Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sony Reader PRS-T1 Wit Review

RickMayall 21 oktober 2011, laatste update op 25 oktober 2011, 1.725 views

Sony Reader PRS-T1 Wit

Pluspunten

• Design
  • Bouwkwaliteit
  • Freehand nota's maken

Minpunten

• Logo Sony te groot

Veelzijdigheid Score: 3
Intro

Als eerste even melden dat dit mijn eerste uitgebreide review is die ik pleeg. Deze stap toch maar eens gezet om iets terug te doen voor deze geweldige site waar ik al jaren van kan genieten. Verder nog even vermelden dat dit mijn eerste e-reader is waardoor ik kwestie van vergelijkingen alleen maar te kort kan schieten.

Reden tot aankoop

De grootste aanleiding tot aankoop van dit kleinood is een klein triviaal ongelukje thuis met echter zware gevolgen. Dankzij een dubbele hernia met complicaties werd ik verplicht om gedurende lange periodes mij horizontaal te houden. Aangezien de bezigheden dan redelijk beperkt zijn, deed ik dus niets anders dan lezen. Als fan van "het iets dikkere boek" brengt dit meerdere problemen met zich mee zoals een manisch depressieve boekenkast en een ongemakkelijke leeshouding in bed. Buiten het logische voordeel van het kleine lichte formaat van een e-reader had ik nog enkele andere eisen. Het moest een touch versie zijn met stylus ondersteuning aangezien ik graag nota's maak in de marge bij wetenschappelijke publicaties. Liefst ook eentje met SD (micro) kaart omdat veel papers in PDF uit komen, wat toch iets meer eisen stelt aan opslag dan de standaard 2 Gb die bij de meeste toestellen zit. Aanvankelijk was mijn keuze de Sony PRS-650 tot mijn oog viel op de nakende release van de T1. Mooier, lichter en ook niet te versmaden : aanzienlijk goedkoper. Vooral de prijs van 150§ heeft me over de streep getrokken om deze aankoop te doen zonder te wachten op uitgebreide reviews.

Wat krijg je?

In de doos zit natuurlijk de e-reader zelf, enkele vodjes papier die geen enkele rechtgeaarde mannelijke tweaker bekijkt, een usb kabel en een stylus... that's it. De verpakking vond ik verontrustend flimsy dus ophalen in de winkel als het ff kan. Geen oplader dus, deze kost 30§ (?!?) en kan apart aangekocht worden. Als je echter zoals bij mij thuis meerdere pc's overdag hebt aan staan, zal er allicht wel ergens een usb poortje open zijn om het toestelletje op te laden.

Eerste indrukken

Allereerste indruk : tjee wat is dit klein en dun (zie afbeeldingen). Het is volledig uit plastic gemaakt met een klein stukje gebrushed aluminium onderaan het schermpje waar de vijf bedieningsknopjes zitten. Ondanks het plastic voelt ie zeer stevig aan vergeleken met andere plastic toestanden (blackberry 8900 anyone?). Ongetwijfeld persoonlijke smaak maar ik vind het een mooi ontwerp. Kleine opmerking is wel dat de merknaam er zeer prominent in joekels van letters op staat. Een klein beetje meer ingetogenheid had prachtig geweest maar daar staat Sony niet echt voor bekend.

Aansluitingen

Hier kunnen we heel kort in zijn : usb mini poort voor data en opladen, jack voor koptelefoon, reset gaatje (zie afbeelding 3) en een micro SD slotje (zie afbeelding 1).

Eerste ingebruikname

Wat me onmiddellijk op viel is dat er geen manier is om de stylus in het toestel op te bergen of aan het toestel vast te klikken. Het eerste wat door je hoofd gaat is : "Die ben ik binnen de week kwijt." Maar dit terzijde... opzetten die handel. Eerst enkele basisinstellingen doen zoals taal, tijd, regio enz... pittig detail : nederlands kan je kiezen als taal en regio maar blijkbaar vonden de japanners BelgiŽ als regio iets te complex, wat je ze niet kwalijk kan nemen. Hierna kom je uit op een intuÔtief beginscherm waar je echt geen fouten in kan maken. Tweede wat je zal willen doen (indien beschikbaar) is het activeren van de wifi verbinding. Verbinding is mogelijk in b/g/n smaken dus voor iedereen wat wils. Alles werkte van de eerste keer. Via de wifi verbinding kan je dan internet op of rechtstreeks naar een online boekenwinkel (bij mij standaard bol). OK, alles klaar om de eerste boeken er op te zetten...

Software

Zonder boeken ben je natuurlijk niets met een e-reader. Ik heb dit toestel via bol gekocht in een aanbieding met enkele boeken. Voordat je deze kan lezen moet je echter enkele dingetjes in orde brengen op je PC. Eerst en vooral Adobe Digital Editions downloaden want deze is nodig om de link die je van bol krijgt om te zetten naar een download van een document. Vervolgens de Sony Reader for PC installeren. Ik ben niet echt thuis in deze dingen maar blijkbaar moet de reader eerst geverifieerd worden door de Sony software alvorens je DRM-ed materiaal er op kan plaatsen (plz sla me niet dood als hier iets niet klopt). De software ziet er voor beide pakketten gelikt uit maar ik liep in het begin een beetje verloren. Dit kan echter ook aan mij liggen. Calibre heb ik ook een paar keer gebruikt maar enkel met DRM-loos materiaal. Dit werkte van de eerste keer met versie 0.8.22. Via Calibre is het zelfs veel gemakkelijker om materiaal toe te wijzen aan het centrale geheugen of aan de geheugenkaart. De software van Sony is daarentegen weer simpeler om er fotootjes, muziek en nota's mee te syncen. Tijd en gebruik zal moeten uitmaken welke ik het meest ga gebruiken...

Eindelijk lezen

Boekje kiezen in het hoofdmenu en beginnen maar. Bediening is intuÔtief : swipe om te bladeren, pinch om te zoomen, vinger of stylus traag over woorden trekken om te selecteren. Na de selectie krijg je aangeboden of je dit wil opzoeken in een woordenboek of op internet. Pageturns gaan zeer vot in epub maar veel minder bij PDF, wat enigzins te begrijpen is. Verder kan je ook freehand notas bijkribbelen in het document. Bij epub kan je ook lettertype en lettergrootte aanpassen in meerdere stappen. De kwaliteit van het scherm kan je bij epub alleen maar uitmuntend te noemen. Voor PDF documenten ben ik nog niet overtuigd van de mogelijkheden van dit toestel, zit meestal te knoeien met instellingen om iets gelezen te krijgen. Wordt ongetwijfeld vervolgd...
Een pittig detail dat ik nog wel wil vermelden: als je niet wil kribbelen met een stylus is het hele touch-gebeuren naar mijn mening wat overroepen voor e-readers. Vooral het bladzijde omslaan met de swipe veranderde bij mij ontzettend snel in het drukken op een knopje. Typisch menselijk want daar heb je maar 1 hand voor nodig (en welke man vindt dat nu niet leuk ;) ).

Muziek luisteren en prentjes kijken

In het toestelletje zit een mp3 speler geÔntegreerd. Geluidskwaliteit viel mij zeker goed mee na een aantal uur luisteren naar 320 kbps materiaal. Buiten mp3 wordt nog AAC ondersteund en that's it. Zonde als heel je bibliotheek flac en ogg is maar onthou dat je een reader koopt en geen mp3 speler. Plaatjes kijken zit er ook op maar hier kan ik nog korter over zijn : als je er geen aangepast zwart-wit materiaal voor hebt moet je het niet doen of het moeten heel lichte foto's zijn. En buiten het gebruik als screensaver kan ik mij echt niet inbeelden wat je er nog meer mee zou willen doen.

Browser

Met de browser ben ik nog niet veel mee in de weer geweest. Ik heb enkel hier en daar wat opgezocht op Wikipedia en dit functioneert goed. Een drukkere website zoals tweakers is iets problematischer maar ook nog te doen. Ondanks de beperkte mogelijkheden van het scherm kwestie van refreshrate ben ik toch blij dat dit er op zit... vooral prettig in mijn situatie dat ik niet recht moet staan als ik toch ff mijn gmail wil nakijken.

Al bij al ben ik tevreden over mijn aankoop. Voor deze prijs krijg je een mooi ontworpen, handig toestelletje dat ook weer iets veelzijdiger is als je verwacht. Ik had er echter graag ook een paar simpele games (sudoku anyone?) op gehad maar we kunnen niet alles hebben in het leven nietwaar? En ik hoop dat ik de pdf-ervaring nog iets kan verbeteren. Indien dit lukt laat ik zeker nog iets weten.[list]

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T1 Wit?

Ik ben ook erg te spreken over deze reader.

Voornamelijk heb ik het gekocht om mn studieboeken (Cisco pdf's) te lezen en ik moet zeggen het gaat redelijk.
Ik denk dat de tekst layout van Cisco boeken hier in het voordeel werkt.
Als je de oriŽntatie draait en vervolgens de tekst ook uitlijnt voor deze stand dan werkt het best goed. 1/3 en 2/3 is dan van de bladzijde te zien, en de volgende pagina is dan 2/3 en 3/3 van de bladzijde.

Opzich goed te doen maar een 10" met 1200x800 resolutie was natuurlijk beter geweest hiervoor :)

Nu ik calibri heb geÔnjecteerd met heel veel boeken van het boze web zie ik deze reader als het perfecte apparaat.

Alle boeken heb je in huis en je kunt genieten van dit apparaat.
fotootjes komen nog maar heb 'm even moeten afgeven aan moeder de vrouw. Die heeft 'm ingepakt zodat mijn koters hem maandag als kado voor m'n verjaardag kunnen geven.
Goed verhaal. PDF blijft inderdaad lastig.
Toch ff stiekem uit de geschenkverpakking genomen... anders kon ik niet slapen deze nacht ;)
Zag ergens op een review dat als je met pinch to zoom op PDF inzoomt je je PDF (die met OCR) is gemaakt niet uitlijnt en bij dubbeldruk zoomen wel, klopt dit, en werkt zoomen met PDF dan handig (want dat heb je waarschijnlijk wel nodig om A4 PDF te lezen)?
Net getest en inderdaad met het eerstgenoemde type doet ie het met dubbeldruk zoem heel netjes. Dankje voor de tip. PDF lezen begint stilletjes aan vlot te lukken dus ik denk dat dit ondertussen wel van de lijst met negatieve punten af kan.
ik wil het morgen wel eens testen voor je. Nu gaat het moeilijk want zit al terug in de geschenkverpakking en na het grapje van vrijdag om de fotootjes te nemen, werd er al met echtscheiding gedreigd.
Bedankt voor de review. Heb je een idee of Sony met nieuwe firmwares gaat komen ter verbetering van de functionaliteit? Ik sta op het punt deze aan te schaffen als cadeau voor mijn vrouw.

ps. beterschap :)
Volgens mij doel je op de custom firmware die op het net rondzwerft. Voor zo ver ik weet zijn dit community projecten en heeft Sony daar niet veel mee te maken. Voorlopig zijn ze er ook niet echt tegen gekant heb ik de indruk maar gezien het ps3 debacle van afgelopen jaar zou ik er niet van uit gaan dat dit altijd zo zal blijven. Verder altijd in het achterhoofd houden dat je best niet te veel met experimentele software op je vrouw haar hardware ligt te spelen (jongens dit laatste kan je op zo veel niveaus verkeerd verstaan ;)).

En bedankt voor de ps : vandaag eerste dag terug op werk dus komt wel goed.
Op nieuwe functies zit ik niet te wachten zolang de bestaande nog niet goed werken! http://www.youtube.com/watch?v=xX60B0bjp90