LG L194WT-SF Zilver, Zwart Review

Astronaut 27 juni 2007, 782 views

LG L194WT-SF Zilver, Zwart

Pluspunten

• Contrastratio (2000:1 dynamisch)
  • Responsetijd (5ms)
  • Breedbeeld
  • Geen ghosting
  • Uiterlijk
  • Knopjes OSD zijn netjes weggewerkt
  • Kleuren
  • Pakket bevat DVI én VGA kabel, en stroomkabel.
  • Prijs / Kwaliteit-verhouding

Minpunten

• Lichte backbleeding
  • OSD veriest wat oefening
  • Tegenvallende inkijkhoek
  • Niet in hoogte verstelbaar
  • Niet widescreenresoluties worden simpelweg gestretched en passend gemaakt

Na bijna een decennia lang te hebben gewerkt op mijn beste CRT-vriend, een Iiyama Vision Master 400, heb ik moeten toegeven en besloot ik een TFT monitor te kopen.

De belangrijkste reden was dat ik meer spullen verzamelde, waardoor mijn bureau leek te krimpen. Een TFT scherm neemt minder ruimte in beslag, dus na jarenlange trouwe dienst heeft het beeldkanon het veld moeten ruimen.

Na zorgvuldig informatie te hebben ingewonnen, viel mijn oog op deze LG L194WT-SF. Voornamelijk vanwege de prijs, immers mijn conclusie was dat de prijs meer samenhangt met de grootte van het scherm, dan met de kwaliteit. Een ander punt was het enorme contrastratio van 2000:1. De vooroordelen van dat zwart niet meer zou bestaan, kleuren onrealistisch zouden zijn, en dat tft-monitoren slechts één inkijkhoek hebben (recht vooruit), bleken ongegrond.

Na het product uit de doos te hebben gehaald en vervolgens aangesloten te hebben, was het tijd om de computer op te starten. Hmjah, bios en widescreen gaat natuurlijk niet zo goed, maar Windows had er minder problemen mee. Zoals bij blijkbaar elk scherm, werd ook ik eerst verblind door de helderheid.

Gelukkig zijn de kleuren, gamma, etc, eenvoudig bij te stellen via het menu. Al vereist de bediening van het menu eerst even wat oefening en gewenning. De knopjes zitten, gelukkig, aan de achterkant van de monitor netjes weggewerkt. Na alles goed ingesteld te hebben, verbaasde ik mijzelf over de kleurechtheid. Als men er recht voorzit is het beeld fenomenaal, maar kies een andere inkijkhoek en het beeld verslechtert redelijk snel.

Van dode pixels en van ghosting is geen sprake, terwijl het hoge contrastratio goed naar voren komt. Wel is een lichte backbleeding te vinden.

Samengevat is dit een hele mooie monitor (technisch en vormgrafisch), zeker als de lage prijs meegerekend wordt.

Heb jij ook een LG L194WT-SF Zilver, Zwart?

K bedankt voor de Review :) Worden games enzo gewoon Gestretched? dus je krijgt Dikke, Kleine poppetjes met GTA San Andreas ofzo? want dat lijkt me niet zo fijn.
Als je geen breedbeeldresolutie selecteert krijg je inderdaad dikke, kleine poppetjes. Maar San Andreas ondersteund breedbeeld resoluties, netzoals vele andere games. Anders is er altijd wel ergens op internet te vinden hoe je Wolf 3D in breedbeeld krijgt :)