Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (S-PVA, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp 2407WFP-HC Zilver, Zwart Review

Flipjack 6 september 2007, 6.078 views

Dell Ultrasharp 2407WFP-HC Zilver, Zwart

Pluspunten

• Prachtige kleuren
  • Veel Detail
  • Mogelijkheid tot 1080p
  • Lage reactietijd
  • Veel werkruimte
  • Grote kijkhoek
  • Scherpe prijs

Minpunten

• Uniformiteit backlight/gamma
  • Scherm staat niet waterpas
  • Banding

- Lian Li PC-B20B
- Logitech Media Keyboard
- Samsung DVD-RW SH-S183A
- Scythe KamaBay

INLEIDING
Eerste indruk: WOW!, 2e indruk: hmm..., 3e indruk WOW!

Ik heb deze monitor bij QSix.eu gekocht voor ¤662.50 (inclusief verzendkosten).
Ik heb dit scherm aangeschaft i.v.m. de tergend slechte monitor van Samsung: de SyncMaster 931C, waarvan de kleuren me niet bevielen. Een vereiste van de nieuwe monitor was dus een PVA, MVA of IPS paneel, en ik wou graag een widescreen beeldverhouding van 16:10.

UITERLIJK
Het uiterlijk van deze monitor is erg agressief, wat me wel aanstaat. Deze uitstraling wordt opgewekt door de stabiele en stevige V-vormige voet, de smalle zwarte bezel met twee smalle zilveren strepen aan boven -en onderkant. Imho gewoonweg prachtig!

De aan/uit knop en knoppen voor het OSD zijn erg stug. wat ik persoonlijk erg fijn vind, omdat mijn vorige monitor hele slappe knoppen had. De kleur (oranje-gelig) is prima, misschien was blauw mooier geweest. Er wordt d.m.v. een cijfertje aangegeven in welke invoerbron het scherm signaal krijgt. In het geval van DVI-D is dat nummer 2.

Een klein minpuntje is het iets lager hangen van de rechterkant t.o.v. de linkerkant, het scherm is niet waterpas.

HET AANSLUITEN
Het bevestigen van het paneel aan de voet is kindespel: het is een kwestie van schuiven en wachten op de <klik>.
Bij het voor het eerst aansluiten van deze monitor moest ik even wennen aan het formaat (19"->24"wide), maar dat was binnen een mum van tijd over. Mij vielen de goede, niet perfecte, kleuren op en een grijns verscheen op mijn gezicht. Direct testen op dode/luie/slapende/dommelende/enz. pixels: geen enkele.

ERGONOMIE
De ergonomie van dit scherm is werkelijk fantastisch: in elke denkbare richtig kan hij gedraaid worden. 100mm in hoogte verstelbaar, portrait-mode, 40 graden naar links en rechts, 3 graden naar voren.
De resolutie van 1920*1200 werkt verschrikkelijk fijn in officeprogramma's, Internet Explorer, CAD-tekenprogramma's, eigenlijk alles wel! je kunt overal wel iets kwijt.

KLEURENWEERGAVE
Mijn exemplaar is een Rev. A04, de meest recente revisie, en ik heb nog steeds banding, vooral bij groen en grijs (getest met MonitorTest). Gelukkig is hiervan niets te zien bij een willekeurige foto/video/spel, hierbij is (voor mij) een perfecte weergave bereikt door deze monitor.

Er is in de linkeronderhoek een beetje backlight bleeding, maar ik merk gelukkig geen input-lag op. Ik vind het van groot belang dat de kleuren, het contrast, helderheid, en dergelijke goed worden afgesteld, om het maximale uit de monitor te halen, dit heb ik handmatig gedaan.

Het weeregeven detail is geweldig, net zoals het zwart, wat diep, maar niet afgronddiep is als bij een goede CRT. Wel een minpunt is dat het beeld aan de linkerkant lichter is als aan de rechterkant.

Deze monitor met zijn 1920*1200 resolutie is in staat Full-HD ofwel 1080p videomateriaal af te spelen in volle glorie. De kleuren zijn hierbij levendig en het beeld is superscherp. Ook bij een grotere kijkhoek blijft het beeld goed met niet teveel afname van helderheid en kleur.

INPUTMOGELIJKHEDEN
Ik heb een DVD-speler (SONY DVP-NS36) aan de composiet ingang gehangen. Ik heb geen apparatuur in huis die via S-Video of component aangesloten kan worden, zodat ik deze ingangen niet kan testen.
Het valt op dat de scherpte van composiet behoorlijk minder is als via DVI-D. In het OSD van de Dell kun je wel mooi de helderheid en contrast, kleuren, scherpte, verzadiging e.d. instellen. Opties genoeg. De kleuren via composiet zijn daarentegen wel goed. Alles komt lekker natuurlijk over.
Met een tweede invoer is het ook mogelijk om te schakelen tussen PIP en PBP. In het geval van PBP komen 2 schermen van gelijke grootte naast elkaar te staan. Als je dan bijvoorbeeld een PBP van DVI-D/D-SUB en composiet/S-video/component hebt, kun je in Windows niet lekker meer werken, de resolute van 1920*1200 geeft dan veel te kleine letters.

OSD
Het On Screen Display is wat onhandig in elkaar gezet en werkt wat onhandig, maar na het instellen van de kleuren en aspect ratio kijk je hier toch niet meer naar om. Het gemis van de mogelijkheid om het contrast aan te passen is overkomelijk, aangezien dit ook prima wil in het sturrprogramma van de meeste videokaarten.
Na het ingebruik nemen van de composiet-ingang keek ik nogmaals in het OSD, en bij composiet is er wel de mogelijkheid tot instellen van het contrast. Ook scherpte, verzadiging e.d. (de instellingen die ook in een software-videospeler gevonden kunnen worden) kunnen naar smaak ingesteld worden.

REACTIESNELHEID
De reactiesnelheid van 6ms GtG is sneller als de 2ms GtG van mijn vorige Samsung, waar nog wel veel ghosting te zien was. Bij de 2407wfp is er veel minder ghosting, toch is het nog steeds aanwezig, maar ik ben dan ook erg kritisch op dat soort zaken.

CONCLUSIE
Al met al kan ik dus zeggen dat ik veel waar voor mijn geld heb gekregen: zeker een aanrader als je niet een monitor nodig hebt met ultra-realistische kleuren of uniformiteit van de lichtsterkte, maar wel houdt van fantastische kleuren, veel werkruimte, snelle reactietijd, veel detail, mogelijkheid tot weergeven van Full-HD. Alle hokjes zijn groen, wat niet wil zeggen dat ik niet kritisch ben geweest, maar ik ben gewoon erg te spreken over dit schermpje, topper!

Banding

EDIT: De banding is bij mij te verhelpen door alle kleuren in het OSD op 100% te zetten.

EDIT2: DVD-speler aan de composiet-ingang gehangen. Stukje onder kopje "inputmogelijkheden" aangepast en "OSD" uitgebreid.

EDIT3: Foto's bijgevoegd.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp 2407WFP-HC Zilver, Zwart?

Mn eerste survey, opmerkingen?
Voor iemand die dit scherm wil gaan kopen lijkt me dit een goede review. :)
Ik heb dezelfde monitor (maar dan van de A02-revisie) en ik moet zeggen dat die van mij ook niet waterpas staat. Ik heb destijds (augustus 2006) voor deze monitor gekozen vanwege de prijs/kwaliteit verhouding, hoewel ik er toen nog ongeveer ¤865 voor kwijt was. Nu is het nog steeds één van de beste 24" monitoren.
Ik zit er overigens nog aan te denken om er een 30" van dell bij te nemen ter vervanging van mijn 19" CRT, maar die 30" kost het dubbele van een 24" dus ik wacht nog even af.
Ik was dus van een 19" naar deze overgestapt, had eerst zoiets van: wat groot, nu vind ik het formaat heel normaal. 30" is kwa grootte dus volgens mij ook leuk mee te werken, vraag me af of die grootte ook op dezelfde manier went als een 24".
Ik heb voor dit formaat de aanwijzersnelheid van mijn muis wel hoger moeten zetten, dat zal bij de 30" ook wel het geval zijn.
Dat de 30" 2* zo duur is, vind ik zelf ook een beetje overdreven, aangezien de monitor niet 2* zogroot is of 2* zoveel pixels heeft. Daarbij is de kwaliteit ook vergelijkbaar.
heb je ook wat foto's????

verder een goeie review
Ik zal kijken of ik nog een keer foto's kan maken, ik heb nu thuis geen camera, zodra ik er één tot mijn beschikking heb, zal ik wat foto's maken
Fijne monitor, ik heb hem ook laatst bij Qsix gekocht, staat prachtig bij mijn B20B :*) . Na een erg kritische blik ook ontdekt dat ie idd niet helemaal waterpas is, maar het stoort mij niet. Dit is het eerste minpuntje sinds 2 maanden gebruik. Leuke eerste review.
B20B als in Lian Li PC-B20B? Inderdaad een prachtige combinatie! :P

[Reactie gewijzigd door Flipjack op 28 juni 2007 01:51]

dat ie niet waterpas is zou me denk ik wel storen maar daar valt vast wel iets op te bedenken toch?
Is zelfs ook bij het 15 inch scherm van dell... :)
Ik heb er niks beter opgevonden, dan mee leren leven.
Eventueel kan je wel papiertje er onder steken om het weer recht te krijgen.
In het dagelijks gebruik valt het niet waterpas staan niet echt heel erg op, je ziet het wel met het blote oog als je erop let. Ik denk zelf dat het aan het pivot-mechanisme ligt, ik kan ernaast zitten, want ik heb er niet echt onderzoek naar gedaan.

Het is iig niet echt storend als je ermee aan het werk bent, hooguit vervelend dat ie niet helemaal perfect is. Maar ik wist van tevoren, dus nog voor ik de monitor kocht, dat dit het geval zou zijn. Ik kan er dus mee leven, anders had ik wel een Eizo gekocht ;).
Heb een Rev A02. Grote problemen om mijn HD-DVD's met DHCP af te spelen. Als ik de DHCP eraf Bahco (met AnyDVD HD), gaat het namelijk wel goed. Volgens mij is dit scherm i.t.t.de specificaties niet DHCP compliant...
Die van mij staat ook niet waterpas, maar dat zie je eigenlijk alleen als ie uit staat ;-)
Backlight is wel uniform bij mij, en nauwelijks last van banding.
Zoals ik later ook toegevoegd heb aan de survey, is de banding bij mij dus op te lossen door de kleuren wat hoger te zetten.
DHCP compliant zou ook wat zijn; kun je je monitor pingen ;-). Ik neem aan dat je HDCP bedoelt?
Flipjack, met welk programma heb je getest of de pixels goed waren? :)

Thanks!!!
Ik heb de Eizo Monitortest gebruikt en ook (de demo van) Passmark MonitorTest is erg geschikt.

Succes!
Goede review! Ik gebruik nu zo'n half jaar 2x Dell Ultrasharp 2407WFP Rev A03. En ik ben uitermate tevreden. Toch zal ik binnenkort overstappen naar 2x Dell UltraSharp 3007WFP. Had voorheen 3x 19 inch CRT Iiyama VisionMasterPro 452, maar dat was te groot.
Ik gebruik op dit moment 1 scherm voor mijn video-montage en de 2e scherm voor Photoshop en AfterEffects. Kom op de een of andere manier plek te kort.