Hitachi Deskstar 7K1000.C SATA 3Gb/s, 500GB Review

-Bas 20 oktober 2011, laatste update op 9 februari 2012, 2.299 views

Hitachi Deskstar 7K1000.C SATA 3Gb/s, 500GB

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit verhouding
  • Compatibiliteit
  • Prestaties

Minpunten

• Warmteproductie? 21 of 27 achja, je kunt het niet echt als negatief beschouwen.

Reden van aankoop

Toen ik mijn pc heb besteld wist ik niet welke harde schijf in mijn computer zou komen. Het zou in ieder geval een 7200rpm 500gb schijf worden. Dit, omdat ik niet veel meer ruimte nodig heb. Toen ik vandaag de prestaties van de schijf wilde testen kwam er een schokkende ontdekking. De harde schijf was iets slomer, wat best normaal is als je data opslaat. Maar toch werd ik er niet helemaal vrolijk van. Na even wat google speurwerk kwam ik erachter dat er geen 7200rpm schijf in zat, maar een 5400rpm. (SAMSUNG HD502HI) Ben daarop direct terug gegaan naar de winkel waar hij geassembleerd is en heb alsnog mijn goede harde schijf gekregen, hij luistert naar de naam "Hitachi Deskstar 7K1000".

Verpakking

Toen ik bij de winkel was heb ik de verpakking maar even gezien, het was een soort zilveren enveloppe. Hieronder een foto van hoe het er ongeveer uitzag:

Prestaties
Bij de prestaties laat ik jullie het verschil zien tussen de "Samsung HD502HI 500gb" en de "Hitachi Deskstar 7K1000". Voor de prestaties heb ik maar 1 programma gebruikt. Dit, omdat ik de Samsung harde schijf niet meer heb en ik vandaag alleen CrystalDiskMark heb gedraaid.

Hier de prestaties van de Samsung schijf:
Zelf vond ik de prestaties niet bijster goed te noemen. Ben gaan googelen, omdat ik een andere tweaker zag die met een 7200rpm-schijf veel hogere schrijfsnelheden behaalde.

De prestaties van de Hitachi Deskstar:
De prestaties van deze schijf liggen net een stukje hoger, vooral als je kijkt naar de "sequentieele read" snelheid. Hierbij vallen beide snelheden veel hoger uit zoals je kunt zien.

Featureset
De features van de schijf zijn niet bijster goed, maar voor mij zijn ze toch voldoende. De harde schijf is een sata300 harde schijf, dit is toch wel jammer aangezien al veel moederborden sata600 ondersteunen. De rotatiesnelheid is daarentegen wel goed en bedraagt 7200 "rounds per minute". Door deze 2 dingen tegen elkaar af te wegen krijgt de Hitachi een ruime voldoende van mij.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Over de stabiliteit kan ik nog weinig zeggen. Heb de harde schijf pas net een paar uur in gebruik voor de betrouwbaarheid geldt hetzelfde. (Misschien wordt de review later bijgewerkt voor deze punten.)

Compatibiliteit
De compatibiliteit is erg goed te noemen. Sata stekkertje's erin computer laten booten vanaf installatie cd, en hij werd direct door windows 7 gedetecteerd. Even het geheugen toegewezen aan een partitie en verder heb je er helemaal geen omkijken meer na.

Warmteproductie
De warmteproductie van de Hitachi is laag te noemen. In idle modus is de harde schijf ongeveer 27 graden. En tijdens het gamen wordt de schijf niet veel warmer. De Samsung was daarentegen wel iets koeler met 21 Hieronder een screenshot:

De prijs
De prijs van deze harde schijf vind ik goed te noemen. De prijs is 32,84 en daarmee is hij de goedkoopste 7200rpm schijf (500gb) uit de Pricewatch.

Heb jij ook een Hitachi Deskstar 7K1000.C SATA 3Gb/s, 500GB?