Sapphire HD2900 XT Review

Robo1993 4 juli 2007, laatste update op 6 juli 2007, 718 views

Sapphire HD2900 XT

Pluspunten

• Zeer goede prijs kwaliteit verhouding
  • Goede game prestaties
  • Uiterlijk
  • HDMI aansluiting

Minpunten

• Rumoerige koeling
  • Kwaliteit drivers (nu nog in ieder geval)
  • Stroomverbuik

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Ik heb deze kaart sinds de eerste dag dat die leverbaar werd in Nederland. En ik heb er sinds het begin alleen nog maar plezier aan gehad. Ik heb de kaart gekocht omdat ik een heel nieuw systeem ging kopen, en ik een daar ook een goede videokaart voor moest hebben die DirectX 10 ondersteuning had. Daarom twijfelde ik eerst tussen een Nvidea G-Force 8800GTX en een 8800GTS. Maar toen kwam deze kaart uit, en aangezien deze kaart veel betere prestaties neerlegden als de 8800GTS en heel dicht bij de 8800GTX zat, maar deze wel ongeveer 100 euro goedkoper is. Heb ik toch voor deze kaart gekozen.

Ik speel tot nu aan toe, ieder spel op maximale kwaliteit zo goed als zonder haperingen. En ik gebruik hem in combinatie met de volgende onderdelen:
Kast: Coolermaster Centurion 5 Black
Voeding: Coolermaster iGreen Power 500 Watt
Moederbord: MSI K9A Platinum.
Processor: AMD Athlon 4800+ X2 Dual Core
Geluidskaart: Creative Soundblaster Audigy 2 ZS
Geheugen: Kingston HyperX 2048mb DDR2 800 Ultra Low Cas Latecy

Het enige echte nadeel vind ik dat de koeling nogal rumoerig is.
Harddisk: Maxtor DiamondMax 17 320 GB SATAII
DVD speler: LG GDR-8163B BLACK
DVD brander: LG GSA-4167B BLACK

Heb jij ook een Sapphire HD2900 XT?

Reviews door de redactie

zou je iets kunnen prutsen met wat kleine benchmarks in 3dmark? Misschien kun je me ook vertellen wat de temperatuur idle & stressed is. Daar ben ik zeer benieuwd naar, ik denk er nl over na om deze kaart ook te kopen.
Ik zal het allemaal even meten en benchen.
Vervelend is dat het erg aan de benchmark ligt of dit het geval is. Veel benchmarks laten ook zien dat de HD2900XT vrij veel moeite moet doen om bij de 8800GTS in de buurt te komen. Kan een driver issue zijn, kan de voorkeur van de reviewer zijn, maar toch...

Ook jouw;
zo goed als zonder haperingen
Zet me tot nadenken. Bij welk spel heb jij haperingen gezien bijv?
Onder Andere bij Colin McRae DiRT.
Wat vind je van de performance met AA en AF? Ik vind dat een klein beetje tegenvallen met mijn HD2900XT. Maar verder is dit echt en supersnelle kaart met veel techniek aan boord.
Ik vind de prestaties met AA en AF niet slecht hoor, maar dat komt misschien omdat ik echt totaal niks gewend ben (hiervoor een Radeon 9000 Pro). Maar als mijn systeem weer lekker loopt (moet even geformatteerd worden) zal ik het even benchen.
"Zeer hoge prijs kwaliteit verhouding".

Ik vermoed dat je een betere prijs kwaliteit verhouding wilt, niet een hogere. Hoe hoger de prijs en hoe lager de kwaliteit, hou hoger de verhouding.
Is verbeterd, bedankt voor je reactie.
Moeilijk he, nVidia en GeForce spellen :P
Belangrijkste mis bij de Hardware waarmee jij werkt namelijk welke monitor.

De haperingen zullen er echt wel zijn, welke resolutie speel je?
Heb je AA en AF aan staan etc. dat mis ik in deze review.

Dat is van belang voor de prestaties
in z'n profiel staat:
-Monitoren LG L194WT 19" Widescreen Digital 2000:1 5ms