Arctic Freezer 7 Pro Review

bnbaz 6 oktober 2007, 4.131 views

Arctic Freezer 7 Pro

Pluspunten

• Afmetingen
  • Geluisproductie (laag/middel)

Minpunten

• Geen montagesysteem met schroeven, of een ander degelijk iets bijgeleverd
  • geluidsproductie (hoog)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Koelvermogen:
De koeler houdt de boel goed koud; hier een e6320 op 2,8GHz op 1.275 volt, met een 120mm fan als outtake een centimeter of 5 erachter, en de koeler op (zover ik weet) volle snelheid, blijven beide cores 44 graden, onder volle belasting. Idle temps zijn, zonder EIST/C1E met alle fans traag zo'n 31 graden per core. Daar komt dan bij dat een centimeter of wat eronder mijn videokaart te vinden is (die behoorlijk warm is op dat moment), en mijn northbridge (die amper aan te raken is) de koeler op een milimeter na raakt.
Hij staat in dit geval vast met de standaard montage-dingetejs, en er zit een beetje Arctic Silver 5 onder. Ik vermoed dat het met een strakker montagesysteem (zoals schroeven) wel een graad of 3 lager kan, als het niet meer is. De koeler staat namelijk niet heel strak.

Geluidsproductie (max):
Wanneer de koeler voluit draait is hij te horen buiten de (aardig geïsoleerde) kast, maar het geluid is, zoals gemeld, acceptabel. Met de prijs van de koeler in ons achterhoofd is het helemaal niet mis.. ;)

Geluidsproductie (min):
Dan staat de fan dus uit, en je kunt de conclusie misschien zelf wel trekken. Wanneer de fan wél draait, maar op z'n zachtst is er ook niets te horen. Dit heeft te maken met de mooie 4-polige aansluiting, die nog iets meer z'n best doet om de fan te regelen dan een 3-polige :)

Installatie- gemak:
De koeler wordt vastgezet met precies dezelfde pinnen als de boxed Intel koeler voor s775, wat vrij gemakkelijk gaat. Ik persoonlijk ben niet zo weg van dit plastic prul, maar echt ingewikkeld is het niet; je moet gewoon de pinnen aandrukken, en om de boel weer los te halen moet je ze een stukje draaien.
Doordat de koeler niet al te groot is kun je er ook goed bij; je hoeft niet met je vingers op onmogelijke plaatsen te gaan.

compatibiliteit:
Doordat de koeler geen vreemde afmetingen heeft past hij overal eigenlijk op. Echter, als je geheugen hebt met zo'n fan erop, waterkoel-aansluitingen, extreem veel koper/alu of lcd-schermen, zou je één van de vier RAM-slots niet kunnen gebruiken. Maargoed, in dat geval zou je systeem tóch wel uit balans zijn, dus maakt het niet uit ook ;)

Modbaarheid:
Ik heb het zelf niet gedaan, maar 120mm fans schijnen er vrij gemakkelijk op te kunnen. Een bijkomend nadeel is dat je dan niet meer het mooie rubber-ophangsysteem kunt gebruiken.

Prijs:
¤15 voor een koeler die niet veel onderdoet voor de 'grote namen' (waar automatisch grote prijzen en afmetingen bij komen), is natuurlijk enorm goed. Hier heb ik verder weinig meer op aan te merken.

Heb jij ook een Arctic Freezer 7 Pro?

Ik heb deze ook op mijn X2 4200, en ben er zeer over te spreken.
Ik had een upgrade gedaan van een 3700+ naar 4200+(Bulk) dus heb ik in het begin de boxed koeler van mijn 3700 gebruikt maar deze voldeet niet en liep flink te blazen.

Was laatst bij Alternate en heb toen de Arctic Cooling Freezer 64 Pro aangeschaft, inderdaad plaatsen hiervan had ik graag wat anders gezien, busjes/schroefjes in de backplate/moederbord tray ofzo. Toch presteert hij goed en maakt gewoon geen geluid ook niet onder zware load. Voor die paar centen heb je een zeer stille en goede koeler, aanrader.
Ik moet zeggen dat ik het montagesysteem van de Freezer 64 Pro beter vind dan die van de 7 Pro. Ikzelf heb ook een 64 Pro, en die zit véél steviger en strakker vast. Het gaat wel iets lastiger, maar dat is gewoon hoe de 939/AM2 socket werkt.

Daarbij lijkt het mij sterk dat jij een Freezer 7 Pro op een AMD hebt trouwens ;)
zou dan wel weer verklaren waarom hij problemen met de bevestiging had :+
mijn e6320 met stock koeler haalt die temp met 3.0ghz op 1.3volt, maar dan maakt die ook joekels veel lawaai

loopt die ook goed zonder fan(dus passief)

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 1 juli 2007 22:14]

Mwah, het maakt wel geluid, maar er zijn ergere hoor.

Anyway, waneer ik de snelheid nodig heb heb ik 9 van de 10 keer een headset op ;)
Zal de Freezer 64 op mijn Athlon 5600+ een beetje koel houde ? :)
Oke bedankt voor het vast stellen :)
Ik ben zelf ook van plan deze koeler te kopen voor mijn E6600, alleen dan begin ik pas met overklokken :P Draai nu nog op stock koeler.. :X

Even over je northbridge trouwens, mijne werd voorheen altijd in de 70 graden wat ik niet vertrouwde. Ik heb er nu een Coolermaster 120mm richting me northbridge blazen als intake en hij komt nu niet boven de 60 graden. Ik zou hetzelfde adviseren als je nog zo'n rooster op je zijpaneel hebt om een case fan te monteren! :)
Dat doe ik liever niet; die verziekt dan de airflow.
Ik heb namelijk vlak daaronder een 80mm outtake voor mijn videokaart, en vlak erboven zit mijn zijwaardse Freezer.

Ik heb nog een 60mm fan liggen, maar er komt waarschijnlijk een 50mm aan. Deze laat ik op 5 of misschien 7 volt lopen, en monteer ik aan de zuid-kant van mijn northbridge, zodat de lucht in de Freezer geblazen wordt, welke het op zijn beurt weer afvoert.

Echter, echt schokkend zijn mijn temps nog niet; het ding schijnt VEEL te kunnen hebben :+

Mocht dit niet de juste oplossing zijn haal ik gewoon een andere koeler voor de NB :)
Vooral deze koeler nemen.

Ik heb hem ook (e6600/arctic freezer 7 pro) en hij werkt ERG fijn.
Je kan in speedfan de snelheid laten regelen en de max rpm op 80 zetten dan is de fan zelfs bij volle belasting niet erg goed te horen.

Ik denk dat hij de e6600 ook met een fanspeed van 50% gewoon altijd goed koelt (ook onder load).

Ik heb de mijne nu overklokt tot 2,7 ghz en de temps zijn

idle: 31
load: 46

Hier ben ik dus erg tevreden mee!
Op hoe veel toeren draait je fan op 80?

Ik heb m bij mij op de fancontroller van het moederbord aangesloten en zit dan tussen de 900 en 1200 rpm. Als je hem op volle snelheid (2500rpm) draait vind ik dat hij best veel lawaai maakt.
Mijn computer ging laatst spontaan uit (de tijd dat hij aan bleef verschilde als je even liet uitstaan en dan weer opnieuw probeerde te booten dan kon die soms wel in windows komen.), na een tijd lang zoeken bleek dat mijn Arctic freezer 7 pro was losgeraakt..
Hij zat alleen nog vast aan de onderste pinnen, gelukkig maar, want anders was hij waarschijnlijk zo op mijn 8800GTS gevallen waardoor die het denk ik niet overleeft zou hebben.
Hij houdt mn E6600 wel mooi koel. Jammer dat ik een fsb wall + in niet instelbare vcore heb op dit asrock Xfire E-sata moederbord anders kon ik hem ook met overklokken testen.
Ik heb hem na het lezen van deze review en andere reviews gekocht. Zoals ik las was de koeler erg stil op normale snelheden.

Ik heb de koeler nog niet zo ver gekregen om een snelheid vast te zetten, hij doet het zelf allemaal. Het enigste wat wel een probleem was, was dat ik de koeler niet op de cpu fan aansluiten op me moederbord kon aansluiten, want dat trok hij niet. Ik moest speciaal op een van 'system fans' aansluitingen aansluiten. Hopelijk kan ik een programma vinden om de koeler snelheden aan te reguleren.

Maar ik ben te vrede over de koeler. Me Qcore op 2.4ghz na een dag spelen en e.d. komt hij niet boven de 30 graden :D en idle gewoon rond de 24 graden.

Stress testen heb ik nog niet gedaan, maar dat doe ik binnenkort, want ik ga me cpu naar 3ghz klokken.