Sapphire HD5830 XTREME Review

trm0001 20 oktober 2011, 1.942 views

Sapphire HD5830 XTREME

Pluspunten

• Hoge prestaties
  • Lage prijs
  • Overclockbaarheid

Minpunten

• Warmte productie
  • Formaat
  • Geluid

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Minireview:

Doel van deze minireview is om de waarde van dit type kaart weer te geven tegen zijn huidige prijs.

Het verleden van deze kaart:

De HD5830 had en heeft een erg slechte reputatie. Dat komt vooral doordat de introductie prijzen rond de 200 a 250 euro lagen. Tegen dergelijke bedragen was het aanschaffen van deze kaarten niet zinvol.

Er waren betere en voordeliger alternatieven die bovendien minder warmte en geluid produceerden.

De huidige stand van zaken:

Inmiddels zijn de prijzen van deze kaarten zeer drastisch gedaald waarvan specifiek deze kaart de laagste prijs heeft. Op dit moment van schrijven 95 euro. Grofweg is dat een halvering van de prijs in anderhalf jaar. De reden hiervoor ligt uiteraard in de prestaties en reviews.

Een naar mijn bescheiden mening bizarre ontwikkeling is dat de de HD5770 kaarten het afgelopen jaar juist duurder zijn geworden. Zowel tweedehands als nieuw. Hierdoor zit er nog slechts 2 tientjes verschil tussen een nieuwe HD5830 (met volledige garantie) en een gebruikte HD5770 (zonder garantie).

Voor het bovenstaande heb ik geen verklaring. Begin 2010 kocht ik nog wel eens een gebruikte HD5770 voor rond de 6 tientjes. Inmiddels ligt dat bijna twee jaar later rond de 7 tientjes.

Alhoewel ik het niet kan verklaren zorgt dit er wel voor dat de HD58830's extra aantrekkelijk zijn geworden. Immers een HD5830 is grofweg 25 procent sneller dan een HD5770.

Ter illustratie de hoogste relatieve prijs / waarde bij Passmark (tweede tabel iets naar beneden):

Wellicht haalt deze kaart hiermee wel de hoogste prijs prestatie verhouding ooit.

Overclockbaarheid:

Alhoewel dit geen typische OC kaart is zoals bv de HD5850 valt hij toch eenvoudig van 800mHz. te overclocken naar 900mHz. (12,5 procent)

Bitcoin:

Naar mijn bescheiden mening is BC al een tijdje geleden overleden maar toch wil ik iets zeggen over de resultaten. Met de HD5830 kon je snel redelijk wat BC "minen". En dat tegen een relatief laag instap bedrag.
1 kaart deed onder OC dik 300 megahash en via Guiminer en CF had je dus met twee stuks ruim 600 megahash voor 1 systeem. Een vergelijkbare score via andere kaarten was al snel veel duurder.

Warmte & geluid:

Daar kan ik kort over zijn, onder OC (Bitcoin) gaan deze kaarten wel echt heel veel herrie maken.
Daardoor dus ongeschikt om 24/7 te laten draaien op je slaapkamer.

Bij normaal gebruik, lees games, zal je daar veel minder last van hebben aangezien je dan hoogstwaarschijnlijk je mooie 5.1 / 7.1 geluidsset aan hebt staan.

Daarnaast kun je via de Sapphire Trixx software zeer eenvoudig alle settings ten aanzien van de Cooling, Temperaturen en OC instellen.

Het verbruik van deze Sapphire Xtreme HD5830 ligt onder full load op 160 Watt.
Alhoewel daar erg dramatisch over werd gedaan is dat slechts 10 Watt meer dan een HD5850.
En N.B. 40 Watt minder dan een Hd5870 !
(zie de laatste gfxpowerchartbybrandgen2.png)

Twee links naar prestatie vergelijking:

Heb jij ook een Sapphire HD5830 XTREME?

leuk minireviewtje, al had ik graag nog wat persoonlijke benchmarkjes van je gezien. toch wel benieuwd of dit dingetje nog een beetje nuttig kan zijn.
100.000 reviews gezien van deze ati/amd serie, van deze gedateerde kaart.
Review steeks aardig in elkaar 3 points _/-\o_
Wat me overings wel opvalt dat er snel met 5 sterren gegooid word.

[Reactie gewijzigd door jan1025 op 15 oktober 2011 23:44]

Reden waarom deze kaart nooit zo populair was en dus nu tegen dumpprijzen wordt weggezet zeg je netjes in je laatste alinea: 10 watt _meer_ dan een 5850 terwijl hij minder prestaties levert. Dat maakte hem gewoon tot een 'vreemde' kaart in de positionering.

Juist mooi dus dat je even de aandacht er op legt dat deze kaart voor de moderne prijzen nog wel eens leuk zou kunnen zijn.

Denk alleen niet dat een 'review' de juiste plek er voor is...
Volgens mij is de kaart echter nergens leverbaar