Specificaties HTPC, 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

Streacom FC5 OD Fanless Zwart Review

frankeedsges 13 oktober 2011, laatste update op 7 november 2011, 9.489 views

Streacom FC5 OD Fanless Zwart

Pluspunten

• Mooie uitstraling
  • Hoge kwaliteit afwerking en materiaal
  • Uitstekende koeling zonder ventilatoren en dus superstil
  • Duidelijke inbouw beschrijving
  • Voldoende ruimte om alles makkelijk in te bouwen
  • Goede prijs/prestatie verhouding

Minpunten

• Aanbrengen van koelpasta op de koelpijpjes wat lastig karweitje
  • Inbouwen ODD secuur werkje.

Kwaliteit voeding Score: 4
Review Streacom fc5 OD

Al langer tijd was ik op zoek naar een behuizing voor de htpc die ik wilde bouwen. Deze moest niet te groot zijn, mooie uitstraling hebben en bij mijn overige apparatuur in de woonkamer passen. Maar tot voor kort kon ik niet iets naar mijn zin vinden. Of het was wel voor een leuke prijs maar matig tot slecht van kwaliteit, of het was gewoon veel te duur.

Maar het wachten en rondkijken is nu beloond. Mijn htpc heb ik kunnen bouwen in een behuizing van Streacom. De FC5 OD. De behuizing voldoet precies aan wat ik wilde. Low profile model met alleen een sleuf voor de slimeline ODD aan de voorzijde met eject knop, en een power knop met een vriendelijk blauw ledje. De FC5 is overigens ook leverbaar met frontpanneel zonder sleuf. Let hier op bij het bestellen. Last but not least is de behuizing fanless waardoor de htpc volkomen stil is. Hierover was ik aanvang overigens nog wel wat sceptisch. Belangrijkste is media streamen maar Ik wilde ook een beetje kunnen gamen en dan ga je de processor toch wel belasten.

De behuizing kreeg ik binnen in een stevige kartonnen doos met daarin weer een design doos. Hierin de met beschermend materiaal omklede behuizing. Keurig verzorgd dus.
De behuizing is leverbaar in zilver of zwart en van 100% aluminium. Ik heb het zwarte model. Het ziet er allemaal heel mooi uit. Het aluminium is aan buitenzijde heel fijn gezandstraald. Dus geen glimmend zwart waar je alle vingerafdrukken op ziet. Het geheel voelt zeer solide aan. Voor het plaatmateriaal is niet bezuinigd op de dikte. Allemaal lekker stevig. Aan de binnenzijde kom ik nergens scherpe randjes o.i.d tegen. Alles bij elkaar een kwalitatief hoogwaardige uitstraling.

De specs zijn als volgt:
Type Super Low Profile Full Size Fanless Chassis
Chassis Material 100% Aluminum
Dimmension 435mm x 325mm x 60mm (breedte x diepte x hoogte)
Weight 5.2 Kg
Color Black or Silver
Motherboard Compatibility mini-ITX/micro-ATX
Internal 3.5"/2.5" Drive Bays 3x 2.5" HDD bay/ 2 x3.5" HDD bay
Expansion Slots 1 Full Height Single Slot PCI/PCIE Card (Riser Required)
Internal MCE IR Reciever Supported

Bij de behuizing worden 6 heatpipes meegeleverd met een CPU blok, die de processor met de behuizing verbind voor de overdracht van de warmte.

Na aanschaf van moederbord, processor, geheugen, HDD (2,5”) en voeding (streacom PicoPsu) kan het inbouwen beginnen.
Op het eerste gezicht lijkt het allemaal niet te moeilijk en er is een duidelijke inbouw beschrijving meegeleverd. Minpuntje hieraan is het soms wat kromme Engels, maar met de plaatjes erbij is het goed te volgen.

Voor het moederbord heb ik gekozen voor een MSI H55M micro ATX bord met een intel core i5 van 63 watt tdp. Het CPU blok waarmee de heatpipes op de processor worden gemonteerd bestaat uit 2 delen. Eerst moet het onderste deel van het CPU blokje op de CPU gemonteerd worden. Bij het CPU blokje is bevestiging materiaal meegeleverd om het vast te zetten op het moederbord. Daarna kan het moederbord met de meegeleverde schroefjes in de behuizing gemonteerd worden.

Vervolgens moeten de pijpjes worden gemonteerd. Eerst deze met blokjes vastzetten tegen de binnenkant van de behuizing en ze daarna ze vastklemmen op de CPU door het bovenste deel van het CPU blokje er op te zetten en vast te schroeven op het onderste deel.

Op elke contactovergang moet koelpasta aangebracht worden. De delen van de pijpjes die in de blokjes zitten moeten ook rondom ingesmeerd. Dit is wat lastig om goed te doen bij de blokjes waarmee de pijpjes tegen de behuizing aanzitten. De pijpjes zitten hier nl in een holletje geschoven en je moet de pijpjes in het blokje ronddraaien om overal de pasta op te krijgen.

Vervolgens moet de ODD er in geschroefd worden. Dit gaat op zich prima, maar het is een beetje gedoe om de eject knop van het frontpaneel goed in lijn te krijgen met het ejectknopje op de ODD zelf. Dit luisterd vrij nauw. Nu dit is gedaan gaat de rest heel snel. Geheugen er in, HDD er inschroeven, voeding inpluggen en de connector voor de externe adapter in de behuizing schroeven. Daarna alle bekabeling aansluiten. Voor wifi maak ik gebruik van een wifi module van een Zotac bord die ik nog had liggen. Alles bij elkaar ben ik zo’n 1,5 uur bezig geweest om alles in te bouwen.

Het resultaat is geweldig. Ik heb Win7 ge´nstalleerd en test progje (realtemp) gedraaid om te bekijken wat de processor temperatuur doet. Dit overtreft mijn verwachtingen. De idle temperatuur komt volgens realtemp niet boven de 35 graden (omgeving temp 20 graden). Met belasting tot 100% ook geen enkel probleem. Max 75 graden na 45 minuten.

Met name ging het mij om media te streamen. Maar Hot pursuit spelen gaat ook prima. De behuizing is dus niet alleen prachtig maar doet ook zijn werk als CPU koeler uitstekend. De koelribben worden niet meer dan lauw bij normaal gebruik zoals media streamen. De CPU temperatuur schommelt rondom de 40 graden. Alleen bij gamen gaat de temperatuur wat verder omhoog Inmiddels heb ik ook de Dolphin Wii emulator er op ge´nstalleerd en heeft mijn zoontje al heel wat games gespeeld.

Op het moment van aanschaf was de optionele remote set (remote ir bediening + ir receiver) nog niet binnen. Deze komt eind week 41 binnen. Dan kan ik die ook installeren.

Al met al dus een prima behuizing die voor mij de verwachting overtreft en die ik zeker kan aanraden.

• MSI H55M moederbord
  • Intel core i5 CPU 63 watt tdp
  • Streacom PicoPsu 150Watt + adapter
  • 2.5" HDD
  • Slimline ODD

Heb jij ook een Streacom FC5 OD Fanless Zwart?

Heb je inmiddels de remote binnen gekregen? Ben benieuwd naar het preciezee type aangezien ik hem in linux wil gebruiken.

Overigens komt ook een versie van deze behuizing zonder ODD.
Zonder ODD lijkt me handiger, aangezien ODD niet meer zo vaak gebruikt worden.
alleen kan ik die niet vinden in de pricewatch, streacom hompage en of bepaalde winkels.

waar heb je die gezien/gevonden?
Ik zie hem idd niet meer staan bij de winkels. Wel op de site bij Fabacom, de importeur

Het is het model zonder toevoeging OD
Bedankt.
ik had het streacom gemailed, met de vraag of ze de andere modellen zonder od zouden leveren. Ik kreeg als antwoord dat het over een paar maanden wel zo zou zijn
Mooi, dan ga ik er dan ook ÚÚn zonder OD bestellen, samen met een Ivy Bridge i3 of i5. :)
Leuke review van deze best wel aparte kast, die ik ook wel zie zitten, maar die prijs.. Maar een vraagje: als jij hem op full load laat draaien een tijdje en de temperatuur omhoog gaat hoe warm word je kast dan als geheel? Hoe goed is die warmte afgifte?
Het enige wat eigenlijk dan echt goed warm wordt zijn de koelribben. Ze zijn nog wel gewoon beet te pakken. Het is ook een flink oppervlak. Het transport van de warmte doormiddel van de heatpipes werkt erg efficient. Ik had zelf niet verwacht dat dit zo goed zou gaan. De htpc staat bij mij nu in een open kast onder de tv. Dit gaat prima. En de prijs.. Het is geen "gewone" behuizing. Op een normale behuizing zitten geen koelribben en extra pijpjes. Het is een behuizing en koelsysteem in 1.
Mooie review, thanks.
Vraagje: kan je die dimensies bevestigen? Ik weet dat er 435mm x 325mm staat maar daar staat L x W achter wat er dus op zou duiden dat deze kast dieper is dan ie breed is - en van de plaatjes lijkt het juist andersom. Zou dit echter graag bevestigd zien aangezien een diepte van 435mm te veel is voor mijn tv meubel.
Graag gedaan
Het moet inderdaad andersom zijn.
De diepte is 325mm en de breedte 435mm
Ik zal het gelijk even aanpassen.
Is de riser overigens ook meegeleverd? Wil graag een videokaart in mijn PCI-x16 slot plaatsen maar wil even weten of ik nog een extra riser moet kopen of niet?
Heeft deze kast voorziening voor een IR-ontvanger? Volgens de site wel, en je noemt ook dat je een IR-module en afstandsbediening nageleverd krijgt. Op de foto's zie ik echter nergens een IR-oogje.

[Reactie gewijzigd door Hilus op 2 november 2011 21:55]

Een riser is niet meegeleverd. In het frontpanneel hoort een IR oogje te zitten. Dat zat er bij de mijne niet in en had me dat in eerste instantie niet eens gerealiseerd. Ik heb daarover contact gehad met Streacom en dit klopte inderdaad dus niet. Maandagmorgen foutje denk ik. Dit is echter vlot opgelost. Ze hebben me een nieuwe frontplaat opgestuurd die gemakkelijk om te zetten was. Ik moest alleen de ODD met bracket overzetten. Daarna de inmiddels ontvangen IR module gemonteerd en alles weer in elkaar gezet. Over het type van de remote kan ik niet veel zeggen. Er staat niets op en er zit verders ook geen documentatie bij. Het werkte gelijk zonder problemen.
Mooie review, heb er wel een vraagje bij. Je zegt dat de ODD wordt meegeleverd, nu heb ik al op de site gekeken, maar daar is niks over te vinden. Is het een DVD of BD drive? Want ik vind het een hele mooie kast, maar ga nu geen DVD drive meer inbouwen en het zou dan ook zonde vinden als ik voor dit geld een DVD drive erbij krijg.