OCZ Agility 3 120GB Review

z999 11 oktober 2011, laatste update op 11 oktober 2011, 4.351 views

OCZ Agility 3 120GB

Pluspunten

• Prijs is prima
  • Snelheden

Minpunten

• Spookverhalen
  • Geen 2,5 to 3,5 inch adaptor bracket meegeleverd

Een tijdje geleden op zoek geweest naar een SSD. Gezien ik veel met audio software werk is het wel zo handig om ook een snelle hd te gebruiken. De keuze viel vrij snel op de agility 3 gezien de prijs goed was, en ik de specs goed vond klinken. Ik was mij bewust van het feit dat de sandforce controller soms problemen gaf, en dat de 25nm MLC NAND chips iets minder duurzaam zal zijn. Gezien mijn gebruik max 1-2 gig schrijven de dag is, zal ik er lang genoeg mee doen. Er is slechts 30 gig in gebruik, en meer zal dit ook niet worden. De rest staat op 2 reguliere hdd's.

Het installeren was een eitje en de bios pakte hem direct. Hier veel spookverhalen over gehoord/gelezen, maar in mijn geval werkte alles dus naar behoren. Ook de firmware direct geupgrade. Het programma tweakssd programmatje hielp enorm veel bij het instellen van de juiste settings binnen windows zelf. De opstarttijd is uiteraard gigantisch vooruit gegaan tov de normale HDs in raid 0 config. Gezien ik slechts een "normale" gebruiker ga ik niet mee doen aan de benchmarks, dat tesamen met de schaamte dat ik op het moment nog steeds met een sata 2 controller zit en het daardoor dus ook niet representatief zou wezen.

Voor de prijs ben ik erg tevreden met het product. Ben tot nu toe nog geen gekke dingen tegen gekomen en alles werkte direct. De uitrusting is wel wat mager gezien er enkel de ssd word geleverd in een doosje. Meer had ik persoonlijk niet nodig, maar kan mij voorstellen dat men dit ook wilt plaatsen in een 3,5" bay. Ik bezit over een chenbro server case met daarin een sata hotswap module voor de normale hd''s, waardoor ik genoodzaakt was om een custom oplossing te maken voor de ssd. Dat was geen probleem, mja,....

De vraag is nu, is het een goed product? Zeker gezien de vele spookverhalen van random bsod's en bios detectie weet ik niet of ik dit met zekerheid kan zeggen. Wat ik wťl kan zeggen is dat hij het bij mij prima doet waardoor ik uiteraard tevreden bent. Hoe representatief dit is, of aan de andere kant de spookverhalen ga ik geen uitspraken over doen. Dit is dus enkel vanuit mijn oogpunt, en wat ik zie is een snelle ssd die geen problemen geeft.

De laadtijden van de zogenaamde vst/vsti's binnen de audioprogramma's zijn absurd kort, het werkt gewoon een stuk makkelijker en gezien ik bij lange na niet de cpu load op 100 ben ik voorlopig weer onder de pannen. Jammer dat de samples op de reguliere schijf staan, dat is op het moment dus de grote bottleneck.

De intentie is nu om een andere 240g ssd aan te schaffen, met daarnaast een nieuw moederboard zodra de bulldozer uit komt. Vanaf dan zou ik met zekerheid kunnen zeggen wat de benches halen. Die schijf krijgt wel meer op zijn donder, en dat zal dus ook het type SLC zijn. Ws vertex 3, maar daar oriŽnteer ik mij nog even op. 8-)

Heb jij ook een OCZ Agility 3 120GB?

Reviews door de redactie

ik sluit mij volledig aan bij dit verhaal. Heb je hem op sata 300 of sata 600 aangesloten?
Twee opmerkingen/vragen:
  • Je vertelde dat je de rest van de data op twee harde schijven hebt staan.
    Staan die dan in Raid 0 ? Dat kan de snelheid van het laden van de samples
    nog wel iets verhogen... Maar ook de betrouwbaarheid iets verlagen natuurlijk ...
  • Een optie die nog zou kunnen helpen is om een deel van de SSD in te richten
    als ReadyBoost station voor de hardeschijf waar de samples op staan.
    Als je dan vaker de samples leest vanaf de harde schijf, dan zullen die samples
    al snel op de SSD worden gecached. Ik weet niet zeker of het in deze situatie
    effectief zal zijn. Maar het valt te proberen. Ik denk dat je lang niet al je samples
    'vaak' gebruikt, en enkele van de samples wel 'vaak', toch?

[Reactie gewijzigd door kh65 op 11 oktober 2011 08:51]

Ze staan niet meer in raid, bewust zo gedaan gezien de vorige partitie failde en ik geen zin heb in herhaling. Het mooie was dat het failde tijdens een backup, die ik overschreef.

Het laden van samples is over het algemeen maar 1x, dwz elke keer als ik een project laad duurt het even om de samples er in te laden. Dat is geen probleem, kan ik mee leven iig. Ben gewoon verwend met de c schijf nu, en zie de mogelijkheden van een ssd.
@kh65: Hoe stel je een deel van de opstart SSD in als ReadyBoost, mij lukt het alleen met externe apparaten zoals USB. In ieder geval niet wanneer het de opstartschijf is.

[Reactie gewijzigd door PierreO op 11 oktober 2011 12:03]

Sorry van bovenstaande was helemaal in de verkeerde richting gedacht.
Maar SSD Readyboost werkt dat hetzelfde als Silverstone hybride HDDBoost

[Reactie gewijzigd door PierreO op 20 oktober 2011 12:18]