Bekijk alle uitvoeringen

Sony Ericsson Xperia Xperia X8 Wit Review

nelizmastr 19 oktober 2011, laatste update op 19 oktober 2011, 570 views

Sony Ericsson Xperia Xperia X8 Wit

Pluspunten

• Simpele interface
  • Doet qua features niet onder voor duurdere smarthphones

Minpunten

• Camera alleen geschikt voor zonnige dagen
  • WiFi bereik niet optimaal

Na het overlijden van mijn Sony Ericsson W205 ging ik op zoek naar een nieuwe telefoon. Ik zag niet veel bijzonders onder de 100, totdat ik een krantje van de kijkshop kreeg met de Xperia X8 in de aanbieding voor 99,95. Ik dacht: Een smartphone voor <100!? En gelukkig was-ie vodafone, dus kon ik mijn oude nummer behouden. Erg handig.

Featureset:

De Xperia X8 is uitgerust met een 600Mhz Qualcomm processor en 175mb geheugen. Het scherm is een 3" touchscreen met een resolutie van 320x480 pixels. De standaard android versie is 2.1.1 Eclair. Verder heeft de telefoon ook WiFi (a/b/g) en Bluetooth 2.1, ingebouwde GPS en Stereo FM radio, en natuurlijk een camera. De fotostand gaat tot 3.2MP, en de opnamestand tot VGA (640x480).

Kortom, een laag geprijsde smartphone met een boel features die de duurdere ook hebben. Erg handig.

Bereik

Het bereik over het GSM netwerk is gewoon zo als je het zou verwachten. Waar je bereik zou moeten hebben heb je dat ook vrijwel altijd, dus daar kan ik kort over zijn.
Bereik via WiFi is wat dat betreft iets minder. Je moet de telefoon echt richting je modem/router richten voor een degelijk signaal. Meestal heb ik 1 2 streepjes. Op zich genoeg voor even kort wat apps downloaden via de marketplace, maar het kan beter.

Accuduur:

Als je de hele dag WiFi aan hebt staan, en veel op het web browst of veel apps lange tijd aanhebt gaat de accu best snel leeg. De ene nacht opladen is de dag door, en dan de dag erna 's avonds weer gauw aan de lader hangen. Als je WiFi uitlaat en alleen belt etc. gaat de accu een paar dagen langer mee. Doorgaans 4 5.
Niet erg bijzonder, maar ook niet slechter dan de meeste smartphones.

Gebruiksgemak:

De Xperia X8 is mijn eerste smartphone, en ik moet zeggen, dat ik er aardig snel aan gewend was.
Het was even spelen met het touchscreen en het android besturingssysteem, maar alles wees zichzelf wel. Eclair 2.1.1 is dan ook een redelijk oude versie, maar het is wel een simpel en duidelijk systeem voor de nieuweling. Ik laat het er dan ook fijn op staan.

Design:

Achteraf had ik hem liever in het zwart gehad, maar die was nou eenmaal 30 euro duurder. Dat had ik er dan weer niet voor over, maar goed.
De telefoon is behoorlijk compact met 99.0 54.0 15.0 mm. De knoppen zitten niet op vreemde plaatsen en verder ziet het er gewoon "clean" uit. Niks geen poespas.

Bouwkwaliteit en afwerking:

Stevig plastic. Veel meer kan je er niet over zeggen. De telefoon voelt solide aan, het plastic is van een goede dikte en drukt niet in. Bij het openen van de telefoon geeft het plastic niet altijd evenveel mee, dus dan weet je zeker dat hij goed dicht zit als je hem weer in elkaar zet. De knoppen zitten ook goed verwerkt in de plastic behuizing en lijken er dan ook niet zo uitgedrukt te kunnen worden.

Stabiliteit en betrouwbaarheid:

Ik heb de telefoon nu ruim 2 maanden in bezit, en ik heb al heel wat apps gedownload. Van vastlopers heb ik nog geen last gehad, en door de apps scrollen gaat ook 9/10 keer vloeiend. Meer kan ik er niet over zeggen.

Opnamekwaliteit:

Zoals bovenaan genoemd is, bezit de Xperia X8 een 3.2MP camera, met VGA opnamefunctie. Dat is niet echt denderend, maar wel beter dan mijn W205 had. (320x240). In het licht is het beeld goed helder en van degelijke kwaliteit, maar zodra het wat donkerder wordt, dan wordt het beeld hier en daar behoorlijk pixelig. Maar eerlijk is eerlijk, wie koopt een smartphone voor de beeldopnamefunctie? Er zijn goedkopere 720p camcorders op de markt.
Voor de foto's gaat hetzelfde op. In het licht, prima. Wordt het wat donkerder, dan komen de pixels tevoorschijn.

(Zie onder review)

Prijs:

De prijs was de no. 1 reden voor mij om de overstap te maken van TELEphone naar SMARTphone. De Xperia X8 is een erg rele optie voor mensen die een wat krapper budget hebben, maar toch aan de smartphone willen. Voor beginners is de X8 erg geschikt vanwege de simpele gebruikersinterface.
Als je geen Google-account hebt, dan heb je uiteraard niks aan android telefoons, maar iedereen heeft tegenwoordig wel een youtube of gmailaccount die gekoppeld zijn aan een google account.

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia Xperia X8 Wit?