Philips 200WP7ES Zilver Review
Twee weken geleden heb ik deze monitor besteld. Dit is mijn eerste TFT nadat ik eerder altijd op een CRT heb gewerkt van meestal niet groter dan 17”. Dit is dus echt een verademing. Na lang zoekwerk wou ik eerst gaan voor de ViewSonic VX2025wm. Na in de PriceWatch alle winkels te hebben doorlopen ben ik er achtergekomen dat geen enkele winkel hem nog kan leveren. Althans niet voor een fatsoenlijke prijs. De monitor stond voor ongeveer 300 euro in de pricewatch. Toen gaf ik eigenlijk de moed een beetje op. Toen ik 2 dagen erna op vrijdag wat aan het rondkijken was kwam ik op deze monitor uit. Er is niet heel veel van te vinden, maar de algemene reacties lijken goed. Ik heb toen in een impuls besloten de monitor te kopen. En goh, wat...
Pluspunten
solide beeldkwaliteit, contrast kijkhoek kantelbaar
Minpunten
logo linksboven / opstartlogo onhandige plaatsing 2 usbpoorten
Eindoordeel
Bij het bekijken van de specificaties van de monitor kon ik niet terugvinden welk type panel hij heeft. Na reacties van mensen op GoT bleek dat de voorgangers, en opvolgers, van deze monitor een S-IPS panel hadden. Een latere reactie gaf echter deze link waarin wordt gesteld dat het gaat om een P-MVA-panel. Uiteraard nog niet slecht, maar toch een beetje een teleurstelling nadat je gehoord hebt dat het een S-IPS-panel zou kunnen zijn
Toen de monitor aankwam was ik echt blij en er stond een glimlach op mijn gezicht van mijn linkeroor naar het rechter. Wat een prachtig scherm! Philips is het mij eens en levert een scherm zonder enige fout. Geen dode pixels, geen luie, geen slapende.. Een perfect scherm. Bij het uitpakken van de, stevig verpakte, monitor kom je voldoende accessoires tegen. Het scherm heeft een DVI en een VGA-aansluiting en Philips levert voor beiden een kabel mee. Naast de videokabels zit er ook een usb-kabel bij om de USB-hub in het scherm aan te kunnen sluiten. De bijgeleverde CD is echter niet echt nodig. De voet van de monitor is los van de monitor en je moet deze dus zelf bevestigen. De voet is van zwaar metaal en dus lekker solide. De voet bevestigen kost absoluut geen moeite en met een meegeleverde bout komt de voet al snel stevig aan de monitor te zitten.
De vormgeving van het scherm is anders dan ik verwacht had. De (vrij dunne) omlijsting is een zilvergrijze kleur die rustig overkomt. De knoppen op het scherm zijn wel opvallend, maar niet vervelend. Ze zijn stevig en bewegen niet alle richtingen uit zoals bij schermen van mindere kwaliteit. De rand van de knoppen is vormgegeven met een soort doorzichtig plastic waaronder dan weer de zilverkleurige omlijsting is te zien. Dit vormt een mooie onderbreking van de eentonigheid van de omlijsting en ziet er zelfs mooi uit. Het enige jammere van de vormgeving is het logo van het type "Brilliance 200WP" staat, vrij groot, linksboven op het scherm. Het was mooier geweest als dit er niet had gestaan.
Na het neerzetten van het scherm sloot ik hem voor het eerst aan. Toen de monitor aanging kreeg ik eerst een Philipslogo te zien. Een korte periode is het scherm dan blauw met witte Philipsletters. Niet vervelend, maar onverwacht. Het scherm doet dit elke keer als het aangezet wordt. Een CRT moet ook "opstarten" dus erg vervelend vind ik het niet. Het geeft meteen een mooi moment om te kijken of je zo snel dode pixels ziet
Nadat ik het scherm even bewonderd had heb ik meteen wat pixeltesters eroverheen gegooid. Er was geen enkele misfunctionerende pixel te vinden en ik was echt extatisch van blijdschap.
Toen heb ik uiteraard even een 720p-versie van The Matrix opgezet om te kijken hoe het beeld is. Nou, ten opzichte van een 17" 4:3 CRT is deze 20.1" 16:10 TFT een hele verbetering. Doordat het scherm 16:10 is en geen 16:9 houd je zelfs bij een film die de volledige breedte inneemt ruimte over voor bijvoorbeeld je taakbalk en andere dunne zaken boven en onder je beeld. Aan de andere kant kun je met een 4:3 film nog voldoende aan de linker of rechterkant van je film doen, terwijl de volledige hoogte wordt ingenomen. Voor mij dus de ideale verhouding. Het beeld is vanaf een meter of 4 nog prima kijkbaar en ook ondertiteling valt prima te lezen.
De inkijkhoek van het scherm is uitstekend, maar bij ~80º graden van de normale kijkhoek (er recht voor) is het beeld wat grauwig. Nog wel kijkbaar, maar het is niet meer echt een normale weergave. Het blijft wel ten aller tijden leesbaar. Het beeld blijft ook echt zichtbaar als je er bijna haaks op kijkt. Dit in tegenstelling tot TN+-schermen waarbij je vaak al weinig meer ziet als je er ook maar iets naast staat. Daarnaast is het scherm draaibaar dus je hoeft je geen zorgen te maken over de inkijkhoek.
Hierna heb ik de USB-hub getest. Die ging niet vlekkeloos. 2 van de 4 poorten zijn onhandig aan de achterkant geplaatst, de andere twee aan de linkerzijkant. Ik moet dus voor de linkse twee mijn monitor wat naar rechts draaien. De USB-hub kan (misschien vanuit mij?) geen zware dingen trekken zoals een datakabel van mijn telefoon. Lichtere dingen zoals een usb-stick en een muis gaan prima. Het nadeel van de muis is dat zodra je het scherm uitzet.. je muis het ook niet meer doet. Op deze manier kan ik dus niet alleen werken op mijn 2e beeldscherm als deze uitstaat
Om te kijken of het scherm ook tegen snelle veranderingen kon van felheid heb ik The Titanic even opgezet (don't ask
Ik ben uitermate tevreden over dit scherm. Alhoewel het wel veel geld is, is het mijns inziens het volledig waard. 3 van de bijgevoegde foto's zijn niet gemaakt door mij, maar geven wel een mooi beeld van de monitor.
Reacties (13)
Maar je hebt gelijk en ik zal het even iets aanpassen.
Done. Maar je vergelijking slaat natuurlijk op niets
Als je toch de vergelijking wil maken kun je het beter vergelijken met: zodra je de auto start wordt je voorruit rood met witte letters NISSAN.
[Reactie gewijzigd door krvabo op 23 juli 2024 03:39]
Ik heb dit scherm al een jaar naast mijn iMac (17") staan, en ben er heel blij mee, maar de opstarttijd is irritant.
Mijn iMac is binnen 5 seconden "wakker" & het Philips scherm doet er gewoon 30 seconde over.
Naast een scherm wat "gelijk" wakker is, gaat dit dus wel echt opvallen.
Het scherm zelf is fenomenaal.
(Dit scherm is groot zat om straks in de slaapkamer icm een MediaCentre een 2e leven te krijgen)
Nee hier is het 3 seconden felblauw logo, en dan 1-2 seconden zwart.
Het is te hopen dat het niet langer wordt met ter tijd
Verder heb ik niets inhoudelijks te melden.
Ik heb de NovitA 22 inch 2205W, ook een erg mooi en lekker groot scherm.
Tip: Heb je wel eens een zonsverduistering gezien op 1080i? Op Miscrosoft HDWMV showcase staan een paar leuke filmpjes in pure HD kwaliteit.
Ook met mijn panel zie ik geen ghosting in films, niets.
Ook hier vreugde met het nieuwe scherm en ook hier pixelpervect
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 03:39]
Nu wil ik deze monitor aan een vriend van mij aanbevelen, die is ook op zoek naar een 20" breedbeeld. En hij speelt regelmatig shooters. Weet je of deze monitor geschikt is voor gaming? Ik verwacht van wel gezien de 8ms spec.
Ook lage resoluties worden uitstekend geupscaled en ik neem geen ghosting waar.
Prima scherm om mee te gamen hoor
[Reactie gewijzigd door freekdamen op 23 juli 2024 03:39]
Het ding werkt nogsteeds uitermate goed en de opstarttijd is nog hetzelfde als eerst.
Er is op dit moment ook één winkel die hem uitermate goedkoop aanbiedt i.t.t. andere winkels (120+ euro verschil). Ik ken nog een andere user die hem bezit en deze heeft ondertussen een tweede aangeschaft
(volgens mij hebben ze bij ons op de uni ook de oude tft's door deze philips tft's vervangen, dus binnenkort maar ff kijkje nemen daar
[Reactie gewijzigd door freekdamen op 23 juli 2024 03:39]
P-MVA heeft grote kijkhoeken en geen invertering meer bij grote kijkhoek zoals de eerste MVA's
De lange opstarttijd van de monitor zie ik niet, het is gelijk aan en goed.
Kleuren zijn erg goed, alle testen gedaan en pixel perfect. Heb de monitor voor 235,-
en dan krijg je model 200WP7ES/00.
Momenteel de beste prijs kwaliteit verhouding die er te vinden is!
Niet twijfelen tussen deze of een eizo, deze is schitterend voor de veeleisende hobby fotograaf met DSLR!
Verder sluit ik me volledig aan bij de bovenstaande reviews.
Krvabo bedankt voor de review!
Zeg maa geluk gehad met de tijdelijk dip van de prijs.
Zelfs de prijs van 350 is deze monitor nog waard!
Perfect apparaat
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn