Specificaties DLNA -support, WiFi - Bekijk alle specificaties

Philips Streamium NP3500/12 Review

sam.vimes 10 oktober 2011, 2.808 views

Philips Streamium NP3500/12

Pluspunten

• muziekformaten flac en ogg waren een must
  • een van de weinige mediaspelers met een eigen display

Minpunten

• usability valt tegen (zoeken, browsen)
  • vendor lock-in voor internetstreams

Geluidskwaliteit Score: 4
Aanschafredenen van een audiostreamer
1. de cd-speler heeft het na 20 jaar begeven en de cd-kast is overvol.
2. de muziekverzameling op de pc wordt steeds groter.

Waarom de Streamium?
Ik had een lijstje met eisen:
1. wifi netwerkaansluiting (wpa2 beveiligd)
2. muziekselectie van server met DLNA- en/of UPnP-protocol (geen CIFS of eigen protocol)
3. display met meerdere regels voor selecteren van muziek (geen tv nodig)
4. muziekformaat flac, mp3, ogg
5. afspelen internetstreams/internetradio
De Streamium NP2500/NP3500 voldoet hieraan en is redelijk geprijsd (§180). (De volgende was de Revo Axis van §240).

De Streamium wordt gebruikt in combinatie met een Synology DS211 NAS met de standaard daarop aanwezige upnp-serversoftware.

Installatie
Installatie & aansluiten van de Streamium op de versterker is een fluitje van een cent (als je de juiste kabels hebt; niet meegeleverd). Het apparaat ziet er stijlvol uit. Het verbruik is <5W bij gebruik en <1W in standby (volgens de specs).
Configuratie (WiFi): WPS werkte niet icm mijn Fritz!Box router. Invoeren van het 16-cijferige WPA2-password met de afstandsbediening was erg bewerkelijk, maar is uiteindelijk toch gelukt. De upnp-server werd daarna direct gevonden.

Gebruik
Afspelen vanaf upnp-server levert verwachte geluidskwaliteit (flac-files en >192kbit/s mp3-files). Ik heb een keer een vastloper gehad: afspelen stopte opeens, het apparaat lijkt "bevroren" en was alleen te resetten door de stekker eruit te strekken.
De usability laat te wensen over. Zoeken/browsen in mijn verzameling klassieke muziek (ca.10000 tracks) is over het algemeen zeer tijdrovend. De "search" functie op de afstandsbediening van de streamer werkt niet, wat misschien aan de mogelijkheden van de upnp-serversoftware ligt. Daardoor kan in folders alleen op de eerste letter gezocht worden waarna je met een pijltoets van de afstandsbediening verder moet scrollen. Lekker snel als er 111 componisten met een B zijn en je de 50ste wilt hebben. Of als er 200 podcasts met een naam webcastXXX-Onderwerp in een folder staan (XXX is het volgnummer): de enige beginletter is dan een W.
De display blijkt te smal voor het efficiŽnt gebruik. De titels "Johannes Brahms - Symfonie#1 - Berliner Philharmoniker" en "Johannes Brahms - Symfonie#2 - Berliner Philharmoniker" worden allebei getoond als "Johannes Bra...niker" waardoor je steeds een aantal seconden moet wachten totdat een titel voorbij gescrolld is voordat je weet welk werk het is.
De gebruikte characterset voor het tonen van tags is iso8859-1 (latin1), wat problemen oplevert bij flac-tags, omdat de flac-standaard utf8 voorschrijft. Daardoor worden accentletters verkeerd getoond. Ook worden apostrofs soms getoond als &quot; terwijl de muzieksoftware op de pc ze wel correct toont.

Internetradio
Internetradio biedt een lange lijst van voorgeprogrammeerde zenders. De "search" functie voor het zoeken op naam van radiozenders werkt hier gelukkig wel. Door een druk op de 'Favorite'-knop kan een zender eenvoudig aan de favorietenlijst (van maximaal 10 lang) worden toegevoegd.
Na een maand kreeg ik de melding "Gn verbinding met online service". Hierdoor was browsen en afspelen van internetradiozenders niet meer mogelijk. Waardoor is nog steeds niet duidelijk, WiFi en internetverbinding waren in orde, waarschijnlijk was de tussenliggende Philips-service down. Op internet informatie hierover vinden is vrijwel onmogelijk. Uiteindelijk verholpen door het apparaat te resetten door het los te koppelen van de stroomvoorziening.
Door deze storing kwam ik er tot mijn ergernis achter dat voor het browsen van de internetstreams kennelijk een tussenliggende service van Philips nodig is, waardoor ik toch nog afhankelijk blijf van de leverancier (vendor lock-in). Dit is niet terug te vinden in de handleiding.

Registratie
Registratie van het apparaat is nodig om zelf internetstreams te kunnen toevoegen. Dit is een omslachtig proces en is me nog steeds niet gelukt. Eerst moet op een website van Philips een club-account aangemaakt worden. Hier moet de productregistratie-ID worden ingevuld. Het noteren van de ID van de Streamium is lastig: omdat de display van de NP3500 erg smal is, is de ID niet in een keer leesbaar, waardoor het enkele scroll-rondes duurt voordat je die in zijn geheel hebt kunnen overnemen. Vervolgens krijg je op de website de melding dat de ID niet correct zou zijn. Nog niet opgelost.

Niet helemaal tevreden over de gebruiksvriendelijkheid, maar ik kan nu mijn hele muziekverzameling (cd's & mp3's) in de woonkamer beluisteren.

• Synology Disk Station DS211
  • AVM Fritz!box Fon WLAN 7340

Heb jij ook een Philips Streamium NP3500/12?

De usabilityproblemen die je nu hebt zijn grotendeels het gevolg van je eis voor een dlna/upnp oplossing.

Een Synology DS211 kan heel redelijk Squeezebox server draaien. Dan heb je veel grotere, snellere en aanpasbare mogelijkheden om muziek te zoeken en te sorteren.

Ik zou kijken of ik het apparaat terug zou kunnen sturen/brengen en een Squeezebox touch en een afstandsbedieningsapp voor smartphone/tablet halen. Of iets equivalents van Sonos natuurlijk.
Terugbrengen: ik heb de Streamium nu een maand, dus zonder meer terugzenden naar de webwinkel kan helaas niet meer.
Een Sonos viel met minimaal 800 euro buiten mijn budget (zonebridge + zoneplayer + controller). De Squeezebox viel af omdat een collega geregeld last heeft van instabiliteit van de squeezebox-server op zijn Qnap NAS. Een smartphone heb ik niet, maar misschien dat het daarvoor eens tijd wordt, want ook de Streamium schijnt met een app te bedienen te zijn.
Ik ben van plan MediaTomb op de NAS te zetten en daaraan een paar intelligente indexeringsregels voor audiobestanden toe te voegen.
Ik heb een paar wat oudere Streamium-producten. Jammer om te zien dat bepaalde issues na jaren nog altijd niet zijn opgelost (bv. zoeken en traag scrollen, brakke implementatie internetradio).