontroller aan te sluiten, snoeren aan de standaardschakelaartjes zijn zeer kort.

Algemeen
Mijn vorige kast was een big tower. Lekker groot, zeer praktisch en gemakkelijk te installeren. Maar de koeling van de kast was nog uit het Pentium 2 tijdperk (en de kast zelf ook ;)) dus met mijn nieuwe systeem moest er wel een nieuwe komen. Na lang zoeken en vooral veel twijfelen tussen deze of een CoolerMaster Stacker uiteindelijk toch voor de Antec Nine Hundred gegaan. Vooral de overschakeling van big tower naar midi tower was een groot twijfelpunt maar uiteindelijk heb ik toch geen spijt van deze keuze, en heb ik voor een relatief goedkope prijs een zeer mooi en vooral zeer koel kastje!

Bouwkwaliteit & afwerking
Weinig commentaar over. De kast ziet er goed afgewerkt uit, degelijke panelen en een stevige kast. Beetje zwaar dat wel (het is staal, geen aluminium), dus als je hem regelmatig wil verplaatsen of ermee naar LAN parties sleept misschien een punt van overweging.
Tijdens de installatie zijn me nergens scherpe randen opgevallen, iets waar ik me bij de gemiddelde installatie nogal eens aan wil verwonden zonder het door te hebben :P

Koelingsmogelijkheden
De koeling van de kast is geweldig! Veel mensen twijfelen over het feit dat de voeding onderin zit, waaronder ik zelf voordat ik tot aanschaf over ging. Volledig onterechte twijfel, direct achter het processorkoelblok blaast een 12cm ventilator naar buiten (die mooi in het verlengde ligt van de fan die op de zijkant van mijn Arctic Freezer 7 Pro zit en door het blok heen naar achteren blaast), en direct erboven zit een gigantische 20cm ventilator in de bovenkant van de kast! Mijn C2D E6600 is niet overgeklokt en zonder extreme inspanningen slaat de processorfan niet eens aan, zo goed wordt de lucht van het processorkoelblok weggevoerd.

Wat door de 12cm achteraan, de 20cm bovenaan, de voeding onderaan en de kleine fan van de GeForce 8800 GTX naar buiten wordt gevoerd, wordt vooraan door 2 12cm ventilatoren naar binnen gehaald. De plaats waar deze zitten (gebruiken 3 5,25" baaien) kan worden veranderd. Ik heb ze op de onderste 2x 3 baaien laten zitten. De onderste blaast langs beide hard disks en voert hun warmte af, terwijl de bovenste half over en half onder de GeForce blaast.

Daarnaast zijn er in de afdekplaatjes achter de PCI slots nog openingen, en de zijkant bevat nog een opening waarachter een optionele extra 12cm fan gezet kan worden. Heb ik niet gedaan, hij is voor mij meer dan koel genoeg.

Elk van de 4 standaard aanwezige fans heeft een kabeltje met een schakelaartje met 3 standen: Low, Mid en High. Op Low is voor mij de koeling meer dan genoeg, en is de kast zr stil. Op Mid begint de kast wel lawaaiig te worden, alleen de grote 20cm is dan nog acceptabel stil. Op High is 't alsof een vliegtuig opstijgt.
Maar nogmaals ik kom op Low prima toe en dan issie stil dus ik ben er zeer tevreden mee. Minpuntje is dat de kabeltjes met de schakelaars zr kort zijn en de schakelaars na volledige inbouw moeilijk bereikbaar. Als je een fancontroller gebruikt zul je ook zelf aan de slag moeten om de fans hierop te kunnen aansluiten.

Installatiegemak
Wat ik het grootste nadeel vond is het feit dat de plaat waarop het mainboard zit niet verwijderd kon worden. Bij mijn vorige towers kon die samen met de achterplaat naar achteren uitgeschoven worden, het mainboard met alle kaarten volledig buiten de kast plat op tafel gemonteerd, en vervolgens was het enkel erin schuiven, stroomconnectoren en kastschakelaars aansluiten en klaar. Bij deze kast moet je dus alles in de kast zelf monteren en opbouwen, wat toch iets meer tijd in beslag neemt.

De voorkant is een heel ander verhaal. Hier zitten 2 "bakken". Hieronder versta ik een verwijderbaar geheel dat in de kast 3 5,25" baaien inneemt, met voorin een 12cm fan en direct daarachter plaats voor maximaal 3 3,5" harde schijven. Deze "bakken" zitten met 8 duimschroeven vast en zijn snel eruit te halen, met inhoud en al (maar wel moet je de ventilatorvoeding even loskoppelen, dit is een molex stekker). Wees bij het uitschuiven voorzichtig want de dunne kabeltjes voor de ventilator lopen buiten langs het bakje en kunnen makkelijk achter de steunpunten van 5,25" apparaten blijven hangen!
Eens eruit kun je de harde schijven met meegeleverde lange schroeven heel gemakkelijk plaatsen, en heb je voorin je kast een gigantisch gat om langs voren ook overal binnen bij te kunnen.
1 van deze "bakken" heeft nog een mogelijkheid een ventilator achterop te zetten als je hier geen harde schijven in plaatst. Feitelijk niet echt nodig gezien er voorin al een fan naar achteren blaast. Gelukkig kan de houder ervoor losgeklikt en verwijderd worden, deze zit namelijk snel in de weg en zeker met een GeForce 8-serie kan die niet blijven zitten.

Buiten de 2 uitschuifbare "bakken" blijven er nog 3 5,25" baaien over voor cdroms, een diskettestation, of wat er ook maar in kan, of gewoon niks. De "bakken" kunnen op eender welke hoogte op de plaats van 3 baaien gehangen worden, dit kies je gewoon zelf.

Voor de installatie van een 3,5" diskettestation is er een speciale adapter meegeleverd om hem in een 5,25" baai te hangen, samen met een aangepast frontpaneeltje met 3,5" opening. Hier kun je ellende mee verwachten en uiteindelijk heb ik het diskettestation maar weggelaten. De adapter en het frontpaneeltje zitten elkaar in de weg, en kunnen niet samen terecht op de plaats waar ze zouden moeten komen. Wil je dit gebruiken zul je het zelf wat moeten aanpassen, maar dat is helemaal niet zo moeilijk (had er zelf gewoon geen zin in en gebruik die drive toch haast niet meer, daarbij heb ik nog 'n USB drive van mijn laptop).

Binnen in de kast zitten er op verschillende plaatsen spanriempjes waar je de kabels die van boven naar onder lopen in kunt vastzetten, en straktrekken naar achteren toe. Let met bekabeling overigens goed op! De 12cm fan achteraan en de 20cm fan bovenaan hebben aan de binnenkant gn fanguards, als je er geen rekening mee houdt kunnen niet goed weggewerkte kabeltjes dus in de fans komen!

Vormgeving & Modbaarheid
Ik doe niet echt uitgebreid aan modden (hoogstens een lampje of een ventilatortje erbij) dus heb hier geen oordeel over gegeven. Zolang je met de beperkte ruimte van een midi tower overweg kunt zal ongetwijfeld alles wel te modden zijn.
Voor mij is het ook niet nodig. De kast is van zichzelf al mooi en voorzien van genoeg ventilatoren voorzien van blauwe LEDs, een ruitje opzij, en open roosters als frontplaten.

Voeding
Er zit geen voeding bijgeleverd. Gezien ik liever zelf apart een voeding kies die aan mijn eisen voldoet vind ik dit op zich een pluspunt, maar da's persoonlijk.

De voeding zit niet boven, maar onderin de kast en steunt op 4 rubberen steuntjes die het geluid dempen. Een modulaire voeding is wel aan te raden, anders zit je met een gigantische berg ongebruikte bekabeling die je moeilijk kwijt kunt en die in het zicht achter de ruit zal liggen. Ik heb in deze setup een Enermax Liberty 500W gebruikt.
De voeding onderin heeft mogelijk 1 nadeel. De meeste mainboards hebben hun voedingsaansluitingen hoog zitten, rekeninghoudend met de stroomkabels die meestal van boven moeten komen. De cdrom stations zitten ook boven in de kast het meest praktisch. De kabels moeten dus allemaal van beneden naar boven, maar dit is aardig netjes gelukt. Alleen de CPU stroomkabel (2x4 pins) was maar nt lang genoeg om het onder de gigantische GeForce door (dankzij de uitsparing :D) te halen, en blokkeert hierdoor verder het gebruik van de PCI sloten. Ook geen echt probleem gezien ik die niet echt nodig had, en er anders wel een kabelverlenging voor de 2x4 pins CPU voeding mogelijk is.

De prijs vond ik erg meevallen. Je krijgt een zeer nette kast met geweldige koeling en genoeg accessoires voor minder dan 100 Eur, weinig merken zie ik dat nadoen.

Update:

Foto's
Ik heb naast de 4 foto's hier nog een aantal extra op mijn webspace geplaatst, o.a. een extra close-up van het interieur, de achterkant, maar vooral ook de foto's waar door enkele mensen hier specifiek naar gevraagd werd.

3 foto's heb ik niet zelf gemaakt maar op internet opgezocht. Hier zie je de precieze opbouw van de kast, en wordt duidelijk waar ik met die verwijderbare "bakken" voor hard disks alsmaar over zit te praten (sorry had gewoon ff geen goeie naam ervoor, maar je zou het racks kunnen noemen).

Ik denk dat de vraag van de GeForce 8800 GTX die nt 1 hard disk ruimte weg neemt al beantwoord is, maar toch even een close-upje hiervan gemaakt. Onderaan zie je mijn 2 harde schijven zitten, en hoe ver ze naar achteren steken. De GeForce kijk je recht tegenaan.
Rechts in de blauwe schijn zie je 3 gaten boven elkaar, langs de randen hiervan zitten de steunrandjes voor de 3 hard disks van die bak. Je ziet dat de middelste op exact de hoogte van de GeForce zit die net iets verder naar voren steekt dan de hard disks beneden naar achteren komen. De plekken erboven en eronder hebben meer dan genoeg ruimte. En zoals eerder gezegd kan nog een cdrom baai voor een harddisk worden opgeofferd met meegeleverde 3,5" -> 5,25" adapter.

Als laatste heb ik 3 foto's van de randen geplaatst waar BTownMadness het over had. Je ziet dat enkel de binnenkant ongespoten is. Met de kast dicht is alles strak zwart, de hoeken zelf zijn namelijk wl netjes gespoten. Dit zie je het beste op de laatste close-up, de hoeken lijken op de andere 2 foto's lichter door reflectie van de kamerverlichting.

• Enermax ELT500AWT Liberty 500W (ATX12V 2.2)
  • Gigabyte GA-965P-DS4, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
  • Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB)
  • Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)
  • MSI GeForce 8800 GTX 768MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) NX8800GTX-T2D768E-HD-OC
  • 2x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
  • AOpen DUW1608 16X (Dual-Layer, Zwart)

Heb jij ook een Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case?

Heb deze kast ook in combinatie met de Gigabyte P35 DS3P (rev 1 geloof ik) / Antec NeoHE 500W. Iemand met een GA-X38-DQ6 en ASUS P5K-E heeft overigens exact het zelfde probleem. Helaas niet volledig tevreden, namelijk vanwege de front panel. Als ik iets aan sluit op de front panel zal ik een ruis op de achtergrond krijgen, bij bewegen van de muis of harddisk activiteit zal de ruis verminderen/hoger worden. Ook wel bekend als het static noise problem op maar liefst 3 forums te vinden:
- http://forum.ncixus.com/f...&overclockid=0#msg1564386
- http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1258882
- http://forums.hexus.net/h...rt-audio-suggestions.html

Eerst dacht ik dat het lag aan de kabel, welke dicht bij de andere kabels lag (SATA kabels bijvoorbeeld), maar na het afzonderen van de kabel had ik het probleem helaas nog steeds. Mijn workaround momenteel is toch maar de koptelefoon achter aan sluiten. Of om de frontpanel ruis te verminderen kan ik ook in de audio panel de soort aansluiting van headphone naar line out / (front) speaker out veranderen.

Mogelijke oplossingen aangegeven op de forums:
- PSU aarden met de kast (nog niet gekeken of dit het geval is, ik ga ook mijn stopcontact nog doormeten of hier uberhaupt wel aarde op zit)
- Kabel los maken, disablen HD Audio in BIOS, kabel vast maken, enablen in de BIOS.

Ook word er gezegt dat het een designfout zou zijn op het moederbord en dat eventueel stoort met de videokaart of componenten in de buurt van de connector. Zou wel erg jammer zijn.

Iemand hier ervaringen mee? Iemand die er geen last van heeft (de ruis is echt duidelijk hoorbaar en irritant als het voorkomt)?

[Reactie gewijzigd door Bram1337 op 12 maart 2008 14:20]

Zou je een foto kunnen maken van de kast met je 8800GTX erin, dus zonder die "bak"? Hoeveel harddisks kun je dan in jouw situatie nu totaal kwijt, zonder die "bak"?

Bedankt!

(wil deze kast namelijk ook :))
Ook ik heb deze kast op 't oog. Wil er over een maandje een quad-core ingooien, en deze wel overclocken. Zijn de 12cm fans evt. te vervangen door stillere exemplaren (als dit al nodig is)?
En nog een vraag: Is het mogelijk om de bekabeling weg te werken achter het mobo-paneel? Eventueel boor ik zelf her en der wat uitsparingen...
Wil je ook een foto maken gewoon helemaal? Ik wil deze case ook met een 8800GTX, en het enige is dat hij er mischien net niet inpast. Maar hij past dus??
8800 Past er in, had deze kast zelf ook, 1 harddisk bay kan je niet gebruiken daar zit de kaart onder, 8800 GTS past er net een hd in, 8800 GTX niet, geld ook voor een 8800 Ultra.

Dus je ben 1 hard disk ruimte kwijt, dan lijk me geen probleem, je kan trouwens ook wisselen, dat je zegt ik zet de 2 bakken met hard disken boven, en de 5.25 shit onderin. dan kan je alle hardeschijven gewoon gebruiken, en ik neem aan dat je geen 3 cdrom's heb :P
Ik heb er ook 1, maar ik vind een kast waar van de randjes van de deuren niet mee gespoten zijn niet netjes af gewerkt. Hij is niet diep genoeg (zie blabla over gtx). Mooi is hij wel, maar ik ga toch echt een ander kopen.
Ik had een foutje gemaakt in mijn beschrijving, elke hdd "bak" die 3x 5,25" baaien in beslag neemt kunnen 3 hdd's in, niet 4. De bak waar mijn 8800GTX een stukje in steekt kunnen nog altijd 2 van de 3 hdd plaatsen makkelijk benut worden.
@ ck2000nl met "bak" bedoel ik een uitschuifbaar geheel dat 3 baaien inneemt, 1 fan behuisd, en plek biedt voor 3 harde schijven. Had ik iets duidelijker kunnen vermelden.
Bovendien kun je als je geen 3 cdroms en geen disk drive hebt een van de vrije 5,25" baaien benutten met ng een harde schijf, gemonteerd met de meegeleverde 3,5" adapter. Gezien je het floppyfrontje niet gebruikt past de adapter zonder problemen (schijf zal iets verder naar achteren komen staan).

't Is dat ik ff geen zin heb de boel weer te slopen na een lange werkdag anders had ik die bakken wel ff omgewisseld zodat je het kunt zien (want ik heb 2 hdd's in de onderste zitten).

Foto's maak ik snel even. Ik zal enkele detailfoto's plaatsen waar de GTX steekt, waarop ook is te zien welke hoogte de hdd's zouden komen en hoe ver ze uitsteken. Daarmee kun je eigenlijk al zien dat 't zonder problemen gaat als je de middelste hdd ruimte vrij laat.

@ BTownMadness hoezo niet diep genoeg? Ik weet niet wat jij er allemaal in wil doen maar hier issie zeker ruim genoeg. Goed als ik nu iedere dag IN de kast zou zitten werken had ik wel een big tower genomen.
Het spuitwerk gaat tot net om de randjes bij mij, alleen de stukken die verder naar binnen steken zijn inderdaad niet gespoten. En dat boeit mij niet want je ziet ze niet.

@ Nyarlathotep de fans kun je zonder meer vervangen. De 20cm top fan is op medium ook nog stil en zou ik lekker laten zitten. De overige zijn gewoon universele 12cm fans met een molex stekker en een Low/Mid/High knopje aan een kort kabeltje, die haal je zo eruit.
En je 2de vraag, als je zelf gaten maakt om ze erachter te krijgen is het mogelijk. De ruimte is wel beperkt. Achter het mainboardpaneel is de ruimte tussen paneel en zijwand net 1cm, verder naar voren naast de cdroms en de hdd racks heb je 2cm ruimte. De kabels erachter krijgen wordt passen en meten maar het lijkt me niet onmogelijk.

[Reactie gewijzigd door Jesse99 op 5 juli 2007 00:46]

Je hebt gelijk, ik had een big-tower moeten nemen. Ik heb wat meer hardware in de kast en dan word het snel een kabel bende. En met hd brackets/swap kom ik snel tegen het mobo aan.

[Reactie gewijzigd door BTownMadness op 5 juli 2007 14:37]

@Jesse99: Oke, dus als ik het goed begrijp kan ik zonder de 5.25"baaien te gebruiken voor harddisks, 5 harddisks (6 minus 1 voor de 8800GTX) kwijt in die 2 hdd bakken? Is een diskettedrive nowadays eigenlijk nog nodig voor installeren van Windows XP op een SATA schijf? Bij mijn huidige (oude) pc met een MSI bordje en socket 754, moet je namelijk bij de setup van Windows XP op F6 rammen om die dingen van diskette te laden... Ik wil namelijk ook dat DS4 bordje wat jij hebt :D

Zitten er eigenlijk stof filters voor de fans?? Zie het niet zo goed op de foto's :)

Bedankt!!!
Zitten standaard geen filters voor de fans. Kun je natuurlijk wel zelf plaatsen, is gemakkelijk bij te komen. Alleen de 20cm fan bovenop weet ik niet zeker, die heb ik nog niet eruit gesloopt :P

En inderdaad als je de 3 5,25" baaien in hun waarde laat kun je 5 harde schijven kwijt als je een GTX kaart kwijt wil kunnen. Met een iets kortere kaart moet 6 ook lukken.

Diskettestation heb je voor WinXP op SATA schijven niet nodig, tenzij je ze in RAID wil gebruiken. Dan heb je dus een RAID driver op een diskette nodig tijdens de installatie, maar kun je natuurlijk tijdelijk even los aansluiten en daarna weer opzij leggen ;)
Nee, zover ik heb gelezin in reviews zit er geen filter voor... Helaas.
Maar in ieder geval mooi dat die GTX erin past. Ik ben ook nog van plan een fancontroller erbij te nemen. Dit zal gewoon zonder problemen kunnen?
Fancontroller kan, echter zul je met de standaard gebruikte TriCool fans gn RPM uitlezing hebben. Deze hebben maar 2 draden in een molex aansluiting, en hun eigen snelheidsschakelaartje (moet je op maximum zetten zou je het toch doen).

Betere oplossing zou zijn losse TriCool fans van Antec te bestellen (of andere), die hebben namelijk wl een 3-pins aansluiting met RPM uitleesmogelijkheid.
Deze kast is kicken, ik heb ze zelf sinds januari en ik ben er uiterst tevreden over!
Ik heb er ook een reviewtje van geschreven.

Goeie aankoop!