Specificaties Tower, 6 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Carbide 400R Review

Fordox 18 oktober 2011, laatste update op 19 oktober 2011, 1.566 views

Corsair Carbide 400R

Pluspunten

• Afwerking
  • simpelheid
  • 2 witte ledfans
  • usb 3.0
  • prijs
  • bouwkwaliteit
  • ALLES zwart

Minpunten

• tengere hdd rekjes
  • lelijke plaatsing usb poorten
  • maar 2 usb poorten

Ik had eerst een techsolo tc-75, en ik dacht: dat kan echt veel beter. met de pricewatch kwam ik uit op deze kast. dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=R1W8AiDDLic deed bij mij de keuze echt vallen voor deze kast.
Mijn eisen waren: niet over de 100 euro, usb 3.0 en genoeg koelmogelijkheden en een beetje overbodige ruimte (hij heeft 8 uitbreidingssloten).

Vanmiddag kwam mijn leuke pakketje binnen waar ik al een tijdje op zat te wachten. De Corsair Carbide 400R.
Hij kwam binnen in een leuk pakketje, die zeker niet te zwaar was. goed verpakt in piepschuim en plastic. viel niet veel over te vertellen.

Uitpakken:
Na de kast op tafel te hebben gezet, haalde ik zeer makkelijk het zijpaneel eraf met van die leuke duimschroeven die in het paneel blijven hangen als je ze los hebt gedraait. fijn subtiel dingetje, kun je nooit je schroefjes kwijtraken :) het draaien gaat met de vingers zeer makkelijk t.o.v. andere kasten. het paneel is van mooi dik staal dat mooie en netjes is gespoten. er zat 1 klein nadeeltje aan: omdat het zijpaneel een stuk schuin loopt, kun je per ongeluk die zijkant indrukken.
Eenmaal het zijpaneel eraf, kon je mooi in de kast kijken. hier was het doosje met toebehorende spullen ook mooi en fijn verstopt. het doosje heeft namelijk dezelfde afmetingen als een harde schijf, dus hebben ze die mooi in een hardeschijf rekje geplaatst. zo weet je ook gelijk hoe het rekje werkt. leuk bedacht :) over het rekje later meer.
in het doosje zaten een paar leuke stekkertjes zoals usb 3.0 naar 2.0. ook zaten er 2 tie raps in en een kabelhoudertje en een hele zooi schroefjes.
Het boekje dat erbij zat was een uitvouwbaar blad met 2 paginas. alles stond er heel mooi in aangegeven, behalve de stekkers. elk schroefje was mooi groot en duidelijk afgebeeld met de functie erbij.
De stekkertjes zijn allemaal zwart, net als de kabels. + en - staan wel aangegeven op de stekkers bij de led verlichting. was simpel en duidelijk.

Bouwkwaliteit en afwerking:
ik moet zeggen dat ik dit nog nooit zo mooi heb gezien in een kast als anders. alles is op elk hoekje kiertje en gaatje zwart gespoten. de lak achter het moederbord voelt fijn dik aan. hetzelfde is bij alle randen, waardoor je je er niet aan kunt snijden. het ziet er ook heel fijn, strak en egaal uit.
Ik heb overal dezelfde schroevendraaien voor kunnen gebruiken, en ik ben geen enkele popnagel tegen gekomen. zelfs de bovenkant zit vast met dezelfde schroeven. heel fijn voor modden dus.
Er zit ook een handvat aan de bovenkant van de kast waardoor je deze zeer makkelijk kunt optillen (vooral uit en in een doos krijgen is hierdoor heel fijn). overal zitten stoffilters, dat ook niet onbelangrijk is.
de rekjes van de hdd's voelen wat simpel plastic aan, maar als er een hardeschijf in zit voelt dit zeer degelijk.

Inbouwmogelijkheden:
Ook bij de inbouwmogelijkheden hebben ze goed nagedacht. er is genoeg ruimte voor hdd's voor de 2 ventilatoren. deze gaan dus ook precies even hoog als de 2 12 cm ventilatoren aan de voorkant.
De voedingkabels kun je in deze kast ook mooi wegwerken, alleen was de gat voor de cpu voeding net iets te hoog (de kast is ook redelijk hoog).
wat ik nog het fijnste vond, was dat onder de moederbord een ruimte zit van ongeveer een centimeter. hierdoor konden mijn sata kabels heel fijn worden aangesloten als je een moederbord hebt waar de sata aan de zijkant van het moederbord bevind. is zeer handig als je grote handen hebt.

Koelingsmogelijkheden:
Deze kast komt geleverd met 3 ventilatoren en met 10 ventilator plekken. bovenop 2 (leeg geleverd) achteraan 1 (met ventilator geleverd), vooraan 2 (met witte led fans geleverd), zijpaneel 2 (leeg geleverd), onderop 1 (leeg geleverd) en 2 naast de hdd's (leeg geleverd). ik heb bovenin een blauwe ledfan outtake extra geplaatst, en onderin een standaard matzwarte fan voor koele lucht aanvoer.
De temps van mijn processor zijn niks veranderd, maar door de onder intakefan is mijn gpu gemiddel 8 graden koeler dan mijn vorige kast (idle). dat vond ik zeer fijn. ik it momenteel niet te denken aan meer fans, want zo is deze al perfect. als ik crossfire later in de toekomst ga draaien, ga ik in het zijpaneel nog wel een mooie fan zetten. is precies de ideale plek.

Vormgeving:
De vormgeving vind ik zelf ook goed uitgevoerd. er is maar 1 nadeel, en dat is dat de voorkant met de usb's een tikje aan de lelijke kant is. deze is iets hoger dan normaal vanwege het handvat erachter. hij heeft ook alleen meet 2 usb 3.0 poorten en een firewire poort. ik had toch liever ook 2 usb 2.0 poorten gezien.
De witte ledfans... ik vind ze echt ronduit prachtig :D hier ben ik zeer goed over te spreken. dit witte licht is echt een fijne wit (dus geen blauw of geelige licht) als ik de kleur moest beschrijven, was het meer een soort zilverwit. 2 fans staan ook heel mooi op de kast. ik heb er zelf nog een blauwe ledfan aan gemonteerd (aan de bovenkant) en deze zie je ook heel mooi terug. ook een voordeel is dat je de ledfans niet zit als je van bovenaf op de kast kijkt. als je pc dus onder je bureau staat heb je geen last van storend licht in je ooghoeken als je bijvoorbeeld een game speelt of een film kijkt.
dit verlichting kun je ook aan en uit zetten door een hele handige knop op de voorkant. zoiets heb ik nog niet eerder gezien.

Installatiegemak:
De hdd's zitten in rekjes. deze rekjes trek je iets krom waardoor je de eerste zijkant erin kan drukken. ipv schroeven gaan hier simpele pinnetjes in. de andere kant is ne zo makkelijk. de hdd hangt in rubber, dus dat is zeer fijn voor de geluidsproductie. je klikt de rekjes heel makkelijk vast in de bays.
Hetzelfde geld voor de cd speler, er is maar 1 klikding die je speler uiteindelijk vast houd. dit is al voldoende. je kunt op elk gewenste afstand de cd speler vast zetten.
De schroefjes voor het moederbord was een beetje pain in the ass bovenin als je een cpu koeler hebt. de schroeven zitten heel dicht aan de bovenrand en met een aftermarket koeler met je precies daar tussen een schroefje plaatsen. hier was ik dus veel tijd aan kwijt. de rest ging allemaal heel makkelijk.

Modbaarheid:
Hier valt niet veel over te vertellen. ik had wel verwacht dat het schuine stuk in het zijpaneel iets groter was dat je er ook plexiglas in kon hangen. dit viel dus iets kleiner uit waardoor een window redelijk onnuttig is. Zoals eerder vermeld, waren er geen popnagels. alleen dezelfde schroeven. +1 daarvoor.

prijs:
De prijs was het allemaal zeer zeker waard. hij is ietsje kleiner dan een antec twelvehundred, en heeft geen window. de rest is bijna allemaal hetzelfde alleen vind ik het design en het gemak van alles toch fijner. de antec staat op de markt voor ongeveer 170 euro incl. verzenden, en ik had deze kast voor 96 euro. Het is je geld zeer zeker wel waard.

stel al je vragen over de kast maar, ik weet ze allemaal :)

Heb jij ook een Corsair Carbide 400R?

Reviews door de redactie

Goede review, en ik heb ook wel een vraagje:

Die USB-3, moet je die doorlussen en aansluiten op de poorten op je I/O paneel, of moet je die op de header van het moederbord aansluiten?
de kabels komen bij elke kast van de poort af en moet je aan je mobo aansluiten.
is volgens mij wel standaard... als je geen usb 3.0 ondersteuning hebt, heb je nog een koppelsttuk van 3.0 naar 2.0.