Enermax ETS-T40-TB Review

ronald89 4 november 2011, laatste update op 28 december 2011, 3.405 views

Enermax ETS-T40-TB

Pluspunten

• Koelvermogen
  • Geluidsproductie
  • PWM

Minpunten

• Fan hangt redelijk los in de brackets

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Halverwege juli 2011 kwam op de frontpage het bericht dat Enermax de ETS-T40 koeler ging introduceren, en wel in 3 modellen: TA, TB en VD. De eerste CPU koeler van Enermax, en volgens het nieuwsbericht zouden ze het gelijk goed aanpakken met een thermische weerstand van slechts 0,09 graden Celsius per Watt. Mooi spul dacht ik.

De TA heeft een standaard 120 mm fan met blauwe LED, de VD (Vegas Duo) heeft een blauwe en rode LED op dezelfde fan als de TA, en de stilste versie is de TB.
Deze laatste heeft geen LED, maar zou wel stiller moeten zijn dan de TA en VD.

Toen ik vorige week bij onze buren op hardware.info een test voorbij zag komen van zijn blauwgekleurde broer ETS-T40-TA, en de resultaten hiervan ook nog eens redelijk waren, besloten het ding te kopen. Bij Azerty om precies te zijn. Maar dan wel de TB versie (zonder LED, stillere fan): stilte is voor mij belangrijker dan kleurtjes.

Voor deze koeler en een tube Arctic Silver 5 heb ik overigens ongeveer 40 euro exclusief verzendkosten neergeteld. Redelijke prijs voor een koeler die de legendarische Mugen 2 zou moeten evenaren, als we de test van hardware.info mogen geloven.

Specificaties
De doos van de koeler vermeld een hele waslijst aan specificaties. Aangezien ik zelf ook nog wel eens te lui ben om te zoeken, gaan we het fijn overtypen:

Afmetingen (L x B x H): 139mm x 93mm x 160mm
Gewicht: 610 gram inclusief 120mm fan
Fan speed: 800 tot 1800 rpm (fan beschikt over 4 pins pwm aansluiting)
Air flow: 63,83 - 147,3 m3/h
Geluidsproductie: 10 tot 21 dBa
Heat pipes: 4 x 6mm koper

De koeler past op de volgende sockets: 775, 1155, 1156, 1366, AM2, AM2+, AM3, AM3+

Leuk om te vermelden: de koperen heat pipes maken alle 4 direct contact met de processor. In hoeverre dit de koelprestaties ten goede komt durf ik niet te zeggen, maar het zal ongetwijfeld iets schelen.

In de doos
Naast de koeler zelf, zit er nog een zakje in dat vol zit met de volgende dingen:
  • - De handleiding (in goed Engels, wow)
  • - Backplate
  • - Brackets voor Intel en AMD platformen
  • - 2 brackets om een 2e fan te bevestigen
  • - Een tube koelpasta (Dow Corning TC-5121), ga ik niet gebruiken
  • - Een hele lading schroefjes, ringetjes, rubbertjes en ander klein spul
  • - Een moersleuteltje. Ja echt, een moersleuteltje.
De looks
En dan het uiterlijk van de koeler. Blijft een persoonlijk iets, maar ik vind het een mooi ding. De koeler is groot, maar niet enorm. De fan is glanzend zwart met gewelfde bladen (Enermax claimt dat dit een wervelstroom door de koeler veroorzaakt), en Enermax heeft zo te zien veel moeite gedaan om hun bedrijfsnaam zoveel mogelijk voor te laten komen. Het ventilatorhuis is voorzien van een aluminium randje waarin 4 x Enermax staat. Ook de aluminium koeltoren is voorzien van het logo.

Voor de rest lijkt het me duidelijk: een zwarte fan, koperen heatpipes (zonder nikkelcoating) door een stapel aluminium koelvinnen. Simpel, maar wel strak.
http://img208.imageshack.us/img208/7553/imag0024li.th.jpg http://img90.imageshack.us/img90/9431/imag0026eo.th.jpg

Configuratie
Zoals gezegd wordt de koeler geinstalleerd in een Coolermaster CM690 (1e editie). Hierin draaien 2 casefans: voorin de geinstalleerde casefan (zuigt lucht van buiten naar binnen) en achterin een Zalman fan (1200 rpm) die de lucht weer naar buiten blaast.
De ETS-T40-TB heb ik zo geinstalleerd dat de ventilator warme lucht richting de achterste casefan blaast om het zo snel mogelijk af te voeren.

Uiteraard nog de fan van mijn voeding (OCZ StealthXstream 600 watt) en de HD6950 met Zalman VF3000A koeler (2 fans op fancontroller), maar deze hebben niet heel veel van doen met de airflow.

Installatie
De installatie van de koeler is eigenlijk vrij simpel; de handleiding is duidelijk genoeg om zonder al te veel moeite de koeler op het moederbord te zetten. Er worden gelukkig geen pushpins gebruikt, alles wordt aan de backplate vastgeschroefd. Je hoeft ook niet bang te zijn dat je werkgeheugen niet past (corsair vengeance bijvoorbeeld), een bekend probleem van de Mugen 2. De ETS-T40-TB staat wat hoger op zijn voeten en is ook wat kleiner van formaat. Als je de koeler horizontaal installeert (fan aan de kant van geheugen) heb je nog enkele centimeters over. Installeer je de koeler verticaal (fan aan onderkant/bovenkant) kunnen de koelribben nog voor problemen zorgen met geheugen. Zie deze afbeelding, met dank aan Bonez0r voor het vinden hiervan.

Hier even een close-up foto'tje van de configuratie bij mij. Zoals te zien is past het allemaal goed als je de koeler horizontaal installeert.

Tijdens de installatie moet de fan verwijderd worden (zit vast met 2 clips). Bij het terugzetten viel me op dat de ventilator niet heel strak tegen de koelribben aan zit, maar met de meegeleverde stukjes rubber is het probleem opgelost en heb je in ieder geval geen last van storende resonanties en ander ongemak.

Prestaties
Uit de test bij hardware.info (zie link bovenaan review) blijkt dat deze koeler de Mugen 2 niet veel ontloopt. Mijn ervaring sluit hier bij aan; een C2D E8400 (niet overgeklokt) blijft idle op ongeveer 32 - 33 graden. Lijkt me een nette temperatuur, al kan het imho nog wel lager. Ga ik in een later stadium nog even mee experimenteren.

Onder 100% load komt de temperatuur niet hoger dan 38 - 40 graden. Hieraan is ook goed te merken dat het een PWM fan betreft: zodra Prime95 start met testen neemt het volume meteen toe.
Ter verduidelijking een screenshot van CoreTemp terwijl de cpu ruim een kwartier gestressed is door Prime95:

Ik heb afgelopen week nog even zitten sleutelen aan een overclock en uiteindelijk de E8400 stabiel gekregen op 3,4 GHz, een overclock van ruim 13 - 14%
De temperaturen blijven mooi onder bedwang en idle wordt ie niet warmer dan 35 graden. Onder load komt de processor zelden boven de 40 graden uit.
Na 2,5 uur Modern Warfare 2 spelen (details op hoogste en 1920 x 1080) Coretemp aangezet en nog steeds een mooie 39 graden.

Geluidsproductie
Ik heb niet de beschikking over geluidsmeters, maar naar mijn ervaring is de koeler zeer stil te noemen. Mijn videokaart met Zalman VF3000 ventilator (fancontroller op laag, fans op ongeveer 25%-30% gok ik) maakt meer herrie.

Dit komt enerzijds door de stille fan, anderzijds door het feit dat de fan PWM gestuurd is en dus automatisch langzamer gaat draaien als de processor niet vol belast wordt. Als de processor vol belast wordt hoor je het geluid zachtjes toenemen door de PWM. Storend is het allerminst.

Voor de eerste poging van Enermax om een cpu fan te maken zijn ze zacht gezegd goed geslaagd: koelt goed, redelijk stil, PWM, installeren is goed te doen, ziet er imho goed uit en nog goed geprijsd (< ¤40) ook.
Het enige nadeel dat ik tot nu toe heb ontdekt is dat de ventilator redelijk los aan de koeler hangt met de bijgeleverde brackets. Maar dit kan makkelijk opgelost worden door op de hoekpunten van de koeler de meegeleverde stukjes rubber te leggen.

Changelog:
21-10-2011: review
25-10-2011: info/foto geheugen en changelog toegevoegd
26-10-2011: foutje bij temperaturen weggewerkt
04-11-2011: overclock toegevoegd

Heb jij ook een Enermax ETS-T40-TB?

Of de koeler de RAM modules niet in de weg zit schijnt o.a. af te hangen van hoe je de koeler monteert. Laat je hem verticaal blazen dan is het een probleem bij hoge modules (zie dit plaatje, volledige review hier), maar laat je hem horizontaal blazen, dus met de fan aan de kant van het geheugen, dan schijnt het net te passen (zie dit plaatje, volledige review hier). Het zal ook afhangen van het gebruikte RAM natuurlijk. Als er op het RAM erg dikke heat spreaders zitten past het misschien helemaal niet.

Het blijft gewoon een probleem om een koeler/RAM combinatie te vinden die past. Waarom daar geen standaarden voor worden afgesproken snap ik niet. Het is om wanhopig van te worden.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 25 oktober 2011 03:13]

Ik heb hem inderdaad horizontaal met de fan aan de kant van de RAM modules. Mijne hebben dan een normale hoogte, maar met deze configuratie zou (vrijwel) elke variant met hoge heatspreaders moeten passen, er zit nog wat ruimte tussen de zijkant van de module en de fan.

En een standaard hiervoor zou inderdaad erg welkom zijn, het is altijd maar hopen dat je geheugen nog past.
Correctie op mijn post: ik heb niet goed gekeken bij de review op legitreviews. Dat mobo (Intel DX58SO) heeft een ongebruikelijke layout waarbij het geheugen niet rechts van de socket zit, zoals bij de meeste desktop mobo's, maar er boven (duidelijk te zien hier). De koeler blaast dus ook in deze review naar links toe en niet naar boven. Omdat deze layout zo weinig voorkomt is er waarschijnlijk geen probleem voor mensen met een "normaal" mobo.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 27 oktober 2011 16:39]

zo erg is dat toch niet? als je kijkt naar de pw zie je dat ram-modules met heel lage heatspreaders tegenwoordig even duur zijn als anderen, zie bv corsair vengeance lp
Allereerst een goede review, je vertelt goed en duidelijk wat je van de koeler vindt.

Het zou een toevoegende waarde hebben (vooral op de constatering van jouw kant dat Vengeance geheugen past) als er een fotootje bij is van de koeler geļnstalleerd in de kast, dit zou mensen die twijfelen over een koeler die hoge heatspreaders toelaat, over de streep trekken (ben ik 1 van).

Verder: ben je van plan om te gaan overclocken, want dan worden de temps natuurlijk interessanter.

Goede review, om het nogmaals te zeggen :)
Review aangepast, foto staat er tussen! :)
Thanks voor het compliment.

De foto voor het geheugen wordt aan gewerkt, als ik tijd heb zal ik even een foto maken en deze in de review doen.

En dit moederbord begint al moeilijk te doen bij een overclock naar 3600 MHz (random vastlopertjes), terwijl dezelfde instellingen bij anderen wel goed gaan. Heb het wel een tijdje getest, temperaturen blijven nog steeds netjes rond de 40 graden (stressed), heb hier alleen geen screenshots van. Ga er ook geen nieuw moederbord voor kopen aangezien de hele bups er volgend jaar uit gaat :P

[Reactie gewijzigd door ronald89 op 24 oktober 2011 10:34]