Specificaties Gestabiliseerd met een filtermaat van 58mm - Bekijk alle specificaties

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS Review

The_Knitter 11 oktober 2011, laatste update op 11 oktober 2011, 1.500 views

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS

Pluspunten

• Gewicht
  • Grootte

Minpunten

• Geen bijgeleverde zonnekap
  • Scherp stellen kan lang duren

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 4
De reden van het kopen van deze camera kwam mede vanwege de prijs/kwaliteit verhouding.
Ook naar tweedehands lenzen heb ik gekeken. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een nieuwe.

Ik gebruik de camera+objectief voornamelijk voor snel-bewegende voorwerpen, voornamelijk treinen. Met 140 km/h moet je snel kunnen scherpstellen. Dit lukt prima met deze camera, hoewel er toch enige vertraging in zit.
Alle foto's zijn haarscherp, zoals het hoort.

Een trein met circa 100 km/h:
Directe link: http://www.flickr.com/pho...6217062665/in/photostream

En met 130 km/h:
Directe link: http://www.flickr.com/pho...6196114586/in/photostream

Zoals hier te zien valt, is de foto scherp. De eerste foto is genomen met:
Sluitertijd 1/400
Diafragma f/6.3
ISO 400

De tweede is met:
Sluitertijd 1/400
Diafragma: f/9.0
ISO 800

Al met al, een prima lens voor deze camera.

Heb jij ook een Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS?

De foto's zijn allen in RAW gemaakt, met nabewerking in Adobe Lightroom.
Dit is volgens mij geen chromatische abberatie.
Ik gok dat het bij de conversie van LR dus ergens mis gaat. Ik ben er nog naar aan het kijken, want ik doe pas sinds 2 maanden in RAW fotograferen. Het nabewerken word dus wel beter. De foto's zijn sowieso beter als direct in JPEG.
als het een recente LR is kan je de lensafwijkingen automatisch corrigeren: deze bevat van bijna alle gangbare lenzen profielen hiervoor: develop->lens corrections->enable
Bedankt voor je antwoord. Ik bezit de nieuwste versie. Ik zal er vanavond even naar kijken!
Jammer dat deze lens zoveel chromatische abberaties weergeeft, dat is die paarse en groene gloed die je vooral goed rondom de spanten van de bovenleiding ziet op de eerste foto.
Ik vraag me af of dat wel chromatische abberaties zijn, lijkt mij eerder iets dat wordt veroorzaakt door de interne beeldverwerking van de camera, wellicht JPEG compressie.

Bij abberaties zou ik verwachten dat één verticaal spant over de hele lengte dezelfde gloed vertoont en niet blokje groen, blokje rood etc.

[Reactie gewijzigd door Jan de Olde op 11 oktober 2011 11:54]