AMD Athlon 64 X2 5600+ Boxed Review

tankforce 4 december 2007, laatste update op 5 december 2007, 5.080 views

AMD Athlon 64 X2 5600+ Boxed

Pluspunten

• Snel
  • Prijs - Prestatie verhouding

Minpunten

• Warmte productie

Omdat m'n oude computer kapot was gegaan heb ik dus een nieuwe computer aangeschaft. Omdat AMD mij altijd het beste voldeed heb ik nu weer een AMD proccesor aangeschaft.

De Doos
Er zat niet veel bijzonders bij de verpakking in.
Proccesor uiteraad , boxed cooler en een handleiding.

Monteren
Het ging heel gemakkelijk met de handleiding.

Eerste keer opstarten
Ik dacht wou wat een verschil met m'n oude computer wel 4 a 5 keer zo snel het was een amd 2400+.

Q-fan
Q-fan staat onder performance.

Warmte
M'n proccesor werd met de boxed cooler behoorlijk heet soms onder het spele van spellen wel 60 grade en idle loopt hij op 56 graden. Alleen m'n kast heeft geen goede airflow daardoor komt denk ik die hoge tempraturen.

Soms valt de computer wel eens uit door de warmte als die een paar uur aan staat dat is wel jammer maar dat komt door de behuizing. Kortom goede proccesor

(UPDATE* 29-11-07)
Ik heb een nieuwe processor cooler aangeschaf namelijk een ZALMAN CNPS 9500 AM2. De computer is er veel stabieler geworden en zit op idle stand rond de 45graden. Ik heb ook nog een nieuwe kast aangeschaft met een veel beter airflow. Daardoor is de tempratuur van de processor sterk gedaald!

(eerste Foto oude kast, tweede foto nieuwe kast)

Heb jij ook een AMD Athlon 64 X2 5600+ Boxed?

erg/te beknopt.
jij hebt bij Overklokbaarheid zeer goed staan.
En je pc wordt idle al 50 C
Mijn amd 6000 is in idle iets van 46 graden, dus ik denk dat je nog wel wat aan je airflow moet doen ja

een goede airflow kan al veel doen voor de algemene warmte in je kast, is je kast 2 graden koeler, is je CPU dat ook ;)
Hm, mijn CPU is nu 29 graden (koelers op minimale voltage).. hoe komen jullie aan zulke hoge voltages. Ik heb een overclock van 20% op mijn:

AMD 64 X2 3800+ (@ 2 x 2400 MHz)

En geen idee hoe koel hij is @ stock.. :P
(Zit een zalman op, 1 outtake fan, psu fan, gpu fan, 2 intake fans)
Mijn AMD X2 6000+ ook 25 graden bij licht gebruik (tekst etc). Ook intake/outtake fans en flinke processorkoeler.
mijn opteron 185@3Ghz is idle 32graden, core1 21, core2 34 met een thermaltake big typhoon.

misschien moet je zelf ook eens kijken naar je airflow in je kast of je cpu koeler?

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 5 december 2007 08:21]

die van mij 32-35 graden, wel 3 supergrote casefans er in :P
Allereerst, er staan een aantal spelfouten in. Sommigen zijn best byzonder :)

Daarna, ik vind het raar dat je warmte ontwikkeling als negatief punt noemt. Idle draai ik zelf passief met een Opteron 30 graden, met dit warme weer. Ik gebruik dan twee Zalman 9700's en deze staan nou niet echt bekend als best koelblok. Ik kan er dan ook niet inkomen dat een x2 5600 zo extreem warm zou hoeven worden.

Het is aan te raden te kijken wat C'n'Q jou kan betekenen. Als dit geen gewenst resultaat op kan leveren, kan je evengoed RightMark CPU Clock Utility uitproberen. AMD is over de linie gezien heel erg conservatief. Er zit dan ook vaak een rek in spanning naar beneden. Met andere woorden, als je niet wil overclocken, kan je prima undervolten.

En doe wat aan je flow. Het is zo zonde. Met een verkeerde flow zal je extra moeten forceren, wat een negatieve invloed heeft op zowiezo de geluidsproductie.
offtopic :
wat voor warme weer ? ;)

voor de rest heb je gelijk, mag iets gedaan worden aan spelling en punctuatie, zodat het wat prettiger leest.
Buiten 30 graden is hier binnen 40 graden. Staat mijn zwarte kast bij daglicht pal in de zon. Passief is dan ook semi passief. Ik heb gewoon 3x 120mm in de kast hangen, 2 via microcontroller (PWM) en 1 op 9.5V (Papst 21dB). Dat trekt lucht over 6x 36GB 15K naar de processoren. In het midden een hermetisch afgesloten schot waar deze ventilatoren in hangen. EfficiŽnte flow is nagenoeg geen werk :)

Ik overdrijf, zeg, 4 graden. Dan is het in verhouding nog een extreem verschil.
bedankt ik zou proberen om te under volten is dat trouwens wel goed voor de proccesor en kan ik dat RightMark CPU Clock Utility mee doen ?
C'n'Q zou bijna hetzelfde moeten werken als PowerNow!

Ik heb 3 profielen aangemaakt. Energy efficiŽnt, undervolted op laagste snelheid. Staat 's nachts zo, overdag regelmatig. Met een muisklik kan je dan switchen naar een ander profiel, realtime. Prestatie waar nodig, maximale prestie.

Undervolten kan geen kwaad, overvolten wel. Maak een profiel wel aan met enige zekerheid. Je weet immers wat je CPU voor een stock V vraagt. Gooi je hier te veel of veel te weinig spanning op, loopt je PC vast. Overvolten is snel schadelijk. Het is prima mogelijk 0.1 - 0.2 V te undervolten als start. Dat ging voor mij in elk geval op.
Is alleen maar beter voor de processor (logisch..?)
Hier een uitgebreide video over undervolten:
Klik
byzonder :?

[Reactie gewijzigd door XeriuM op 5 december 2007 09:19]

Ik vind het raar dat bij de beoordelingen Prijs goed is en nij het eind van de survey bij negatieve kanten de prijs staat :S
Heb recent ook de 5600+ aangeschaft maar zie ook niet waarom deze zo warm moet zijn....

Heb zelf een Scythe Mine als koeler en de passief gekoelde Asus M2N32-Sli als moederboord....temps idle zijn 36 voor CPU en 38 voor MB....stressed komen ze nooit boven de 50 graden uit.

Verder zie ik niet in waarom de prijs een negatief punt moet zijn?????? Prijs - prestatie verhouding van deze AMD is top!
wat voor kast heeft u dan ik heb zo'n kleine standaard 3r system's alleen kan de systeem cooler niet meer plaatsen aan de zei omdat daar die zalman 9500 zit.
Denk dat ik een a case die grootste ga halen zitten goede grote coolers bij.
Ik heb hem nu ondergeklokt hij loopt stabiel core 0 is 24 gradem en core 1 is 36 graden.
De core staat nu op 1 volt dat is al veel beter dan hoe die was!! ;)
Screenshot's
Core 0:
Core 1:
wat een warmte met die amd cpu's zeg.. zijn die stock coolers zo brak of is dat algemeen bij x2?
Ik heb sinds de zomer een 5600+ met een stock cooler en idle is ie (volgens speedfan), uitgaande van een kamer temp van 22C :
- core 23C :Y)
- fanspeed +/- 2000rpm
- kast temp 32C

Als ik Crysis speel komt net bij de 40C uit... en dat met een stock cooler, hoezo slecht??

Kast:
Chieftec http://www.chieftec.com/cx-04b-b-a.html
Ja die stock coolers zijn gewoon zo brak.

Ik heb zelf ook een 5600+, en met de stock cooler in een Arctic Silentium T2 Pro (slechte airflow) werd hij idle ~45C en stressed ~62C. :X
En ook maakte hij een ongelooflijke takkeherrie 8)7.

Dit vond ik echt veels te warm, en veels te lawaaierig, dus heb ik er een Arctic AF8025 fan opgedaan (dus stock fan eraf, koelblok erop gelaten).
Dat scheelde wel wat graden, en vooral het geluid, ik hoorde em veel minder. :9

Maar toch was het nog steeds te warm.
Dus heb ik later een Arctic Freezer 64 Pro aangeschaft, deze zit er nu nog steeds op en ik ben zeer tevreden.
Hij draait nu idle ~28C en stressed maar ~45C.
Daar zit dus veel verschil in. 8-)

Wat me wel opvalt, dat een maat van me een een 6000+ heeft, en dees wel een hogere TDP heeft, maar wel minder warm wordt, doordat er een stock cooler op zit met heatpipes erin, en dees is nog veel stiller ook. :?

Dus mijn tip is als je 5600+ koopt, koop dan ook gelijk een andere Cooler als je van stilte houdt. :)
mijn 6000+ (125W TDP) wordt idle ~25 graden met een zalman 9700
dit heeft vast ook te maken met de 3x 120mm die de lucht door mn netjes opgeruimde kast blazen, maar het valt me nog reuze mee.. ik had gedacht dat het wel een stukje warmer zou worden
Ik koop voor al mijn Athlons een nieuwe koeler, al vanaf het begin omdat ik die boxed koelers zulke prut vind. :/

Mijn 5600+ werd met een Zalman 9550 Stressed 40 graden, nu met een Cooler Master Geminii 35 Stressed en Idle 27 :)