Aerocool AeroEngine II BSA Zilver, Zwart Review

Sjeng_ 16 oktober 2011, laatste update op 16 oktober 2011, 529 views

Aerocool AeroEngine II BSA Zilver, Zwart

Pluspunten

• Degelijk
  • Ruim
  • Eenvoudig inbouwen
  • Mooi / Eyecandy

Minpunten

• Stofophoping front fan
  • "Show-fan" overbodig
  • soms licht rammelende voorkant

Ik heb deze kast al een hele lange tijd. Ik heb de versie met zwarte voorkant, dus geheel zwart.

Uiterlijk:
Zoals gezegd, hij is zwart. Het is een stalen kast, robuust gebouwd. De buitenzijde is zwart glanslak en de twee klepjes aan de voorzijde zijn van zwart geanodiseerd aluminium. Deze kun je openen als een kast, waardoor de drivebays bereikbaar worden, alsook de aan- en resetknoppen.
Op zich ziet dat er mooi uit, maar je moet er wel aan denken om je voorkant open te laten staan als bijvoorbeeld een DVD na het branden vanzelf eject. Een klein nadeeltje: de voorkantjes gaan soms zachtjes rammelen/trillen door de trillingen die in de kast plaatsvinden (door de CPU fan bijvoorbeeld).
De zijkant is open met een plexiglas ruitje, waarin twee fans bevestigd kunnen worden. Deze openingen (horizontale gleuven met schroefgaten voor diverse maten fans) zitten boven de processor, dus als je een grote CPU cooler hebt, kun je alleen van de onderste opening gebruik maken om er een fan aan te hangen.
Voorin zit een grote intake fan. Hier zit een 12cm fan met daarvoor de op de foto zichtbare "show"fan. Die zit er dus voor de show, want hij draait niet op stroom. Hij draait door de luchtstroom die de achterliggende 12cm fan produceert. Had voor mij dus niet gehoeven, want mijns inziens remt dat alleen de airflow. Bovendien trekt hij enorm veel stof aan. De geperforeerde zwarte grill ervoor was voldoende geweest. Deze ziet er ook mooi uit in het grijze ronde frame waarin hij gevat is.

Bouwkwaliteit en vormgeving:
De kast is erg stevig en degelijk. Zit goed in elkaar. Ook het plexiglas is vrij dik, dus kan tegen een stootje.
De zijpanelen hebben een handig greepje aan de achterzijde, en zitten met thumbscrews vastgedraaid.
Hij gaat eenvoudig open, en alle hardware is gemakkelijk te monteren.
De 3,5" en 5,25" drive bays zijn eenvoudig. Geen poespas, maar gewoon plek voor HDD's, 1 floppydrive of cardreader, en 4 5,25 devices. Ik heb er zelf een fanbus in, een BR/DVD rom/brander, en verder niks.
Je schroeft ze zoals gewoonlijk vast met 4 schroefjes aan de zijkanten.
Je moet wel opletten waar je ze steekt, afhankelijk van je moederbord en grafische kaart e.d.

Modbaarheid en koelingsmogelijkheid:
Zoals gezegd kun je er extra fans in stoppen, voor en achter zitten al 12cm fans, aan de zijkanten kunnen er nog maximaal 2 van 8cm bij. Er valt niet veel te modden, maar ik heb er wel 4 ccfl's in zitten, die de binnenkant wel aantrekkelijk doen uitzien. Als je toch een venster hebt, kun je er net zo goed gebruik van maken ;)

De prijs was geloof ik rond de 60 euro toen ik hem kocht. Hij is volgens mij nu niet meer te koop, maar hij doet nog altijd zeer goed zijn taak, en ik vind hem nog steeds mooi om te zien. Ik heb er al 3 verschillende systemen in gebouwd, en ik heb nog steeds alle ruimte.
AeroEngine II is een degelijke kast, dus ik denk dat ook de nieuwere versies van dit merk zeker de moeite waard zijn voor wie van een beetje eyecandy houdt en degelijkheid voor een scherpe prijs.

Heb jij ook een Aerocool AeroEngine II BSA Zilver, Zwart?