Specificaties 15,4" (1440x900), 120GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus F3JR-AP012C Review

-Lars- 2 juli 2007, laatste update op 8 mei 2008, 1.576 views

Asus F3JR-AP012C

Pluspunten

• Gemakkelijk uit te breiden tot 2GB geheugen
  • Robuust
  • Goede verhouding mobiliteit en prestaties (voor mijn situatie)

Minpunten

• 1280*800 maximale resolutie
  • Hotkeys lijken niet aanpasbaar te zijn (?)
  • DVD-speler maakt aardig wat geluid

Als aankomend student had ik een laptop nodig die enerzijds mobiel genoeg was om mee te nemen naar sommige colleges en anderszijds voldoende prestaties en features had om als desktopvervanger te fungeren. Via de ervaringstopics op GoT kwam ik in de ban van de F3-serie. De Asus F3JR voldoet tot nu toe prima aan mijn eisen.

Alvast een deel van de hardware
Het achtervoegsel AP012C geeft de specifieke kenmerken aan van de laptop (let hierop als je verdere info zoekt over deze laptop). Ik behandel hier niet alles, details kun je vinden op andere sites.

De harde schijf (5400rpm) is 120GB groot, wat voor mij meer dan genoeg is. Met een snellere 7200rpm-schijf zit je al snel een prijsklasse hoger en eerlijk gezegd gaat deze schijf me snel genoeg.

Standaard wordt deze laptop geleverd met 1GB geheugen, waar de meeste laptops van andere merken tegenwoordig met 2GB geheugen worden meegeleverd. Het gaat hier om 1x1GB, niet om 2x512MB, er is dus ÚÚn geheugenslot vrij waardoor er gemakkelijk 2GB geheugen van kan worden gemaakt. Voorlopig draait Vista Premium soepel op 1GB, dus ik upgrade pas later.

Er blijkt ook een Trusted Platform Module (TPM) in de laptop te zitten voor encryptie of iets dergelijks, maar daar maak ik geen gebruik van. Bovendien krijg je, naast standaarddingen als een microfoon- en een hoofdtelefooningang, een ingang voor flashkaartjes, expresskaartjes, firewire, DVI, S-VIDEO en VGA. Voor apparaten met USB-staarten zijn vier ingangen.

We've got a visual
Het scherm is prima. Het is zo'n spiegelscherm, maar bij de laptops van Asus vind ik de spiegeling niet hinderlijk: slechts heel af en toe zie ik mezelf terug in het beeldscherm. De verticale en horizontale kijkhoeken zijn beter dan ik verwachtte bij een laptopscherm: nodig niet je hele familie uit om een DVD'tje te gaan kijken, maar iemand over je schouder laten meekijken gaat prima. De maximale resolutie is 1280x800, dat had van mij hoger gemogen, maar de resolutie voldoet prima voor het kijken van een film of het typen van een verslag.

Achter de schermen doet de ATI Mobility Radeon X2300 (met 128MB eigen geheugen en Hypermemory) zijn best. Het is zeker niet een kaart om de nieuwste spellen op te spelen, maar spellen van de afgelopen jaren op gemiddelde instellingen lopen prima.

Listen to the music
Het geluid dat uit de ge´ntegreerde boxen komt is niet geweldig, maar voor een laptop zeker acceptabel. Wie daadwerkelijk een stereotoren van zijn laptop wil maken, moet er uiteraard boxen bijkopen.

Buiten de gewenste muziek is de laptop stil genoeg. De fans gaan bijna nooit op volle toeren en zijn het grootste deel van de tijd dus weinig te horen. Gaan ze wel even aan, dan hoor je ze, maar niet echt hinderlijk. Wat wel een ontzettende herriemaker is, is de DVD-speler/schrijver. Vooral als je de DVD er net in hebt geschoven geeft 'ie kabaal.

Hotkeys en aanraakpaden
Het toetsenbord typt erg fijn en ook het touch pad werkt erg fijn. Asus levert standaard een USB-Logitechmuisje bij de laptop en dat is een zeer goede zet.

Zoals zoveel laptops heeft ook deze een Fn-toets, waarmee verschillende hotkeys beschikbaar worden. Het aanpassen van de brightness en volume is in een handomdraai gedaan. Helaas zitten sommige sneltoetsen zo ver van de Fn-knop dat je twee handen nodig hebt om de combinaties te kunnen maken. Functies die mogelijk zijn als je enkele van de meegeleverde Asus-programma's hebt ge´nstalleerd: brightness omhoog/omlaag, slaapstand, e-mailen, internetten, scherm aan/uit, geluid muten/omhoog/omlaag.

Daarnaast zijn er nog een vijftal aparte knoppen naast de aan/uit-knop om te internetten, energie- en beelschermschema's te wijzigen, multimedia af te spelen en het touchpad uit te zetten. Een groot minpunt is dat ik nog geen mogelijkheden heb gevonden om de achterliggende snelkoppelingen te wijzigen. Hierdoor wordt altijd Windows Media Center gestart in plaats van mijn voorkeur Winamp. (Tips worden zÚÚr gewaardeerd :).)

"Je ziet ons ook overal"
Met ingebouwde WLAN (a/b/g) en bluetooth kun je ook buiten de deur verbonden zijn en beiden werken zonder kuren. Beiden zijn onafhankelijk van elkaar in te schakelen. Samen met een Battery Saving-schema (lage brightness, etc.) wordt het mobiel stroomgebruik binnen de perken gehouden en houdt de laptop het 2,5 tot 3 uur uit (bij een 6-cells batterij). Een 9-cells batterij kan extra worden bijbesteld, maar die steekt - denk ik - uit en kost enkele duiten: bijbestellen gebeurt dus pas wanneer dat nodig blijkt te zijn, wat vooralsnog niet het geval is.

De laptop straalt Asus-degelijkheid en -robustheid uit. Bijna alles is van kunstof, maar er zijn geen zwakke plekken in de behuizing aan te wijzen. Het scherm is slechts een klein beetje in te drukken en heeft zeker niet het hoge wiebeligheidgehalte dat ik bij andere merken wel tegenkwam.

De warmteproductie valt mij mee (hoewel ik weinig vergelijkingsmateriaal heb) en de laptop kan dan ook zeker op schoot. Het enige onderdeel dat echt warm wordt is de adapter. Deze houdt je het liefst ook thuis als je echt mobiel wilt zijn, want het heeft de omvang van de mobieltjes uit de allereerste generatie mobiele telefoons (13x6x3cm). Met de bijgeleverde, stevige laptoptas van Asus zijn alle accessoires echter gemakkelijk mee te nemen.

Mag het ook een programma'tje meer zijn?
De laptop komt met Windows Vista Home Premium en allerlei andere meuk voorge´nstalleerd uit de doos. Ik heb Windows opnieuw ge´nstalleerd, maar per ongeluk ook weer alle andere meuk erop gegooid. Een aantal programma's heb ik meteen weer gedump, van andere software ben ik blij dat ik ze alsnog ben tegengekomen.

Zo komt er software mee om de ingebouwde 1.3Mpixel camera ten volle te gebruiken en komt Asus met speciale software om de hotkeys te activeren en de beeldkwaliteit te pimpen. Ook het Catalyst-programma van ATI/Asus kwam uiteindelijk goed van pas.

Onnodige zut kwam er ook bij: een trialversie van Norton Security Center die met geen mogelijkheid geheel te verwijderen is. Verder werkten de meeste programma's niet vanaf de meegeleverde CD-ROM. Updates van Asus verbeterden de situatie niet altijd, maar van AsusTreiber.de kwamen uiteindelijk werkende programma's.

Cijfertjes, statistieken, dat willen we zien!
Pi uitrekenen, benchmarken en dergelijke komt misschien nog.
Microsoft-classificatie
Processor: 4,7
Geheugen: 4,5
Grafisch: 3,7
Grafische weergave voor spellen: 3,8
Primaire vaste schijf: 4,4

And the short version?
Ach ja, de korte versie. Een multifunctionele laptop voor mensen die op zoek zijn naar net iets meer mogelijkheden en power dan de standaard officelaptop, maar die geen behoefte hebben om op oorlogspad te gaan met een laptop die volledig in gameuitrusting gehezen is. Een laptop voor mensen die wel een volwaardig multimediabeest willen, maar niet aan mobiliteit willen verliezen door voor een 17inch-scherm te gaan.

Ik heb hem gekocht voor 1000 EUR. De laptop is duurder en goedkoper te krijgen. Asus geeft standaard 2 jaar garantie (1 jaar op de batterij).

Heb jij ook een Asus F3JR-AP012C?

eey, ik zit met een probleem.
op een of andere manier doet me webcam het niet meer van mijn laptop. weet iemand waar je een driver kan downloaden voor deze laptop....
Heb je de ASUS-website al geprobeerd? ASUS support ;)
En een heel groot voordeel met deze laptop (serie): er zijn voor alle onderdelen in jouw uitvoering WinXP drivers bij de FTP site van Asus te vinden. Ik heb gemerkt dat het met Vista nogal op sommige applicaties hapert en stottert en zag met deze optie kans nog even niet aan de mainstream massa mee te doen en gewoon XP te blijven draaien..
Dan draait hij nog veel meer als een zonnetje (zeker met een Kingston 1GB extra module die erbij gespijkert is)

De Splendid Software doet ook wonderen op je scherm

_/-\o_ @ Asus again
Nou ik heb deze laptop nu pas een paar maanden maar hij voldoet mij totaal niet. Prestaties vallen zwaar tegen, ondanks 2 GB. Beeldscherm vertoont kuren als hij aan wordt geraakt om de hoek te veranderen. Ook komen er in de hoekjes van het toetsenbord scheuren in de behuizing. Deze laptop gaat mooi weer naar de winkel en ik mag verwachten dat ze mij nu een beter model geven.