Samsung Syncmaster 203B Zilver, Zwart Review

Puppypower 3 juli 2007, 1.283 views

Samsung Syncmaster 203B Zilver, Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit (na afstellen)
  • Geen pixeldefecten
  • Roteerbaar
  • Software
  • Compleet
  • Garantie
  • Prijs (!)

Minpunten

• Instellingen (out-of-the-box)
  • Minimalistische papieren handleiding

Aangezien ik bij lange na niet de eerste ben die een review van de Samsung 203B schrijft wil ik het relatief kort houden, mede omdat mijn bevindingen eigenlijk aansluiten bij wat anderen ook al hebben neergeplempt.

Ik heb deze monitor vooral aangeschaft om 'prettig' mee te kunnen surfen. Daarbij was het voor mij van belang dat de monitor roteerbaar moest zijn, want wat is er nou mooier dan door webpagina's bladeren in een resolutie van 1050x1400!

Dit is mede de reden dat ik voor de 203B gekozen heb en niet voor de 204B die een native resolution van 1600x1200 heeft. Die extra 'breedte' gebruik je toch niet, het prijsverschil is stevig (in het voordeel van de 203B).

Daarnaast heb ik voor deze monitor gekozen vanwege het design: geen toeters en bellen, gewoon lekker strak, pure eenvoud en bovendien in overeenstemming met het design van de LG 194WT waarmee mijn 203B z'n bureau deelt.

In de doos....
In de saaie bruine doos (who cares) vinden we de monitor, de bijbehorende kabels (k de DVI-kabel), een erg bescheiden gebruiksaanwijzing, registratie- en garantierommel en een CD met daarop drivers, software n de uitgebreide handleiding.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is wat mij betreft prima, hetzelfde geldt voor de stabiliteit. Mechanisch is het allemaal stabiel, het scherm trilt of rammelt ook niet al doe ik nog zo m'n best (mede omdat mijn bureau van de wat stevigere soort is, dat scheelt k).

Verstelbaarheid
De mechanische verstelbaarheid is prima, alles draait en kantelt erg prettig, een genot in vergelijking tot de in dat opzicht spartaans uitgevoerde LG 194WT.
De hoogteverstelling werkt alleen in landscape-modus, in portrait-modus blijft daar helaas niets van over. Jammer, maar geen ramp.

Panel
De inkijkhoeken stellen ook in portrait-modus niet teleur, iets waar ik vraf wel enigzins bang voor was maar dat is dus geen issue.
Ghosting heb ik niet kunnen bemerken, maar daarbij moet ik aantekenen dat ik geen toepassingen gebruik die in dat verband kritisch zijn, een filmpje kijken gaat in elk geval perfect.
Pixeldefecten heb ik (nog) niet kunnen ontdekken, wel is er sprake van (lichte) backlight-bleeding, maar dat doet zich vooral voor als je de monitor out-of-the box installeert, het terugnemen van de helderheid lost dat probleem goeddeels op.

Software
De monitor laat zich middels de menu's maar ook middels de bijgeleverde software prima instellen. Het kost even wat tijd maar dan heb je ook echt een lekker beeld voor je neus. Out-of-the-box is de monitor vl te helder naar mijn smaak, maar dat geldt in mijn geval voor vrijwel iedere TFT dus dat kan persoonlijk zijn.

Linux
Ook onder Linux (Ubuntu 7.04 in mijn geval) heb ik de monitor goed werkend kunnen krijgen, al kost dat wel wat meer moeite dan onder Windows XP.
Maar een half uurtje rommelen in je X86-config helpt je daar ook wel doorheen (en dat is waarschijnlijk mede te danken aan de toch wel exotische native resolution van 1400x1050).

In algemene zin een prima monitor voor een prima prijs. De nadelen vallen wat mij betreft in het niet bij de voordelen, vandaar ook een 'zeer goed' als eindoordeel voor deze monitor.
Tel daarbij op de 36 maanden garantie en er is echt niks mis met deze monitor! Wie 4:3 zoekt heeft gevonden wat mij betreft.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 203B Zilver, Zwart?

Totaal geen last van ghosting hier :)