LG Optimus 2X Speed P990 Zwart Review

RKR 20 oktober 2011, 1.084 views

LG Optimus 2X Speed P990 Zwart

Pluspunten

• 1080p filmen en 8mp camera (Tweaks aangeraden)
  • 1080p HDMI out (telefoon als controller/motion pad)
  • Veel potentie met Dual-Core en Tegra chip
  • Oplaadpunt aan de onderzijde (must voor mij om hem zo in een oplader te kunnen zetten, bijv. in de auto!)
  • Met zijn prijs een goede concurrent van de SGII

Minpunten

• Trage updates van LG, nog steeds geen official Gingerbread (als die er komt zijn ze op diverse fora alweer verder)
  • Accu mag iets langer (maar kijk ook wat erin zit, dus dit kan net zo goed een neutraal punt zijn)
  • Geen!

Intro
Veel reviews zijn op het standaard meegeleverde Froyo 2.2 gebaseerd.
Het toestel is vroeg op de markt gekomen, als de eerste dual core, en dat brengt met zich mee dat hij nu al tegen een achterstandje aan kijkt.

Software
Nadat ik deze telefoon heb aangeschaft heb ik direct Gingerbread met diverse tweaks erop gezet.
Dit draait uitmuntend goed en je haalt er een Quadrant score van 3900+ mee op 1,2Ghz.
Op de standaard klokfrequentie tik je de 3400-3500 aan. Mede door het nieuwere ext4 bestandssysteem is hij gewoon een stuk vlotter geworden. Doet allemaal niet onder voor de GII.

Dit geld ook voor de camera en de video. De software geeft hier gewoon een echte boost door een hogere bitrate voor de video en een beter JPEG codec voor de camera te gebruiken.
Hele nette foto's en video's dus.

Daarnaast is hij nu ook gewoon stabiel, zoals het hoort. Geen rare dingen of freezes (je bent natuurlijk zelf verantwoordelijk voor het instellen van hogere frequenties en/of lagere voltages).

Wel wat opmerkingen: ik raak af en toe de ontvangst kwijt (niet tijdens bellen overigens) en de batterij zou wat langer mee mogen. Dat eerste ligt waarschijnlijk aan de baseband die je moet flashen om Gingerbread te kunnen draaien (daar is maar 1, niet officiele, optie voor). De accu heb ik heel wat kunnen rekken door de processor wat minder voltage te geven, maar hem verder op 1,2Ghz te laten. Daarmee komt hij niet boven de 46 graden (stressed) uit, wat heel netjes is en dat kleine beetje merk je toch wel. Kan dus nog wat zuiniger, maar na een dag intensief gebruik kom ik precies uit om hem 's avonds met nog 15-20% resterend op te laden. Vandaar 1 ster minder, maar voor mij ruim toereikend.

Hardware
Valt weinig over te melden, zoals de specs aangeven. Vind het zelf een aanrader om zeker de software aan te pakken, dan pas komt de hardware goed uit de verf. Had wat meer geheugen mogen hebben, maar aan de andere kant heeft dat nog niet voor een probleem gezorgd. De internte Tegra chip doet het erg netjes in games en met FullHD content. Ook leuk om te melden dat de HDMI kabel (gratis van LG, 3 meter lang) de telefoon volwaardig kan verbinden aan de tv. Het is dan een motion-pad voor games en een multimedia player voor films, in 1080p! Werkt gewoon top, niks op aan te merken!

Mijn conclusie is dat dit gewoon een zeer goede telefoon is. Standaard is hij niet meteen de vijf sterren waard, maar na wat aanpassingen (zoals aangegeven hierboven) is er geen twijfel over deze telefoon gewoon veel potentieel heeft. Ik vind hem niet de mooiste en het scherm is in theorie ook wat minder (als ik de prijzen van de toestellen naast elkaar zie...zie ik ineens het verschil niet meer! :) ). In vergelijking met een AMOLED scherm zal hij wat meer verbruiken, maar de kleurweergave doet er bijna niet voor onder. Wit is ook echt mooi wit en de kleuren zijn ook levendig. Ik zou er persoonlijk geen besluit vanaf laten hangen, laat staan ook maar een euro meer te betalen voor een AMOLED (vergeleken met dit scherm dus).
Zeer goed dus, zeker gezien de prijs!

Heb jij ook een LG Optimus 2X Speed P990 Zwart?

Reviews door de redactie

Toffe review! Ik heb het toestel zelf ook. Ik kreeg er alleen geen HDMI kabel bij? Hoe kan ik daar aan komen?
EDIT: zie nu dat de actie voorbij is.
Ik herken mijn toestel helemaal in je review. Misschien nog wat benchmarks toevoegen? Ben wel benieuwd hoe goed hij het bij jou doet met 1,2 GHZ.

[Reactie gewijzigd door commjoenie2011 op 20 oktober 2011 13:01]

Ik zal eens even kijken naar een screenshot, maar zoals aangegeven; Quadrant tussen de 3900 en 4000 op 1,2ghz. Hier win je heel veel met een goed ext4 rom!

1x op 1,4ghz geprobeerd, dat bracht hem naar +-4500.

Gewoon standaard, opstarten en Quadrant draaien (dus met alle background-dingen nog aan).

HDMI kabel was inderdaad een actie, na het opsturen van je streepjescode.
Inderdaad, de witweergave valt mij helemaal niet tegen. Wit is gewoon mooi wit! Ik had hiervoor een Samsung met AMOLED (verbruik kan mij inderdaad ook niks schelen), dus ik kan ze vergelijken.

Mijn persoonlijke mening is dat ik het scherm iets minder vindt, heb het gevoel dat het iets minder 'levendig' is in vergelijking met een AMOLED scherm. Maar dit is zo weinig dat ik er nog geen tien euro meer voor zou betalen! Heb het even anders verwoord in de review.
Mag ik vragen waarom je het scherm minder vindt? Ik heb zelf ook de telefoon (ook met Gingerbread erop overigens) en ik vind het scherm juist een enorm pluspunt. Mooie kleurweergave, goede witweergave in tegenstelling tot AMOLED, en ook erg goede kijkhoeken. Dat het verbruik in theorie wat hoger is tegenover AMOLED kan mij persoonlijk weinig schelen.
Kan je misschien linken naar waar je de Gingerbread software hebt gevonden en hoe dit te flashen? ROM flashen kom ik nog wel uit maar Google helpt me niet met het vinden van een A2.3 versie voor dit ding. Moet ik die T-Mobile GX2 versie hebben oid?
Hier wat mooi leesvoer:

Deze thread linkt naar Cyanogenmod 7. Dit is een ROM die gebaseerd is op Android 2.3 (Gingerbread)
Je moet wel even goed de instructies doorlezen over hoe te rooten en flashen enzo.
Kan niks meegaan eigenlijk, als je gewoon goed de instructies opvolgt.

Als je de T-mobile branded versie hebt moet je dit forum hebben.

Hier een linkje naar de Cyanogenmod thread voor de T-mobile versie

Het is wel belangrijk dat je weet of je de 'gewone LG versie hebt (P990) of de T-mobile versie (P999) want de roms zijn niet compatible met elkaar!!

[Reactie gewijzigd door wouter143 op 20 oktober 2011 22:33]

Kijk ook verder op dat forum, cyanogen heeft voor mij geen potten kunnen breken! :)