Specificaties 3,8" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Radar Grijs Review

.Sjoerd 29 april 2012, 10.729 views

HTC Radar Grijs

Pluspunten

• Snel
  • Gebruiksvriendelijkheid

Minpunten

• Zune nodig voor bestandsoverdracht. (/ synchronisatie)
  • Geen uitbreidingsslots (micro SD)
  • Bouwkwaliteit bij nader inzien zeer matig.

Waarom een nieuwe telefoon?
Na een onstuimig mobiel verleden was ik twee weken terug, na het gebruik van vele oude telefoons, erg blij dat ik de nokia N97 van m'n vader kon overnemen. Echter verleidde deze telefoon mij telkens tot het gebruik van diensten die data verbruiken (En deed dat overigens automatisch). Omdat ik m'n Vodafone internet Blox al sinds het overlijden van mijn LG Viewty halverwege 2009 al uit had staan, ging ik eens langs bij de vodafone winkel. Door de gewijzigde voorwaarden sinds ik m'n abo afsloot wist ik niet wat ik moest doen, en onder welke voorwaarden ik nou viel. Wat ik wel wist was dat 't nogal duur zou gaan worden vanaf december, als ik weer zou kunnen gaan verlengen.
Eenmaal bij de goedkopere concurrent, T-Mobile, bleek dat ik voor de prijs van de blox een simonly abo zou kunnen krijgen incl. 800mb internet. Een beter aanbod.

Waarom de radar
Hoewel de N97 al had heb ik toch niet gekozen voor een sim-only. Met de simpele reden dat ik de HTC radar zag liggen. Ik had al wat previews hier op tweakers.net gelezen en ook de voorganger HTC trophy vond ik interessant. Windows Phone schoot al een geruime tijd door mij heen. En de radar was simpel weg (samen met de duurdere en grotere titan) de eerste met 7.5.

Wat kreeg ik
Naast een bonnetje van m'n nieuwe abonnement incl. data, kreeg ik van de T-mobile mevrouw een wit doosje
Met de afbeelding van een telefoon. Achterop vol gekalkt met specificaties. De doos bleek thuis net zo lastig te openen als die van de iPad die ik had. De onderkant van de doos moet je er als een soort van la (wel horizontaal houden) uit trekken. Er is alleen nogal weinig speling. Ook de Seal liet niet makkelijk los.
Eenmaal gelukt dan zie je je nieuwe telefoon in een wit kartonnetje liggen.Onder dit kartonnetje herbergt zich het volgende:
-Snelle handleiding in Engels, Frans en Nederlands.
-Gids voor wettelijke voorschriften en veiligheid in Engels, Frans en Nederlands
-Windows Phone 7 licentie voorwaarden
-Windows Phone 7 licentie kaart
-Garantie kaart
-Oortelefoon
-USB kabel
-220v naar USB adapter
Dat is nogal veel voor in zo'n klein doosje.

Eerste keer gebruik
Bij het opstarten de eerste keer moet je je windows live account instellen. Hiervandaan gaat hij alle contacten en je mailbox importeren. Iets wat ik liever niet had gehad, bij veel van m'n contacten in deze mailbox heb ik niet eens een telefoon nummer. Och, maakt niet zoveel uit. Vervolgens het zelfde verhaal met m'n gmail account. En twitter. En dan ga je alle accounts koppelen etc etc. Om het blokje People een beetje geordend te krijgen was ik toch ruim 2-2.5 uur kwijt.

Hardware

Het scherm:
Het scherm heeft een diameter van 3,8". Hiermee is deze kleiner dan de high end smartphones (>4"), maar aan de grote kant van de Mainstream smartphones (3.2"-3.8"). Het scherm is van het capacitieve type en ondersteunt uiteraard multi-touch. De bediening van het scherm gaat heel vloeiend en natuurlijk. Om heel eerlijk te zijn is voor mijn gevoel de response beter dan het scherm van de iPad. Echter heb ik niet beide apparaten tegelijkertijd, deze uitspraak rust zich dan ook op herinneringen. Vanwege de restricties van Windows Phone heeft het scherm een resolutie van 480x800 pixels.
Ondanks de vele meningen is deze resolutie hoog genoeg. De korreligheid die velen (zonder enige ervaring) beweren vanwege het lagere PPI dan de iphone is totaal niet aanwezig. Pixels zijn bij een kijk afstand van >5cm niet van elkaar te onderscheiden en is het beeld dan niet blokkerig.
Mogelijk is dit bij de Titan (480x800 px, 4,7 inch) een wat grotere afstand dat het beeld al blokkerig wordt, maar bij de radar is dit zeker niet het geval.
In de review van tweakers.net zelf wordt er kritiek geleverd op de helderheid van het scherm van de titan. Na 3 dagen heb ik hier geen hinder van ondervonden.
De Radar beschikt overigens ook over een licht sensor, hierdoor kan het scherm de brightness automatisch aanpassen.

De Camera
De camera die in de radar verwerkt zit heeft een resolutie van 5 megapixels. De fotokwaliteit is beter dan bijvoorbeeld die van een iphone4, maar echt onderscheiden van de concurrentie doet ie niet. Wel onderscheidend is de focus, deze is instelbaar. Als je op het scherm drukt voor een focus punt dan is het object/punt waarop gedrukt is duidelijk het focuspunt van de camera.
De fotokwaliteit in het donker is matig, dit omdat de radar niet over een Xenon flits beschikt, maar over een enkele LED flitser.
Wat zelf gemaakte foto's op vol formaat (zowel van dichtbij, als veraf onder verschillende lichtomstandigheden):

Wel is de videokwaliteit vrij goed voor een mobiel. En wordt tevens opgenomen in 720P. Wat vooral opvalt bij de video opname modus is de continue focus. Bij het opnemen van video's wordt constant gefocust. Handig, maar hij doet het niet erg snel waardoor als je er gebruik van maakt er wazige overgangen ontstaan.
Wat zelfgemaakte video's:
voorbeeld 1
voorbeeld 2
Wel op 720P bekijken!

De behuizing
De behuizing is grotendeels opgetrokken uit een enkel stuk aluminium. De batterij klep aan de onderkant en het gebied rond de camera zijn opgetrokken uit plastic. Dit plastic is relatief ruw en zacht, hierdoor bied het meer grip in de hand en op tafel dan het aluminium. Alles is relatief, want het levert dan wel meer grip dan het aluminium (of het plastic achterop de Nokia N97), ik zou 'm niet bovenop het dashboard van mijn auto leggen zonder een antislip mat.
Rond het scherm is een glanzend zwarte laag aanwezig, afgedekt door glas. Als het scherm uitgeschakeld is, is deze nauwelijks van de rand te onderscheiden, waardoor een optisch gigantisch scherm ontstaat. Waar het niet dat er de tekst HTC aan de bovenkant staat, en er aan de onderkant drie touchbuttons in verwerkt zijn.
Deze touchbuttons werken prima. Al worden ze soms per ongeluk ingedrukt omdat deze gelijk zijn aan het scherm. Vooral de rechter toets, de optie knop in windows van elke app zit rechts onder, en is vrij klein (drie rondjes), wanneer de gebruiker relatief grote vingers heeft zal deze wat gemakkelijker de loep aantoetsen en zich dan in bing bevinden.
Aan de rechter zijkant van de behuizing bevinden zich een dedicated camera toets en een volume knop. Bovenop het toestel treft men een Aan/Uit knop aan en een 3,5mm jack. Links bevind zich een aansluiting voor de USB/Oplaadkabel.

Binnenin
Onderhuids beschikt de Radar over een singlecore 1Ghz processor van Qualcomm en een adreno 205 GPU. Gecombineerd met 512MB RAM, zorgt dit voor voldoende snelheid binnen windows en het browsen, zeker over WiFi. Wel gaat dit wat trager dan bij de concurrenten die over een dualcore processor beschikken. Metingen heb ik niet gedaan, maar de Samsung Galaxy S II van een maat van me laadde tweakers.net toch een behoorlijk stuk sneller.
De Radar beschikt over 8GB aan ROM. Dit is inprincipe voor de meeste gebruikers genoeg. Mocht het niet genoeg zijn, dan ontbreekt de mogelijkheid om dit uit te breiden. Een microSD slot oid. ontbeert. Iets wat ik veronderstelde dat er wel op zou zitten, want het is toch wel redelijk standaard sinds 2007. In navolging van Apple is dit dus niet het geval.

Accuduur
Na een dikke twee maanden gebruik kan ik het volgende zeggen. Bij zeer intensief gebruik gaat een volle accu een goede dag mee. Bij normaal gebruik is dit anderhalve dag. Dit is praktisch een dag omdat je aan een halve dag geen fluit hebt. Mocht je 'm vergeten op te laden 's avonds dan betekend dit wel dat je de volgende dag gewoon bereikbaar bent als je 'm dan weinig gebruikt. Raadzaam is om dan de battery saving modus in te schakelen, dan is de radar nog de gehele dag te gebruiken. Wel heeft dit tot gevolg dat onder andere e-mail handmatig gesynchroniseerd moet worden.

Bereik
Over het algemeen is het bereik goed, wel is het vaak net even minder (een streepje) dan andere smartphones (SGS II, iPhone 4S, HTC sensation XE). Vaak gelijk of iets beter dan Blackberry's. Allemaal op de zelfde plek en zelfde provider gemeten.

Software
Windows Phone 7.5
Over het OS zelf kan ik eigenlijk niet veel zeggen. Windows Phone 7.5 verschilt qua uiterlijk nauwelijks van Windows phone 7. En dat is maar goed ook, want ik houd absoluut van het simpele en minimalistische ervan. De tiles zorgen ervoor dat het homescreen overzichtelijk is en de vaak gebruikte apps snel bereikbaar. Door het homescreen naar links de schuiven kom je in een lijst waarin alle apps zichtbaar zijn. Dit had misschien opgedeeld kunnen worden in categorieën, maar hinderlijk is het allerminst.

People
De tile die standaard helemaal rechts bovenin staat, is afwijkend van de rest. Deze bevat namelijk negen mini-tiles die van foto verwisselen. Het maakt het homescreen wat minder rustig dan het had kunnen zijn.
Wederom, hinderlijk is het allerminst. In tegenstelling tot wat er onder People zit. De tile People herbergt namelijk updates van twitter, windows live en facebook, de contacten lijst en de recent gebruikte contacten.
Bij de sociale feeds genaamd "what's new kunnen gelukkig functies worden uitgeschakeld. De windows live status updates kunnen mij persoonlijk helemaal niks schelen. Bij mij staat alleen twitter (bij het gebrek aan facebook) aan. Wat minder logisch is dat je onder het kopje what's new feeds van anderen leest, maar als je zelf een bericht wilt tweeten (of facebooken) je eerst naar alle contacten moet gaan, jezelf bovenaan die lijst selecteert en vervolgens post message aandrukt. Dit had beter ook gewoon onder what's new gebracht kunnen worden doormiddel van een klein icoontje of iets dergelijks.

De contacten in de lijst "all" worden aan het begin automatisch geïmporteerd vanuit je mail en social media accounts. Wederom geldt: gelukkig kun je wat uitschakelen. Echter niet de contacten vanuit je windows Live en Google account. Omdat veel contacten bij mij in beide stonden moest ik deze linken.
Het nut van deze import functie ontgaat mij alleen een beetje. Er staan in een klap >250 contacten in je lijst, waarvan ik van meer dan de helft niet eens een telefoon nummer heb. Deze staan compleet nutteloos in mijn telefoon, omdat ik hen niet kan bellen, sms'en of whatsappen. Deze "overbodige" contacten kunnen verwijderd worden, maar niet van enkel de telefoon.

Messaging
Hier geldt wat mij betreft het zelfde als people. Deze tile had beter opgesplitst kunnen worden in 2 tiles. Messaging bevat namelijk MSN/ Live messenger en SMS. De MSN/Live messenger heb ik nog niet gebruikt omdat ik dit al 3 jaar niet meer heb gebruikt, en kan hier dus niks over melden.
De SMS wordt om een of andere reden aangegeven als threads. Geen idee wat er mis is met SMS. De threads doet denken aan whatsapp qua lay-out. Tekstballonnetjes als berichten en de threads/chats/SMS sessies onder de naam van de andere contact persoon in deze "thread". Misschien ben ik een dinosaurus, maar de originele, meer richting mail lay-out van Sms'en vind ik toch wel veel handiger en overzichtelijker. Maar dat is persoonlijk.

Zune
De iPhone heeft de iPod knop, toestellen met WP7 (.5) de zune knop. Op de telefoon is er niks mis met zune. Sterker nog, het is een opluchting in vergelijking met de ipod functie die ik op de ipad had. Zune is overzichtelijk en zeer makkelijk in gebruik.
Hetzelfde kan niet worden gezegd over de Zune die nodig is voor het synchroniseren met je PC. Zune is een iTunes achtig programma. Via Zune verbinden de telefoon en de PC.
iTunes vond ik een verschrikkelijk omslachtig, overbodig, onoverzichtelijk en onhandig. En hoewel ik sowieso al een hekel heb aan programma's om te verbinden ipv gewoon een flashdrive idee dat zichtbaar is bij "apparaten met verwisselbare opslagmedia", verwachtte ik niet dat een sync programma erger kon dan iTunes. In een desperate poging een mooier ogend programma dan iTunes neer te zetten (wat niet moeilijk is), heeft Microsoft een programma neer gezet dat precies het zelfde is als itunes als het gaat om omslachtigheid en onoverzichtelijkheid.

Marketplace
Qua gebruikservaring ongeveer gelijk aan appstore en androidmarket. Het aanbod van apps is niet bijster groot. Zeker niet in de gratis categorie. Dit is netjes gezegd, het aanbod is eigenlijk gewoon veel te klein. Wel heb ik de hoop dat het meer wordt. Dit vanwege de enorme promotie van de Nokia lumia. Dit brengt WP7 hopelijk wat meer onder de aandacht bij app developers.
De betaalde apps zijn duurder dan op de andere twee platforms. Zo kost doodle jump maar liefst ¤2,99. (iOS: ¤0,89, Android: ¤0.69). Wel zit er op een groot deel van de betaalde apps een try functie. Dit is dan een korte demo om te kijken of de app aan je eisen/verwachtingen voldoet. Een functie die ik zeker kan waarderen.

Agenda
De meegeleverde Agenda is heel overzichtelijk. Je komt standaard in een lijst met afspraken die gepland staan zonder de lege hokken er tussen. Althans, in theorie heel erg handig. In de praktijk valt dat wat tegen. Gelukkig is er ook een kopje day met een knop naar een maand overzicht. En dan is het een standaard agenda app.
De agenda/ calender app synct automatisch met zowel m'n google als Live agenda. Wat opzich best handig is. De verjaardagen staan allemaal in de live accounts van contacten en worden automatisch geladen in de app. Bij het maken van een nieuwe afspraak kun je kiezen in welke agenda deze komt. De keuze blijft staan op de laatst gemaakte keuze wat meestal de meest gebruikte is.

Bing
Zelf heb ik altijd Google gebruikt, en dat gaat ook niet veranderen. De Bing app biedt echter wel een aantal leuke mogelijkheden. Deze app wordt bereikt via de touchbutton loepje.
Links zit er een knop naar Local Scout. Deze kan evenementen, eetgelegenheden, winkels en hoogte punten aangeven. Echter heeft deze nog helemaal niks aangegeven mij mij in de buurt. Mijn school is in Amsterdam, na de vakantie zal ik dit even aanpassen of hij dan wel info weergeeft. De Local Scout app is overigens ook via een tile of de startlijst te bereken.
In het midden onderin van de Bing app zit een knop met een oogje. Deze is vrij interessant. Deze activeert de camera. Hiermee kan er naast een QR code ook een tekst in bekende lettertypes gescand worden. Na een foto gemaakt is, is er keuze uit twee opties, translate of search.
Als er voor translate wordt gekoze wordt de tekst meteen vertaalt naar engels. Daarna kan er ook een andere taal gekozen worden. Dan wordt het vervolgens door vertaald. De vertalingen slaan nergens op en indien er nog een keer door wordt vertaald slaat al helemaal op poep.
Bij search dienen eerst wat woorden te worden geselecteerd waarop gezocht moet worden. Dit werkt prima.

Tell me
De knop rechts onder in de Bing app is een microfoontje, waarmee er via voice to text wordt gezocht.
Dit gaat via Microsoft Tellme. Tellme wordt ook geactiveerd door de homeknop 2 seconden ingedrukt te houden. Via Tellme kunnen applicaties worden gestart, contacten worden gezocht, smsjes worden verstuurd en direct via het net worden verstuurd. Tellme werkt in een rustige omgeving met weinig omgevings geluid prima. Wanneer je in een druk gebouw staat of de senseo net bezig is, dan is gaat het wat minder soepel.
WP7 is trouwens duidelijk Amerikaans en dus preuts, Sexuele termen worden vervangen door iets als !@#$!^&. Wat ik alleen opzocht omdat ik de vrouwelijke robotstem dat graag wou horen herhalen (lekker puberaal :P )

Conlcusie
De HTC Radar is een hele goede, mooie telefoon. Vooral erg makkelijk in gebruik, maar alleen als je alles hebt ingesteld. En dat is nou beetje het jammere, dat had eenvoudiger, makkelijker en sneller gekund.

Updates

19-10-2011:
Fotos toegevoegd, alleen de "screenshots" zijn vrij bagger. (gemaakt met nokia N97, bij gebrek aan beter)

15-12-2011
Kopje bereik, accuduur, marketplace en camera bijgewerkt.

17-01-12
Mijn Radar blijkt niet echt goed gebouwd.
De camera's zitten alles behalve in het midden van het daarvoor bestemde gat, de batterijklep sluit niet goed aan (en het voelt toch wel heel erg goedkoop aan, dat had aluminium moeten zijn.) en de foto LED zit ook niet waar hij hoort. Maar het is vooral dat er na 3 maanden een merkbare hoeveelheid stof onder het scherm is gekomen. En dat terwijl hij altijd in een hoesje zit.

Ik vraag me af of ik m'n toestel kan ruilen op grond van ondermaatse bouwkwaliteit.

28-04-12
Heb veel te lang gewacht, maar heb de Radar ter reparatie aangeboden via de T-Mobile winkel.
Ruilen naar een android toestel als de HTC one S of een Sony Xperia S was helaas niet mogelijk. De aanschaf van mijn ASUS transformer prime heeft mij namelijk weer eens laten inzien hoe fijn besturingssysteem Android eigenlijk is. WP7.5 begint me steeds meer tegen te staan en de overeenkomsten met iOS worden steeds groter in mijn ogen.
Tijdelijk heb ik nu een Samsung Galaxy Y, en hoewel deze uit een totaal andere prijsklasse komt, laat hij wel zien dat de Radar ansich een goed toestel is. De responses, animaties, beleving zijn veel beter bij de radar.

Heb jij ook een HTC Radar Grijs?

Erg mooi toestel, goede review!
Maar er zijn toch wel een paar dingen zoals usb aan de zijkant (geen dock-mogelijkheid) en dingen als dat Zune nodig is die mij er vooralsnog van weerhouden er 1 te kopen.
Nette review!

Ik snap de opmerking "Vooral erg makkelijk in gebruik, maar alleen als je alles hebt ingesteld." echt niet, welke dingen heb je het dan over die je ingesteld hebt?

Out-of-the-box is WP7(.5) al makkelijk, dus ik begrijp je opmerking daar niet echt over.

Hoe heb je gemeten dat de SGSII sneller is?
Dat ik 2,5 uur bezig ben geweest met het configureren van contacten vind ik niet erg gebruiksvriendelijk. Ook het instellen van een ringtone is alles behalve gebruiksvriendelijk. ( liedje pakken, knippen tot <40 sec, genre in ringtone veranderen, zune)

Bij die vergelijking met de SGS II staat dat ik niet heb geklokt, maar ik en een maat van me hebben ze gewoon naast elkaar gelegd en het zelfde laten doen.
Waarmee ben je zo druk bezig geweest dan? Stonden de namen van je contacten niet bij alle bronnen (ongeveer) gelijk ofzo? Dan is het vrij logisch dat WP7 dit niet meer herkent. Ikzelf haal contacten uit 5 bronnen en deze worden op een enkel geval na allemaal correct automatisch gelinkt.
Ik heb ook een HTC Radar, en vond het ook vervelend dat mijn Exchange contacts + mijn Live contacts + mijn Facebook contacts gecombineerd werden.

Ik heb dit echter op één minuut opgelost, en niet op 2,5 uur.

Bij "Personen" kan je onderaan op de 3 puntjes drukken, en vervolgens op "instellingen". Daar staat een knop "contactenlijst filteren". Ik heb daar ales uitgezet, behalve "Outlook". Nu krijg ik enkel de contacts van mijn Exchange te zien, net zoals voordien op mij andere telefoons.

Edit: mijn agenda heb ik trouwens op dezelfde manier ingesteld, zodat ik enkel mijn agenda van Outlook zie.

[Reactie gewijzigd door WimB op 19 oktober 2011 15:44]

Wat bedoel je met "Accuduur had langer gekund", ik heb zelf ook de HTC Radar en doe ruim 1,5 dag met mijn accu. (dat was de eerste keer na een full load)

- Uiteraard 3G
- Email word gecontroleerd iedere 30minuten.
- +/- 30 bellen,
- +/- 45min spelletje(s) spelen (angry birds, implode)
- whatsapp, gewone berchtjes
- Internet.

Gisteren om 18uur van de lader gehaalt, daarna genavigeerd naar Wageningen (vanaf Eindhoven) en daarna de terugweg van Wageningen - Maastricht. Tijdens navigeren ook nog ruim 30 min gebeld. Ik kijk nu naar de status, 20% - 6uur.

[Reactie gewijzigd door da_PSI op 19 oktober 2011 12:06]

Het is erg logisch dat HSDPA een pak sneller is dan 3G.. Fijne review verder!
Weer wat geleerd, dacht altijd dat 3G sneller hoorde te zijn..
Nu effe aangepast..
oh, ja, ziet er nog beter uit ook.
Kan het zijn dat je plaatjes offline zijn?
verder ziet het er goed uit.
ik kan ze gewoon zien. Misschien dat photobucket er even uit lag.
Een tip: wanneer je account amerikaans is, kun je ook Bing Audio gebruiken. Een soort Shazam.
Probeer ook eens de ME tile. Vanuit daar kun je eenvoudig nieuwe tweets of posts doen.
Er is een app genaamd Catagorize my Phone. Met die app kan je je thuisscherm indelen. Mss heb je er wat aan ;)
Ik heb zelf een Radar als extra toestelletje maar ik kan de foto's toch niet beter dan die van de iPhone 4 noemen, zeker niet met iOS 5. In mijn kleine verzameling van onder andere ook een Nokia N9, HTC Sensation en Galaxy Nexus is het helaas nog altijd de iPhone 4 die wint met foto's..
Galaxy Nexus en de HTC kan ik me voorstellen, maar de camera van mijn N9 is gewoon fantastisch, onder welke omstandigheden heb je gefotografeerd???