Specificaties Dual core @ 1,8GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Pentium Dual Core E2160 Boxed Review

eChOeS_2003 1 juli 2007, 10.571 views

Intel Pentium Dual Core E2160 Boxed

Pluspunten

• Goedkoop
  • Snel
  • Koel

Minpunten

• Wordt bijna over Core 2 Duo genoemd, terwijl dit dus geen Core 2 Duo is, maar een Pentium Dual Core (hier kan de processor opzich zelf niets aan doen )

Sinds enige dagen heb ik de Intel Pentium Dual Core E2160 in mijn bezit. Mede door mijn eigen fout kwam ik erachter dat het geen Core 2 Duo is. Echter, in heel veel nieuwsberichten, websites (waaronder Tweakers) en zelfs op de site van mijn leverancier (Azerty) staat vermeld dat het hier wel om een Core 2 Duo zou gaan..

Het was dus even schrikken toen de processor binnenkwam en er PENTIUM DUAL CORE op het doosje prijkte. Enige zoekwerk op de Intel-website leerde mij dat de E2160 inderdaad een 'simpele' Pentium is.. :'(

Pas dus op als je een Core 2 Duo systeem wil bouwen!!

Verder is het een prima processor, die z'n werk goed doet. De processor wordt bij mij (na een dagje office-werk) nooit warmer dan een graad of 45 met de standaard Intel-koeler. Binnenkort ga ik deze nog even vervangen door een Zalman-exemplaar.

Ik heb niet geprobeerd om de processor over te klokken of iets dergelijk, simpelweg omdat dit mijn hobby niet is en hij snel zat is voor het werk wat ik ermee doe.

Edit: Zoals beloofd; een CPUz screenshot!

Heb jij ook een Intel Pentium Dual Core E2160 Boxed?

Als je verkeerd bent voorgelicht door de shop waar je de processor hebt gekocht had ik de processor eerlijk gezegd gewoon terug gestuurd. Je betaald immers voor een Core 2 Duo dus mag je ook een Core 2 Duo verwachten.

Verder is je survey behoorlijk karig. Enkel wat temperaturen en nietszeggende termen als "snel" (snel in wat, voor welk doel) vertellen andere gebruikers niet zoveel over de processor. Maak dan een paar benchmarks, zodat er in elk geval vergelijkingsmateriaal is voor geinteresseerden.
Welke core heeft deze processor? Ik ben er nl. ook in ge´nteresseerd :)
Naar mijn weten is dit toch echt gewoon een Allendale core met 2x512 cache.
Een gewone pentium op deze clocks loopt voor geen meter.
Ik heb zelf de 2140 in mijn HTPC zitten.

Xbit:

All specs except clock frequencies and L2 cache memory size are identical to those of Core 2 Duo processors on Allendale core with L2 stepping. Therefore, the new Pentium E2000 processors, unlike the budget Celeron, feature the complete set of Demand Based Switching technologies including Enhanced Intel Speedstep, although no Virtualization Technology support.

Zie: http://www.xbitlabs.com/a...ntium-e2160_13.html#sect0

Daarin trekt de 2140 een 935 pentium helemaal zoek op de helft van de clocks.
Kortom reken maar dat dit een Core cpu is.
Even ter correctie dit is wel degelijk dezelfde chip als een core 2 duo, enkel is het cache geheugen 1MB. Men heeft deze de naam Pentium gegeven omdat dit een stevige herkenning geniet ;-).

Greets,

MajorK

Het is toch echt een Pentium! CPUz screenshot zal ik asap uploaden. Het gaat mij meer om de naamgeving die er aan deze cpu wordt gehangen. Zeg niet dat het een Core 2 Duo is, als het niet op het doosje staat. Het kan dan misschien technisch wel overeen komen, maar feit is dat het beestje 'Pentium' is genoemd. That's my point!

Verder, ik wil best een uitgebreidere review schrijven, maar helaas ontbreekt het mij aan tijd.. Werk, sport, etc.
Daarom zegt iedereen dus dat de Core gelijk is aan een Core 2 Duo, niet dat het een C2D is.
Het is de naamgeving waar jij mee zit, maar het neemt niet weg dat dit onderhuids een Allendale is.

Of mag ik een Xeon 3060 en de E6600 ook niet met elkaar vergelijken?
Is het geen verbouwde Core Duo laptopprocessor. dus de voorloper van de Core 2 Duo?
Dan doen ze echt iets verkeerds bij Intel, want een T7700 heeft een TDP van 35W, maar heeft wel een hogere clocksnelheid.

De E2160 is in feite een crappy Allendale

/Edit:

Hier wordt het weer tegengesproken dat het geen C2D is:

[Reactie gewijzigd door DaMarcus op 28 juni 2007 16:43]

Screenshot: Conroe=core2duo
Pentium is gewoon een naam die eruit gaat, die heeft Intel nu maar op de goedkoopste core2duo instapversie geplakt. Op zich is het wel aardig om dit te weten, maar het blijft gewoon de instap core2duo!
Waarom zouden ze op een nieuw product een verouderde naam plakken? Dat is marketingtechnisch toch niet logisch!