HTC Wildfire S Zwart Review

hotshot30 14 oktober 2011, laatste update op 15 oktober 2011, 5.949 views

HTC Wildfire S Zwart

Pluspunten

• formaat
  • prijs/kwaliteits verhouding
  • goed touchscreen, mooi beeld
  • android, dus heel veel apps gratis te downloaden
  • HTC mooi design

Minpunten

• batterijduur
  • geen flash op webpages
  • processor aan de trage kant

Algemeen
Na enige tijd een niet zo smarte touchscreen telefoon van Samsung gebruikt te hebben (de Star Qwerty), kwam ik bij de Mediamarkt de HTC Wildfire S tegen. Hoewel de Samsung me redelijk beviel miste ik er wel wat aan, zoals de mogelijkheid makkelijk extra apps te installeren, gebruik te maken van wifi en ook de agenda was niet helemaal je van het.
Na enige tijd gespeeld te hebben met de Wildfire S wist ik het zeker, leuke prijs, mooi design, voelde degelijk aan en werkte vlekkeloos. Dit moest mijn volgende toestel gaan worden!
Uiteindelijk het toestel bij Ben (mijn provider) online aangeschaft (scheelde ca 30 euro met andere aanbieders) en na een paar dagen had ik 'm in de hand.
In de verpakking zat de telefoon, oplader met losse micro-USB kabel, stereo handsfree headsetje en een quick start guide. De meegeleverde 2 Gb SD kaart was reeds ge´nstalleerd in de telefoon.
De uitgebreide handleiding had ik al van internet gedownload dus die had ik al doorgenomen.

Eerste gebruik
Een google account had ik al dus die kon ik invoeren tijdens de eerste opstart van het toestel, hetgeen vlekkeloos verliep. Verder werkt alles zeer intu´tief, je adresboek van Gmail wordt automatisch gesynchroniseerd met dat van je telefoon en vice versa.
Standaard zitten er al wat handige apps geinstalleerd zoals gmail, youtube, google maps en navigatie, android market en nog veel meer. Eigenlijk ben je er zo mee weg, dat is uiteraard niet zo zeer een verdienste van de Wildfire S, maar meer van het besturingssysteem Android 2.3.3.

Algemeen gebruik
Het toestel heb ik nu een maand in bezit en in het dagelijks gebruik is deze telefoon dus zeer makkelijk te bedienen, in acht genomen dat het een "budget" model betreft. Zo is het scherm niet heel groot (3.2 inch HVGA) maar daardoor is de telefoon juist weer heel handzaam en prima in de broekzak te dragen. De respons van het touchscreen vind ik goed. Zoomen, slepen, selecteren gaat allemaal erg goed evenals het typen van smsjes of e-mails. Ik heb zeker geen poezelige handjes en voor mij werkt het prima. Tevens kun je zoals bij zoveel andere toestellen het toestel op z'n kant draaien om een groter toetsenbord te krijgen. Beeldkwaliteit is dik in orde en de helderheid is makkelijk in te stellen middels de energiebeheer widget (waarmee ook heel snel wifi, bluetooth, gps en automatisch updaten aan en uit te schakelen zijn).

Snelheid
Je merkt wel dat de processor met z'n 600 Mhz niet de snelste is, toch zeker als je meerdere apps open hebt staan wordt de boel merkbaar trager. Door deze tragere processor heeft deze telefoon geen mogelijkheid tot het afspelen van flash, wat toch zeker een nadeel genoemd mag worden. Gelukkig zijn er wel apps voor buienradar en youtube ed die dit gemis deels opvangen, maar het blijft jammer ondanks dat het om een "budget" model gaat.

Internetten
Internet browsen gaat met deze telefoon ook afdoende goed, de automatische wordwrap functie zorgt ervoor dat de tekst van een pagina meestal automatisch aan het scherm aangepast wordt wat dan weer heen en weer scrollen scheelt. Het blijft een klein scherm dus voor zo af en toe iets op te zoeken is het meer dan prima, maar dat is het dan ook wel. Als je wifi beschikbaar hebt en het is op je toestel ingeschakeld, kiest de telefoon automatisch voor wifi boven de mobiele internet verbinding. Inlog gegevens voor wifi worden opgeslagen dus je kunt heel makkelijk verbinding maken eens je ingelogd bent geweest.

MP3
Het toestel heeft ook een mp3 speler. Deze werkt ook naar behoren, zonder enige franje. Het geluid is redelijk tot goed te noemen (door de meegeleverde stereo headset), het installeren van een equalizer app (standaard geen mogelijkheid tot tweaken van geluidsinstellingen) heeft mijn hang naar meer bass bevredigd waardoor het geluid nu echt goed te noemen is. Met een Sony headsetje welke ik heb vanwege mijn reguliere walkman is het geluid nog beter. Wellicht ga ik in de toekomst helemaal af van de aparte mp3 speler en gebruik ik alleen nog maar de telefoon voor m'n muziek.

Camera / Fotogalerij
Met de camera heb ik nog maar heel even gespeeld, vind ik persoonlijk ook van ondergeschikt belang. Als ik er zo af en toe een leuk snapshotje mee kan maken is het voor mij al goed. Wel jammer vind ik dat er geen knopje op de zijkant van het toestel zit voor de camera. Deze wordt nu alleen via het scherm bediend en dat vind ik wat minder handig.

De fotogalerij werkt goed en is redelijk snel. De Samsung had erg veel moeite zodra er wat meer foto's op de sd card stonden, hierdoor werd de galerij erg traag. Met exact dezelfde hoeveelheid en grootte foto's heeft de Wildfire S geen enkel probleem.

Accuduur
Nu komen we op het heikele punt van deze telefoon (naast het ontbreken van flash af kunnen spelen) en dat is de batterijduur. Die is in mijn ogen absoluut ruk. Bij normaal gebruik - en vergeleken met anderen is dat zeker minimaal gebruik te noemen - is de batterij met een dag leeg. Dat wil zeggen bij 's morgens van de lader halen haalt ie het net tot de volgende ochtend.
Normaal gebruik is voor mij het versturen van misschien 5 smsjes, 10 keer mail checken, misschien een keertje wat surfen, en soms een telefoontje van een minuut of 10. Daarbij heb ik dan gps,bluetooth, wifi (behalve tijdens surfen en indien voorhanden) en automatisch updaten uitstaan en draaien er amper apps op de achtergrond. Mijn Samsung Star Qwerty kon met gemak een week standby staan en dan ook nog hetzelfde gebruik verwerken voor wat betreft sms en bellen.
Ik had al gelezen bij diverse reviews dat dit zo zou zijn dus ik wist dat het zo was (vandaar een slecht en geen zeer slechte beoordeling op dit vlak) en als ik zo eens rondlees is dit iets wat blijkbaar normaal is voor de gemiddelde smartphone. Maar komende van de Samsung was dit toch wel even slikken.
Voordeel is wel dat de telefoon met een (meegeleverd) micro-usb kabel via elke pc weer op te laden is en in de praktijk heb ik dus op m'n werk de telefoon bijna altijd aan de pc hangen.

Bellen
Oh ja, je kunt ook nog bellen met dit toestel en dat gaat prima hoor. Goede geluidskwaliteit, toetsenbord makkelijk op te roepen (bij meerkeuze-menu's van service diensten ed), het scherm gaat automatisch uit als deze zich bij je oor bevindt door de ingebouwde nabijheidssensor.
Het telefoonboek werkt helemaal geweldig. Je toetst gewoon de cijfers behorende bij de letters van een voornaam, achternaam of initialen van de persoon die je wilt bellen en automatisch wordt de keuzelijst aangepast. Ook kun je uiteraard gewoon het nummer intoetsen. Het bereik is ook goed te noemen, ik zit hier in een gebied waar dit nogal eens een probleem kan opleveren maar tot nog toe doet ie het goed. Ondanks dat er soms maar 1 balkje bereik staat heb ik nog geen wegvallers gehad.

Kortom een leuke telefoon voor wie een beperkt budget heeft, niet persÚ een full-featured smatphone nodig heeft, met meer dan voldoende mogelijkheden, een handig formaat en een goed krasvast touchscreen.
De nadelen zijn genoemd: batterijduur en geen flash op de webpages.

Heb jij ook een HTC Wildfire S Zwart?

Goede review (5*), mijn ervaring loopt eigenlijk heel synchroon! Zelf heb ik vooral vanwege het formaat en uiteraard Android de telefoon gekozen (hopelijk brengt Htc ooit nog eens een mid/high-end model met een dergelijke omvang uit met Android). Inderdaad jammer dat er geen flash op zit/kan. Accu lijkt bij mij beter te zijn geworden na 2 maanden, eerst inderdaad 1 dag, nu meestal 2 bij ongeveer hetzelfde gebruik, dus misschien is er nog stille hoop. Ik kwam zelf van een Nokia E72, waarbij ik ook met gemak 1 week deed op 1 acculading (vaak muziek aan, hele dag push mail aan). Dit is wat mij betreft dan ook echt een mogelijk verbeterpunt, maar dat geldt voor alle huidige Android phones! Veel plezier ermee!

[Reactie gewijzigd door R07 op 25 oktober 2011 17:38]

Omdat HTC helaas er vanaf heeft gezien de Wildfire te bumpen naar 2.3 (of 2.2) voor Flash kun je, mits je een beetje handig bent, nog altijd Cyanogenmod erop zetten.

Het toestel wordt namelijk wel ondersteund door het CM team. Hier de link naar het forum met een Howto:

Hopelijk kunnen jullie daar wat mee
Bedankt voor de tip! Wel jammer dat HTC daar dan niet voor heeft gekozen om dit er standaard op te zetten. Helaas lees ik wel wat wisselende reacties over Cyanogenmod waardoor ik het er zelf niet zo op zou wagen om dit erop te zetten. Toch bedankt!
Hoi, dank voor je reactie. Inderdaad lijkt de batterij na een aantal weken meer gebruik beter te worden. Maar heel super is het nog altijd niet. Verder perfecte telefoon!
Ik heb hier ook de Wildfire S (Sinds een paar dagen)

Standby tijd is inderdaad ruk.....maaar...flash werkt gewoon hoor (in de meeste gevallen)
Best aardige review. Uitgerbreid genoeg, maar het is een flinke lap tekst. Als je wat kopjes toevoegd en wat foto's is het een stuk leesbaarder.
Bedankt,
je hebt gelijk voor wat betreft de kopjes.
Is gedaan.
Foto's gaan er niet meer bij komen. Seen one seen 'm all...
De batterij is inderdaad echt heel erg slecht. Ik verwachte zwaar gebruik van mijn smartphone te kunnen maken. Dat pakte niet helemaal uit zoals ik hoopte :( . Als ik er echt zwaar gebruik van maak (half uurtje filmpjes kijken via youtube en uitzending gemist of nog erger videobb of putlocker via megaplayer, anders internetten met spotify op de achtergrond, 10 RSS feeds elk half uur controleren, en natuurlijk veel smssen en whatsappen en 3 gmail accounts pushen) is na 3,5 uur de batterij leeg. Ook wanneer je google maps gebruikt is het hopeloos. Meestal raakt de batterij halverwege leeg, en raak ik alsnog verdwaald 8)7 .

Vandaag is tijdens mijn bad (heerlijk jacuzzi aan en dan lekker internetten en filmpjes kijken O-) . Alleen jammer dat je het geluid van je telefoon niet zo duidelijk hoord, en oortjes meenemen is ook weer zo apart :+ ), mijn batterij binnen 1,5 uur helemaal leeg geraakt.

Wanneer ik hem bijna niet gebruik is het beter, maar zie bij de batterij grafiek nooit langer dan 7 uur. |:(

Eigenlijk is het gewoon belachelijk. Een iphone 4s heeft bijvoorbeeld een merkbaar betere batterij, en die schijnt daar problemen mee te hebben :+ . Maar die gaat gewoon de hele dag mee, ook meerdere email accounts pushen, en spotify natuurlijk.