Specificaties 20,1" @ 1680x1050 (WSXGA+) (A-MVA, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Philips 200WP7ES Zilver Review

krvabo 26 juni 2007, laatste update op 26 juni 2007, 4.273 views

Philips 200WP7ES Zilver

Pluspunten

• solide
  • beeldkwaliteit, contrast
  • kijkhoek
  • kantelbaar

Minpunten

• logo linksboven / opstartlogo
  • onhandige plaatsing 2 usbpoorten

Twee weken geleden heb ik deze monitor besteld. Dit is mijn eerste TFT nadat ik eerder altijd op een CRT heb gewerkt van meestal niet groter dan 17”. Dit is dus echt een verademing. Na lang zoekwerk wou ik eerst gaan voor de ViewSonic VX2025wm. Na in de PriceWatch alle winkels te hebben doorlopen ben ik er achtergekomen dat geen enkele winkel hem nog kan leveren. Althans niet voor een fatsoenlijke prijs. De monitor stond voor ongeveer 300 euro in de pricewatch. Toen gaf ik eigenlijk de moed een beetje op. Toen ik 2 dagen erna op vrijdag wat aan het rondkijken was kwam ik op deze monitor uit. Er is niet heel veel van te vinden, maar de algemene reacties lijken goed. Ik heb toen in een impuls besloten de monitor te kopen. En goh, wat heb ik er toch geen spijt van :P

Bij het bekijken van de specificaties van de monitor kon ik niet terugvinden welk type panel hij heeft. Na reacties van mensen op GoT bleek dat de voorgangers, en opvolgers, van deze monitor een S-IPS panel hadden. Een latere reactie gaf echter deze link waarin wordt gesteld dat het gaat om een P-MVA-panel. Uiteraard nog niet slecht, maar toch een beetje een teleurstelling nadat je gehoord hebt dat het een S-IPS-panel zou kunnen zijn :P Een ding stond echter voor mij vast: ik wou geen TN+-scherm. Ik heb heel lang gewerkt met CRT's die een geweldige inkijkhoek hebben waarbij uit elke hoek de kleur geweldig blijft, dat ik ook een goede TFT wilde.

Toen de monitor aankwam was ik echt blij en er stond een glimlach op mijn gezicht van mijn linkeroor naar het rechter. Wat een prachtig scherm! Philips is het mij eens en levert een scherm zonder enige fout. Geen dode pixels, geen luie, geen slapende.. Een perfect scherm. Bij het uitpakken van de, stevig verpakte, monitor kom je voldoende accessoires tegen. Het scherm heeft een DVI en een VGA-aansluiting en Philips levert voor beiden een kabel mee. Naast de videokabels zit er ook een usb-kabel bij om de USB-hub in het scherm aan te kunnen sluiten. De bijgeleverde CD is echter niet echt nodig. De voet van de monitor is los van de monitor en je moet deze dus zelf bevestigen. De voet is van zwaar metaal en dus lekker solide. De voet bevestigen kost absoluut geen moeite en met een meegeleverde bout komt de voet al snel stevig aan de monitor te zitten.

De vormgeving van het scherm is anders dan ik verwacht had. De (vrij dunne) omlijsting is een zilvergrijze kleur die rustig overkomt. De knoppen op het scherm zijn wel opvallend, maar niet vervelend. Ze zijn stevig en bewegen niet alle richtingen uit zoals bij schermen van mindere kwaliteit. De rand van de knoppen is vormgegeven met een soort doorzichtig plastic waaronder dan weer de zilverkleurige omlijsting is te zien. Dit vormt een mooie onderbreking van de eentonigheid van de omlijsting en ziet er zelfs mooi uit. Het enige jammere van de vormgeving is het logo van het type "Brilliance 200WP" staat, vrij groot, linksboven op het scherm. Het was mooier geweest als dit er niet had gestaan.

Na het neerzetten van het scherm sloot ik hem voor het eerst aan. Toen de monitor aanging kreeg ik eerst een Philipslogo te zien. Een korte periode is het scherm dan blauw met witte Philipsletters. Niet vervelend, maar onverwacht. Het scherm doet dit elke keer als het aangezet wordt. Een CRT moet ook "opstarten" dus erg vervelend vind ik het niet. Het geeft meteen een mooi moment om te kijken of je zo snel dode pixels ziet :P
Nadat ik het scherm even bewonderd had heb ik meteen wat pixeltesters eroverheen gegooid. Er was geen enkele misfunctionerende pixel te vinden en ik was echt extatisch van blijdschap.

Toen heb ik uiteraard even een 720p-versie van The Matrix opgezet om te kijken hoe het beeld is. Nou, ten opzichte van een 17" 4:3 CRT is deze 20.1" 16:10 TFT een hele verbetering. Doordat het scherm 16:10 is en geen 16:9 houd je zelfs bij een film die de volledige breedte inneemt ruimte over voor bijvoorbeeld je taakbalk en andere dunne zaken boven en onder je beeld. Aan de andere kant kun je met een 4:3 film nog voldoende aan de linker of rechterkant van je film doen, terwijl de volledige hoogte wordt ingenomen. Voor mij dus de ideale verhouding. Het beeld is vanaf een meter of 4 nog prima kijkbaar en ook ondertiteling valt prima te lezen.

De inkijkhoek van het scherm is uitstekend, maar bij ~80º graden van de normale kijkhoek (er recht voor) is het beeld wat grauwig. Nog wel kijkbaar, maar het is niet meer echt een normale weergave. Het blijft wel ten aller tijden leesbaar. Het beeld blijft ook echt zichtbaar als je er bijna haaks op kijkt. Dit in tegenstelling tot TN+-schermen waarbij je vaak al weinig meer ziet als je er ook maar iets naast staat. Daarnaast is het scherm draaibaar dus je hoeft je geen zorgen te maken over de inkijkhoek.

Hierna heb ik de USB-hub getest. Die ging niet vlekkeloos. 2 van de 4 poorten zijn onhandig aan de achterkant geplaatst, de andere twee aan de linkerzijkant. Ik moet dus voor de linkse twee mijn monitor wat naar rechts draaien. De USB-hub kan (misschien vanuit mij?) geen zware dingen trekken zoals een datakabel van mijn telefoon. Lichtere dingen zoals een usb-stick en een muis gaan prima. Het nadeel van de muis is dat zodra je het scherm uitzet.. je muis het ook niet meer doet. Op deze manier kan ik dus niet alleen werken op mijn 2e beeldscherm als deze uitstaat :P Maargoed dat komt omdat ik te weinig usbpoorten overhad en dit is dus niet echt een minpunt van de monitor. De standaard is in alle mogelijke richtingen te verplaatsen. Het scherm is in hoogte verstelbaar, het is kantelbaar (van landscape naar portrait) en kan van links naar rechts en van voor naar achter kantelen. Het is dus echt zo in te stellen als jij het wil.

Om te kijken of het scherm ook tegen snelle veranderingen kon van felheid heb ik The Titanic even opgezet (don't ask :P ) omdat hier bij het zinken van het schip veel flitsen voorkomen. Tot mijn verbazing kon het scherm mij zowat verblinden bij de flitsen. Mijn gehele kamer werd verlicht en was meteen erna weer normaal voor het beeld. Het scherm heeft dus geen problemen met snelle wisselingen van felheid. Voor mensen die graag knutselen aan de instellingen zijn er voldoende mogelijkheden om zelf alles in te stellen. Standaard staat het scherm goed, en als je iets verprutst hebt is er ook een knop "auto" die het scherm weer terugzet. Het is mogelijk om de brightness & contrast-, color-, input selection- en positionsettings in te stellen. Er zijn verschillende presets die het scherm desgewenst aanpassen. Je kunt ook zelf de RGBwaardes instellen bij de kleur. Het is mogelijk de taal te wijzigen, OSD-settings aan te passen en het serienummer vanuit dit menu te bekijken.

Ik ben uitermate tevreden over dit scherm. Alhoewel het wel veel geld is, is het mijns inziens het volledig waard. 3 van de bijgevoegde foto's zijn niet gemaakt door mij, maar geven wel een mooi beeld van de monitor.

Heb jij ook een Philips 200WP7ES Zilver?

Sorry hoor, maar waarom een opstartlogo als negatief punt bestempelen...dat is net zoiets als het starten van een auto als negatief bestempelen :S
Ach niet zozeer negatief alsmeer een puntje wat negatief opvalt. Het scherm is echt goed, en er zijn weinig negatieve punten te vinden. Het opstartlogo is groot (het volledige beeldscherm is felblauw) met grote witte felle letters :P

Maar je hebt gelijk en ik zal het even iets aanpassen.

Done. Maar je vergelijking slaat natuurlijk op niets :P
Als je toch de vergelijking wil maken kun je het beter vergelijken met: zodra je de auto start wordt je voorruit rood met witte letters NISSAN. ;)

[Reactie gewijzigd door krvabo op 26 juni 2007 12:38]

Nou, het grappige was dat ik hier juist naar zocht.
Ik heb dit scherm al een jaar naast mijn iMac (17") staan, en ben er heel blij mee, maar de opstarttijd is irritant.
Mijn iMac is binnen 5 seconden "wakker" & het Philips scherm doet er gewoon 30 seconde over.
Naast een scherm wat "gelijk" wakker is, gaat dit dus wel echt opvallen.

Het scherm zelf is fenomenaal.
(Dit scherm is groot zat om straks in de slaapkamer icm een MediaCentre een 2e leven te krijgen)
Wow 30 seconden?
Nee hier is het 3 seconden felblauw logo, en dan 1-2 seconden zwart.
Het is te hopen dat het niet langer wordt met ter tijd ;)
Ik heb geboeid de review gelezen. Puik werk!

Verder heb ik niets inhoudelijks te melden. :$
Ik zou een TN panel hebben, ik heb de kijkhoektest gedaan en zelfs vanaf de zijkant (80 graden, mijn hoofd zo langs het scherm dat ik het beeld nog net kan zien) kon ik de tekst nog gewoon lezen, dus het is geen TN panel of een hele goede.

Ik heb de NovitA 22 inch 2205W, ook een erg mooi en lekker groot scherm.

Tip: Heb je wel eens een zonsverduistering gezien op 1080i? Op Miscrosoft HDWMV showcase staan een paar leuke filmpjes in pure HD kwaliteit.

Ook met mijn panel zie ik geen ghosting in films, niets.

Ook hier vreugde met het nieuwe scherm en ook hier pixelpervect :)

[Reactie gewijzigd door Rogresalor op 28 juni 2007 08:06]

Heb je ook wat spellen/shooters gedaan met deze monitor? Ik was zelf eerst van plan deze te kopen maar toen was de Dell 2007WFP (S-IPS) opeens in de aanbieding voor minder.

Nu wil ik deze monitor aan een vriend van mij aanbevelen, die is ook op zoek naar een 20" breedbeeld. En hij speelt regelmatig shooters. Weet je of deze monitor geschikt is voor gaming? Ik verwacht van wel gezien de 8ms spec.
Rainbow Six Vegas, Overlord, Trackmania United, GTA San Andreas, allemaal perfect.
Ook lage resoluties worden uitstekend geupscaled en ik neem geen ghosting waar.
Prima scherm om mee te gamen hoor :)
Ben van plan binnenkort een tft aan te schaffen, nadat ik altijd op een CRT heb gewerkt. Wat je zegt kan ik me dan ook volledig in vinden. Naar aanleiding van je review en wat speurwerk naar andere tft monitoren leek me dit wel geschikte keus. Zeker omdat ik liever geen TN scherm wil en je bij de nieuwe tft's eigenlijk niet onderuit komt. Wat is je ervaring nog na een jaar? Is hij nog steeds aan te raden of immidels tegen negatieve punten aangelopen?

[Reactie gewijzigd door freekdamen op 10 juli 2008 11:33]

Eh, nog steeds aan te raden :)

Het ding werkt nogsteeds uitermate goed en de opstarttijd is nog hetzelfde als eerst.
Er is op dit moment ook één winkel die hem uitermate goedkoop aanbiedt i.t.t. andere winkels (120+ euro verschil). Ik ken nog een andere user die hem bezit en deze heeft ondertussen een tweede aangeschaft :)
Hehe ja dat prijsverschil viel mij ook al op idd. Vraag me af hoe het kan maarja 235 lijkt me een hele goede deal voor dit scherm ;). Ziet er naar uit dat ik een winnaar heb gevonden om mijn 19" CRT te vervangen :D.

(volgens mij hebben ze bij ons op de uni ook de oude tft's door deze philips tft's vervangen, dus binnenkort maar ff kijkje nemen daar :)... )

[Reactie gewijzigd door freekdamen op 11 juli 2008 15:11]

Heb deze monitor aangeschaft afgaand op de diverse reviews. Gisteren binnen gekregen. Monitor is echt een winnaar _/-\o_ qua beeld kwaliteit! Vergeleken met HP lp1965 en een dell 2408WFP is deze monitor qua beeld kwailiteit gelijk of beter dan de S-PVA's. Nadeel van de dell 2408 is enorme ghosting al bij normaal internet gebruik.

P-MVA heeft grote kijkhoeken en geen invertering meer bij grote kijkhoek zoals de eerste MVA's

De lange opstarttijd van de monitor zie ik niet, het is gelijk aan en goed.

Kleuren zijn erg goed, alle testen gedaan en pixel perfect. Heb de monitor voor 235,-
en dan krijg je model 200WP7ES/00.

Momenteel de beste prijs kwaliteit verhouding die er te vinden is! :)
Niet twijfelen tussen deze of een eizo, deze is schitterend voor de veeleisende hobby fotograaf met DSLR!

Verder sluit ik me volledig aan bij de bovenstaande reviews.
Krvabo bedankt voor de review!
Laagste prijs nu 347,50,
Zeg maa geluk gehad met de tijdelijk dip van de prijs. ;)

Zelfs de prijs van 350 is deze monitor nog waard!
:*)

Perfect apparaat