Gigabyte GV-NX86T256D Review

Banjy 27 juni 2007, 2.395 views

Gigabyte GV-NX86T256D

Pluspunten

• Stil!
  • Nieuwste Generatie Nvidia
  • Betrekkelijk laag energieverbruik

Minpunten

• Heatsink erg warm
  • Performance/Prijs kan beter
  • Gebrek HDCP? (al is dit ontzettend discutabel)

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Motivatie:
De komst van de 8600GTwas voor mij een mooi moment om mijn 6600GT te vervangen. Een tot 2-3x betere performance, verbeterde Nvidia Purevideo in combinatie met een lager energieverbruik waren voor mij de hoofdmotivatie.

Na een aantal reviews te hebben gelezen viel mijn keus op de Gigabyte GV-NX86T256D. De passieve (single slot) koeling en het meegeleverde spel Supreme Commander trokken mij over de streep.

Algemeen:
De 8600GT bevalt mij tot op heden prima. Ik ben een casual gamer en hoef niet persť alles op het hoogste grafische niveau te spelen. In dat opzicht voldoet de 8600GT prima voor mij, aangezien ik de 6600GT ook al niet slecht vond.

Verder heb ik geen klachten over de Gigabyte versie van deze kaart. De kaart ziet en voelt er degelijk uit. Verder is alles netjes aanwezig en mist er verder niets. De opgezette blauwe plastic beschermhoesjes voor niet gebruikte poorten (SLI-connector + DVI uitgangen) zijn een leuke toevoeging.

Performance:
Ik heb mijn windows installatie niet opnieuw geinstalleerd voor deze videokaart en slechts eventjes snel de volgende benchmark gedraait. Ik geloof dat er met wat optimalisaties best meer uit te halen is:

Asus 6600GT AGP met Zalman VF700:

GPU temperatuur: 56

Na:
Kamertemperatuur: 23,2
GPU temperatuur: 70

Voor mij is dit voorlopig voldoende. Ik kan mijn wat oudere spellen met maximale grafische instellingen spelen op 1280x1024. Bij een wat nieuwer spel als Company of Heroes is dit echter niet mogelijk. Verder lijkt deze net als mijn 6600GT ontzettend ontzettend hard afgeremd te worden door het gebruik van Anti-Aliasing. Gelukkig ben ik tot op heden nog steeds geen extreme fan van AA dus mij stoort het niet.

Helaas heb ik de decoding performance nog niet echt kunnen testen. Hij lijkt namelijk nog niet bijzonder veel te doen in combinatie met windows media player. Alle verschillende soorten en maten decoders, encoders en instellingen helpen hier ook niet aan mee. Hopelijk vind ik hier nog eens een duidelijke website over.

System specs:
AMD Athlon X2 3800+ 2,0GHz
4 x 512mb DDR Ram PC3200
Asrock 939Dual-sata
2 x Samsung Spinpoint SP2504c

Koeling:
Na op GoT enkele verontrustende berichten over extreem hoge temperaturen te hebben gelezen over de passieve 8600GT van Asus begon ik mij toch wel zorgen te maken. Uiteindelijk valt het mij allemaal reuze mee. Ik heb de videokaart nog niet heter dan 72 graden (alle temperaturen gemeten met AtiTool) zien worden namelijk. Wel voelt de heatsink erg heet aan (nog wel aan te raken) en dit vind ik wel vervelend omdat er een molex en sata kabel tegenaan gedrukt zitten, maar dit is slechts mijn gevoel en in principe nergens op gebaseerd. Idle (+-50 graden) valt mij de temperatuur echt reuze mee. Verder produceert de kaart natuurlijk geen geluid dus dat is extreem fijn. Als de heatsink niet zo warm had aangevoeld (is in principe natuurlijk goed, want dan wordt de warmte goed afgevoerd) had ik hem een goed gegeven in plaats van acceptabel. De koeling werkt namelijk prima maar ook zeker niet meer dan dat.

Conclusie:
Leuke kaart voor de casual gamer die niet de komende 1 tot 2 jaar alles op maximale grafische instellingen wil kunnen spelen maar genoegen neemt met wat lagere instellingen. Daarnaast is hij heerlijk stil en dit alles is gecombineerd met een betrekkelijk laag energieverbruik. Voor de weloverwogen koper een prima kaart!

Heb jij ook een Gigabyte GV-NX86T256D?

Mooie review :)

Misschien nog wat [ b] [/ b] tags gebruiken? Wordt het iets overzichtelijker :)
Ik zou bijv. graag willen weten met wat voor systeem je deze graka hebt getest :Y)
Ik wilde het zelf ook overzichtelijker maken maar dacht te lezen dat dit niet kon. Maar dat kan dus gelukkig wel :)

Systeem specs heb ik even toegevoegd, ze zijn trouwens hetzelfde als in me profiel. Het in de review zelf plaatsen is natuurlijk wel duidelijker...

Bedankt voor de tips :)
Een erg leuke kaart, heb laatst een systeem samengesteld er daar ook dit kaartje ingestopt.
Na een uurtje SC (bijgeleverd) spelen werd de kaart alleen 107 graden.. Hierna heb ik er een casefan op laten blazen vanaf de onderkant en nu wordt ie tijdens het gamen maar iets van 70 graden. Wel iets om in de gaten te houden dus.
Leuke review voor de rest.