Asus P5WDG2-WS Professional Review

FG Jeep 29 juni 2007, 974 views

Asus P5WDG2-WS Professional

Pluspunten

• C2D,C2Q compatible
  • 2x PCI-E 16
  • 2x PCI-x 64 sloten
  • 2x (gigabit) ethernet onboard
  • veel usb2
  • external s-ata aansluiting
  • temperaturen blijven binnen de perken
  • stabiliteit

Minpunten

• matige geluidskwaliteit onboard geluidskaart
  • kinderlijke en onoverzichtelijke interface meegeleverde software

Layout Score: 5
Gebruikte hardware:

- C2D E6600
- 2x 1Gb MDT pc 6400 Geheugen
- ATi Radeon X1950XT
- Adaptec 29160 U160 SCSI Controller
- 1x Maxtor Atlas V 73Gb 10Krpm
- 2x IBM Ultrastar 73Gb 10Krpm

OS: Windows XP professional US.

aanschaf
Ik had destijds een Core2Duo upgrade gepland en ging uitzoeken met welke hardware ik mijn nieuwe systeem ging uitrusten. Het schijifcontroller gedeelte en de schijven nam ik mee uit het vorige systeem (P4 2600), dit speelde bij het aanschaffen van het bord in belangrijke mate mee.
Aangezien ik al jaren erg goede ervaringen heb met ASUS moederborden, ging hier direct mijn voorkeur naar uit. Mijn vorige moederborden (P4PE, P2B-DS, TX-97 enz.) hebben nooit problemen gegeven en waren voor mij een toonbeeld van stabiliteit en betrouwbaarheid.
De PCI-X interface van mijn hostcontroller werkte tot nu toe op 32bits.

Bij het zoeken naar een nieuw moederbord kwam ik bij Alternate de P5WDG2WS-Pro tegen, welke 2x PCI Express 16x en 2x PCI-X interfaces had. het bord was C2D compatible en had een rijke featureset, dus geen moment getwijfeld en dit bord aangeschaft.

prijs
Voor de meesten denk ik onder ons is de prijs problematisch. Prijzen zijn vanaf een euro of 199. Echter ben ik van mening dat de geleverde featureset icm de gebruiksduur (toch wel een jaar of 3 zoals ook de vorige borden) dit uiteindelijk niet relevant maken.

in gebruikname
De installatie van het bord verliep voorspoedig. De verschillende connectoren zijn goed bereikbaar. Met het installeren van de processorkoeler hebben zich geen problemen voorgedaan en na een half uurtje stond de boel in elkaar.

Na opstarten van het systeem ging alles direct goed, geen hardware incompatibiliteit ondervonden. Later nog enige instellingen in de bios gewijzigd en sindsdien draait het systeem ongewijzigd voorbeeldig.
De Windows XP installatie verliep snel en zonder problemen.

Het systeem functioneert in de huidige configuratie nu ongeveer een maand of 4 en ik heb geen enkel probleem ondervonden. Temperaturen blijven binnen de perken (bij belasting na het spelen van een game lopen de temperaturen normaal op, maar gaan nooit hoger dan 45 graden).

Perstaties
De prestaties van het systeem zijn uitmuntend. Het snelheidsverschil met een P4@2600 is zeer goed waarneembaar. Echter is dit niet geheel aan het moederbord alleen te wijten, maar het samenwerken van de componenten is zeer goed waardoor alle componenten van het systeem zeer goed presteren.

De meegeleverde software is goed, wat ik jammer vind is de belachelijke interfaces die ASUS eraan meegeeft. Niet echt overzichtelijk, maar misschien vind men het smoelen ervan belangrijker als het gebruiksgemak. Dit is echter niet iets met het moederbord specifiek te maken.

Minder vond ik de kwaliteit van de onboard geluidskaart. Aanvankelijk wilde ik de onboard kaart gebruiken, maar ik vond de geluidskwaliteit ontzettend tegenvallen. Het geluid was erg zacht en het MIDI gedeelte was uitermate teleurstellend. Hierdoor was ik toch weer genoodzaakt mijn 5 jaar oude Soundblaster LIVE te installeren.

Heb jij ook een Asus P5WDG2-WS Professional?