Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Microsoft Wireless Entertainment Desktop 7000 Review

IceFreak 1 juli 2007, laatste update op 1 juli 2007, 2.501 views

Microsoft Wireless Entertainment Desktop 7000

Pluspunten

• Totaalplaatje
  • Functionaliteit
  • Typgedrag toetsenbord
  • Extra functies (muis op toetsenbord e.d.)
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Installatie (eerst usb/ps2 setje nodig)

Van de Microsoft Wireless Entertainment Desktop 7000 (hele mond vol) was nog geen survey en ik heb er één in mijn bezit dus zet ik even mijn bevindingen hier neer.

Waarom deze ?
Ik heb al heel veel toetsenborden gehad, en dan bedoel ik ook écht veel. Van Logitech G15's, MX3000, DiNovo etc. tot Apple toetsenborden en ga zo maar door. En ook dit keer was het weer raak, van mijn vorige toetsenbord waren de pootjes afgebroken waardoor hij heel irritant typte. Daarvoor moest dus een vervanger komen. Dus op naar de MediaMarkt en kijken wat ze hebben.

Daar aangekomen sprongen er 2 toetsenborden uit die ik wel zag zitten. De Logitech MX3200 en deze. De MX3200 was een stuk goedkoper (40 euro) maar typte lang niet zo fijn als deze. En ook de multimedia toetsen die deze meer heeft vind ik erg fijn. Net als de ingebouwde muis en dat hij via Bluetooth werkt.

Wat krijg je meegeleverd?
Allereerst een grote doos, er kunnen wel 2 setjes in. Verder:
-Het toetsenbord
-4 AA batterijen voor het toetsenbord
-De Laser Muis
-1 AA (oplaadbaar) voor de muis
-Dockinstation voor de muis
-Bluetooth Stick (klein ding)
-Boekjes
-CD met drivers
Een hele bult krijg je erbij, maar dat mag ook wel voor zijn prijs.

Eerste keer opstarten
Bluetooth heeft als grote voordeel dat het van een grote afstand nog doet, en dat het door de meeste muren/hout/metaal e.d. kan. De stick zit in een USB slot van mijn moederbord. Om verbinding te maken moet hij door mijn PC en een luidspreker. En ik heb ook even getest, hij kan zelfs door mijn muur heen!

Maar er zit ook een groot nadeel aan, het setje werkt niet in de Dos (dus de bios inkomen is no go), en voor XP moeten er eerst driver geïnstalleerd worden dus houd je oude setje nog maar even bij de hand :).

Met de meegeleverde software kan je kiezen om de set via de Software aan te sluiten (dus via een programma) of via de Hardware (direct aan te sluiten op je stick). Ik heb voor de Hardware gekozen omdat hij dus direct doet als je windows opstart en je niet hoeft te wachten voordat de software geladen is.

De set in het gebruik
Ik begin met het toetsenbord. Deze heeft een beetje een golvende beweging erin zitten en hierdoor zijn de GHBN toetsen wat groter als de rest. Dit is totaal niet storend, het typt eigenlijk fijner zelfs :). De aanslag is vergelijkbaar met een laptop, lekker licht en ook nog wel stil.

De muis is een Microsoft Wireless Laser Mouse 8000 en is goed genoeg voor gewoon gebruik. Dus een beetje internetten, e.d. Shooters heb ik niet getest met deze muis omdat ik meer van de Racegames houd :P.

Het toetsenbord zelf
Dit is het onderdeel waarom ik deze set het gekozen. Het toetsenbord heeft GEEN starttoets tussen de CTRL en de ALT maar een FN toets. Met deze kan je o.a. het numpad activeren (net als bij een laptop), inzoomen, en de verschillende functies van de F toetsen activeren. De start toets zit in het midden onderaan, wat erg mooi is afgewerkt.

Aan de linkerkant zien we het multimedia gedeelte. Hieraan kan je direct al zien dat dit de opvolger is van het MCE toetsenbord. Hij heeft namelijk de volgende toetsen:
Play/Pause, Volgende, Vorige, Record, Mute on/off, Volume +/-, Channel +/- en een belknop (kan je gebruiken met Live Messenger).
Ook heeft deze een vergrootglas, een linkermuis knop, een rechtermuisknop en een Gadgetknop. Met de Gadgetknop ga je naar je Live! pagina en kan je o.a. op het internet zoeken.

Aan de rechterkant hebben we een Windows MCE knop, een Back knop, de muis cursor (werkt erg goed!), en een muiskeuze. Muiskeuze? Ja! Je kan ervoor kiezen om te bewegen via de icoontjes (dus links,rechts,boven, beneden) of via een echte muis.
Als je via de icoontjes beweegt moet je de knop helemaal indrukken.
Het 'surfen' gaat via een soort touchscreen, je moet er rustig met je vinger overheen gaan.

Aan de bovenkant hebben we de ESC toets en de verschillende F toetsen. Ook deze werken met het soort Touchscreen. Je kunt deze NIET indrukken en moet hier ook rustig met je vinger overheen.

De muis
De muis is een beetje standaard. Hij heeft al enige extra een zowel horizontaal als verticaal scrollwieltje. Verder een terug en volgende knop en een linker en rechter muisknop. Hij ligt wel erg fijn in de hand, dat is wel een plus!

Bouwkwaliteit & vormgeving
Wat je van zo'n prijs mag verwachten is dat de kwaliteit gewoon goed. En dat is ook zo, geen kraakjes en alles sluit goed op elkaar aan. Helemaal niks mis mee :).

Qua vormgeving vind ik dit werkelijk één van de mooiste setjes. Hij is toch wel klein, heeft veel toetsen maar ziet er niet overdreven druk uit. Ook een prettige vorm om op je schoot te hebben op de bank bij het film kijken.

Dit is toch wel een nadeel van deze set, hij is wel duur. Bij de MediaMarkt betaalde ik er ¤139 voor en dat is veel geld. Maar then again, je krijgt je veel voor terug. Hij is overigens voor ¤112 te krijgen via een webshop.

Link naar Microsoft
Link naar mijn site voor meer foto's

Heb jij ook een Microsoft Wireless Entertainment Desktop 7000?

Leuke review. Dit toetsenbord werkt overigens wel in de bios bij mij. Misschien heb je je een usb-setting in je bios niet goed staan?

De "muis op toetsenbord" mogelijkheid is erg aangenaam en samen met het goede bereik de twee grote pluspunten. De 'touch' F-toetsen vind ik wat minder (ik wil er nog wel eens argeloos m'n hand op laten rusten...). Ook de mogelijkheid om de persoonlijke functie van de F-toetsen als standaard (dus zonder de Fn-toets) in te stellen ontbreekt helaas. Daarnaast is een minpuntje dat het bereik van de set enorm terugvalt als de usbstick achter in de pc en tegen de muur (beton) aan zit. Met een usbverlengkabeltje is dat probleem opgelost.
Verder ben ik net als jij erg tevreden.
Ik ben daarentegen niet zo tevreden. Ik zal even de minpunten noemen:
-Accu v/d muis gaat vrij snel leeg.
-Muis is absoluut niet exact (tov een Logitech MX1000)
-De combinatie is traag, soms wil ik weer even wat typen, en reageert mn TB simpelweg niet. Dan moet ik soms een aantal maaal proberen voordat er weer iets op mn scherm aan input verschijnt.

In MS word heb ik trouwnes een vraag probleem, soms selecteer ik opeens blijkbaar alle tekst, en kan ik niets meer typen. Of ik nou per ongelijk zo'n gevoelige F-toets heb geraakt, ben ik nog niet over uit. Wel is het een vervelend probleem, gezien ik op geen enkele manier meer in Word verder kan typen.

Ik zal even kijken of ik ook een review zal schrijven.
Ik heb dezelfde problemen met de set als Carel, en het stoort mij enorm dat ik voor 130+ euro tegen dit soort problemen moet aanlopen. Het is te bizar voor woorden dat bij het minste geringste beetje cpu load de muis begint te laggen. eveneens ervaar ik dat de muis niet precies is het lijkt of er een vertraging in zit, vooral met gamen word dat storend. Ik heb nou een usb kabeltje aangesloten op de receiver. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het belachelijk vind dat ik voor die prijs door zoveel problemen heen moet gaan.

Ik ben inderdaad gewent dat draadloze lasermuizen gewoon normaal reageren tegenwoordig, die logitech dingen hebben ook geen last van lag niets. Ik ben erg benieuwd of dit een driver of hardware probleem is. Hoe dan ook als ik bij de muis instellingen de muis op battery save modus zet word de lag groter, het lijkt bijna of microsoft het probleem uitbuit. Je gaat toch geen product op de markt brengen met lag kom op microschoft, dit gaat nergens over!

Edit: Ik moet zeggen dat het met het usb velengsnoertje beter lijkt te werken dan zonder.

Edit 2 : Dag later alle problemen zijn weg met het kabeltje. Thx Pascal A. Voor het idee.

[Reactie gewijzigd door Qwanta op 23 augustus 2007 01:26]

Ik zou graag willen weten of dit toetsenbord ook een sleepbutton heeft en als deze het niet heeft of dan wel een andere knop te herprogrameren is tot sleepbutton? Bijvoorbeeld één van de 5 customizable buttons?

Ik heb hier helaas niks over kunnen vinden.
Setje werkt wel in dos ;)
Bij mij kom ik gewoon in de bios.
Moet je even kijken of je usb instellingen goedstaan in de bios.