Asus M2N-SLI Deluxe Review

Bartmeteenb 24 juni 2007, laatste update op 24 juni 2007, 2.141 views

Asus M2N-SLI Deluxe

Pluspunten

• SLI (niet dat ik daar wat aan heb )
  • Heel veel extra's
  • Goede overclock mogelijkheden
  • Heatpipe cooling
  • Ondersteuning voor veel verschillende aansluitingen
  • AI Lifestyle (vind ik persoonlijk wat overdreven, maar is voor andere gebruikers misschien een uitkomst)

Minpunten

• Ik kan zo gauw niets bedenken

Layout Score: 5
Featureset
Toen ik de doos kreeg zat hij vol met extra's. Het moederbord zelf ondersteunt zelf nogal veel (het is niet voor niets Deluxe versie ;)), maar Asus geeft je ook de mogelijkheid deze functies te gebruiken. Er zat een Soundmax microfoon bij (indrukwekkend apparaat :P), genoeg SATA kabels en MOLEX naar SATA converters. Erg handig als je een wat oudere voeding hebt. Verder krijg je er 2 CD's bij met drivers, waaronder eentje speciaal voor Vista. Een goeie zet, drivers onder Vista installeren kan lastig zijn. Verder ondersteunt het moederbord e-SATA, 2x GLAN en meerdere FireWire poorten. Voorbereid op de toekomst dus. USB poorten komt het moederbord ook niet te kort, maximaal 12 USB 2.0 poorten worden ondersteunt. Er zat een duidelijke Engelse gebruiksaanwijzing bij, de Quickstart was jammer genoeg niet in het Engels of in het Nederlands. Wel heel veel andere talen waar ik niets van begreep :P.

Layout
Het moederbord ziet er mooi uit (heatpipe, zwart). Verder bechikt het over meerdere 3 pins fan aansluitingen die logisch geplaatst zijn. Ik vroeg me eerst af of de heatpipe geen problemen ging opleveren icm met m'n x1950pro, maar dit ging allemaal goed.

Prestaties
Ik merk geen directe verschillen met m'n oude moederbord (MSI K9N NEO-F), maar ik twijfel er niet aan dat deze minder zouden zijn.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Omdat ik het moederbord pas een aantal dagen in bezit heb kan ik weinig zeggen over de betrouwbaarheid, maar bij Asus zit dat meestal wel goed. Ik heb geen problemen met een instabiel bios gehad, omdat het meest recente (uitgezonderd van beta releases) bios is geinstalleerd. Alles liep in principe goed, ook na overclocken blijft alles stabiel draaien.

Overklokbaarheid
Het moederbord bied nogal veel mogelijkheden tot overclocken. Veel voltages, timings en snelheden zijn in het bios in te stellen. Momenteel heb ik m'n chipset op 230MHz draaien (tov van 200Mhz standaard) en alles draait nog super stabiel. Dit komt waarschijnlijk mede door de heatpipe cooling. Ik verwacht dat ik nog wel meer kan overclocken, maar hier heb ik nog zo heel veel tijd aan besteed. Met AI NOS en AI Overclock zijn automatische overclock instellingen makkelijk toe te passen (tot 15% geloof ik), ik ben echter een liefhebber van handmatig overclocken.

Compatibiliteit
Hier heb ik zelf nog wel wat kleine problemen mee gehad, omdat ik het moederbord gebruikte met een windows die is geinstalleerd icm met m'n oude moederbord. Gelukkig gebruikte mijn oude moederbord een nForce 550 MCP chipset, en waren chipset drivers geen probleem. Ik heb echter een USB toetsenbord en USB muis, die niet wilden werken onder windows. Ik moest ergens nog even een oud toetsenbordje opsnorren die wel gewoon direct werkte. Ik heb daarmee de USB 2.0 drivers geinstalleerd (vanaf CD) en alles werkte daarna prima.

Ondersteuning door fabrikant
Ben ik ook tevreden over omdat meerder CD's meegeleverd worden waarom de drivers te vinden zijn. Verder zijn via de ASUS site ook de nieuwste drivers en software te downloaden.

Ik heb het moederbord voor 95euro mogen ontvangen. Een prima prijs / kwaliteit verhouding naar mijn mening.

Heb jij ook een Asus M2N-SLI Deluxe?

Mooie review, misschien was een benchmarkje leuk geweest (vergelijking met je eerdere MSI).

Met welke processor en RAM heb je het moederbord gebruikt? Ik heb het net zelf besteld en wil er een X2 5600+ op zetten (ik wacht even op de verwachtte prijsdalingen ;)).

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Masterlans op 25 juni 2007 02:54]

Sorry, heb geen benchmarks van m'n oude MSI, dus kan ook weinig vergelijken.

Ik gebruik 't in combinatie met een X2 4800+ (@2900MHz, boxed cooler) en Kingston KVR667D2N5K2/2G Geheugen (nu op 830MHz, 4-4-4-12-16-2T, zonder heatsinks)
Heb jij misschien een nieuwe revisie van je Moederbord?
De mijne had namelijk nog een brakke oude bios eropzitten (zie m'n survey).
Yep, ik kreeg nieuwste bios erbij (0609) maar heb een beta bios van de site afgehaald (ik had veel gelezen over bios problemen). Alles werkt nu naar behoren :).
Nette survey,
Ik ben zelf ook in het bezit van een M2N-SLI Deluxe en het moederbord laat bij mij alle wensen over.
bij de eerste keer booten geen beeld, 3 uur mee druk geweest en nog door onbekende reden wou deze uiteindelijk draaien.
Een anderhalf maand hierna brak mijn cpu cooler van z'n bracket af en me pc viel uit, geprobeerd opnieuw op te strarten en hetzelfde gedoe als in het begin geen beeld.

Misschien een aandacht puntje als je een artic freezer 64 gebruikt dat deze er erg snel afknapt.

Naja nette survey, misschien kun je een paar foto's of benchmarks toevoegen.
Ok, klinkt heel vreemd... Misschien ook een bios probleem? Die eerste bios versies waren echt heel slecht!

Ik heb 'm redelijk overgeclockt met standaard cooling en een paar casefans, maar als 't te warm in m'n kamer is heb ik ook gezeik met booten of gamen. Lijkt me echter sterkt dat je daar al last van hebt als je 'm voor de eerste keer gebruikt :P.

Foto's zou idd geen slecht idee zijn, als ik eraan denk zet ik 't erbij :).