Scythe Mugen Review

speeder1988 25 september 2007, laatste update op 25 september 2007, 7.051 views

Scythe Mugen

Pluspunten

• Zeer goede koeling,
  • Mooiheid,
  • Geen hard geluid,
  • Perfect voor mijn OC (wat later meer gaat worden)

Minpunten

• Totaal niks, nada, noppes

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Op welk systeem heb ik hem getest:

Proc: Intel C2D e6700 @ 3310 mhz @ 1,26) @ 27 graden idle - @ 42 graden stressed
Mobo: MSI I975X Platinum PE
Case: Antec Nine Hundred
Cooler: Scythe Infinity
PSU: Cooler Master RS-850 850W
Graka: 2 X ASUS EAH2900XT
HD: 2 x 320GB SATA-II Seagate Barracuda 7200.10, 1 x 500GB SATA-II Maxtor, 1 x 250GB Western Digital IDE (extern)
Mem: 4GB OCZ Platinum PC6400 @ 660mhz
Optical: NEC 18x DVD-RW SATA
Keyboard: Logitech G15
Mouse: Logitech G3

Algemeen:

Ik heb deze koeler nu 7 dagen in bezit en zoals je hierboven kan zien koelt hij zeer goed. Zeker in vergelijking met mijn vorige koeler (Cooler Master HyperUC). Die liep namelijk op 38 graden idle en 54 graden stressed @ 3000 mhz.

De koeler heb ik besteld bij Sallandautomatisering en die heb ik besteld op 17 juni en 19 juni had ik hem binnen.

Gelijk viel me op hoe gigantisch groot de doos is die er om heen zit. Ik haalde de koeler eruit en moest hem natuurlijk even bewonderen. (12 uur later :p) Ik begon mijn moederbord eruit te halen ivm dat er een backplate bij mijn vorige koeler zit. Na ongeveer 1 uur met allemaal geschreeuw en geslaan op de muur en schelden (maar niet heus) had ik hem ingebouwd. Jammer genoeg ben ik daarbij wel gewond geraakt. Namelijk een sneetje in mijn vinger toen ik de doos opensneed en met het mes tegen men vinger kwam.

De installatie van de koeler zelf viel wel heel makkelijk te doen.

Koelvermogen:

Het koelvermogen vindt ik zelf zeer goed. Ik weet niet hoe het bij anderen is maar ik vindt 28 graden idle en 40 graden stressed zeer goed. Hij pas ook op zeer veel verschillende sockets waarvan ik natuurlijk socket 775 gebruik. Verder heb ik 1 x 12cm intake naar men harde schijven en 1 x 12cm outtake achter de koeler zelf.

Vooral de 10 heatpipes lijken hun werk zeer goed te doen in vergelijking met de 6 die op mijn vorige koeler zaten. De koelpasta die erbij zit heb ik in het doosje gelaten en zeer dun heb ik er Arctic Silver 5 op gedaan. In het begin werdt hij even 33 a 34 graden maar 5 uurtjes later gewoon standaard 28 graden.

Geluidsproductie:

De koeler is enorm stil en ik heb hem gewoon op 1200 rpm lopen en mijn pc blijft enorm stil. Hij loopt op 1200 rpm ivm dat ik hem niet kan veranderen. Tenminste ik weet niet hoe je van die de snelheid veranderd.

Installatie gemak:

Installeren was makkelijk te doen. Alleen het mobo weer in de kast plaatsen was moeilijk aangezien er een voeding in zit met verschrikkelijk veel aansluitingen.

Compatibilliteit:
Socket 478/775/754/939/940/AM2

De koeler zit op de meest gangbare plek waar hij kan zitten (de processor :p). Hij zit boven mijn 4 geheugenbanken met ongeveer een halve millimeter ruimte er tussen. Ook geen probleem om het geheugen koel te houden.

Verder zit er nog zat ruimte tussen de zijplaat van mijn kast en de koeler. Denk zo'n 5 a 7cm.

Prijs:

Is altijd te duur. Voor 41 euro bij salland besteld.

2 weken later:
De koeler werkt nog steeds zeer goed. De proc loopt nu op 3310mhz en wordt 34 graden idle en 49 graden stressed.

Heb jij ook een Scythe Mugen?

Op wat voor setting staat je CPU qua voltage in de BIOS dan? 'stock volt' zegt me niet zoveel, de BIOS staat meestal default in een 'auto' mode, wat betekent dat ie zelf t voltage verhoogt als ie dat nodig vindt bij overklokken. Dus dat je niet op stock voltage zit bij 3.2GHz en 100% load...
Foto's Foto's Foto's :*)

Goeie review.. Ik zit er zelf ook over na te denken deze te halen.
Mij viel ook gelijk op hoe gigantisch groot de doos is die er om heen zit. Maar ja er moet ook een gigantisch grote koeler inpassen he :D Snee in mijn vinger had ik ook maar dat was bij het plaatsen. Dit is wel een beetje een nadeel, zou eventueel een minpunt genoemd kunnen worden...!
Mijn doel was een enorm stille koeler en hij is inderdaad enorm stil! Ik heb hem ook gewoon altijd op maximale toeren draaien (1200) omdat de stilte dan nog steeds enorm is. :P

Hee erg leuke survey!
Ik bezit deze koeler ook in combinatie met een opty 165 @ 3Ghz ,1.39V en ben er erg blij mee. Zelf heb ik de fan vervangen door een betere( IchBinLeise 12cm 57,2m/h 19dB), niet omdat dat nodig is, maar ik wou het meteen goed wou doen. 32idle en 47load bij mij, een aanrader ;)

Ik bedoelde de Infinity is een aanrader :P

[Reactie gewijzigd door Osaka op 30 juni 2007 05:42]

Originele fan:
Noise Level 23.5 dBA
Air Flow 46.5 CFM
Speed 1,200 RPM (10%)

Osaka waar heb je die fan vandaan, gewoon van ikbenstilpuntnl? Is wel direct 20 euro extra terwijl de gewone fan zeker niet slecht is(!)

[Reactie gewijzigd door Gianni Rombios op 29 juni 2007 08:07]

Hij staat op 1,375v

[Reactie gewijzigd door speeder1988 op 29 juni 2007 16:17]

Dat is dan zeker niet t stock voltage, die zit meestal op 1.25 of 1.275V :).
Door TGEN, vrijdag 29 juni 2007 15:28

Dat is dan zeker niet t stock voltage, die zit meestal op 1.25 of 1.275V :).
Oeps typ foutje :P
Stock is dacht ik 1.35V voor de E6700. Maar als je het redt op 1.275V dus te beter.
Door Gianni Rombios, vrijdag 29 juni 2007 18:30

Hij draait nu op 3200 mhz @ 1,28 en helemaal stabiel.
:+ Snee in je vinger van de verpakking?
Ik kreeg een snee in me vinger door de koelplaatjes.. ;)

Was de installatie erg makkelijk met een 775 mobo?
Hoeveel verschil had je met je oude koeler?
Ik gebruik zijn grotere en oudere broer, de "Ninja" deze heeft zelfs 12 heatpipes en 15 cm hoog. Hij past ook maar net in mij kast "Asus TM-210 Breedte 17cm zonder moederbord".
Samen met het moederbord, CPU en koeltoren kom ik op 168mm. De installatie van de bracket verliep op zijn boeren fluitjes. Omdat de backplate vast zit aan het moederbord, dus deze kon in de kast blijven zitten. Even verse pasta op de CPU, koeltoren vast klikken, fan erop en stekkertje vast op het MB. Ong. 30 graden idle en 45 graden stressed als de fan maar op 70% van zijn toerental loopt. Lekker stil :z

(Asus A8N-VN-CSM met een AMD Athlon 4200+ X2 S939)