Cooler Master CM Stacker 832 SE Review

Thy King 3 juli 2007, laatste update op 17 november 2015, 9.728 views

Cooler Master CM Stacker 832 SE

Pluspunten

• Het gehele practische ontwerp
  • Aan alles is gedacht
  • Ruimte
  • Afwerking
  • Aanpasbaarheid van standaard geinstalleerde features
  • Veel mogelijkheid tot koeling
  • Stoffilters
  • Wieltjes, handvaten
  • Het weinig nodig hebben van een schroevendraaier
  • Een fabrikant waar je gemakkelijk reserve onderdelen kan kopen

Minpunten

• Een extra 4-in-3 module zou nodig kunnen wezen. Deze moet je dan apart aanschaffen ( 15 euro)
  • Toch nog een paar kleine dingetjes die verbeterd zouden moeten worden
  • Handleiding is nogal matig

Ik heb sinds een aantal weken een nieuwe computer. Sinds ik nog een pre-PCI-express systeem had, moest ik eigenlijk wel alles vervangen: moederbord, processor, geheugen, grafische kaart, etc. Helaas had ik een hele oude, erg slechte Mycom-kast (beter bekent als A-open). De kast was niet alleen oud, het was ook nog eens erg klein en smal voor de hoeveelheid spullen die ik erin had, vooral als je nogal grote handen hebt. Ook had de kast een voorkant welke afneembaar was, welke mee-resoneerde met een oude schijf. Ook had ik door de jaren heen heel veel in gezaagd om de koeling te verbeteren. Lang verhaal kort, het was een rampenkast. Tijd dus voor een nieuwe.

Van begin af aan had ik interesse voor de originele Stacker, maar omdat cool-prices.nl deze niet geleverd kregen, boden ze mij de nieuwe Stacker 832 aan met korting. Helaas moest ik nog wel bijbetalen, maar na een kort onderzoekje naar de maten en mogelijkheden van deze kast, nam ik de aanbieding aan.

Algemene indruk
Aflevering
Ik kreeg de hele bestelling uiteraard in 1 keer. Maar de grootste doos was toch wel de Stacker. Man, daar kon een halve wasmachine in! Na wat krachtinspanningen wist ik de doos boven te krijgen, en heb vervolgens deze met veel plezier uitgepakt. Na de kast op de grond te hebben uitgestald, dacht ik: 'Wat een beest!'. Ja, het is echt een grote kast. Net zoals ik het wilde hebben!

Pakketinhoud
De pakketinhoud was, uiteraard, de kast met daarin 1 4-in-3 module, een hele berg bevestigingsmateriaal voor in de kast (beugels en plastic bevestigingsstrips etc.), en een lading schroefjes. In de kast zaten ook al 2 120mm fans, en (niet te vergeten) een handleiding.

De kast na demonteren
Voordat ik kon inbouwen, heb ik de kast gedeeltelijk uit elkaar gehaald om te kijken hoe alles in de kast was opgebouwd. Met 1 klik het zijpaneel eruit, met 3 klikken de hele moederbordlade. Wat een zegen! In mijn ervaring was het inbouwen van een computerkast altijd een hoop gehannes geweest van schroefjes en te weinig ruimte. Hier kon je het meeste simpel, zonder schroevendraaier, demonteren en op je bureau uitstallen. Dit gaf je vervolgens alle ruimte om, dit keer met schroevendraaier, de spullen aan de moederbordlade vast te schroeven.

Inbouwen

Voor de eerste keer in mijn leven, ging het inbouwen met een lach om mijn gezicht. Geen opengehaalde handen aan te scherpe randjes, of een pijnlijk gezicht omdat je ergens niet bij kan om er een schroefje in te draaien. Deze kast is (eindelijk) eens GOED ontworpen. Je kunt gewoon merken dat aan alles aandacht is besteedt:
- de simpele verwijderbare moederbordlade,
- de zijpanelen die met 1 klik opengaan,
- de binnendeur (ook simpel te verwijderen) waar zonder schroefjes 4 120mm fans in gaan (behalve als je processorkoeler te hoog is, dan gaan er maar 3 in) is tevens ook simpel van de andere kant openbaar te maken,
- de deur aan de voorkant die ook simpel te verwijderen is (of tegengesteld te laten openen),
- de hele kast is uitgerust met stoffilters,
- de plekken waar de usb pluggen aan de voorkant zitten is perfect,
- en niet te vergeten: handvaten! (vaak vergeten, maar zeer zeker nodig!)
En dit is nog lang niet alles. Er zijn teveel kleine, maar zeer handige dingetjes om op te noemen. Aan alle aspecten zijn aandacht besteed! Precies zoals ik het graag zie.

4-in-3 modules
De 4-in-3 modules werken prima, maar het was even uitvogelen hoe die nu precies geplaatst moesten worden. Ik had er een extra bij besteld voor wat meer hardeschijf ruimte in de toekomst. De extra kwam ook met zijn fan geleverd. Na de hardeschijven in de module te hebben geschroefd, kan de hele module van de voorkant de kast in geschoven worden, en daarna bevestigd. Gevold door het op zijn plaats klikken van de stoffilters. De fan in de bijbestelde 4-in-3 modules was gewoon zwart, de 4-in-3 module die was bijgeleverd had een blauw oplichtende fan.

Modbaarheid
Als je echt wil, zal het zeker wel lukken. Maar ik vraag me af of je een dergelijk mooie kast zou willen veranderen of aanpassen. Aan alles is gedacht, en alles is ook daar. Misschien dat je met lampjes het een en ander wilt opleuken, maar modden om de kast te verbeteren (bijvoorbeeld meer koeling, extra fan, etc.)? In mijn mening is dat nagenoeg overbodig en erg lastig aangezien nagenoeg alle ruimte voor fans nuttig is gebruikt; voor fans. Er zijn echter wel een aantal mogelijkheden voor de roosters, zie hier.

Negatieve punten

Het klinkt bijna of ik absoluut niks negatiefs te zeggen heb over deze kast. Helaas is dat ook niet helemaal waar. Er zijn een aantal kleine puntjes waar toch nog net iets meer aandacht aan besteed mocht worden:
- Bovenin zit een plek voor een extra fan. Deze gebruik ik dus, maar je kunt daar moeilijk bij als daar al de kabels naar je voeding gaan. Er zit namelijk ook een verstevigingsbalkje ter hoogte van de onderkant van de voeding door de hele kast. Onder andere is de binnendeur daaraan bevestigd.
- Op de lade kan je de achterplaat met een 4 tal schroeven loshalen, maar dat gaat toch best lastig. Je moet ze allebei tegelijk loshalen (het zijn namelijk 2 delen), en dan moet je vogelen voordat ze er ook werkelijk uit komen. Vervolgens moet je ze op dezelfde vogelende manier weer terug plaatsen. Dit werkt gewoon nog niet lekker.
- Bij het plaatsen van de Geforce 8800 GTS, wilde de insteekkaart zich niet goed nestelen in het bracket-gedeelte. Na de achterkant van de lade weer te hebben losgeschroefd en wat heen en weer gehaald te hebben, zakte de grafische kaart toch op zijn plek. Ook dit werkte niet naar behoren.
- Als je processorkoeler een beetje aan de hoge kant is (bijvoorbeeld mijn Scythe Mine) kan je maar 3 in plaats van 4 fans in de binnendeur plaatsen. Gelukkig zit de plek voor de (ongelukkige) 4e fan wel zo gepositioneerd dat je processorkoeler niet precies aan de rand uit komt, maar mooi in het midden. Daarnaast is ook nog de plastic beugel voor de fan eruit te halen voor een paar extra millimeters mocht het echt nodig wezen.
- Het laatste wat ik zou willen noemen is de handleiding. Je kan zien dat ze geprobeerd hebben de makkelijke weg te nemen, door geen vertalingen toe te passen, maar alles door de plaatjes te laten zeggen, maar dit werkt niet altijd. De plaatjes zijn soms onduidelijk, te klein, of vaag. Coolermaster zou er goed aan doen om hier en daar toch een regeltje text toe te passen, of wat meer gedetailleerde plaatjes. Gelukkig heb je voor het meeste absoluut geen boekje nodig.
Maar dat waren toch wel alle fouten die ik kon vinden! Het zijn maar kleine probleempjes, gelukkig.

De prijs krijgt zijn eigen kopje in deze survey. De kast is duur, heel erg duur. 190 euro voor de kast is geen uitzondering (juli 2007)! Ik heb deze gelukkig veel goedkoper kunnen bemachtigen, maar het blijft gewoon een t dure kast. Ja, dat lees je goed. De kast is naar mijn mening t duur. Een juiste prijs zou ik ongeveer een 4e of 3e lager schatten. Maar helaas is het nog steeds zo, echte kwaliteit kost geld. En daarnaast krijg je een kast van een fabrikant waar je gemakkelijk van alles kan nabestellen, mocht je het nodig hebben. Je krijgt gelukkig echt waar voor je geld, en dat is een grote plus bij toch een dergelijk hoge prijs.

Ik heb in mijn leven al een aantal kasten onder mijn handen gehad. Met vele heb ik pleisters moeten gebruiken, of droop het zweet van mijn voorhoofd voor schroefjes waar je nagenoeg niet bij kwam. Inbouwen was altijd een ramp, en modden was vaak benodigd om de kast geheel geschikt te maken.
Het mag misschien een tell-sell reclame lijken, maar met deze kast heb ik die problemen niet. Alles werkt. Dit is een kast waar ik gewoon vrolijk van wordt. Een absolute aanrader!

Maar, eerlijk is eerlijk, hij heeft ook nog zo zijn nukken. De kast is niet perfect. Maar (veel) beter zijn ze nagenoeg niet te vinden.

Aditionele informatie over deze en andere Coolermaster Stacker kasten: zie hier.

Heb jij ook een Cooler Master CM Stacker 832 SE?

er staat 2 keer prijs bij negatieve punten :)
Klopt.. Het is dat ik deze voor een aanbieding kreeg, maar anders had ik deze nooooit gekocht, en voor de oude stacker gegaan. Deze is kwa prijs mij te duur.

*aangepast* oke.. staat eigenlijk best kinderachtig.. :( Even weer netjes doen.

[Reactie gewijzigd door Thy King op 3 juli 2007 20:44]

wauw, wat een review! gelukkig heb ik teweinig geld voor de coolermaster anders wist ik het wel en was ik weer flink wat centen kwijt

[Reactie gewijzigd door DjDuivert op 3 juli 2007 19:30]

Is dit geen stacker 831?

Voor de rest mooie review ;)

N.v.m. alleen de voorbeeldplaatjes zijn 831 :)

[Reactie gewijzigd door izziewizzie op 3 juli 2007 19:55]

Ik nam een iets kortere route. Ipv weer mijn halve systeem slopen, 'leende' ik het plaatje uit het stacker-topic. Het is idd de 830/831 op afbeelding 4, maar die is nagenoeg hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Thy King op 3 juli 2007 20:43]

Je zegt dat de kast t duur is. En je zegt dat de kast waar voor het geld levert.
Wat is het nou?
Als je besluit deze te kopen, krijg je wel gewoon veel waar, maar wel voor veel geld.
Als je deze koopt ga je er geen spijt van hebben. Desalniettemin is deze kast in mijn mening gewoon te duur. Als 'budget' versie zou je aan de gewone/oude stacker kunnen denken (mijn originele keus), deze bied veel van wat de 832 biedt, en ook op een mooie prijs.

Het is, zoals ik schreef in de review, dat ik de kast kreeg met korting, maar anders had ik deze nooit overwogen.

[Reactie gewijzigd door Thy King op 3 juli 2007 20:34]

Ehm, het 3e plaatje in de review en 4e plaatje in de lijst onder de conclusie is van een Stacker 830! Alhoewel ze er bijna hetzelfde uitzien is het front anders en is de kleur van de Stacker 832 Zwart.

Ik heb sinds een paar maanden ook een Stacker 832...
- Een extra 4-in-3 module zou nodig kunnen wezen. Deze moet je dan apart aanschaffen ( 15 euro)
Tsja, ik denk niet dat er zoveel mensen zijn met meer dan 3 hardeschijven. Ikzelf moest er dus wel 1 bij bestellen, jammere eraan vond ik dat er geen blauw verlichte fan bij zat maar een normale... aangezien de meegeleverde dit wel heeft en er toch wel een leuk effect aan de kast geeft.
Ja dit is inderdaad een minpunt, hij is ook veel te ver naar voren geplaatst, zit niet mooi onder de opening aan de bovenkant. Ikzelf heb er geen fan geplaatst, maar ik zag al met inbouwen dat dit best moeilijk gaat worden met al die kabels daarzo.
Wow, ik dacht dat ik toch wel een van de 'hoogste' koelers had met m'n Zalman CNPS9500, ik ondervind geen hinder voor het plaatsen van 2 120mm fans op die plek. (Heb de Crossflowfan op de andere 2 plekken zitten).
Wat een gewicht moet dat blok van jouw hebben man...

Verder goeie review man, ik heb er spijt van dat ik geen foto's heb genomen tijdens het bouwen, zou er wel een review over willen schrijven.
De kast is vrij duur, maar toch een aanrader.
Ik weet het, maar het is een illustratie plaatje, aangezien ze toch nagenoeg hetzelfde zijn onder de kap.
Wat een gewicht moet dat blok van jouw hebben man...
De Scythe Mine is 560 gram, als ik de productpagina mag geloven. Maar de boutjes kwamen net te ver naar buiten toe. Ik heb daar maar 1 fan, dus dat komt wel goed, maar toch, het is een negatief puntje.
Dank je :D, en wat dat review betreft: gewoon doen!
Goede review, valt weinig aan toe te voegen, behalve dat je met een Scythe Mugen op een Asus M2N-Sli Deluxe het plastic fan/sidepanel er in zijn geheel uit moet halen, dus voordat iemand besluit de kast te kopen eerst even goed de maten van je CPU-koeler opnemen!

Buiten dat; met alle airflow van de 4 in 3 devices (2=inderdaad beter, ik heb van nr. 2 wel de fan vervangen door een Tacens Aura 120mm, evenals de case fan achter) en de overige fans lijkt een side-fan mij overbodig.. tis wel jammer van de stof-filters, misschien dat ik dat paneel wat ga verbouwen om hem passend te krijgen...

Verder; veel kwaliteit voor veel geld, maar als je eenmaal alles op z'n plek hebt staat ie er ook verschrikkelijk mooi bij (ik heb de zwarte).